Jump to content

Mister motorkraft på Volvo Penta D4


Volt

Recommended Posts

Volt skrev for 12 timer siden:

Kvitterer ut feilmeldingen og gir gass igjen. Nå jobber plutselig begge motorene sammen og jeg får babord motor helt opp i 3200 rpm. Styrbord 3400 rpm. Jeg kan holde denne farten i 10-15 sekunder før babord begynner å dabbe sakte av. Turbotrykk babord ved 3200 rpm er 180kpa og dette tripper nedover parallelt med at motoren dabber av. 150 - 120- 80

Dette er ikke typisk oppførsel for en turbo som ikke er i god stand.

En dårlig turbo klarer ikke å jobbe seg opp. Daler den, så er det fordi eksosen minker, og det gjør den stort sett fordi innsprøytet dieselmengde reduseres...

 

Det at den dabber av mener jeg må lede mot at dieselsystemet IKKE klarer å opprettholde korrekt dieseltilførsel til Common Rail høytrykkspumpe.

Det kan være matepumpe som @nomen nevner, eller andre restriksjoner i tilførsel. Klokt å måle matetrykk på dette stadiet.

 

Ville for egen del montert mekanisk manometer på begge motorene, fordi det koster mindre enn en verkstedtime og fordi det er nytting info når en går og lurer på om det er en sensor som lurer en... særlig om en er alene på skuta og ikke kan se instrumentene fra motorrommet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi er enig om at motoren ikke får nok diesel.

 

Syntes det ser ut som dieselfilter (forfilter) er fult av mikropartikler. Mitt så slik ut i fjor. Da måtte jeg skifte fordi den ene maskinen holdt på å stoppe. Hvor mange micron er forfilter på? Det er også rart at du fikk en forbedring etter filterskifte etter utkvittering av første feil, også blir det gradvis verre. I det minste en periodisk feil.  Har du en tank, så begge motorer suger fra samme, eller har du 2?

Forøvrig hjalp jeg en kompis i fjor med samme problem som deg. Det var feil på map-sensor. Det er jo superenkelt å kryssbytte disse. Eneste forskjellen er at han ikke fikk feilmelding så vidt jeg husker.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for god respons.

 

Jeg synes også det høres fornuftig ut at dette kan være relatert til diesel-tilførsel. Det at jeg fikk motoren opp i over 3000rpm etter bytte av filtrene kan vel også tyde på at det lå noe her. Før filterbytte var alt over 2200 sjanseløst. Jeg tenker nå å bytte dieselslangene fra tank - forfilter - motor. Tenker videre å stikke en stakefjær inn i nivårøret i tanken i tilfelle noe har satt seg i innsuget her. 

 

Manometer for å måle trykk høres fornuftig ut. Lavt trykk her må vel tyde på at noe er tett, suger luft eller avvik på dieselpumpe? Kan noen anbefale et manometer her? Hvilken måleskala/trykk skal det være ved h.h. Tomgang/fullt pådrag? Fornuftig å montere på begge motorene for sammenligning? Dette monteres vel da rett på dieselslangen med en T-kobling?

 

Føler vi er inne på en mer konkret spor her nå. Morro om jeg finner ut av dette selv uten bistand fra verksted. Setter stor pris på alle bidrag i feilsøkingen her :)

 

/Anders

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Plassere et vacuum-meter mellom filter og pumpe er vel mer relevant. Litt avhengig av opplegget ditt. Slike dingser kan vel handles hos TESS, Hydroscan og vanlige maskin/hydraulikk-foretak. Ser du under 'Byggingen av Hulda', er det beskrevet der. En eller annen plass.

 

Et slikt opplegg forteller når det begynner å gå tett.

Link to post
Share on other sites

Volt skrev 29 minutter siden:

høres fornuftig ut at dette kan være relatert til diesel-tilførsel.

Letteste måten å finne ut  det på er, 6 l i en 10l kanne med ren diesel en ELEKTRISK BRENSELPUMP rett på HT pumpa,

en slange fra gamle filteret ned i kanna.

 Da burde du få noen svar.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Da har jeg gjennomgått alt fra tank til pumpe på motor uten resultat. Alle slanger er koblet fra og kontrollert. Har sjekket stigerrør fra tank, stoppekran og gjennomgått vannutskiller. Alt er undersøkt både i f.t tetthet/vakuum/ikke suger luft samt for god gjennomstrømning. Ingen avvik eller tegn til forurensing noe sted. Fra håndpumpe på motor føler jeg meg litt mer usikker. Har vært i kontakt med VP-forhandler men vanskelig å få tid før ferien. Noen som har noen flere tips her? 


Var ute på prøvetur etter siste gjennomgang og status er den samme. Får begge motorene opp i 3200rpmm+, men babord dabber av etter 10-15 sekunder og detter rolig nedover på turtall.

 

 

Link to post
Share on other sites

Symptomene som er beskrevet er ikke veldig typiske for MAP-sensorfeil. Men har man to motorer er det ikke særlig større jobb å kryssbytte enn å skrive et innlegg her på forumet. 
 

Jeg synes dette høres ut som at motoren ikke får nok diesel. Da kan rådet fra @Billa være et fornuftig neste skritt dersom man mener at alt forran finfilteret er sjekket ut og funnet i orden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da har jeg bestilt ny MAP-sensor, så prøver vi det også. Dersom bytte av denne ikke gir resultat kan den antakeligvis være en kurant reservedel. Ser den går igjen i flere tråder her :) Slangen fra finfilter til motor/pumpe kan jeg selvfølgelig også forsøke å bytte. Denne har preterminert avslutning i hver ende og selges antageligvis som egen del. Noen som har delenummer på denne?

 

@GullfiskDu foreslår å kryssebytte/bytte av fødepumpe. Er dette er slags forpumpe før høytrykkspumpe? Erfaring med bytte av denne/tegning?

 

Takk igjen for god hjelp :)

Link to post
Share on other sites

Men før jeg dundrer videre med slange fra finfilter, fødepumpe osv. Feilkodene fra EVC tilsier at en verdi relatert til dieselforsyningen er for høy. Hvilke(n) verdi(er) kan være for høy her? Trykk, differansetrykk? 
 

Noen som kan anbefale en VP-tekniker i Asker området som har anledning til å gjøre en diagnose?

Link to post
Share on other sites

Veldig nyttig bildene @Bonus postet!

 

Fokus i denne tråden har dreid seg mye om hindringer i dieseltilførselen. Men VPs feilsøkingstips antyder andre mulige årsaker:

 

Luftlekkasje i dieselsystemet, dette er også foreslått som mulig årsak tidligere i tråden. Kan avdekkes ved å sette inn en bit gjennomsiktig slange på returslangen for å kunne se luftbobler. 
 

Feil med dieseltrykksensor. Jeg antar de da mener sensoren i enden av railen. Med to motorer er det enkelt å kryssbytte disse for å se om feilen flytter seg til andre motoren. 
 

Lekkasje i injektor, for høy dieselretur. Ikke ukjent feil på disse motorene. Kan avdekkes med en såkalt melketest. Jeg har kjøpt et sett på Biltema som funker helt greit, art nr 15-1379. Jeg har tidligere erfart at for høy retur fra injektorer kan medføre at motoren (D6-370) er vanskelig å starte når den er varm. 
 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Volt skrev On 12.6.2022 at 20.29:

Men før jeg dundrer videre med slange fra finfilter, fødepumpe osv. Feilkodene fra EVC tilsier at en verdi relatert til dieselforsyningen er for høy. Hvilke(n) verdi(er) kan være for høy her? Trykk, differansetrykk? 
 

Noen som kan anbefale en VP-tekniker i Asker området som har anledning til å gjøre en diagnose?

Hei, fant du utav problemet ditt? Jeg har noenlunde samme problem som deg på d4 260 med blinkekode 1-7-9 der jeg får alarm og mister motorkraft hvis jeg drar på for mye og motoren ikke får nok diesel ,har byttet alle filter 2 ganger og demontert og rengjort stigrør,slanger, forfilter og koplinger fra tank til pumpe uten forbedring, har racor 900 forfilter med trykkmanometer som ikke gir noen utslag.

 har 2 micron filterinsats som jeg begynner og mistenke att kan ver for fint og muligens belaster pumpen for mye, er det noen her inne som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Baot’n skrev for 13 timer siden:

Jeg har noenlunde samme problem som deg på d4 260 med blinkekode 1-7-9 der jeg får alarm og mister motorkraft hvis jeg drar på for mye og motoren ikke får nok diesel


1-7-9 betyr feil trykk i dieselsystemet. Jeg tror sjekkpunktene jeg skrev 14. juni kan være relevante også i denne situasjonen. 
 

Jeg har tidligere brukt 2 mikron i forfiltere. Dette medførte ingen problemer annet enn at filterene raskere går tett og må byttes. Har gått over til 10 mikron i og med at finfilteret er på 2 mikron og dette får ingenting å jobbe med dersom alt tas i forfilteret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...