Jump to content

Færdern 2022 - All time low påmelding??


Stein-Erik

Recommended Posts

Har fulgt med påmeldingstallene i det siste, og gjorde en telling nå og kom til 328 påmeldte totalt i alle klasser. Aldri opplevd så lite båter så tett opp mot regattaen som i år. Ser KNS gjør en iherdig innsats på Facebook for å få med flere, men virker som om mange ikke ønsker å delta i år. Hadde vel trodd det skulle bli rekordmange båter i år, gitt den perioden vi har bak oss med begrensninger i både antall båter og det sosiale arrangementet. I tillegg er det 75 års jubileum for regattaen!

 

Andre som deltar i år? Vi deltar i Nor Rating uten spinnaker - som vanlig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi mistet interessen da målgang ble flyttet fra Horten til Tønsberg. Det øker hjemreisetiden med ca. 2 timer, og jeg mener også at at festen etter målgang bør være primært for regattadeltagere, ikke hele byen. Jeg synes derfor det hele begynte å tape seg etterhvert som de åpnet for stadig flere fra lokalbefolkningen også mens de holdt til i Horten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Syns også det gjorde noe negativt med opplegget å flytte det fra Horten av samme grunner som over. Lengre reise hjem mot Oslo, og ikke så "intimt" med bare andre deltagerbåter. 

 

Vurderte å melde meg på med en kompis nå, men syns 2800 i avgift var vel drøyt for to karer som er med i turklasse for moro skyld. Så da blir summen tommel ned dessverre. 

Link to post
Share on other sites

man blir jo bare random person på kaia der nå, og bare noen få % av mengden i en tilfeldig festival arrangert samtidig + alle spredt utover stort område. Det er jo nå 0 forskjell om du har seilt eller ikke dit

vi har også hatt max uflaks med broene og ligget å ventet... lenge, litt "doh" når du endelig er fremme, og de tar ned brua så du og 1 annen båt ikke går igjennom, mens de forran gikk ;) 
 

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange og sammensatte grunner til at antall deltakere i regattaer - ikke bare Færder'n - går ned i Norge. 

 

Helt subjektive forslag fra meg:

- stadig flere av de som eier seilbåt seiler lite. Seilbåter brukes mer som motorbåt i Norge enn som er vanlig i andre land.

- regattaseiling - også i turklassene - krever mer enn kanskje mange er komfortable med.

- det fins mange andre måter å ha det gøy på - nå konkurrerer en helg med regatta (og medfølgende sosialt samvær) med flere andre aktiviteter enn før (en helgetur til utlandet koster mindre enn å delta i Færder'n).

- av samme grunn er det ikke lett å få mannskap til en regattahelg.

- terskelen for å få båten klar for regattadeltakelse oppleves som komplisert og kostbar (selv om det kanskje ikke egentlig er slik).

- de store regattaene har for mange aktører på arrangørsiden, som alle skal ha inntekter, slik at kostnadene blir høye.

 

Interessant nok går ikke deltakelse i regatta ned i våre naboland.

 

Jeg deltar selv på to regatter i hhv. Sverige og Danmark, begge er overnight.

- Silverrudder, DK: 1200 DKK (ca.1600 NOK), inkludert er havneavgift 2 uker før og 1 uke etter regatta, middag m/øl på skippermøte, frokost før start, et måltid etter målgang, en ettertraktet t-skjorte og "goodie-bag" fra sponsorene.

- Midsummer Solo Challenge, SE: 1000 SEK (ca. 900 NOK), inkludert er havneavgift før og etter, middag på skippermøtet.

 

Med tilsvarende prisnivå og value-for-money kunne kanskje norske regattaer tiltrukket seg flere.

 

For ordens skyld, jeg deltar også på Færder'n og mange andre regattaer i Norge.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

De regattaene Indy viser til er Singlehand-regattaer. Kanskje er dette både en forklaring og en løsning. Med stadig større båter mistenker jeg at mange redere er nervøse for å kaste tupperwaren inn i kamp om toppmerket. Særlig når de bare har fått rekruttert én seilerkompis og "Pål på Regnskap", i en båt som trenger 5+ å håndtere godt. Et ubekreftet rykte er at  >40 fot er normen for nye solgte seilbåter. Det er mye krefter i seilene i en regattasituasjon når vannlinja strekker seg over ti meter - særlig for Pål som har fått jobben på fordekk.

 

De som seiler singlehand mistenker jeg har en litt annen innstilling til seiling, som nok gjør at både deltagelsen og entusiasmen holder seg oppe. Som en eier av en familievennlig tupperware, ser jeg langt etter de nyeste variantene fra Jeanneau og Dehler som har sett skriften på veggen med 3300 og 30 OD.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 18 timer siden:

terskelen for å få båten klar for regattadeltakelse oppleves som komplisert og kostbar (selv om det kanskje ikke egentlig er slik).

Må ikke seil og rigg måles? Om man skal seile i NOR? Det tror jeg iallefall og gjør terskelen uoverkommelig 😀

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange påmeldt i singlehanded, pt kun 7 båter (inkl undertegnede). I shorthanded er det 39 påmeldte. Har hørt mange si at de ikke vil til Tønsberg, og jeg deler også oppfatningen om at seilerfesten var bedre med målgang i Horten. Men uansett er Færdern i seg selv en flott regatta, og som alltid gleder jeg meg stort. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 2 timer siden:

Må ikke seil og rigg måles? Om man skal seile i NOR? Det tror jeg iallefall og gjør terskelen uoverkommelig 😀

Det er vel det som er hensikten med turklassene, dvs at man skal kunne delta uten å ha målebrev. Som ivrig regattaseiler er det andre forhold som til stadighet irriterer meg, jeg tenker da på at man typisk ikke har lov til å bruke elektrisk vinsj, at det er masse krav til utstyr som må være ombord og ikke minst at prisene er stive. Det er også et ratingsystem som i praksis ikke isolerer bort båten fra regnestykket, og man kan skaffe seg fordeler om man er villig til å betale for det.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 7 timer siden:

Det er vel det som er hensikten med turklassene, dvs at man skal kunne delta uten å ha målebrev.

Joda, men er jo morsomt å konkurrere. skal jeg seile tur trenger jeg ikke delta på færderen. jeg deltar heller ikke i Birken uten tidtaking eller sykkelritt på idealtid... 

Redigert av ydalir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I rettferdighetens navn skal det sies at ikke alle regattaer i Norge priser seg ut: NM Shorthanded i Stavanger koster 950 NOK og inkluderer havneavgift i uka før og etter regattaen + bruk av Stavanger Seilforenings anlegg i Ryfylke. Pluss at det visst vanker litt goodies fra sponsorer. 

 

I forhold til måling: Serieproduserte båter med original rigg må ikke måles, der ligger alle data i en fil for båttypen i ORC-systemet (som det norske Norrating følger med enkelte tillegg). Seil må måles dersom de ikke allerede er målt, men det er ingen stor sak, de fleste seilforeninger har en godkjent måler som ikke bruker lange tiden på å måle to-tre-fire seil. Selve målebrevet koster 650 NOK pr. år. 

 

Dersom båten har seilnummer fra før ligger den allerede i systemet, hvis ikke er det en enkel sak for NSF å opprette dette. 

 

norrating.org har god oppskrift på alt dette. Og det er bare å ta kontakt med NSF for å spørre om det man lurer på.

 

Så det er ikke så veldig komplisert eller dyrt å få båten klar for regatta. Noen (de fleste) regattaer krever et minimum av sikkerhetsutstyr, men det burde man kanskje ha uansett.

 

Og medlemskap i den lokale seilforeningen burde alle som seiler ha, det gir tilgang til et kompetanserikt miljø, anledning til kurs og andre aktiviteter, mannkapspraksis på onsdagsregattaer og rabatter hos mange utstyrsleverandører.

 

 

Link to post
Share on other sites

For meg som seiler alene er deltakeravgiften 1700 kroner (1900 om man ikke melder seg på før 1/5). I tillegg må man betale for å være med på festen. Nå er seiling er sport hvor man fort blir vant til at pengene strømmer ut, men jeg synes prisnivået gjør det mindre gøy. Derfor har den lokale onsdagsserien blitt min foretrukne arena, og jeg har gitt opp å prøve delta i alle regattaene som inngår i rankingserien. I Shorthandmiljøet er det heldigvis blitt noen gode alternativer som ikke koster all verdens. Spesielt Onestar i september er et høydepunkt :-) 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

 

Er det bare jeg som ikke ser noen kommentarer under artikkelen? Det siste jeg ser er "Vi spør leserne; burde den ha brutt løpet?", og så kommer det tre kategoriseringsknapper, "Foreslått for deg" og reklamer og lenker til andre artikler. Ingen kommentarer.

Har testet på iPhone, Galaxy Tab og to Windows-PCer...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 2 minutter siden:

 

Er det bare jeg som ikke ser noen kommentarer under artikkelen? Det siste jeg ser er "Vi spør leserne; burde den ha brutt løpet?", og så kommer det tre kategoriseringsknapper, "Foreslått for deg" og reklamer og lenker til andre artikler. Ingen kommentarer.

Har testet på iPhone, Galaxy Tab og to Windows-PCer...

 

Jeg ser heller ikke kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy skrev 32 minutter siden:

Sannsynligvis bare synlige kommentarer for abbonenter. Jeg ser heller ingen ting annet enn reklame. 

 

Jeg abonnerer på Seilmagasinet, og selv om jeg ikke var innlogget da jeg sjekket tidligere har jeg logget inn nå og ser fremdeles ikke noen kommentarer. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 24 minutter siden:

Virket på kommentaren som at de hadde avklart situasjonen. Bør ikke være noe problem å fortsette da, men kan ikke noe om seiling. 


Ja, de oppfattet vel dette som en avklart situasjon med aksept for å kunne fortsette. Det var vitner og ingen som stakk av. Så det var vel greit å dra videre.
 

Personlig ville jeg nok uansett stoppet opp og sjekket selv med den andre parten før jeg fortsatte, for å utveksle kontaktinfo og få førstehånds info om tilstanden ombord i den andre båten. Men igjen - under hendelsen ved starten i år så virker det som om situasjonen var/ble avklart via arrangøren og deres RIB.

 

Jeg har selv blitt påseilt og nesten kvestet under Færder’n av en som bare ropte «Sees i Horten», men da krevde vi full stopp og utveksling av kontaktinfo. Det eneste vi hadde å gå på var seilnummer og en antatt båtmodell, og da kunne de lett unnlatt å møte opp i Horten om de ville.


Ved utveksling av info virket den andre kapteinen allerede «småmarinert» (dette var rett etter Nesoddtangen), og ved høring i Horten var han dritings. Ikke en veldig god opplevelse. Han fikk vel ikke annet enn en skrape i gelcoaten på baugen på sin 50-foter, mens vi fikk revet løs pullpit og helt revet av tre rekkestøtter med åpne hull gjennom dekk på vår 32-foter.

 

Så jeg vil alltid stoppe og sjekke for sikkerhets skyld. Selv om man ikke får gjort noe annet enn å bekrefte status og at det ikke står om liv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...