Akvanauten Startet 6.Juni.2022 Del på Facebook Startet 6.Juni.2022 Bruker Garmin kartplotter som snakker med autopiloten. Fantastisk når det funker. Plotteren viser to linjer. En som er retning båten beveger seg. Den er riktig. Den andre er hviken vei båten peker. Den er veldig feil. Ofte 45-90 grader feil, og ikke konstant. Se bilde av dagens situasjon. Jeg mistenker at systemets kompass er feil. Har forsøkt å kalibrere systemet, men hjelper ikke. Jeg finner ikke det fysiske kompasset. Det som er rart er at det noen ganger er ganske riktig, mens andre ganger helt feil. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Okkaby Svart 6.Juni.2022 Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Er det samme hvis du slår av autopiloten? Husker jeg også hadde noe kødd når jeg monterte autopiloten, hvor kompas retning var feil. Men hsuker ikke len gre hvordan jeg fikset det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Akvanauten Svart 6.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Ja samme uten sutopilot Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Okkaby Svart 6.Juni.2022 Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Da er det nok ikke samme som lager feilen hos deg som det var hos meg. for mener å huske at alt ble normalt når jeg slo av autopilot. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
"LISE" Svart 6.Juni.2022 Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Dessverre et kjent problem med noen av Garmins autopiloter. Gjør et søk her inne, skal finnes tråder om temaet. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Landcrab Svart 6.Juni.2022 Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Tror de kaller dette fenomenet «crabbing». Står litt her: https://support.garmin.com/en-US/?faq=hZPdc9CKSY2A2pMWvQU2D8 Jeg fikk også to kurspiler med litt ulik retning når jeg monterte AP nå nylig, bare ikke fullt så ille hos meg. Jeg gikk inn i oppsettet og slo av/endret kurspil oppsettet. Husker ikke om jeg satte til «auto» eller hva det var, men nå har jeg bare en kurspil, som peker riktig ifht retningen. Du burde sjekke ut denne innstillingen. Ellers burde du ringe Garmin. God support på norsk, de kan dette. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 6.Juni.2022 Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Her har du utsnittet fra manualen. Mener å huske jeg satte til auto her. Uansett bør du nok kalibrere «Nord» på nytt, siden den er såpass vindskeiv 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juni.2022 Del på Facebook Svart 6.Juni.2022 Nå kjenner jeg ikke Garmin sitt system, men du bør uansett lete opp fluxgate kompasset. Havner det noe av metall, spesielt magnetisk nært det, kan det gå helt bananas. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.