Jump to content

Mulig motorhavari VP D4 300, oljesøl og røyk og mistet motorkraft


lurvetass

Recommended Posts

Veivhusventilasjonsfilter og slange for tømming av olje ved oljeskift er i dette området. Kan oljen ha kommet ut her, feks pga overtrykk i veivhus?

 

Hvordan var oljenivået før dette skjedde?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Oljenivå på motoren er på maksmerket slik den har vært siden service. Lys brun og normal farge og lukt.

Kjølevæske også som vanlig.

Har ikke turt å forsøke start igjen siden vi ligger trygt fortøyd I nødhavn. 

Men ser ut til at det er under turbo ja.

20220709_151408.jpg.0d9fb3871909d0fed68174a1d8029438.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
 

Oljenivå på motoren er på maksmerket slik den har vært siden service.


Flere har opplev at D4/D6 med høyt oljenivå har kastet av seg olje gjennom veivhusvent.filter via luftfilter og videre forbi turbo og ladeluftkjøler. Det anbefales derfor å holde oljenivået under halvt opp på peilepinnen. 
 

Kommer det ut olje i sladrehullet under ladeluftkjøleren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
 


Flere har opplev at D4/D6 med høyt oljenivå har kastet av seg olje gjennom veivhusvent.filter via luftfilter og videre forbi turbo og ladeluftkjøler. Det anbefales derfor å holde oljenivået under halvt opp på peilepinnen. 
 

Kommer det ut olje i sladrehullet under ladeluftkjøleren?

Samme har jeg bestandig hørt, lite glad i høyt nivå. 

Link to post

Hvis du leser instruksjonsboken, er mulig at også denne motoren skal ha oljenivå justert etter maks helling akterover under gange. Noen motorer jeg har vært borti skulle vel ha i området 30 % redusert oljevolum i bunnpannen. Som sagt, bør stå i instruksjonsboken. Ellers er min erfaring med for mye olje at motoren ruser ut om veiva tar nedi oljebadet og spruter olje opp og inn i forbrenningen. Altså en kort utrusing og tilbake på driftsturtall, før samme gjentar seg. Ikke varig endring. Og så forbrukes overskuddsoljen relativt hurtig i forbrenningen. Og tilstanden er potensielt skadelig. Dette er vel ikke det scenarioet du beskriver. 

Link to post

Liten debrief av hendelsen.

Da jeg forstod det ikke var brann og motoren gikk på tomgang var det en god følelse for da hadde vi litt tid.

Mye vind og trang lei så ikke gunstig å kaste anker der vi var, men kort inn til en liten båthavn så dreide den veien.

Tenkte først å kaste anker inne i bukta, men de hadde flytebrygge så da gikk vi rett inn på den og fikk lagt oss longside. Blåser såpass at det var vanskelig å holde båten og fortøye. Men vi klarte det uten skader på selve båten og selv om vi begge var stressa og litt redde.

Mange år i båt og håndtering av tau, fendere og samarbeide var veldig bra å ha med seg. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Nei, @Hulda ingen rusing av turtall.

Hadde akkurat gitt rolig på og lagt oss i planefart 20 knop så var det akkurat som om noen tok tak og holdt oss igjen så vi mistet fart og jeg dro gasshendelen tilbake og satte i fri med en gang.

Snudde meg for å se etter om vi dro på noe garn eller tau, men da så jeg jo røyk i stedet.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Jeg har aldri opplevd turbohavari. Så jeg lurer på:

 

Om lagrene og dermed tetningene i turboen havarerer, vil ikke oljen da forsvinne enten ut gjennom eksos eller inn til ladeluftkjøler/innsug? Vil ødelagte tetninger i turboen kunne gi olje inn i motorrrom?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Tap av motorkraft kommer ikke av pakning inne i turbo ryker. 
Om det blåser ut på trykksiden vil motoren kunne risikere å brenne opp denne oljen, event også ruse opp, noe som også vil kunne medføre røyk i eksos. Om det blåser ut på eksossiden vil det oppstå mye røyk i eksos. 
For å miste motorkraft kan den ha skjært seg, en slange ut fra turbo kan ha sprekt eller blåst av. Det vil kunne føre til litt oljesøl og røyk, men ikke store mengder. 
Tett oljeretur forårsaker at pakninger inne i turbo ryker. 

Link to post

Har også sett at kompressorhus på turboen har revnet/sprukket opp p.g.a havariet, da kan det komme ut litt olje.

Turboen trenger ikke være gammel, var sett det etter snaue 1000 timer.

 

Vi får vente i spenning på at TS  "får ut fingeren" og sjekker den turboen for oss😄

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Sannsynligheten er stor for at dette er turborelatert. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg tatt en telefon til Greg i Turbo-service.no 

 

Han er vannvittig serviceinnstilt, gir meget gode råd over telefon og hjelper med feilsøking.

 

De har også bytteturbo til de fleste VP på lager. 

 

DM meg så kan jeg gi deg et tips også hvordan spare noen kr hvis du må bytte.

 

https://turbo.no/kontakt/

 

PS: Vil bare presisere at jeg ikke har noe personlig å tjene på dette. DM er kun fordi jeg vet noe info som kan gi rabatt, men som kan oppfattes som reklame, så jeg vil ikke poste det åpent.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...