Jump to content

Legge ut moring, ønsker råd

Rune.f

Recommended Posts

Her det ferdige resultat, ser vel hvordan det er tenkt ved å følge alt fra en ende til den andre.

Bruce ytterst i hardeste vær retningen, så ett nytt 7.5kg std anker sikret i låst stilling noen meter nærmere lodd, kjetting ut fra lodd, ny 4kg daumann rett før enden av kjetting å deretter en tilsvarende daumann som henger fritt i vannlaget under blåsa.

Hvis dette gir seg så gir også jeg opp å prøve meg på ett nytt utlegg :))

Ang Bruce.....jeg tenkte å slippe ned hovedloddet å strekke Bruce ankret maks ut å slippe det også, men så drar jeg ei tykk line gjenom bakre hullet på Bruce ankeret slik att jeg har begge ender av den linen i hånden, når alt ligger på bunnen drar jeg/strekker ut tauet med Bruce ankeret maks langs bunnen med båten til det ligger stramt fra loddet å ut til ankrene, slipper så ene enden av lina å drar det ut av Bruce ankret igjen, alt ligger da fint utstrekt å kan begynne å feste seg i bunnen.....i mitt hode en grei metode:confused:

Skal ut ilpt av helgen:thumbsup:

PS...sjakkel fra lodd å ut på tau skal byttes til en grovere rustfri....regner med noen synes den er liten å bare galvanisert :))

20220701_113833.jpg

20220701_113905.jpg

20220701_113943.jpg

20220701_113905.jpg

20220701_115041.jpg

20220701_115029.jpg

20220701_114033.jpg

20220701_114222.jpg

20220701_114025.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)

Dette ser ut som et klassisk eksempel på over-engineering, og det er ikke nødvendigvis negativt, bare unødvendig. Jeg tror løsningen din vil holde i bøtter og spann i mange (nok) år fremover. ??

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg hadde droppet de to små loddene og paraplydreggen. Blir for mye rælamikk dette her. Det svakeste punktet ditt er antagelig innsjakling på brucen. 

Og en annnen ting, de kamstålene som stikker ut av bøtta tror jeg ikke kommer til å fungere som du har tenkt. Noe av det viktigste er at du gjør som @index sier, altså kjøre brucen skikkelig fast før du slipper loddet. 

tror også dette kommer til å holde en god stund.   Greit med lit "overengineering" , men her mistenker jeg at det innfører like mange usikkerhetsmomenter enn det fjerner.   

Korrosjon er nevnt tidligere.  Det kan gå helt greit eller det kan gå fortere enn man aner.   Blanding av materialtyper kan få ting til å gå fortere, og her er det jo en miks av "gørrjern", galvanisert og rustfritt.  

Du får legge ut, og så er det sikkert en ide å få tatt en inspeksjon etter at det har ligget ute en stund

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette handler ikke om å ha tro på, eller ikke tro på, ditt opplegg. Men du har spurt etter ærlige meninger, og har fått det. Folket her ønsker deg det beste. Det er i alle fall min erfaring. 

Når det gjelder Bruce:

Min erfaring med Bruce er at det sjeldent setter seg raskt. Det må kjøres fast, og er man uheldig så kjøres det helt inn fordi det har havnet på rygg eller surfer på en tarebit. Jeg har en del erfaring med Bruce fordi jeg bruker det på min båt. I fjor kom jeg inn til land etter nattseilas og ankret opp med baug mot land, er sted jeg vet det er sandbunn som er topp for Bruce. 

Jeg ble veldig forundret over at jeg kjørte Bruce inn på vinsjen. Det satte seg ikke. Viste seg at det hadde landet oppå et stort tareblad som lå akkurat der, og der "surfet" oppå sanden. Da var jeg glad jeg har som vane å kjøre det fast.

Så tipset om å kjøre fast bruce først er et godt tips. Alternativt er å dykke ned og grave det ned. 

Da kunne du evt ha kjørt det fast først, så dykket ned å binde det fast stramt i moringen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har erfaring med å blande metall brukt på fortøyning. Erfaringen var utelukkende negativ. Det hold i to år så var det rustet opp i et feste der gorrjern var borti galvanisert kjetting. Heldigvis hadde jeg ute en dregg i 50m tau som tok tak et par kilometer hjemmefra.

Hør på de som kan metall. @Hulda kan dette.

Jeg leser å lærer :) så galvaniserte sjakler mot rustfritt er dårlig løsning ?

Bedre med samme matrialer mot hverandre ?

Å ja, jeg skal høre å dra fast Bruce ankeret først:thumbsup:kutter vel da også ut det vanlige ankeret ??

Rune.f skrev 11 minutter siden:

Jeg leser å lærer :) så galvaniserte sjakler mot rustfritt er dårlig løsning ?

Bedre med samme matrialer mot hverandre ?

Å ja, jeg skal høre å dra fast Bruce ankeret først:thumbsup:kutter vel da også ut det vanlige ankeret ??

Ja, miks av metaller bør unngås så langt det går. Og rustfritt (316) "ruster" kanskje ikke, men er utsatt for korrosjon/pitting og kan bli "spist" overraskende raskt.

Redigert av Bjørkski (see edit history)

Det var da....på godt å tydelig bygde norsk....faen så vanskelig det skal være å få ut ett brukandes utlegg da, det ligger 1000vis av båter å dupper på utlegg, men ser ikke mange som ligger i fjæra, så må være mange glupinger der ute:confused: men sånn er det vel når man spør om råd, noen sier att "dette holder i massevis" å andre går i dybden bla på kjemien mellom metall typer, men det er jo slik det er :)

Satser på att det holder i noen år.

Grunneieren her ute på holmen hadde en yrkes/fiske sjark liggende på samme sted i 40år, vet ikke hvilke matrialer han hadde for hånden i 1970:confused: 

Spurte ikke du om ærlige meninger da?? Det er gjerne slik at enkelte er heldige og ting varer og varer. Mens andre er mer uheldige, enten på grunn av naturkrefter som virker inn uheldig eller fordi at de ikke har sjekket grundig opp hva de holder på med.

Her står det litt om korrosjon. Nyttig info enten man skal legge utlegg eller generelt for båt. Som trebåtbygger er alltid festemidlenes plass i spenningsrekka et tema, noe vi fikk grundig innføring i både på skolebenken og i praksis. Blande kobber og galvanisert jern? Nei. Mens metaller nærme hverandre i spenningsrekka er bedre å kombinere, om man må.

Du har fått mange gode råd så langt i tråden, og sammen med dette med form og tyngde på utlegget tenker jeg et av de viktigste rådene er hvilke metaller som går om hverandre. For er du riktig uheldig og forholdene ligger til rette for mye korrosjon vil jo naturlig nok det svakeste leddet gi seg. Og da hjelper det ikke om du har et utlegg på flere tonn i enden?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det var ironi i mitt siste innlegg for de som ikke tok den....har tenkt på det noen har sagt, så skal ut på leting her i morgen....er bare ett par nedlagte småbruk mm her....å prøve å finne ei gammel motorblokk eller annet for å få mere vekt, jeg liker å gjøre alt ! bare en gang så når nå såpass mange drar dette i tvil må jeg bare legge til en vekt til, prøver å finne noe mer som 2 av oss kan bære :thumbsup:

"Never ending story:crazy:"

Tenkte nå att jeg bare skulle ringe å "plage" grunneieren her med spørsmål, spurte han litt rundt utlegg, hans far var fisker i nesten 60år, han hadde sjarken på fast utlegg her i alle år, sønnen/nåværende grunneier på nesten 60år fisket også i mange år, i hovedsak med krokgarn og laksnot, han hadde sin Hansvik 18 med overbygg liggende på det som nå er min utleggsplass i veldig mange år, han hadde aldri over 30kg lodd, da alltid bare i form av noe jernskrot, det eneste han hadde i tillegg til loddet var 2 anker som lå utover i hver sitt tau i V form.

Dvs att mitt opplegg iflg han holder i massevis, kunne jo ha spurt han med en gang men tenkte ikke så langt.

Han ville ta en tur å se på det i morgen før jeg har det ut.

Han hadde aldri hatt problem med blanding av "rustfritt/galvanisert/annet, "legger jo ikke ut ett utlegg mtp att det skal vare i generasjoner", det har han jo rett i.

Siden dette er forholdsvis liten og lett båt og den bare skal ligge ute noen måneder sommer og høst, kan det kanskje brukes noe enklere som du kan ta opp om høsten. Så har god kontroll på slitasje og tilstand. Du får veldig god demping med både lodd og blåse.

Her er det visst om å gjøre å finne på ting selv og ikke høre på de rådene som folk bruker tid på å komme med. Så lykke til da, jeg gidder i alle fall ikke mer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er ikke slik ment, trenger ikke å ta alt i værste mening, men lett å bli forvirret å usikker når det blir så sprikende råd, må vel være lov å prate fritt for begge parter, har gjort om flere ting etter råd fra de her inne, å det att jeg også nå kom på å spørre en her ute på holmen som har lagt ut mange utlegg til forskjellige båter her opp gjenom årene for å høre hans erfaringer å dele de med dere må vel være til hjelp for andre enn meg å.

Men om dere/noen tar slikt ille opp så er det ikke hyggelig, det er slett ikke meningen, det er jo ikke slik att det alke sier/mener nødvendigvis er hugget i stein, er vel derfor det er lærerikt att det blir en liten "debatt" om emnet......men mulig jeg tar feil, dere har for alt jeg vet alle mann lagt ut mange utlegg til div båter.

Er nok like mange meninger om fortøyning som det er folk?

Har lagt ut noen utlegg selv, da etter de tidligere nevnte prinsippene med ei betongskive som er flat under og dermed suger seg fast i sandbunn og minst mulig bruk av sjakler og annet i metall. Det trenger ikke være særlig mer avansert enn som vist på tegningen? Det som vi har gjort annerledes i forhold til tegningen er å støpe inn et romslig plastrør gjennom betongskiva, slik at man får tredd ei lastestropp gjennom som knytes til tauet som går opp til blåsa. Null metall = null korrosjon, annet enn jernet i selve blåsa, men det er for så vidt lett å inspisere med jevne mellomrom. Med «utdragningstauet» gjennom øyet under blåsa slipper man ekstra metall også her (bare pass på at ikke blåsa snurrer seg mellom hver gang man fortøyer).

60AE5BC4-EE67-4B2D-9C04-60AC076C2E5E.png.5572f3557c81decdb5cc6877a43f1cb9.png

Bildekilde

Det egentlige spørsmålet var jo om loddet var tungt nok til en Pioner 15, å om opplegget med daumann var godt nok, så ender det opp i masse prat om ting som på en tidsperiode på feks 10år er ubetydelig (galvanisert sjakkel mot rustfri sjakkel osv).

Erfaren "sjømann"/grunneieren var nettopp her nå, han mente att opplegget jeg har vil holde 10 ganger så stor båt uten problem, når jeg spurte om dette med div metalltyper mot hverandre så lo han å sa att "vi snakker jo bare om ett utlegg til en småbåt, å du blir nok ikke over 100år"

Han sa også att jeg bare kunne legge det rett utom grensa for stor fjæra som inntreffer en gang rundt påsketider, da blir det liggende på 10m dyp å kan visuelt inspiseres med vannkikkert, slik blir det. 

Så takker for alle innspill, er nå sikker på att dette vil ligge i ro.

Rune.f skrev for 7 timer siden:

Det egentlige spørsmålet var jo om loddet var tungt nok til en Pioner 15,

Du ber om ærlige meninger om opplegget ditt, og det har du fått. De fleste mener vel at dette vil holde jolla di på plass, selv om du ikke har sagt et ord om hvor dette er, eller hvor værhardt det er på plassen. 

Rune.f skrev for 7 timer siden:

Erfaren "sjømann"/grunneieren var nettopp her nå, han mente att opplegget jeg har vil holde 10 ganger så stor båt uten problem, når jeg spurte om dette med div metalltyper mot hverandre så lo han å sa att "vi snakker jo bare om ett utlegg til en småbåt, å du blir nok ikke over 100år"

Skjønner jo at du helst vil lytte til dine egne ideer, samt den erfarne "sjømannen" som lo av det med å blande ulike metaller i et moringsopplegg. Skjønner jo også at han neppe er maskiningeniør med fordypning i materialer og korrosjon, noe opp til flere på forumet her er. Han har nok heller ikke drevet med dykking og utskifting av moringskjettinger og sjakler, og sett hvordan tilstander er på diverse fortøyninger rundt om. Jeg kan i alle fall opplyse deg om at det er mange moringer og flytebrygger rundt om som ligger på kjettinger som er i ferd med å ryke. Men så lenge det ikke har røket går det jo bra... Tipsene du har fått i denne tråden går i stor grad ut på hvordan du med like enkle midler kan få fortøyningen til å vare lenger, men det virker ikke som om du er interessert i å lytte til de rådene.

Ryddet litt på telefonen, da fant jeg noen gamle bilder av ting som er brukt på moringer. Dette er bare noen eksempler, det er drøssevis.

20210330_172926.jpg.bd147f373dd96717d1e4ae07f8c0c2f1.jpg

20210330_172956.jpg.5b6cfcdb3a2c2ecbca3dbc81a70be18a.jpg

20210401_192416.jpg.f755d932ce5b385216e4439edbd710ee.jpg

20210401_205636.jpg.f674498a7ec4c505264e296ad8d86b2b.jpg

20210401_205800.jpg.c337340ebccf43f453329db6a261214f.jpg

20220129_183358.jpg.5d8641fb80a4947f2fbb2d144674694b.jpg

Denne siste viser litt hvor godt et tau holder i forhold til en sjakkel. Dette er et gammelt 14mm tau, husker ikke hva det har vært til. Sjakkelen er nesten helt borte. På et eller annet tidspunkt ser det ut som om bolten har ramlet ut. Tenker da på den vesle sjakkelen du har i Brucen...

Eller enda enklere; ta en diger stein, bore et hull, og gyse fast en øyebolt. Kjetting eller tau rett opp i blåsa, og ferdig med det. Slipper støping og alt det der.

Eller enda enklere. Kjøpe et brukt 20 kg bruce anker, tau eller kjetting rett i ankeret, kjøre det godt fast i bunn med en stor båt, og sette på blåsa. Ingen lodd eller noe slikt vil være nødvendig.

Det er alltid flere måter å gjøre ting på. Men nå handlet denne tråden om meninger om opplegget til trådstarter. 

Det er desverre enkelte som alltid lett tar ting i værste mening, jeg mener aldri å fornærme noen, det er jo bare slik att man i hovedsak gjør det man tror er en god løsning når er har levd en stund, men ønsker jo likevel å spørre om råd.

Innrømmer att jeg lytter mest til de som har praktisk erfaring i det jeg spør om, gjorde noen forandringer basert på det noen her foreslo men hoved ideen holdt jeg fast på, jeg kuttet bla ut det ekstra ankeret, men la til ett kompakt stål lodd (frontvekt fra en traktor) på 40kg 1meter inntil betongloddet(er ikke festet på da bildet ble tatt), satte også sammen sjakler med "rett" matrialer mot hverandre.

Kom på en genial ide i mitt hode som sparte meg mye slit...slapp å bære alt ombordt i båten... å ga ett veldig godt resultat....jeg trillet alt i trillebår ned i fjæra å la det klart i rett rekkefølge, festet så ei tynn flettaline for fiskesnelle i hovedloddet med rett lengde for det dypet hovedloddet skulle på med ei lita blåse i, visste da att når jeg kom så langt ut att blåsa gikk under så var hoved loddet akkurat der jeg ville ha det, flettalina var svekket ved loddet så nappet den av.

Tredde deretter 50m tynt tau inn i hullet bakerst på Bruce ankeret å hadde det dobbelt så det kunne dras ut igjen fra ankeret, kastet så det tauet utpå med ett lite lodd så jeg kunne nå det med båtshaken fra sjøen, hele utsettet lå da i rett rekkefølge innover land, bakket deretter inn med den større båten å fisket opp det dobble tauet som var tredd inn i Bruce ankret å festet det i båten å begynte å dra med meg alt utover som perler på en snor, det gikk helt som planlagt, dro alt til den lille blåsa på hovedloddet akkurat gikk under, løste deretter opp det dobble tauet på Bruce'n å tok den ene enden å dro det ut.

Nå lå alt 100% utstrekt, kjørte så inn mot land igjen å dro alt "fast" ved å slepe det 10m tilbake.

Stramte deretter opp blåse tauet til første daumann var 3m over bunnen(så tau å daumann på ekkoloddet) å festet så den 100cm store blåsa med en daumann i fritt vannlag, den andre dqumannen lå fremdeles på bunnen som ekstra demping hvis kraftige rykk.

Dette ble i mitt hode mye bedre enn jeg håpet på, når jeg da dro i tauet under blåsa kjente jeg att "dempingen" var veldig effektiv.

Har 2 trinser med ca 6meters mellomrom på land som sørger for att inntrekktauet ikke vikler/knyter seg sammen, det går i en "sirkel".

Så en annen veldig spesiel sak, har en kjenning på andre siden av fjorden som mistet sin pengbok i havna der han har båt (flere km borte) for 10år siden, da jeg drev å ordnet med utlegget i dag tidlig så jeg noe på 2meters dyp, fikk det opp med en lang håv, det viste seg utrolig nok å være førerkortet som lå i hans pengbok som han mistet for 10år siden mange km borte:eek: hva er oddsen for slikt ???

20220703_133639.jpg

20220703_193034.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Rune.f skrev 1 time siden:

Det er desverre enkelte som alltid lett tar ting i værste mening, jeg mener aldri å fornærme noen,

Vet ikke om det er meg du sikter til nå, men jeg tar ikke det du skriver i verste mening, og er heller ikke fornærmet, bare så det er klart. Men ut fra det du har skrevet har jeg fått et inntrykk av at du ikke er helt fornøyd med tilbakemeldingene du har fått, og egentlig har bestemt deg litt på forhånd om hva du mener. Dette ble jo understreket av den lokale bonden som lo høyt av hva de her inne på forumet med kompetanse på materialer og galvanisk tæring har forsøkt å fortelle deg. 

Rune.f skrev 1 time siden:

Innrømmer att jeg lytter mest til de som har praktisk erfaring i det jeg spør om,

Jeg vet ikke hvem du helst lytter til, men det virker jo som om bonden som inspiserer moringene fra overflata med vannkikkert hadde de svarene du ønsket. Kan uansett informere deg om at det er mange her inne på forumet som har årelang praktisk erfaring med dette, men samtidig også andre som ikke har så mye kunnskap, men allikevel noen meninger. Du velger selv hvem du hører på. For min del er jeg vel ikke ekspert på området, men har dykket og inspisert moringer og kjettinger siden midten av 80 tallet. Har på den tiden sett mye rart, og har en viss mening om hva som virker. Har også en utdannelse som gir litt kjøtt på beina for å mene noe om dette. Det spørs jo også hvilke forhold man har når det gjelder vær, tidevann, saltprosent og belastning. I så måte har vel ikke du vært spesielt raus med informasjon. Ser f.eks. at du ikke har oppgitt bostedskommune i signaturen din, noe som i utgangspunktet sier mye når man ber om råd her inne. Enten det er fysiske forhold, eller hvilke forhandlere og butikker man kan forvente å finne i nærheten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...