Jump to content

Garmin kartplotter. Feil kompasskurs

Akvanauten

Recommended Posts

Bruker Garmin kartplotter som snakker med autopiloten. Fantastisk når det funker. Plotteren viser to linjer. En som er retning båten beveger seg. Den er riktig. Den andre er hviken vei båten peker. Den er veldig feil. Ofte 45-90 grader feil, og ikke konstant. Se bilde av dagens situasjon. 

Jeg mistenker at systemets kompass er feil. Har forsøkt å kalibrere systemet, men hjelper ikke. Jeg finner ikke det fysiske kompasset. 

Det som er rart er at det noen ganger er ganske riktig, mens andre ganger helt feil. 

Noen som kan hjelpe?

AC806309-B7E9-4508-B9E5-3C22FA149890.jpeg

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Tror de kaller dette fenomenet «crabbing». Står litt her:

https://support.garmin.com/en-US/?faq=hZPdc9CKSY2A2pMWvQU2D8

Jeg fikk også to kurspiler med litt ulik retning når jeg monterte AP nå nylig, bare ikke fullt så ille hos meg. Jeg gikk inn i oppsettet og slo av/endret kurspil oppsettet. Husker ikke om jeg satte til «auto» eller hva det var, men nå har jeg bare en kurspil, som peker riktig ifht retningen. Du burde sjekke ut denne innstillingen.

Ellers burde du ringe Garmin. God support på norsk, de kan dette.

Nå kjenner jeg ikke Garmin sitt system, men du bør uansett lete opp fluxgate kompasset. Havner det noe av metall, spesielt magnetisk nært det, kan det gå helt bananas.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...