Jump to content

Tips for god festing av div ting i plast/glassfiber ol.


Rune.f

Recommended Posts

Her ett tips til dere som er mye bedre enn å bruke vanlige "treskruer" når ting skal festes i båten.

Jeg skulle kjøpe konsoll til en nylig kjøpt Pioner 15 som jeg kjøpte til garn/linefiske + litt dorging når jeg bare vil ta en snartur.

Orginal konsoll med styrekabel og linkstag mm endte på ca 13000kr, kjøpte derfor isteden en pent brukt  komplett Terhi styrekonsoll med ratt/snekke og styrekabel i rett lengde for 1500kr, linkstaget ble kjøpt fra BT for 499kr, endte da opp på 2000kr for komplett montert konsoll, synes også selv det ble ganske pent.

Så til måten å feste dette på en bedre måte enn det som er vanlig.....se bilder av "løsgjengene" som fungere omtrent som en poppnagl, borr ett veldig nøyaktig hull, trykk inn løsgjengen å bruk tangen for å låse den fast (løsgjengene har ett parti som utvider seg å låser mens gjengepartiet forblir perfekt), du sitter da igjen med gode gjenger for feks M6 skruer, mye bedre enn en vanlig grovgjenget "treskrue".

Jeg bruker i tillegg Tec7 for å fylle ut alle tomrom slik att anleggsflaten fylles opp 100%, blir dermed mye stødigere å dessuten liming i tillegg, drar til slutt av overflødig Tec7 med fingeren for så å glatte til overgangene med fuktig finger.

( Jeg bruker spytt på fingeren når det jevnes ut, om det må has på mer Tec7 etterpå hefter den selv om det er fuktig av spytt noe som ikke går om du bruker Zalo eller olje for å glatte til med )

Overflødig "søl" vaskes til slutt om nødvendig rent med Tynner/ Aceton avhengig av underlag.

Håper bildene forklarer fremgangsmåten :)

La også med ett eksempel til, festet downrigg festet på samme måte.

20220627_103910.jpg

20220627_104150.jpg

20220627_104347.jpg

20220627_104714.jpg

20220627_105347.jpg

20220627_105601.jpg

20220627_121513.jpg

20220627_121547.jpg

20220627_173421.jpg

20220627_173448.jpg

20220627_174745.jpg

 

 

20220627_191801.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var frem til nylig veldig dyre greier, brukte dette før i verkstedet, men kan nå kjøpes komplett sett med alt du trenger på Biltema for 2-300kr, er sa med flere dim løsgjenger.

Er i alu, de sitter som støpt, men prøv deg fram med ett par først så du skjønner prinsippet med tangen.

Det som brukes på bildet er BT utstyr.

Kan brukes i alle ! matrialer.

Ikke skru "større" ting med treskruer når dette finns :))

Hvis det er ting som kanske skal skruas av/på setter jeg inn gjenger med kobberpasta.

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra innlegg om disse popnagelgjengene. De finnes også i rustfritt, kjøpte hos Wurth for mange år siden. Men prisene hos Wurth er jo annerledes enn hos Biltema. Fordelaktig med rustfrie gjenger, siden man ofte bruker rustfrie bolter. Men igjen, problemet aluminium popnagelgjenger ift rustfrie bolter kan vel løses med Tef Gel.

 

Link to post
Share on other sites

Ting trenger ikke koste skjorta :)) selv om enkelte bare må ! kjøpe det dyreste, det finnes mye billig skrot men også veldig mye bra som er billig, er tross alt 2022.

Syrefaste skruer i aliminium innsatt i kobber pasta har jeg brukt på motorer i 20år uten problemer, men det er motorer som ikke er brukt ifbm sjøvann, mulig det forandrer noe.....

Men har også brukt akkurat denne kombinasjonen på mine båter i 10år uten problem med å få ut skruene igjen, men er påpasselig så skruene bare akkurat går gjenom gjengepartiet på båt, det blir da ingen ende av skruen som står ut "i fri luft".

Alle som har slike tips må komme med dem, kjekt for den vanlige mann å få greie på slikt:thumbsup:

 

Ett annet tips, alle har vel vært borti att båten får irriterende rust/rustfarge på "rustfrie" håndrekker/skruer/annet med avrenning til skrog, kan også nevne den rust/brune misfarging på skroget i vannlinjen som ikke lar seg vaske/spyle/rubbe bort ( kommer nok av forurensing i sjøen som feks jern).....kjøp BT'as svarte flaske med rød kork, pensle på å la virke 1-3tim, ikke la den tørke, vask deretter av med miljøfille å det er igjen som nytt, på den brune stripen i vannlinen pensler du på ett skikkelig lag med større pensel, vent 1-2tim, gå gjerne over 1-2ganger igjen med penselen i mellomtiden så det ikke tørker, vask så av med miljøfilla å skroget har nå fått igjen fargen den hadde som ny, ingen !!! skader uansett underlag.

Denne lille svarte flasken og en liten pensel er fast inventar i mine båter, mitt viktigste redskap for å holde båtene strøkne år etter år.

Lykke til.

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Rune.f skrev 3 minutter siden:

Ett annet tips, alle har vel vært borti att båten får irriterende rust/rustfarge på "rustfrie" håndrekker/skruer/annet med avrenning til skrog, kan også nevne den rust/brune misfarging på skroget i vannlinjen som ikke lar seg vaske/spyle/rubbe bort ( kommer nok av forurensing i sjøen som feks jern).....kjøp BT'as svarte flaske med rød kork, pensle på å la virke 1-3tim, ikke la den tørke, vask deretter av med miljøfille å det er igjen som nytt, på den brune stripen i vannlinen pensler du på ett skikkelig lag med større pensel, vent 1-2tim, gå gjerne over 1-2ganger igjen med penselen i mellomtiden så det ikke tørker, vask så av med miljøfilla å skroget har nå fått igjen fargen den hadde som ny, ingen !!! skader uansett underlag.

Lykke til.

Saltsyre fra fargehandleren løser det problemet på 3 minutter. 

Link to post
Share on other sites

Merkelige greier dette, skal liksom uansett ikke være bra nok det man foreslår, kjøp saltsyre....men husk hansker å ikke søl saltsyre på hva som helst.

Poenget med den lille svarte flasken er jo att du ikke kan skade noe med det uansett hva det kommer i kontakt med, ikke engang huden.

En god kveld til dere ;)

Link to post
Share on other sites

Er det dumt å komme med alternative forslag? Forslaget ditt om å bruke kobberpasta på aluminium/rustfritt i sjøvannsmiljø bør i alle fall kommenteres. Forslaget ditt med det middelet som må ligge på i 2-3 timer er det jo ikke sikkert at alle har tid til. Da er det kanskje greit med et alternativ som går på 2-3 minutter.

Link to post
Share on other sites

Komodo, helt ok det:thumbsup: men når vårpussen på skroget tas er ikke 2tim så mye, fordelen med det stoffet jeg nevnte er att det ikke skader noe, personlig ville jeg ikke brukt saltsyre på noe (bortsett fra å fjærne aluminium rester fra havarert stempel i nicasil sylindre)

Er sikkert like gode/bedre alternativ til Tec7, men bruker det først å fremst for å fylle ut glipper/tomrom i denne settingen for å få ting kompakt å stødig, limer godt gjør det, men det er overflater som bør rubbes over først.

Vi brukte alltid Tec7 til å lime taksteinen på valmtak som var skjært slik att spikerhullet var borte, limte den da i nabosteinen....men der er det selvsagt en perfekt overflate å lime i.

Link to post
Share on other sites

Kommer med et tredje alternativ til "jernavleiringer" på glassfiberskrog, he,he :smiley:. Oksalsyre. Virker raskt. Ikke veldig farlig. Ikke så lett å få kjøpt billig i Norge kanskje, men har fått det via eBay. Det er det samme virkestoffet som selges veldig dyrt i "Vannlinjerens".

Redigert av Lucky Strike (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, kan brukes så mangt tydligvis:crazy: men jeg holder på den lett anskaffelige å veldig billige/ca40kr flasken fra BT, svært effektiv, resultatet på glassfiberskrog i vannlinjen ser nesten unaturlig bra ut etterpå.

Jeg går over trollingbåten min med dette stoffet med jevne mellomrom, bruker en 2cm bred maler kost, får stadig komentarer fra andre att min båt er den eneste i området som aldri eldes:smiley:

Solgte min 19år gml trollingbåt i 2019 å kjøpte da en helt ny båt, men den 19år gml båten så faktisk fremdeles tilnærmet ny ut, godt stell handler ofte om alle de små 5minuttene som brukes jevnt å trutt, ikke nødvendig den ene vårpussen, handler vel litt om interesse også, men vi er alle ulike.....heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Kommer med et tredje alternativ til "jernavleiringer" på glassfiberskrog, he,he :smiley:. Oksalsyre. Virker raskt. Ikke veldig farlig. Ikke så lett å få kjøpt billig i Norge kanskje, men har fått det via eBay. Det er det samme virkestoffet som selges veldig dyrt i "Vannlinjerens".

 

Ja Oksalsyre virker både raskt og effektivt.

 

Jeg bruker denne fra Biltema. Virkestoffet er Oksalsyre, og greit med spruteflaske.

For meg holder ei slik flaske i mange år (om jeg kun bruker den til vannlinja på båten).

 

 

Oksalsyre..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig å få litt støtte på billige BT produkter som faktisk ofte er svært bra, blir jo ofte dømt nord å ned de som nevner BT produkter, men er jo litt som med deres olje, de har jo ikke eget raffeneri, er jo kvalitetsoljer fra kjente selskaper, det samme gjelder nok mange andre produkter på "kjemi rommet", ble en avsporing ja......men i god mening:pray:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...