Jump to content

Færdern 2022 - All time low påmelding??


Stein-Erik

Recommended Posts

Kappseilingsreglene jo sier at om en har forårsaket personskade eller alvorlig skade på materiell, så skal straffen være å trekke seg fra regattaen!

 

Men så lenge en ikke samtidig diskuterer skyldspørsmål er jo det vanskelig å mene noe om den store var den som forårsaket sammenstøtet. Det er vel og relevant om Imapalaen hadde startet (Xen hadde jo ikke startet) i sin klasse, eller om dette skjedde før Kappseilingsreglene trer i kraft i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om Færdern utfra egen erfaring:

 

Før var det slik at man kunne seile egen klasse hvis tilstrekkelig antall båter av samme type hadde meldt seg på. På den måten fikk man også rekruttering ved at flere ble kontaktet og overbevist om å delta lenge før selve seilasen. Husker jeg ringte rundt for å få nok interesserte til egen klasse. Nykommere ble tatt godt i mot og fikk mange tips fra de mer erfarne. 
 
De fleste i klassen kjente hverandre litt eller ble kjent med hverandre gjennom bryggesnakk før og etter seilasen og vi hadde god oversikt over hvem som var de beste i klassen basert på tidligere resultatlister. 
 
Det var her utfordringen lå. Klarte man å observere og seile forbi den båten som alltid ble bestemann og beholde den ledelsen fram til mål?  Etterhvert forsvant alle disse små klassene og dermed også mange av klassebåtene og interessen for færder'n gikk med i dragsuget.
 
Mange av disse små klassemiljøene er idag helt borte. Færdern var limet som holdt dem sammen men KNS har tydligvis aldri ønsket ikke å ha den rollen så KNS/seilmiljøet har mye seg selv å takke for dalende interesse og færre båter
Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 15 timer siden:

Kappseilingsreglene jo sier at om en har forårsaket personskade eller alvorlig skade på materiell, så skal straffen være å trekke seg fra regattaen!

 

Men så lenge en ikke samtidig diskuterer skyldspørsmål er jo det vanskelig å mene noe om den store var den som forårsaket sammenstøtet. Det er vel og relevant om Imapalaen hadde startet (Xen hadde jo ikke startet) i sin klasse, eller om dette skjedde før Kappseilingsreglene trer i kraft i det hele tatt.

Del 2 av Kappseilingsreglene ("vikepliktsdelen" av reglene) trer i kraft i dét du ankommer regattaområdet og har til hensikt å delta, men en båt kan bare straffes for å bryte dem mens den kappseiler.  En båt kappseiler fra klarsignalet er gitt for klassen den seiler i (5 minutter før startsignalet i Færderen) til den har fullført og seilt klar av mållinjen, eller den har brutt.  Unntak gjelder for regel 14, som tilsvarer regel 2 i sjøveisreglene (man skal gjøre alt man kan for å unngå kollisjon).  Denne kan båter alltid straffes for å bryte.  Siden det ble kollisjon her, ser det ut til at i hvert fall en båt har brutt den regelen, og da er det nok ikke så relevant om båtene kappseilte eller ikke.

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt Færdern med jevne mellomrom de siste 20 årene og dessverre sett en neagtiv utvikling. Som andre har nevnt var Færden en regatta for de skikkelige reserne med stort mannskap og lommebøker, men også en regatta hvor turseilere kunne kappseile enten i typeklasser eller i åpne turklasser uten krav til målebrev. Dette var gøy! Man fikk en plassering og kunne konkurrere mot kamerater og tilsvarende båter for å se hvor god man var.

 

De siste årene jeg seilte fikk jeg følelsen av at fokuset mer var på festen i Tønsberg en hyggelig kniving på kryss ut Oslofjorden. 2018 var siste året jeg deltok. Da var det satt opp valgfri fellesstart for deltakerne i klassen turGLEDE.

 

Vi var vel et titallsbåter som startet sammen og det var heftig seiling ut fjorden i god vind. Banen var dessverre veldig forkortet. I gamle dager rundet turbåtene Hollenderbåen. Nå var det bare rett til Tønsberg.

 

Uansett hadde vi en fin tur og heftig kappseilas utover. Skuffelsen var derfor stor da det ikke ble laget resultatliste for turklassen, tross skikkelig fellesstart.  Det var heller ingen skikkelig målgang slik det var tidligere. Dette på tross av at vi vår fremme allerede samme dag, grunnet god vind.

 

Satt i Tønsberg med en følelse at mitt bidrag til seilasen var å subsidiere festen for de «skikkelige» regattaseilerne i gutteklubben KNS. For meg ble dette siste året jeg deltok.

Redigert av SY Johanne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...