Jump to content

Mulig motorhavari VP D4 300, oljesøl og røyk og mistet motorkraft


lurvetass

Recommended Posts

Var ingen alarm eller feilkode da det skjedde.

Har ikke turt å forsøke slå på tenning eller starte nå etterpå før jeg har pratet med verkstedet. 

Men hvordan kan den slangen sprekke og sprute olje? Må jo ha vært trykk der, men den er jo bare løs inn i luftfilteret. 

Kan luftfilteret ha blitt tett på grunn av partikler fra oljen og medført stoppen?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Jeg ville demontert eksosbend og prøvd å snurre på turboen. Roterer den fritt og greit uten ulyd er den  ok i orden, men hvis den lager skrapelyder eller henger så er nok den synderen. Da er det i tilfelle en lett fiks (bytte turbo). 

 

Litt olje på luftfilteret gjør ingenting. Den slangen du snakker om virker som veivhusventilasjonen. Jeg vet ikke hvordan D4 er, men min eldre motor har slange som ender opp i luftinntaket.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
lurvetass skrev 1 time siden:

Eneste synlige skade er sprekk i slange fra veivhus til luftfilter.


Fra veihusfilter til luftfilter? Eller fra veivhusfilter til veivhus?

 

lurvetass skrev 39 minutter siden:

Men hvordan kan den slangen sprekke og sprute olje?


Slangen kan sprekke som følge av produksjonsfeil f.eks. Men når det kommer olje ut her har jeg en mistanke om at det har samnenheng med høyt oljenivå. 
 

Har du sjekket sladrehullet under ladeluftkjøleren?

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Slike slanger pleier å holde i veldig mange år. Du kan anta at enten er det feil på slangen, eller så har den eksempelvis vært tett ved inngangen til filteret. Og du har hatt et høyt trykk i slangen og/eller veivhuset. Det neste som vanligvis skjer da er at peilepinnen blåser ut. Det jeg ikke får helt til å stemme er at motoren begynte å sakke ned. Og at peilepinnen ikke blåste ut. At motoren ryker sort, er tegn på at det er for lite luft i forbrenningen i forhold til drivstoff. 

Link to post

Hvordan ser veivhusfilteret ditt ut? Mye olje?

 

jeg synes det er veldig rart at et aut vp verksted fyller motoren smekk full. Jeg er nesten helt sikker på at det har gått ut service bulletin om at det ikke skal fylles fullt. 

 

jeg ser av bildene at motoren din har tilbakeslagsventilen montert på slange til veivhusfiltere. den skal hindre olje tilbakeslag ved for mye olje. så litt spent på hvordan veivhusfilteret ditt der ut og om det er mye olje i den filterboksen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Det jeg ikke får helt til å stemme er at motoren begynte å sakke ned. Og at peilepinnen ikke blåste ut. At motoren ryker sort, er tegn på at det er for lite luft i forbrenningen i forhold til drivstoff. 


Det at farten rykket litt kan også skyldes andre forhold, som feks at man passerte en tangklase som trenger noen sekunder før den er hakket i biter av propellen. Og så gjør dette at båtfører kikker bak og blir oppmerksom på røyken som kanskje allerede har vært der en stund. 
 

Slik jeg forstår @lurvetass var det ikke vanlig røyk fra forbrenningen i motoren, men røyk fra olje som sprutet på varme deler i motorrommet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dette var kjedelig å høre om, lurvetass:worry: Håper det ikke er så  alvorlig som det havariet jeg opplevde med vår Bavaria 39 Sport på dag 2 av en fire ukers planlagt ferie i 2017. Hendelsforløpet var ganske likt det du beskriver. Lå i marsfart, mistet plutselig kraft, og det kom store mengder med røyk. I tillegg var det olje på samme sted, samt at oljepåfyllingslokket hadde "blåst" av. Jeg syntes også det var en litt skummel opplevelse.

 

Feilen med vår motor var gjennomslag i et sylinderstempel, og skjæreskader i et par av de andre sylinderne. Det ble ferie med en motor det året, og den havarerte ble erstattet etter ferien.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 3 timer siden:

... Feilen med vår motor var gjennomslag i et sylinderstempel, og skjæreskader i et par av de andre sylinderne ...

 

Husker godt den episoden og tråden din, @dennrick. Mulig du skrev det i tråden din, men fikk du noen gang en plausibel forklaring på hvorfor dette skjedde?

 

Føler med deg, @lurvetass. Slike skader passer alltid dårlig. Håper det løser seg på greiest mulig måte :thumbsup:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Bonus skrev for 1 time siden:

@dennrick. Mulig du skrev det i tråden din, men fikk du noen gang en plausibel forklaring på hvorfor dette skjedde

Jeg hadde samme på min babord motor for 4 år siden. D4 300 fra 2008. Gjennomblåsing på en sylinder i forbindelse med at båten skulle seiles til oss for overtakelse. Måtte bytte long blokk. Fikk aldri noe forklaring fra Volvo, men de to verkstedene som var involvert hadde en teori om for mye olje. Verkstedet stusset når de fylte på 14 liter på den "nye" motoren og det var så vidt synelig på peilepinnen. Etter mye om og men dukket det en service bulletin fra Volvo angående feil peilepinnen på noen serier av disse maskinene. Jeg fikk to nye peilepinner av Volvo som var betydelig lengre en de som sto i... 

Link to post

Ja, dette var ikke bra.

Her bruker vi massevis av båtlapper og gjør alt etter boka og etter råd fra VP også skjer dette under helt normal bruk. 

 

Noen nevner for mye olje, men VP selv sier at de har fått erfaring med at det kan skje hvis motoren jobber tungt og ikke får riktig turtall. Vi får se når de får åpnet den. Nå venter jeg

Vi på RS for slep fra nødhavn og inn til Fredrikstad. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Hmmm... Utrolig kjedelig! Jeg håper dette løses raskt!

 

Hvis ikke, så ønsker jeg dere uansett en hyggelig ferie. Husk å sette fokus på det som er hyggelig og ikke la det som er kjedelig ha fokus. 

 

For et par år siden leide vi ut huset i 4 uker og skulle dra på tidenes båtferie. Motoren streiket og det endte opp med at jeg tok rekorden i antall overnattinger i vår båthavn. Hadde vel 24 overnattinger eller så i båten, på egen båtplass. Og da var det viktig å holde fokus på å kose oss. Det gikk det også. Og jeg husker det som en hyggelig sommer med besøk her og der, utflukter og bading. 

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det var utrolig kjedelig å lese @lurvetass. Du har min fulle sympati. Er det inn til Ringstad som tok båten vår ? Er det realistisk å få fikset dette i feriemånedene ? Håper dette ordner seg raskt og / eller at dere har andre gode alternativer for ferien! Siden vi hadde to motorer, så fikk vi tross alt flyttet "hytta" litt rundt.

 

Forklaringen jeg fikk @Bonus var varmgang. Så er jo spørsmålet hvorfor det da? Kanskje ved for hardt arbeid ? Derfor er det interessant at lurvetass nevner at VP selv sier at de har fått erfaring med dette når motorene jobber for hardt og ikke får riktig turtall.

 

Her er en recap av min historie: Ny båt i 2013, girtrøbbel på styrbord og styrbord brukte 12-14% mer diesel og hadde 18-20% høyere turbotrykk, oppnådde 100 rpm mindre enn babord på maks, og ble fortere varm (til 85C - da var BBD fortsatt bare på ca 75C).

 

Styrbord motor ble byttet (longblokk) pga høyt oljeforbruk etter to sesonger. Da ble det også oppdaget feilmerket G6 propell på det ene drevet, og jeg fikk endelig like propeller. Dette halverte de forskjellene jeg nevnte over, men det var fortsatt ulikt.

 

Vedrørende gir trøbbel med styrbord, så spiste båten både wire og strømpe. Så havarerte babord som nevnt i innlegget mitt over i juli 2017, og fikk ny longblokk på den også i august. På reklamasjon.

 

Ved opptak den høsten, så luktet drevolja i styrbord svidd og drevet hadde nesten havarert. Det ble demontert og 100% overhalt igjen, og jeg gjorde det samme med babord preventivt. Renset også begge kjølerne. Deretter gikk jeg ned fra G6 til G5, og alt ble bra og fikk for første gang 3420 rpm på begge motorer med alt annet likt av instrumentavlesninger. Båten har fungert perfekt etter dette med null problemer.

 

Min terori er vel at det har vært noe motstand i styrbord drev (girtrøbbel og 100 lavere rpm enn babord på bånn gass), propellene var for tunge ift båtens vekt, og var heller ikke like i to sesonger. Dette kan jo ha medført at babord aldri fikk den hjelpen den skulle fra styrbord og alltid har jobbet tyngre - og den ble til slutt utslitt og havarerte. Foruten frustrasjonen over å ha opplevd et havari som nesten ødela ferien, skremte oss, så var det også frustrerende å holde på i 5 år for å få båten iorden.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
svendmb skrev 1 time siden:

... men de to verkstedene som var involvert hadde en teori om for mye olje. Verkstedet stusset når de fylte på 14 liter på den "nye" motoren og det var så vidt synlig på peilepinnen. Etter mye om og men dukket det en service bulletin fra Volvo angående feil peilepinnen på noen serier av disse maskinene. Jeg fikk to nye peilepinner av Volvo som var betydelig lengre en de som sto i... 

 

Jeg kjørte konsekvent med oljenivå rett under midt mellom 'høy' og 'lav' markeringen på peilepinnen. Men, jeg skulle tro at litt høyt oljenivå hypotetisk kunne føre til rusing pga. slangen mellom veivhusventilasjonsfilteret og luftfilteret. Olje inn i innsugsventilene på en dieselmotor kan jo føre til rusing. Men, det skjedde jo etter @lurvetass sin beskrivelse ikke her. Og, jeg kan ikke si at jeg har sett denne type rusing dokumentert fra noen D -serie eiere. Og, om dette er årsaken, så ville jeg tro at veivhusventilasjonsfilteret og, ikke minst luftfilteret, skulle vært vesentlig mer nedsauset av olje.

 

dennrick skrev 28 minutter siden:

... Forklaringen jeg fikk @Bonus var varmgang. Så er jo spørsmålet hvorfor det da? Kanskje ved for hardt arbeid ? Derfor er det interessant at lurvetass nevner at VP selv sier at de har fått erfaring med dette når motorene jobber for hardt og ikke får riktig turtall.

 

Min teori er vel at det har vært noe motstand i styrbord drev (girtrøbbel og 100 lavere rpm enn babord på bånn gass), propellene var for tunge ift båtens vekt, og var heller ikke like i to sesonger. Dette kan jo ha medført at babord aldri fikk den hjelpen den skulle fra styrbord og alltid har jobbet tyngre - og den ble til slutt utslitt og havarerte ...

 

Klart ikke optimale driftsvilkår mor motoren / motorene, men jeg hadde trodd at motorkonstruksjonen var mer robust enn som så. Men, med temmelig tung (framdriftstung) båt og såpass skjevfordeling av lasten, så har nok den ene motoren arbeidet særdeles tungt ja.

 

Men, det hadde vært veldig interessant å få en skikkelig kvalifisert uttalelse om disse årsakscenariene fra en med dypere kunnskap og erfaring fra dette området og D -serie motorer.

 

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
lurvetass skrev for 1 time siden:

Noen nevner for mye olje, men VP selv sier at de har fått erfaring med at det kan skje hvis motoren jobber tungt og ikke får riktig turtall.

 

 

Denne forklaringen kjøper jeg ikke med mindre man har en kombinasjon av f.eks. for tung propell og et kjølesystem som har fått underkapasitet som følge av manglede rengjøring og arbeider på grensen.

 

Med en riktig propell og øvrige parametere iorden på motoren er det ikke noe som heter "riktig turtall". Man kan kjøre med motoren gjennom hele turtallsregisteret fra tomgang til marsjfart uten at den noen sted skal være overbelastet.

 

Man skal oppnå 3400-3600 rpm på max på disse motorene. Personlig foretrekker jeg at en D6 yter opp til 3500 rpm med hendlene i bunn selv på fulltanket båt og får man mindre enn 3400 rpm bør man sette iverk tiltak.

Link to post

Jeg har nok litt tro på det @Chiefengineer  Etter at det ble oppdaget at jeg hadde ulike G6 propeller og fikk rettet opp det våren 2015, så oppnådde jeg max 3390 på babord og 3290 rpm på styrbord. Det var da før mitt havari. Jeg kjørte altså da med ulike propeller i 2 sesonger, og deretter i 2,5 sesonger før havariet skjedde i 2017. Ringstad anbefalte å gå ned til G5 våren 2015, men Bavaria sto på sitt og mente G6 var riktig. Ingen kunne forklare forskjellen i turtall.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Ja, enig. Uttrykte meg litt klossete. Ut ifra teorien jeg skisserte over, så tror jeg rpm gapet på styrbord kan ha hatt noe med det nesten havarerte drevet å gjøre, siden propellene ble like, men sannsynligvis for "tunge" våren 2015 da Ringstad anbefalte å gå ned til G5. Og følgelig så samarbeidet ikke motorene med hverandre belastningsmessig.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 minutt siden:

Ja, enig. Uttrykte meg litt klossete. Ut ifra teorien jeg skisserte over, så tror jeg rpm gapet på styrbord kan ha hatt noe med det nesten havarerte drevet å gjøre, siden propellene ble like, men sannsynligvis for "tunge" våren 2015 da Ringstad anbefalte å gå ned til G5. Og følgelig så samarbeidet ikke motorene med hverandre belastningsmessig.

 

Det er et fornuftig resonnement. Motorturtall samt en eksaminering av olja ved oljebytte er over gjennomsnittlig viktig på en slik motor/framdriftskombinasjon. Selv tar jeg en prøve av olja fra hvert oljeskift og sender inn til Invicta for utvidet analyse. Det koster ikke så mye og da har man en god indikering på slitasjetilstanden i drevet selv ved de anledningene olja ser helt ok ut ved avtapping.

 

Er olja mørk så er det definitivt ting på gang. Benytter man DPH mye på langtur i marsjfart er det også all grunn til å være ekstra oppmerksom på oljekonsistensen, det samme gjelder med motorkombinasjonen D6/370-400 da disse lett spiser drev ved forhøyede belastninger eller ugunstige driftsforhold.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...