lurvetass Startet 9.Juli.2022 Del på Facebook Startet 9.Juli.2022 Lei slutt på ukesturen. Motoren mistet kraft og lyden endret seg og masse røyk. Heldigvis tok den ikke fyr og vi haltet på tomgang inn til nødhavn. Endel oljesøl under turbo og luftfilter. Men hva kan ha skjedd? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
-Luna- Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Ville funnet ut hvor oljen kommer fra. Om du mister oljetrykk vil jeg tro motor går i nødmodus? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
nomen Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Mye som kan ha skjedd, men turbohavari er det første jeg hadde mistenkt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Hvordan er oljenivået nå? Mye som er borte? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Turbo er min første tanke også. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Veivhusventilasjonsfilter og slange for tømming av olje ved oljeskift er i dette området. Kan oljen ha kommet ut her, feks pga overtrykk i veivhus? Hvordan var oljenivået før dette skjedde? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Kan det være tett oljeretur fra turbo kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Oljenivå på motoren er på maksmerket slik den har vært siden service. Lys brun og normal farge og lukt. Kjølevæske også som vanlig. Har ikke turt å forsøke start igjen siden vi ligger trygt fortøyd I nødhavn. Men ser ut til at det er under turbo ja. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Du får plukke av innpakningen og ta en nærmere titt. Det kan jo være at et turbolager har gått, og tatt med seg tetningen. I så fall blir det vel bytteturbo som er den nærmeste løsningen. Hvor mange timer er det på motoren? En turbo burde vel ta 3000 timer på strak arm. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Oljenivå på motoren er på maksmerket slik den har vært siden service. Flere har opplev at D4/D6 med høyt oljenivå har kastet av seg olje gjennom veivhusvent.filter via luftfilter og videre forbi turbo og ladeluftkjøler. Det anbefales derfor å holde oljenivået under halvt opp på peilepinnen. Kommer det ut olje i sladrehullet under ladeluftkjøleren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Flere har opplev at D4/D6 med høyt oljenivå har kastet av seg olje gjennom veivhusvent.filter via luftfilter og videre forbi turbo og ladeluftkjøler. Det anbefales derfor å holde oljenivået under halvt opp på peilepinnen. Kommer det ut olje i sladrehullet under ladeluftkjøleren? Samme har jeg bestandig hørt, lite glad i høyt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Service og oljeskift er tatt av VP verksted. Aldri vært behov for etterfylling i sesongen. Motor har gått 764 timer. Skal se litt mer i morgen om jeg kan se hvor oljen har kommet ut. Takk for engasjement og forslag til hva som kan være skjedd. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Olepo Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Holder en knapp på turbohavari som flere har vært inne på. Ta av dekselet på toppen for tilgang, eventuelt løsne eksosbendet for inspeksjon av turbo. Lykke til - og hold oss gjerne oppdatert. (Jeg har samme motor). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Hvis du leser instruksjonsboken, er mulig at også denne motoren skal ha oljenivå justert etter maks helling akterover under gange. Noen motorer jeg har vært borti skulle vel ha i området 30 % redusert oljevolum i bunnpannen. Som sagt, bør stå i instruksjonsboken. Ellers er min erfaring med for mye olje at motoren ruser ut om veiva tar nedi oljebadet og spruter olje opp og inn i forbrenningen. Altså en kort utrusing og tilbake på driftsturtall, før samme gjentar seg. Ikke varig endring. Og så forbrukes overskuddsoljen relativt hurtig i forbrenningen. Og tilstanden er potensielt skadelig. Dette er vel ikke det scenarioet du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Liten debrief av hendelsen. Da jeg forstod det ikke var brann og motoren gikk på tomgang var det en god følelse for da hadde vi litt tid. Mye vind og trang lei så ikke gunstig å kaste anker der vi var, men kort inn til en liten båthavn så dreide den veien. Tenkte først å kaste anker inne i bukta, men de hadde flytebrygge så da gikk vi rett inn på den og fikk lagt oss longside. Blåser såpass at det var vanskelig å holde båten og fortøye. Men vi klarte det uten skader på selve båten og selv om vi begge var stressa og litt redde. Mange år i båt og håndtering av tau, fendere og samarbeide var veldig bra å ha med seg. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Nei, @Hulda ingen rusing av turtall. Hadde akkurat gitt rolig på og lagt oss i planefart 20 knop så var det akkurat som om noen tok tak og holdt oss igjen så vi mistet fart og jeg dro gasshendelen tilbake og satte i fri med en gang. Snudde meg for å se etter om vi dro på noe garn eller tau, men da så jeg jo røyk i stedet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Det er tegn som tyder på turbo. Selv om timetallet er nokså lavt for at det skal være 'slitasjeårsak'. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Jeg har aldri opplevd turbohavari. Så jeg lurer på: Om lagrene og dermed tetningene i turboen havarerer, vil ikke oljen da forsvinne enten ut gjennom eksos eller inn til ladeluftkjøler/innsug? Vil ødelagte tetninger i turboen kunne gi olje inn i motorrrom? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gulborg Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Kanskje veivhusfilter er fult av olje. Og blåser det ut. Best å holde olje midt på peilepinnen ja. Gjelder vel de fleste volvoer. Min erfaring ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 @lurvetass Sjekk også luftfilteret, se om det er olje på filter eller i filterhuset. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Tap av motorkraft kommer ikke av pakning inne i turbo ryker. Om det blåser ut på trykksiden vil motoren kunne risikere å brenne opp denne oljen, event også ruse opp, noe som også vil kunne medføre røyk i eksos. Om det blåser ut på eksossiden vil det oppstå mye røyk i eksos. For å miste motorkraft kan den ha skjært seg, en slange ut fra turbo kan ha sprekt eller blåst av. Det vil kunne føre til litt oljesøl og røyk, men ikke store mengder. Tett oljeretur forårsaker at pakninger inne i turbo ryker. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Har også sett at kompressorhus på turboen har revnet/sprukket opp p.g.a havariet, da kan det komme ut litt olje. Turboen trenger ikke være gammel, var sett det etter snaue 1000 timer. Vi får vente i spenning på at TS "får ut fingeren" og sjekker den turboen for oss😄 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 (redigert) Sannsynligheten er stor for at dette er turborelatert. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg tatt en telefon til Greg i Turbo-service.no Han er vannvittig serviceinnstilt, gir meget gode råd over telefon og hjelper med feilsøking. De har også bytteturbo til de fleste VP på lager. DM meg så kan jeg gi deg et tips også hvordan spare noen kr hvis du må bytte. https://turbo.no/kontakt/ PS: Vil bare presisere at jeg ikke har noe personlig å tjene på dette. DM er kun fordi jeg vet noe info som kan gi rabatt, men som kan oppfattes som reklame, så jeg vil ikke poste det åpent. Redigert 10.Juli.2022 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
lurvetass Svart 10.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Da har jeg fått ut fingeren og sett litt mer på motoren. Eneste synlige skade er sprekk i slange fra veivhus til luftfilter. Ikke noe olje eller synlige skader på turbo. Litt olje i luftfilteret, men bare i papiret og ingenting inne i filterhuset. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hanto1 Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Siden det ikke var synlige skader på turbo antar jeg at den roterer fritt og greit. Er det noen feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.