Skipper Worse Startet 26.November.2005 Del på Facebook Startet 26.November.2005 (redigert) Gamle Worse har vært på "mørkekjøring" i kveld. En fin tur ad omveier til Bergen og tilbake. I Hangarskibet er nu installert et slikt kjøkken-temperameter, som viser temperatur "inne" og "ute". Sistnevnte i dette tilfelle i Hangarskibets maskinrum. Temperameteret er utrustet med minne, som forteller om maks/min temperatur "siden sist". Ved den siste ukes stilleligge var tempen i maskinrummet høiere enn i fartøiets boligdel, så langt som den digitale duppeditt har registrert. Gunstig, etter Worses (ikke helt) ydmyke oppfatning; med tanke på kommende vinter og dens omskiftelige utfordringer. Så til saken: På kveldens tur -- i nogenlunde marsjfart, lett redusert for å facilitere trygg navigasjon mens man sto like overfor mørkets makter -- var maksimal temperatur i maskinrummet 34ºC. Derved står man overfor det ti tusen kroners spørgsmål, som Worse på denne ukristelige tid på døgnet føler behov for svar på: Er dette mye, lite, OK, fryktelig, gunstig, gjennomsnittlig, eller hva?? Ideen er jo, at per mellomkomst av de til dette forum frekventerende kunnskapsrike personligheter, så kan Worse finne den fornødne veiledning til avgjørelse om maskinrumsutluftningen er god nok eller ikke. Så herved er hansken kastet. Redigert 26.November.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Du må nok investere i både for- mellom og etterkjølere på luften til de grønne monstre, skal du ha full utnyttelse av kreftene. Skriver han som er fornøyd bare det sier brum-brum under dekk, og hvis motorkunnskaper begrenser seg til å vite fargeforskjellen på Yanmar og VP. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2005 Du må nok investere i både for- mellom og etterkjølere på luften til de grønne monstre, skal du ha full utnyttelse av kreftene. I de for tiden fremherskende temperaturer, er heller for-under-etter-og-ellers oppvarmere å foretrekke, for ikke å få miljøvernerne på nakken til bekjempelse av de små grønne monstres oppvåkningsmessige heslige ånde (PS Jeg skal selvsagt erstatte røkskadene på "Trulte". Send regning ) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Regelen er vel "jo kaldere jo bedre", ihvertfall for forbrenningen. (Resonement; kald luft=mindre volum/større tetthet=mer forbrenningsluft=bedre drivstoffutnyttelse). Maskinrommets temperatur er helt uvesentlig for selve maskinen(e) hvis du tenker på motorkjøling etc. Denslags tar termostater og kjølevæske seg av. Dine 30-og-noen-grader høres veldig bra ut i mine ører. Har selv nøyaktig samme konfigurasjon hva temp (og fuktighets-) overvåking angår. Hos meg er maskinromstempen oppe i ca. 60 grader på en sommerdag, men selve maskinrommet er veldig lite og innelukket pga støydemping (ommsluttet av isolerte borttagbare plater/skott). M/Y Ellen Marie Redigert 26.November.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Trodde kanskje at "sitat-knappen" var fjernet av Ingar, men den gang ei ser det ut til i følge skipper worse sitt innlegg. Ikke helt enkelt å trekke ut sensen i et innlegg når hele det gamle ordvokabularet brukes. På den annen side er det jo en fordel med et kjølig motorrom iflg. forståsegpåere. Det skal likevel godt gjøres å få temperaturen over 50 grader der. Langt viktigere er nok luft i motorrommet. Hvor hadde du plassert termometeret? Tror nok du vil erfare store forskjeller over motor kontra ut til skrogsidene. God morgen forresten, til alle morgenfugler som hiver seg over pc'n en lørdag morgen! Redigert 26.November.2005 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Tror temperaturen ligger omtrent på det samme hos meg. Vil du vite hva temperatur motoren får på luften, så må du henge tempføler på innsuget, så få du se hva friskluft motoren får. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 34 grader er greit. Du vil nok oppleve høyere til sommeren. Jeg vil si at 50 grader også er greit. Man må ikke teoritisere seg helt i senk heller. Det viktige er at motoren(e) får nok luft til å underholde forbrenningen og at smøreoljen holder seg innenfor akseptable temp.normer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2005 Ja, jeg synes også det er greit, hadde i grunn og bunn forventet betydelig mer. Dårens spørsmål er jo egentlig, uten at det var uttalt, om disse 34ºC kan tas som en indikasjon på at de grønne får puste fritt nok. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Temperaturen i motorrommet dannes av utetemp (temp på inngående luft) og den lokale oppvarmingen som finner sted i motorrommet. Nå vet vi jo ikke under hvilke betingelser du har logget dine 34 grader. Er det under langvarig tomgang, under pådrag, eller kanskje rett etter hardkjør og før motoren har fåt utvekslet den varme luften? La oss forenklet si at utetemperaturen på Gummikysten i går kveld var 0 grader C. Da har du en sk. Delta T= 34. Om sommeren hvor utetemperaturen kanskje er 30 grader vil du da, under ellers like forhold, oppnå 30+34=64 grader i motorrommet. Det er denne temperaturen som er interessant. Er 64 grader for høyt? Spør du meg? Hakke peiling, men ville ikke bekymre meg overvettes. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Kjære Herr Worse, Basert på en helt subjektiv opfattning, så er 34ºC ganske gunstig. Alt dette avhengig av hvor temperatursensoren befinner seg i forhold til luft inntakene til disse små grønne duppedingsene som du har i kjelleren. Under en arbeidsøkt i maskinrommet midt i sommer (underveis og med 50% belastning, så fant jeg ut at 42ºC er ganske varmt hvis man skal foreta noe fysisk ... spesielt med kjeledress, hørselsvern osv.). Det er jo verdt å sie her at det som siteres fra min side er lufttemperatur mellom maskinene, og ikke inntaksluft. Mine inntak er mot skrogsiden, hvor temperaturen er mye lavere enn mellom mine to jernklumper, da jeg har noe som andre kanskje vil omtale som overdimmensjonerte luftinntak. Hvis den ærede Worse ønsker å finne ut hvordan de små grønne ombord hos ham har det i relasjon til forbrenningseffektivitet, så bør han enten flytte sensoren, eller installere egen dobbel måler med følere nært hver maskins luftinntak og sammenlikne dette med effetivitetskurven for maskinene. Instruksjonsboken bør kunne oppgi under hvilke atmosfæriske forhold maskinkraften originalt ble målt, og hvilken deviasjon som kan forventes ved økt/senket temperatur/luftfuktighet. Selv vurderer jeg å installere følere som beskrevet ovenfor. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2005 Nå vet vi jo ikke under hvilke betingelser du har logget dine 34 grader Maks temp, rem, på hele seilasen, på 100 rpm under vanlig marsjfart. Men Eberen var i gang, og den avgir jo ikke så rent lite varme der nede (eksosen). Alt dette avhengig av hvor temperatursensoren befinner seg i forhold til luft inntakene til disse små grønne Jeg lempet sonden ned trappen. Dvs. den havnet da i "friluft", foran begge maskiner, omtrent i senterlinjen, og så langt fra inntakene som det går an å komme. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Når en del motorfabrikanter oppgir antallet hestekrefter på motoren, angir de det under et sett av forutsetninger. Noe går på drivstoff, noe går på drivstofftemperatur og noe går på den temperaturen luften som turboen suger inn har. Når innsugsluften er over en viss grense, trekker man fra så og så mye motoreffekt i takt med hver grad temperaturen på innsugsluften oversiger f.eks. 40°. Båtmagaseinet har en artikkel om temperaturforholdene i motorrommer her. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Båtmagaseinet har en artikkel om temperaturforholdene i motorrommer her.Artikkelen forteller at Ekspertene er enige i at en ventilasjonsvifte skal monteres på sugesiden.Altså at de suger luft ut av motorrommet. Hvis motoren, slik det er vanlig, henter luften fra motorrommet vil vel dette øke undertrykket og vinningen gå opp i spinningen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Når en del motorfabrikanter oppgir antallet hestekrefter på motoren, angir de det under et sett av forutsetninger. Noe går på drivstoff, noe går på drivstofftemperatur og noe går på den temperaturen luften som turboen suger inn har. Når innsugsluften er over en viss grense, trekker man fra så og så mye motoreffekt i takt med hver grad temperaturen på innsugsluften oversiger f.eks. 40°. Båtmagaseinet har en artikkel om temperaturforholdene i motorrommer her. Lotus Lotus: jeg forsøkte meg med spørsmålet om dieselkvalitet - men for meg virket det som om mitt spørsmål druknet i dieselen før innsugsluften ble ledet gjennom ladeluftkjøleren og kompressjonen fant sted Så jeg prøver meg en gang til: Kan det være slik at motorer med avansert, elektronisk motorstyring faktiks kompenserer for luftmasse (herunder temperatur) og drivstoffets kvalitet slik at de eksogene variabler som kan påvirke motorens ytelse blir kompensert ved endring av motorens innstillinger? Redigert 26.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Kan det være slik at motorer med avansert, elektronisk motorstyring faktiks kompenserer for luftmasse (herunder temperatur) og drivstoffets kvalitet slik at de eksogene variabler som kan påvirke motorens ytelse blir kompensert ved endring av motorens innstillinger?Dette er iallfall helt vanlig på datastyrte bensinmotorer.Man måler temperatur, trykk og/eller vekt på lufta som suges inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Dette er iallfall helt vanlig på datastyrte bensinmotorer. Både at man måler temperatur, trykk og vekt på lufta som suges inn. Jepp - det er jeg helt enig i. Og om man feks trimmer en VAG 1.8T er jeg blitt fortalt at man merker ganske stor forskjell på om det er 30 grader ute eller 5 grader varmt. Men det kan også skyldes at luftmassemålerne har en tendens til å ta kvelden når man setter i "sportsluftfiler" med olje når man også chipper motoren. Men spørsmålet er da - er det slik på elektronisk styrte båtmotorer også? Om det i så fall er det er det et stort fortrinn for elektronisk styrte motorer - ref diskusjonen om dette for en tid tilbake Redigert 26.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Kan det være slik at motorer med avansert, elektronisk motorstyring faktiks kompenserer for luftmasse (herunder temperatur) og drivstoffets kvalitet slik at de eksogene variabler som kan påvirke motorens ytelse blir kompensert ved endring av motorens innstillinger?Vet ikke, men mye mulig. Kanskje man måler oksygen i eksosen eller sotpartikler eller temperatur eller andre/mange ting samtidig og justerer mengde drivstoff og når drivstoffet sprøytes inn etter dette. Er lufta inn varm, kompenseres det med mindre drivstoff for å unngå soting. Eller måler den på innluften? Eller både det som går inn og det som går ut? Om drivstoffet har mer energi pr. liter, kan den ikke sense det, men reduserer uansett mengden hvis det ikke er nok oksygen til ren forbrenning? Har ikke peiling, men den avanserte elektronikken må jo gjøre noe avansert i forhold til ingen elektronikk? I såfall skulle da en slik motor bli slappere på veldig varme dager, men likevel ikke sote? Lotus Redigert 26.November.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Artikkelen forteller at Ekspertene er enige i at en ventilasjonsvifte skal monteres på sugesiden. Altså at de suger luft ut av motorrommet. Hvis motoren, slik det er vanlig, henter luften fra motorrommet vil vel dette øke undertrykket og vinningen gå opp i spinningen.... Forstod det slik at enten monteres vifta i motorrommet og suger luft utenfra eller så monteres den utenfor motorrommet og trykker luft via en kanal inn i motorrommet. Mer luft i motorrommet uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Artikkelen forteller at Ekspertene er enige i at en ventilasjonsvifte skal monteres på sugesiden. Altså at de suger luft ut av motorrommet. Hvis motoren, slik det er vanlig, henter luften fra motorrommet vil vel dette øke undertrykket og vinningen gå opp i spinningen.... Det er et vettug poeng det der. Grunnen til at man monterer vifte på utsug, er at man ikke skal få "motorluft" inn i båten. Hos Hulda er det ingen lekkasjer, ingen væske, ingen lukt. Jeg planlegger en SB og BB ventilasjonskanal. En vifte drar luften igjennom motorrommet, den kan med fordel stå på trykksiden hos meg. Foreløpig har jeg ingenting. Min Clas Ohlson ute/inne temp. måler rett i forkant av motoren, midt på bloka. Jeg har en oljetemp.måler koplet til tappepluggen. Motorromstemp. har så langt aldri vært over 30 grader og oljetempen har aldri vært over 90 grader. Min dinosaurmotor uten elektronikk har gode arbeidsforhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) I Krapyl sitt utklipp stod det: Ventilasjonen er også viktig for å holde lav temperatur på motorens elektriske utstyr og drivstoffsystem samt for en viss kjøling av motoren for øvrig. Det er altså ikke bare av hensyn til innsugslufta at motorrommet skal være kjølig? Redigert 26.November.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 I følge denne eminente bok fra Perkins/Universal Diesel bør temperatur i motorrom under drift ikke overstige 20 grader mer enn lufttemperatur utenfor båten. Men det står ikke hvor i motorrommet det skal måles. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 I min båt med en Volvo Penta AQAD 31A på 130 hk lå temperaturen i motorrommet på 40-45 grader under marsjfart på 3500 rpm. en høstdag med ca. 10 grader i lufta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Forstod det slik at enten monteres vifta i motorrommet og suger luft utenfra eller så monteres den utenfor motorrommet og trykker luft via en kanal inn i motorrommet. Mer luft i motorrommet uansett. Eller begge deler. I kjelleren min er det fire vifter med slanger ut i skutesidene , en ved hvert veivhusfilter og to i fremkant av motorene (63P / 370 hk). Må si jeg ble en smule overrasket over dette , og synest nok at det er i meste laget. Fordelen er rikelig med luft , fjerning av eventuell oljedamp fra veivhusfiltrene og lavest mulig temperatur på luften i rommet. Dette er bra for motorene , men også for batteriene som står plassert mellom gearene. Den eneste bakdelen er at viftene trekker 20 A fra forbruksbatteriene , som gjør at det tar lengre tid å toppe batteriene etter landligge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Vi går igjen til kilden: Et klipp til fra VP sin meget gode publikasjon om ventilasjon i maskinrom. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.