Rune.f Startet 28.Juni.2022 Del på Facebook Startet 28.Juni.2022 Hei, tenkte å kjøpe ferdig utleggs lodd 45kg/opp til 1000kg båt, men det kostet jo over 4000kr så tenkte å lage ett lodd selv av div jeg hadde liggende. Har da en 20l mørtelbøtte, 12mm galvanisert armeringsjærn. Vil da,støpe full bøtten med B35 mørtel som armeres lett, har forankret en kjetting i armeringsjærn inne i bøtten som kommer ut på motsatt side av bøtten ifht armeringsjærn, der henger jeg ett 7,5kg Bruce anker(antagelig feilstavet) i en kjetting på ca 1meter ? Fester en ny galvanisert grov 5m lang / 10kg kjetting i armeringsjærnet i bøtta å rett opp i bøtta, kjettingen er tenkt som demping, fra kjetting 30m tau opp til blåse. Legges utom marbakken på 25m dyp på mudder bunn. Båten er ca 350kg med motor. Kom gjerne med innspill, er dette helt på trynet ide ?? eller vil det fungere ? Jeg har aldri lagt ut slikt før da jeg har havnplass, men ønsker en liten båt rett utom verandaen for kjappe turer ut med line ol. Selve bøtta med betong vil vel veie ca 45-50kg, + 7.5kg Bruce anker bak + 10kg på demper kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Jeg ville ikke brukt kjetting men tau da kjettingen gnages og ruster. Så ville jeg fjernet bøtta for utsettingen for å slippe dumpe plast i havet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Jeg synes ikke dette så noe særlig ut. Lav vekt, og en fasong som gjør det vanskelig å få skikkelig feste i bunnen. Jeg ville heller støpt et stort , flatt lodd (10-20 cm høyde, men stor flate) på 150-200 kg. Dette vil i alle fall på gjørmebunn suge seg godt fast. Noe bøtta neppe vil gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Ville støpt inn en plastslange i en U, som du kan trekke tau gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 28.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 (redigert) Godt mulig det ikke er noen god ide, dette er totalt fremmed grunn for meg, men tenkte kanske det ville grave seg ned å vil holde da det er myk bunn å jevn dybde fra nedom marbakken å langt utover. Bøtta var tenkt skjært bort ja :) Mulig jeg forklarte meg feil (eller att dere forsto å att det er helt feil) Tenkte 5m grov kjetting fra betongen å innover, så tau med ferdig "stålhempe" inn på 5meters kjettingen å opp til bøye med en daumann på 4kg midt mellom bunnen å loddet. Loddet vil jo også "slepe" på ett 7,5kg Bruce anker som jo holder svært tunge båter alene ?? Hører jo att "gamlingene" som har bodd her ute i 70år borrer hull i en håndterbar stein å trer kjetting gjenom, det er alt de bruker.... Fint med innspill. Redigert 28.Juni.2022 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Jeg lagde et tilsvarende lodd for ca 15 år siden, dog var mitt lodd lidt tyngre. Men det fungerte fint, og det hadde gravd seg ned etter noen måneder. Jeg hadde en 5 tonn seilbåt liggende et par år, eneste problem var at kjettingen rustet. Så jeg ville, som forslått over, bruke tau i stedet mellom lodd og bøyen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Kjetting på gjørmebunn tæres raskere bort enn skikkelig tau. I alle fall det jeg er blitt fortalt. Er det slik at båten skal fortaues med baug mot land, slik at draget alltid blir i samme retning? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rune.f Svart 28.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Tenkte den tunge kjettingen ville bli en god "støtdemper", det er en veldig grov galvanisert kjetting med 21mm gods i "ringene" så jeg vil være borte for veldig lenge siden når de er rustet av, trenger jo ikke å vare 50år. Men takk til Bjørkski, når det holdt din store båt så vil jeg gå for dette, kommer tilbake med bilde når det er ferdig. Her forøvrig bilde av en proff moring solgt av firma, ikke rare greiene dette heller, men koster jo mange 1000kr, dette er hele "loddet", 45kg av denne er for til båter opp til 1tonn i værharde farvann å 3tonn i rolige farvann. . Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 28.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 (redigert) Pioner 15 som skal ligge på bøye å dras inn/ut til bøye fra land, trinse i bøye å trinse i fjellet på land med tau i. Redigert 28.Juni.2022 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Hvor godt er farvannet beskyttet? Blir båten liggende å vandre i mye bølger/ strøm, eller er det kun vindfanget som vil dra i båten? Når det gjelder moringer så er det ikke vekten som er viktigst, men friksjonen den har mot havbunnen. Den ringmoringen du la inn bilde til skal grave seg ned og har mye areal. Så den har stor friksjon på rett type bunnforhold. Jmfr en slik "platemoring" som ble foreslått over her som skaper friksjonen ved å "suge seg fast". Når det gjelder kjetting i sand/ mudder så har jeg forstått det slik at det er en kombinasjon av rust og at den gnages på som gjør at den forvitrer mye raskere der. Mange har blitt overrasket over kjetting som er vesentlig forvitret på svært få år. Jeg har ikke egen erfaring med det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørkski Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Jeg hadde 10 mm kjetting, men det var sjakalen mellom kjettingen og bøyen som korrodererde. Heldigvis lå båten i vinterhavn da sjakalen ga seg. Jeg fikk en dykker til å feste en ny kjetting, og fikk samtidig bekreftet at loddet var godt begravd. Men så er det også mye mudder og lite sand og sten hvor jeg plasserte loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 28.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Dette blir ett utlegg for sommer bruk, været kan stå på godt fra en kant men er forholdsvis rolig farvann. Har nettopp støpt nå, gjorde om kjettingen til Bruce ankret som skal ligge "på slep" til type overdimensjonert der også, vil bruke kun rustfritt på alt bortsett fra denne svært grove kjettingen i begge ender. Kommer med ett bilde når det er herdet å klart.....så får jeg ta evntuelle tomnel ned som en mann :) Er jo den som alltid har fått høre att jeg alltid dobbelsikrer alt i haue å ræva så mente jo dette skulle holde på gjeldende bunnforhold, men har jo ingen erfaring på dette feltet, har båtene mine i havn, men ville nå også bruke utleggsretten min, ble derfor da nå også en Pioner 15. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Kva tidshorisont har du, og har du tenkt å kjøpe deg større båt på sikt? Eg hadde ikkje vegra meg for å bruke det oppsettet somarstid på ein 15-fotar nokre sesongar. Skal du derimot oppgradere båten om litt, evt. ha noko som varar "evig" ville eg derimot sett på andre løysingar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Rune.f skrev for 18 timer siden: Tenkte den tunge kjettingen ville bli en god "støtdemper", det er en veldig grov galvanisert kjetting med 21mm gods i "ringene" så jeg vil være borte for veldig lenge siden når de er rustet av Det får vi da ikke håpe. Ved bunnforhold med oksygenfattig mudder kan selv en solid kjetting ruste av på 2-3 år. Og du har vel tenkt å være med oss lengre enn det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Denne posten gir litt innsikt i hvorfor det er slik mtp kjetting i mudder Dette er et absolutt interessant tema. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rune.f Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 (redigert) Her er loddet akkurat nå, står å herder, tror uansett att denne kjettingen holder lenge. Til "Per-Pusling", har 3 båter, denne Pioner 15 er min minste båt, har ellers båtplasser i privat havn bla til min 21" trollingbåt som jeg dorger ca150tim+/sommer med, tanken med dette utlegget er att jeg har utleggsrett rett utenfor terrassen min her (i yttre Trheimsleia) å vil ha en båt som jeg kjapt bare kan hoppe oppi å ut å sette lina/garnet med, enklere enn å ta bilen 700m bort til havna. Jeg er vel litt spesiell, er aldri ute bare for å kjøre båt, kun til fiske. Kommer med ett bilde igjen når alt er lagt opp slik jeg tenkte å ha det. Også ett bilde av gamle tau som blir "nye" igjen Redigert 29.Juni.2022 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Lykke til! Jeg ville brukt galvanisert på sjakler etc også, syrefast kan ha litt lumske egenskaper under slike forhold. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rune.f Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 (redigert) Har fått tak i rustfrie sjakler mm, håper alt det vil vare 10år, men plutselig så er hele greia for lett/for dårlig, krysser fingrene👍 Burde kanske legge Bruce ankeret 20m fra betongenloddet mot værste vær rettningen i steden for 2m fra ?? Redigert 29.Juni.2022 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Det der går nok sikkert bra en god stund, kommer an på. Men sikkert godt nok for de fleste typiske moringsplasser - for noen år. Selv derimot ville nok jeg i gjørme gått for en mye større og mye tyngre plate - og enkel konstruksjon. Din komplekse sak ser ut som mye jobb og noe som dessuten hadde passet bedre inn på Høstutstillingen i kunsternes hus i Oslo enn på bunn av havet. Vil det funke - sannsynligvis. Finnes enklere, billigere og mer utprøvde løsninger - definitivt. Tau fremfor kjetting, og som ble holdt klar av bunn og moring med en bøye. Skulle jeg bare hatt noe med vekt derimot så tror jeg at jeg hadde funnet en gammel motorblokk eller annet tungt skrap i feks aluminium - kjapt, billig og enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Dette var jo gjort slik fordi det jo faktisk skulle være enkelt å fort ordnet, fra jeg begynte til det var ferdig støpt tok det 30min. Må jo også kunne bæres ombord i en båt, betongbøtta veier litt over 50kg, kjettingen 20kg(10kg mer enn jeg trodde) + 7.5kg anker, totalt oppunder 80kg....jeg har ikke kranbåt tilgjengelig....armerings stengene vil nok komme bort etter noen år, tanken med dem var att de kanske sørget for å "grave/rive opp" sand/mudder bunnen så loddet graver seg ned, å når det da også ligger ett 7,5kg Bruce anker bak (som nok med litt tid også graver seg ned) som er effektivt på sånn bunn tenkte jeg det ville holde en 300kg plastbåt. Men høres vel ut på noen av dere att dette vil gå rett vest, tiden vil vise, tror selv dette vil holde godt så lenge det er "dempings" moringer mellom lodd å blåse, skal bruke 2st 4kgs med litt mellomrom, samt god fjærdemping på tauet til båten. MEN, jeg som de fleste har nok driti på draget en eller flere ganger når det prøves på noe utenfor det vi er gode på. Utlegget koster meg totalt 2500kr så er ikke snakk om noen utgift, å båten er godt forsikret Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Nå har du vel ikke sagt noe om hvor værhardt det er på stedet(?), men jeg tror dette kommer til å gå veldig greit. Mest sannsynlig hadde båten ligget godt bare på det bruce ankeret. Som andre har nevnt så holder tau lengre enn kjetting, men det tar da litt tid før en 20mm kjetting er borte også. Kan være lurt å bruke sjakler som er grøvre enn kjettingen, ser ofte at sjaklene blir utslitt først. Jeg skal bytte to 20mm kjettinger på ei flytebrygge på mandag, kan spørre hvor lenge det er siden de ble montert. Dette er et værhardt sted, og ei flytebrygge vil røske mer i kjettingene enn den jolla di. Dette kommer til å gå bra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune.f Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Det kan ta godt fra en vindrettning, men ligger litt i le der pga brygge anlegget, blir jo ett sommer/høst utlegg for en liten Pioner 15. Det var betryggende å høre en som var posetiv, ble nesten så jeg følte meg totalt inkompetent av noen innlegg her. Skal ta ett bilde av det på bakken slik det blir utlagt, men med kortere tau mm bare for å vise hvordan jeg tenker å legge det ut. Tok opp restene etter det gamle utlegget som har ligget i 20år, der var det bla galvaniserte små (ca5cm lange) sjakler som fremdeles hadde ca 50% av diam igjen på bolten. Som du sier å som jeg selv tenker....folk går jo å legger seg i en båt på mange tonn med bare ett 7.5kg Bruce anker ute. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Dette er nå den endelige løsningen jeg går for, var ute med trollingbåten i kveld å "tegnet opp" bunnforhold, Bruce ankret legges rett ut mot den værharde vindretttningen, det legges utom kanten på 18m dyp med noe over 20m grovt tau som går videre til loddet som legges litt innom marbakken på 10m dyp, bruker 2st daumenn som demping, ett på enden av 5meters kjetting og ett omtrent midt på blåsetauet, vil bruke doble fjærer på båtens korte fortøyning inn på løkken i tauet som dras i sirkel på rustfrie trinser, alt dette burde skåne loddet mot veldig mye "rykk å napp". Blåse på 100cm. Jeg tror dette blir bra :) Båten har plass i havnen men greit å kunne hoppe rett i denne lille garn!/linebåten på 2min når det plutselig kommer hoppende drømmefisker forbi mens kaffen settes i halsen av iver.....er jo det jeg har mine 4 båter til, forskjellige fiskeformer med spesifikke arter, går etter alt fra laks, kveite, storsei mfl. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Rune.f skrev for 10 timer siden: Jeg tror dette blir bra :) Dette opplegget, til den båten du skal ha der, holder i massevis. Du kan sove godt om natta, slik at du er uthvilt til du skal ut å dra fisk på morrakvisten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Prøv å kjøre ned Brucen i mudderet når du setter ut, den gjør lite nytte for seg om den bare ligger der. Dvs start et stykke lenger ut enn tenkt, slipp ned til bøtta er like over bunn , fest tampen i båten og kjør innover til ankeret sitter! Deretter slipper du bøtta til bunn og strammer litt til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.