Jump to content

Mulig motorhavari VP D4 300, oljesøl og røyk og mistet motorkraft


lurvetass

Recommended Posts

Vevstakslagersats står på lista @Hulda. Antar det er det samme?

 

I tillegg blir det en prat om propeller.

Båten ble levert med G5 propeller og har hatt det oppsettet hele tiden.

Men vi vurderer letter sammen med verkstedet.

Det har jo kommet nye stålpropeller også. Noen som vet om de er lettere eller tyngre enn G serien?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, lurvetass said:

Hull i ett stempel, ikke sylinderskade. 

Anbefalt bytte av alle stempler og honing av sylindre.

 

Det var vel det beste utfallet det var lov å håpe på:yesnod: Motor ut og nedplukket på "no time" midt i fellesferien. Det er en stor stjerne (til) i boka til RR :flag_bp:

 

Men. Hva sier/ mener de om årsaken til havariet? Så toppen av dette stempelet eller ventiler noe anerledes ut enn de andre?  Hvilken synder var det?

Lett å slenge ut av seg med anbefalinger, men hadde vurdert å kontrollere dysene (spes den på den havarerte sylinderen). Bare så det ikke smeller igjen av samme rotårsak...

 

Høres ut som dere kan være på vannet igjen om få dager :yesnod: Lykke til videre

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, lurvetass said:

Det har jo kommet nye stålpropeller også. Noen som vet om de er lettere eller tyngre enn G serien?

 

Usikker på om størrelsene tilsvarer hverandre. Men det har nok RR erfaring med. Prøv å sikt på godt over 3500 slik båten er lastet nå. Gjerne 3550. Da har du endel å gå på til "a rainy day".

 

 Det jeg har merket er at de er noe mindre effektive enn NiBrAl propellene. Dvs like båter med lik motor går litt saktere med de nye stålpropellene.

 

Du kan jo evn vurdere brukt G4 om det finnes noen... Får jo ca samme betalt for dine gamle G5 gitt at de er skadefrie..

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

RR imponerer! Fellesferie og åpne motor på null komma ingenting...

 

Lykke til videre! Håper resten er en ren rutinejobb uten overraskelser. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dette var vel det beste utfallet man kunne håpe på når uhellet først skulle være ute. 

Meget imponert over service og oppfølging fra verkstedet midt i høysesong og fellesferie, stor tommel opp:thumbsup:.

 

Synes skaden på stempelet ser litt merkelig ut, er jo ikke noe "vanlig" brent/smeltet hull. Ser mer ut som skade etter brudd/sprekk. Fabrikasjonsfeil??? Ser jo også ut til at det mangler en bit av stempelet ut ifra bildet, noen teori om hvor denne ev har tatt veien?

 

Frivillig å dele, men har du fått noe kostnadsestimat på utbedring - og er det noen mulighet for forsikringsdekning?

Ser ut til at verkstedet gjør en god jobb og prioriterer dere høyt - så situasjonen kunne vært langt verre...

 

Lykke til med utbedring, og hold oss oppdatert:smiley:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Det har jo kommet nye stålpropeller også. Noen som vet om de er lettere eller tyngre enn G serien?

 

Jeg byttet fra G4 NiBrAl til H4 stålpropell. Dette skulle bli likt iht overgangstabellen til VP. Men det ble det ikke. Min G4 var korrekt iht båten, med H4 gikk motor for lett så jeg mistet 1,5-2 knop på samme turtall og motor gikk for høyt på full hendel. Skulle nok hatt en H5 istedet.

 

Så bytter du propellsett fra G til H serie, ta høyde for at overgangstabellen ikke nødvendigvis vil gi perfekt match.

 

Byttet derfor tilbake til G4 etter at denne hadde vært en tur hos Winrace for litt oppshining med nye boss etc.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 51 minutter siden:

Jeg byttet fra G4 NiBrAl til H4 stålpropell. Dette skulle bli likt iht overgangstabellen til VP. Men det ble det ikke. Min G4 var korrekt iht båten, med H4 gikk motor for lett så jeg mistet 1,5-2 knop på samme turtall og motor gikk for høyt på full hendel. Skulle nok hatt en H5 istedet.

 

Så bytter du propellsett fra G til H serie, ta høyde for at overgangstabellen ikke nødvendigvis vil gi perfekt match.

 

Byttet derfor tilbake til G4 etter at denne hadde vært en tur hos Winrace for litt oppshining med nye boss etc.

 

Men hvis dette er tilfelle i forhold til G5 så er det kanskje alternativ å bytte til H serie for oss.

Egentlig mer lyst til det enn å bytte til brukte overhalte G4.

 

Ellers er dysene også rutinemessig sendt til sjekk selv om det ikke var brennskade i stempel dom dere bemerket.

 

Jeg tenker tretthetsbrudd slik det ser ut og med sprekk.

Hva tenker dere som kan noen om slikt? @Hulda?

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 8 minutter siden:

 

Jeg tenker tretthetsbrudd slik det ser ut og med sprekk.

Hva tenker dere som kan noen om slikt? @Hulda?

 

 

 

 

Det er veldig vanskelig å ha noen bastant formening om. Starter bruddet ved krysspinnen, mmmja, det er en mulighet. At lab'en til Volvo har sett en del av disse bruddene, nokså sikkert. At de har en krystallklar formening om årsakssammenhengen vil jeg tro er nokså sikkert. Min fundering går i retning av design og utnyttelse, mot vekt og redusert motoreffekt. Det kan også relatere til kjerv fra støpeprosessen. Noen av funderingene støtter anbefalingen til RR. En kjerv vil være en 'enhetsforeteelse', kun det stempelet. Jeg ville absolutt fulgt anbefalingen fra RR, til det motsatte er bevist. Dette burde være en sak av interesse for Volvo Marine i Göteborg.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt tråden din @lurvetass, men ikke kommentert da jeg ikke har hatt noe å bidra med annet enn å uttrykke sympati. 

 

lurvetass skrev for 5 timer siden:

Hull i ett stempel, ikke sylinderskade. 

Anbefalt bytte av alle stempler og honing av sylindre.

996290027_stempelmedhull.jpg.bf2b5317b7a63408470d585358f34b10.jpg

Som flere andre er inne på så er vel dette nærmest hell i uhell. Da slipper du i alle fall motorbytte. Men det skal bli veldig spennende å høre om Volvo kommer med noen konklusjon på årsaken! Egentlig synes jeg Volvo burde være med og ta litt av ansvaret her. Dette skal vel ikke skje på en så ny motor?

 

 

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

hadde vurdert å kontrollere dysene

Definitivt!

 

Link to post
Share on other sites

Jeg sier meg enig i rosen som fremkommer over om servicen RR klarer å yte i denne saken @lurvetass, nå midt i ferien. Godt at dere og båten bli ivaretatt på en så god måte.  Bortsett fra kostnadene, så er jeg glad på deres vegne, for nå kan dere kanskje komme dere på vannet igjen snart og ha båt resten av ferien. Jeg trodde nesten det kunne være game over for dere i denne båtferien.

 

Etter vår hendelse så tegnet jeg motorskadeforsikring. Jeg husker jeg kom med båten i august med en havarert babord, en styrbord som stoppet ca 50% av gangene da jeg tok den ut av revers pga drev/gir trøbbelet, samt en thruster som nesten ikke virket. Han ene Ringstad tok meg imot på brygga og spurte: "Jasså, skal du ha ny motor igjen" ? :smiley: De hadde jo også byttet styrbord i 2014 som nevnt over.

 

Jeg kan veldig lite om motorer, men jeg ble bare litt nysgjerrig på om det er samme sylinderstempel som har gått, uten at jeg vet om det har noen betydning. Vet ikke om det er nr 1 som er nærmest den kortenden av motoren der remhjul og reimer står ? Det var ihvertfall den som hadde gått her. Så ble jeg også nysgjerrig på bildet, for det nesten "kjente jeg igjen". Se bildet fra skaden vi hadde under. I tillegg hadde vi skjæreskader i samme sylindere også. Jeg tror av bildene jeg har at det hang sammen med hvordan siden på stempelet så ut etter gjennomslaget. 

 

Jeg syntes bare det så ut som om hullet hadde samme "profil" og var på samme sted, eller kanskje 180 grader på motsatt sted? (For hva det kan være verdt).

 

Uansett, lykke til videre i saken !

IMG_3577.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tanke fra litt høyt oppe "på tribunen": @lurvetass fortalte at RR hadde sagt at VP hadde opparbeidet seg litt erfaring nå med slike skader med motorer som har gått tungt og ikke fått riktig turtall. Videre nevner han at han har oppnådd mellom 33-3400 rpm. Samme her: Min havarerte klarte maks 3390, men den ble kjørt i to sesonger med en styrbord som ikke klarte mer enn 3290. Så den havarerte babord jobbet vel ekstra hardt siden den heller ikke fikk den hjelpen den skulle av styrbord ? Allerede i 2015 (to år før havariet), så anbefalte RR å gå ned fra G6 til G5, men jeg gjorde det ikke fordi Bavaria ikke ville dekke det, og hevdet at G6 var riktig i motsetning til RR.

 

Så her har vi nå to havarerte motorer som begge har gått tungt og ikke oppnådd riktig turtall. Er det ikke bare så enkelt ?

 

Jeg fikk alt iorden da jeg endelig fulgte rådene om å gå ned i propellstørrelse (G6 -> G5). Det betalte jeg selv, og solgte mine gamle på FINN. Da oppnådde jeg 3420 rpm på begge, og har ikke hatt noen feil siden. Dette byttet ble gjort våren 2018 hos Jarlsø Marina, og da jeg spurte de om jeg ikke burde gå til G4 for å få enda litt mer turtall, så var de veldig bombastiske da de sa nei til det. De mente motorene da ville dra langt over 3600 rpm.

 

Hva tenker dere om dette resonnementet nå når lurvetass skal få seg nye propeller ?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er vel sagt ca 200 rpm pr. propellstørrelse på DPH drevene om jeg ikke husker feil. 3420 rpm er ok på tanket og opplastet båt, bør da klare minst 3500 på lett båt. 
 

Som det har vært nevnt tidligere bør nok båtprodusentene sikte mot 3600 rpm på lett båt.

 

Det har tidligere i div. sammenhenger vært nevnt at spesielt en av sylinderne på D6 er utsatt for varmskjæring ved manglende kjølekapasitet.

 

Hva er status på kjølerne på de motorene vi ser avbildet her? Er det samme sylinder på begge motorene det fremkommer bilder av?

 

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om motorene er sensitive overfor overlast. Og at det svake punktet er stempelets krysspinnelager. Igjen virker det som at RR sin anbefaling vedr. utskifting holder vann. Om mine funderinger skulle holde stikk, kan det være flere stempler under utvikling. Slike feil kan visuelt være umulig å oppdage. Man må ned i mikrokosmos og studere endringer i kornvekst/korngrenser.

 

Forskjellige motorer reagerer forskjellig. Min motor reagerer med knekt veiv og topplokk som sprekker. 

 

Uansett, det er viktig å holde seg innenfor motorfabrikantens spec. Kunsten er kanskje å finne ut hva riktig spec. er om båtprodusenten, drev/girprodusenten og motorprodusenten divergerer. 

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Nei, jeg har lagt ut bilde av skaden vi hadde på motoren vår. Båten var ny juni 2013, havarerte i juli 2017, og fikk renset kjølerne 2017/2018 under vinteropplaget.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig interessant for oss som har D4/D6-motorer. Takk til @lurvetass og @dennrick som deler av sine erfaringer. 
 

Når verkstedet foreslår å bytte alle fire stemplene, kan dette skyldes at dette er et kjent problem for VP og at de nå selger en endret/forbedret utgave av stemplene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 12 timer siden:

… Men den har aldri vært kjørt med for høy temp.


Utrolig bra at RR klarer å prioritere dere midt i høysesongen 🏆

Men, selve kjerneårsaken til havariene (lurvetass og dennrick) vil være utrolig interessant å få fram.

Jeg oppfatter at ingen har overbelastet driftskalde motorer, for lite kjøleveske, smøreolje e.l. Så, på meg virker det som at driftsituasjonene er innenfor grensene.

Kan det da være et belastningsproblem utløst av (for) tunge propeller, og at dette har resultert i et veldig lokalt termisk problem rundt stempeltoppen(e)?

dennrick hadde jo to motorer og skjevbelastning mellom disse. Lurvetass har en motor. Hmm … 😮

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...