Komodo Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Reprise på denne hendelsen oppe i Løperen her i går. Hendelsen fant sted ved Alhus, Kråkerøy: https://www.f-b.no/losen-sa-nar-at-jeg-ikke-sa-baten-fra-brua/s/5-59-2658003 Losen: – Så nær at jeg ikke så båten fra brua Klokken 13.30 torsdag kunne det gått veldig galt på Glomma. En liten motorbåt var bare 30-40 meter fra å bli truffet av Wilson Sund, et skip på 6470 dødvekttonn. – Bare én gang tidligere har jeg sett en småbåt så nær ved å bli truffet av et skip, sier Tor Erik Gravnås, som sin vane tro hadde kamera klart da hendelsen inntraff. Han er stadig ute med kamera på jakt etter gode motiver tilknyttet skipsfarten på Glomma. – Wilson Sund var på vei opp Glomma ved Alshus. Foran skipet så jeg en liten motorbåt som krysset like foran baugen på Wilson Sund. Skipperen blåste i hornet for å få småbåten til å flytte seg. Det gikk jo bra, men en gjør jo ikke en slik manøver. Dette kunne gått veldig galt, sier Gravnås. – Jeg mistenker at båtføreren ikke hadde sett seg bakover i det hele tatt, og at han ikke ante at han manøvrerte helt inntil et stort skip, sier Gravnås. Var dramatisk Aleksander Topunov, en av mannskapet om bord på Wilson Sund, bekrefter at det var noen ekstremt hektiske sekunder på Glomma. – Vi så at det var en voksen mann og flere passasjerer i båten. Den var bare 30-40 meter fra baugen vår. På et tidspunkt kom båten så nær oss at den ikke lenger var synlig fra broen, forteller Topunov. – Vi hadde to personer plassert i baugen som fulgte med. De fortalte at det bare var 30 eller 40 meter fra et sammenstøt. Dette var virkelig en farlig situasjon, sier han. Han anslår at skipet holdt en hastighet på 7.5-8 knop, mens småbåten holdt i overkant av ni knop. – Jeg har aldri vært så nær en ulykke tidligere, sier Topunov. Bekymret los Losen Stefan Morgontimma var på broen sammen med kapteinen da situasjonen oppsto. Han bekrefter at det var en svært ubehagelig opplevelse. – Det var noen sekunder der vi ikke kunne se småbåten fra broen, og således ikke ante hvordan dette skulle gå. Føreren av småbåten fravek alle regler for hvordan man skal oppføre seg i en hovedled som Glomma, der det går store skip på tusenvis av tonn, sier Morgontimma. – Småbåten lå midt i leden da vi nærmet oss, noe som i utgangspunktet er merkelig og farlig. Jeg trakk skipet til babord for å gi så mye plass som mulig. Da vi nærmet oss trakk han seg inn mot østsiden. Men så krysset han plutselig rett over elva, forteller losen. – Det er mulig at han beregnet at dette skulle gå bra. Men for oss ombord på et stort skip som ikke har noen mulighet for å stanse eller manøvrere på slike marginer fremstår det som fullstendig uansvarlig. Jeg ba kapteinen om å blåse i fløyten, og han sendte fire-fem signaler, forteller losen. – Dessverre er ikke hendelsen helt uvanlig. Særlig sommerstid opplever vi at førere av fritidsbåter tar sjanser og befinner seg i hovedleden. Denne lille båten skulle ha holdt seg på østsiden i utkanten av traseen. Om reglene følges så kan alle ferdes trygt, avslutter Morgontimma. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 (redigert) Huff, det kunne gått skikkelig ille det der ja. Skal berette om en episode fra helt i begynnelsen av 70tallet. Har nevnt den en gang før. Men for de som ikke husker eller har komme til: En sein kveld var jeg på vei hjem fra jobb med båten. Sabben hadde tøfffet hele dagen uten antydnin til noe eneste feilslag. Var begynt å mørkne da skulle krysse over skipsleden. En avstand fra "nes til nes" i underkant av en Nm. Lanternene var tent. Observerer et større yrkesfartøy på vei ut fra havnen "godt aktenfor tvers" på babord side et stykke unna. En kjapp kalkuasjon i hodet fortalte jeg hadde overhodet ikke noe som helst problem med å krysse over lenge før nevnte fartøy ville passere. Så satte kurs mot neset som var nærmest. Så langt alt greit. Men når jeg er kommet sånn midt i skipsleden finner den normalt trofaste sabben ut den skulle sakke på... Ned til nesten tomgang før den økte på til nesten fullt og så sakke på igjen. Sånn holdt den på før den tilslutt gikk kun på sakte. Avstanden ble selvfølgelig mindre og mindre mens lanterene fra nevnte fartøy ble hele tiden sterkere. De 10watts lyspærene hos meg druknet i alt bakgrunnslyset fra land. Så du kan godt si jeg fikk mer og mer høy i hatten Så helt ut av det blå livnet sabben til og ville strekke på seg i noen minutter til. Det føltes der og da som farten plutselig var tre og firdoblet. Da jeg var kommet trygt over sakket den ned igjen før den økte på igjen Sånn holdt den på til jeg lå fortøyd ved kai. De minuttene der midt i skipsleden med en trebåt, den tids radar med mye høye fjell rundt har brent seg fast. Selv 50 år etter går tankene tilbake til den episoden når jeg passerer det aktuelle strekket. Så hver gang jeg ser en som krysser rett foran baugen på et større fartøy tenker jeg: Hva nå om motoren stopper? Har vedkommende tenkt tanken? Redigert 8.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Link to post
Gullfisk Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Jeg har lært mine barn, at de ikke skal krysse foran store fartøy, med mindre avstanden er så stor at de er sikker på å rekke det om de må padle båten. Men ser jo tendensen mellom fritidsbåter også. Bedre å gi på, og gjerne gå en omvei, enn å slakke ned og gå bak. Link to post
Pequod Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Sånn apropos, sakset fra VG… Politiet rykker ut til «tullekjøring» i Sandefjord Sør-Øst politidistrikt har sendt ut en patruljebåt til Sandefjord søndag ettermiddag, etter meldinger om «uaktsomme småbåter» som kjørte foran cruisefergen Color Hybrid. Dette melder de selv på Twitter. – Det er snakk om tre båter som kjører frem og tilbake foran Color Line. Det er ikke videre smart, sier operasjonsleder Trond Egil Groth til VG. Operasjonslederen beskriver oppførselen som «tullekjøring». – Det har noe med sikkerheten ved innseilingen til Sandefjord å gjøre, legger han til. Politiet ble gjort oppmerksom på saken da de kontaktet av overstyrmannen på cruisefergen i 16-tiden. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mulligan Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 På den annen side. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn