Jump to content

Mister motorkraft på Volvo Penta D4


Volt

Recommended Posts

Hei! Nå trenger jeg litt hjelp av noen Volvo Penta-kyndige.

På vei ut Oslofjorden fredag i min Elan 35 med 2 stk. VP D4 260 mister jeg plutselig kraft på babord motor i cruisefart 26 knop. Jeg får alarm med meldingen «check engine». Parallelt med dette soter det godt bak, men dette gir seg når jeg drar ned turtallet.

Begge motorene var driftsvarme (85 grader) og normalt oljetrykk.

Skrur av motoren og inspiserer i motorrommet, men finner ingen umiddelbare avvik. Starter motor igjen og den går som en klokke uten alarm.

Gjør et nytt forsøk på å fyre maskineriet. Kompressor slår inn som normalt på begge motorene fra ca. 1500 rpm, men på ca. 2300 rpm skjer det samme igjen. Kvitterer ut feilmeldingen på EVC og gjør enda et forsøk. Da får jeg ikke ny feilmelding, men babord «stopper» på rundt 2300 rpm og vil ikke mer. Styrbord klarer ikke å dra videre alene.

Tenker i utgangspunktet at dette kan være turborelatert og følger med på turbotrykket på hver av motorene i et nytt forsøk. Babord bygger raskt opp trykk mot 100kpas, men det stopper der. Styrbord bygger trykket videre opp mot 200 og vill mer.

Noen med erfaringer/kompetanse her? Ferien nærmer seg raskt så setter stor pris på tips som kan føre til en løsning. Bør jeg ta kontakt med VP-forhandler for feilkodeavlesning eller kan jeg forsøke noe selv først?

Link to post
Share on other sites

Hei @Volt og velkommen til Forumet  :thumbsup:

(litt synd det skulle en slik anledning til at vi fikk høre fra deg :smiley:)

Takk for ok trådtittel og mye god informasjon i din første tråd.

 

Prøver å hjelpe deg ved å få fram nyttige fakta slik at det blir lettere å sirkle inn feilen.

1. Når gikk båten perfekt sist og du nådde 3400/3500 omdr ?

2. Hvilket turtall gikk du på når feilen inntraff første gang ?

3. Når er motoren produsert ?

4. Hva slags mekaniske jobber på motoren kan du gjøre selv?

5. Er du trygg på at diesel/diesel fin og grovfilter/slanger er i god stand ?

 

Det kan være ladetrykksensor (MAP Manifold Absolute Pressure sensor) som har gitt opp, det er en ganske vanlig feil på VP D-serie.

Det er relativt enkelt å kryssbytte mellom motorene dine, for å se om feilen forflytter seg. Den koster rundt 1000nok og er nok en reservedel jeg ville vurdert å ha i "boksen min" sammen med impeller, reimer, dieselfilter og sikringer...  

 

"Check engine" er en bred alarm og det er mye som kan trigge den alarmen.

Svartrøyken kan komme av at motoren ble sendt i limp mode av EVC som følge av parameteravvik, slik at innsprøytningstidspunktet ikke ble styrt av det avanserte mappet men et enkelt nødprogram.

 

Veivsensoren er en annen kandidat, samme med den. Kan også relativt enkelt kryssbyttes.

 

Du er skeptisk til turboen. Mitt spørsmål 1. har til hensikt å finne ut av det. 

Det kan være du har ryke et eksosturbinblad og dermed nedsatt ladetrykk. Dippen i ladetrykk ble registrert i EVC og den satte den motoren i limp mode av den grunnen. I så fall er det mulig å demontere eksoskne og gjøre visuell på eksostutbinhjulet, i så fall MÅ du ha nye pakninger. 

Nå skriver du dessverre ikke når motoren er produsert, så vi aner ikke hvor gammel den er. Men om den er noen år så er inspeksjon av eksoskne noe av det nyttigste du kan finne på om motoren er 10 år.

 

Da har jeg starta ballet, og om du vil ta deg av spørsmålene så kommer det flere på banen :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Volt skrev for 3 timer siden:

Da får jeg ikke ny feilmelding, men babord «stopper» på rundt 2300 rpm og vil ikke mer.

 

Bitteliten skrev 30 minutter siden:

Turbo tenker jeg. Pga sort eksos

 

Da ville den ryke godt ved 2300 rpm og det skriver TS ikke at den gjør.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for kjemperespons!

 

Svarer på noen oppfølgingsspørsmål her:

1. Båten hadde sist 3400 rpm for et par uker siden og var oppe i ca. 3200 rett i forkant av at dette skjedde.

2. Når dette inntraff første gang gikk begge motorer på rundt 2800 rpm.

3. Motor er produsert i 2007. D4-260-A-B AQ

4. Selv har jeg ikke gjort annet på disse motorene enn generell service med bytte av filtre, olje, sink og inspeksjon av div. Punkter. Båten ble kjøpt i fjor og har liten oversikt over tidligere historikk. 

5. Vedr. Tilstand på dieselforsyningen ble både forfilter og dieselfilter på motoren byttet før sesongen. Slangene er fra 2007. En ting som slo meg i går er at jeg rett før hendelsen inntraff (ca. 10 min i forkant) fylte ca. 350l på tanken med en slik pumpe som virkelig skuffer på. Om dette kan ha rørt godt rundt på evt. partikler i bunnen av tanken er jo ikke utenkelig. Tenker meg ned til båten i morgen med nye filtre, så har jeg i hvertfall forsøkt det.

 

Vedr. Soting har jeg mulig vært litt utydelig. Første gang dette slo til opplevde jeg soting bak båten. De siste 4 gangene jeg har forsøkt å jobbe båten opp i plan, men opplever at babord stopper på ca. 2300 rpm er det ingen tegn til soting. Det skjer bare ikke noe mer ved ytterligere gasspådrag.

 

Takker igjen for gode tips og oppfølgingsspørsmål så langt :)

 

/Anders

Link to post
Share on other sites

Da høres det mer ut som at du har tette filtere. Dette vil gi alarm på railtrykket og du vil få problemer med å oppnå fullt turtall. Alt etter hvor tette filterene er vil maks oppnåelig turtall stadig synke og forårsake alarm. Ved lavt pådrag vil det ikke komme noe alarm med mindre filtrene er veldig tette.

 

Derfor er det en god vane å kjøre full hendel innimellom, det er da første indikasjon på tette filtere (alarm). Og bunkring fra et anlegg som selv nettopp har blitt oppfylt eller oppvirvling i egen tank etter fylling kan jo i utgangspunktet også forårsake at dritten raskt transporteres inn i dieselfilterene og tetter disse.

 

Så da bør du kontrollere filtrene.

Link to post
Share on other sites

Har forsåvidt ikke erfaring med diesel motorer, men deler en erfaring jeg hadde med Mercruiser 4.3 mpi. Motoren gikk i limp-mode ved ca 3000 rpm. Det viste seg å være siv og gress som hadde satt seg fast i vann inntaket. Dette førte til at trykk sensoren som følte på råvanns trykket raporterte for lavt trykk når turtallet ble økt. Under 3000 rpm var alt ok.

 

Mulig at Volvo Penta har lignende oppsett. Uansett start med de enkle tingene og sjekk de, slik som @dieselfan lister det opp med å bytte sensorer.

Link to post
Share on other sites

Hei ingen eskspert men forstår det slik at det ikke kommer alarm på display ved turbo problem, det som kan gi alarm er MAP sensor, jeg har D6 med turboproblem er på verksted for bytte nå men jeg har ingen alarmer kun merkes ved at jeg ikke når mer en 2700 rpm på den ene motoren.

Link to post
Share on other sites

MAP sensor styrer vel fortrinnsvis kompressorinnslag i den grad at den kan lage kluss ved oppkjøring, og vil merkes gjennom problemer på et tidligere tidspunkt i kraftregisteret der kompressoren skal arbeide (1600-2600 rpm).

 

Har du et turboproblemer vil du slite med kraften i området etter at kompressor har gjort jobben sin.

 

Få nå kontrollert disse drivstoffilterene først. Du har jo alarm så da klarer jo motor å diagnositisere at noe er feil. Følgelig er det naturlig å sjekke drivstoffilterene før man starter større operasjoner.

 

Edit: Forutsetter at dette er en motor med både kompressor og turbo. Det er jo ikke opplyst.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg heller også i retning av fuel problemer. D4-260 har Water in Fuel sensor, og når denne aktiveres reduseres turtallet til ca 2600rpm. Tett filter vil også gi lignende symptomer.

Begynn med å løsne på den svarte (store) muttern i underkant av motorens drivstoff filter og samle opp væsken som kommer ut i ett kar e.l.

Du har mest trolig også forfiltre montert ombord, tipper disse er av typen Racor (eller brandet Volvo Penta) og disse står ett eller annet sted mellom tank og motor. Åpne tappekranen i bunnen av disse også og samle opp det som kommer ut av filterne i ett kar eller f.eks. en tom brusflaske. Da får du svært rask oversikt over om du har problemer med skitten fuel eller ikke. Er det ren fuel som kommer ut av alle filterhusene så er det mest trolig noe annet som gir alarm. Drivstoff systemet må luftes etter at du har tømt filterhusene. Fremgangsmåten er godt beskrevet i motorenes brukermanual.

MAP sensor er nevnt tidligere, og min erfaring er at det ikke er uvanlig at disse ryker etter 10-11 år/ca 1000 driftstimer på de tidligere A_B versjonene av D4 og D6.

Map sensoren er relativt "rimelig", og er super-enkel å bytte. Står montert under det svarte lokket som dekker toppen av motoren, og er kun festet med 1 torx skrue.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Forutsetter at dette er en motor med både kompressor og turbo. Det er jo ikke opplyst.

 

Jo, TS skrev dette i første innlegg: 

 

Volt skrev On 6.6.2022 at 21.25:

Kompressor slår inn som normalt på begge motorene fra ca. 1500 rpm, men på ca. 2300 rpm skjer det samme igjen. Kvitterer ut feilmeldingen på EVC og gjør enda et forsøk.

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen -her kommer dagens update:)

 

I dag ble både forfilter og dieselfilter byttet på babord motor. Forfilter så rent ut og det gjorde også dieselen i vannutskilleren samt det jeg helte ut av eks. dieselfilter. Ingen spor av forurensning.

 

Så ut på prøvetur. Kjørte begge motorene ordentlig driftsvarme og ga gass. Som tidligere går babord i «check engine» alarm og denne gangen fra rundt 2000 rpm. Gjør som flere har instruert meg om -holder «strekknappen» på EVC panelet inne noen sekunder og får opp det som antakelig er noen feilkoder:

MID 128

PSID 50

FMI 0

 

Kvitterer ut feilmeldingen og gir gass igjen. Nå jobber plutselig begge motorene sammen og jeg får babord motor helt opp i 3200 rpm. Styrbord 3400 rpm. Jeg kan holde denne farten i 10-15 sekunder før babord begynner å dabbe sakte av. Turbotrykk babord ved 3200 rpm er 180kpa og dette tripper nedover parallelt med at motoren dabber av. 150 - 120- 80

 

Jeg opplever ikke at det soter, men det ryker litt akkurat når båten dras opp i plan. Det har det vel i grunn gjort tidligere også. Ikke mye og ikke sort. I 3000+ rpm opplever jeg ikke at det ryker/soter.

 

Jeg gjentar prosessen flere ganger og opplever det samme hver gang. Begge jobber seg opp, men babord dabber av.

 

legger merke til en ting til. Babord motor bygger seg raskt opp et turbotrykk på 100kpa når jeg gir pådrag. Styrbord begynner ikke å bygge trykk før mot nærmere 2000 rpm. 
 

Noen nye tanker/forslag med dagens oppdatering?

 

takk på forhånd :)

 

Link to post
Share on other sites

Leser følgende på et annet innlegg her:
MID 128 angir hvilken kontrollenhet som har sendt feilkoden, 128 står for kontrollenheten til motoren.

PSID 50 angir at det er dieselsystemet som er problemet

FMI 0 angir at en eller annen verdi er for høy, men at verdien ikke er utenfor ett visst område som ville antydet sensorfeil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...