Jump to content

Mulig motorhavari VP D4 300, oljesøl og røyk og mistet motorkraft


lurvetass

Recommended Posts

7 minutes ago, Chiefengineer said:

 

Er olja mørk så er det definitivt ting på gang.

Jepp - da dette ble oppdaget høsten '17 (etter havariet) var oljen i styrbord drev helt sort og luktet svidd. En annen ting jeg kom på: Det satt lager i drevene som var tettet på den ene siden. Disse ble byttet til nye der denne "filmen" som tettet ble fjernet for å få bedre oljesirkulasjon, ble det sagt. Etter alt dette, så pleide jeg også å droppe ned i 5 kn i noen minutter hver ca 25-30 minutt på lange turer. Man blir jo helt paranoid av slike kjipe hendelser. Sesongen 2018, så sto jeg bak roret og bare ventet på at noe mer skulle skje. Stolte ikke på utstyret i det hele tatt. Men som sagt, alt ble bra igjen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Captain A skrev 13 minutter siden:

Er det drev båter dette skjer med ? 

Har 2 slike D4 300 med fast aksling

Kjenner eg får angst når leser om dette

Håper du kommer ut av det uten måtte pantsette hus og heim lurvetass

Jeg ville ikke vært bekymret. Er nå på min 3'dje D6 og har logget flere tusen timer på disse både med drev og akslinger de siste 11 årene uten at noe har ødelagt feriene.

 

En vannpumpe som måtte overhales pga. lekk mekanisk tetning som hadde ødelagt lagrene og et par MAP sensorer som var reklamasjonsjobb er vel det eneste uforutsette som har oppstått på denne tiden. Men motorene har fått den service og det ettersyn som de skal ha. Bl.a. rens av kjølere når tida har vært inne. Det samme gjelder oppmerksomhet rundt olja i drevet. Skal ikke nevne hvor mye glede disse motorene har gitt på samme tid og velger ikke et annet merke i neste omgang av noen grunn.

 

MEN du må ikke overse eventuelle symptomer. Går motor for tungt og ikke klarer max turtall så må du finne ut av hva dette skyldes og ikke bare akseptere at den kun klarer 3200-3300 rpm. Ser du unormaliteter i olja på drevet så må det gjøres noe. Ikke bare fylle på ny olje og tro at ting går seg til. Da kurser du rett mot havari.

 

Akslingsbåter har en akilleshel mindre enn drevbåter, det er ingen tvil om det.

 

Link to post
Bonus skrev for 1 time siden:

@lurvetass, vet du hvilket maksturtall du oppnådde med middels lastet, rimelig skrogren båt før maskinhavariet?

Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok.

 

@dennrick ja det er gutta på Ragnar Ringstad. Sendte epost i går ettermiddag og 0805 ringte de og vi avtalte mekaniker ut til nødhavn og han var på plass 1215 så de følger opp kundene sine skikkelig. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 8 minutter siden:

Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok.

 

@dennrick ja det er gutta på Ragnar Ringstad.... så de følger opp kundene sine skikkelig. 

 

Litt lavt (3300-3400), men ikke veldig lavt. Mulig du ideelt skulle hatt ett nummer lettere propeller.

Hos Ringstad er du i de beste hender. De er gode!

Link to post
15 minutes ago, lurvetass said:

 

@dennrick ja det er gutta på Ragnar Ringstad. Sendte epost i går ettermiddag og 0805 ringte de og vi avtalte mekaniker ut til nødhavn og han var på plass 1215 så de følger opp kundene sine skikkelig. 

 

 

@lurvetass Veldig bra. Enig. Ragnar Ringstad er bra. Da dette skjedde oss var jeg overrasket over at de tok telefonen, men det var bra oppfølging. Desverre hadde de ikke mulighet til å gå på motorjobben i ferien (det tok bare noen dager når de først gjorde jobben i august), men det var nok kanskje også fordi det var et spørsmål om hvorvidt havariet vårt var en reklamasjon ? Det krevde at VP Norge kom inn i bildet også, og det var nok ikke lett i ferien. Havariet vårt skjedde utenfor Grebbestad, og mekanikeren hos VP der sendte oss til Norge da de ikke har de samme reklamasjonsreglene i Sverige som vi har. Båten var da fire å gammel. Det gjelder vel desverre ikke deg nå (utenfor reklamasjon).

 

Er det noe realisme i at Ringstad går på denne jobben sporenstreks ? (Jeg håper jo det)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 9 timer siden:

 

Feilen med vår motor var gjennomslag i et sylinderstempel, og skjæreskader i et par av de andre sylinderne. Det ble ferie med en motor det året, og den havarerte ble erstattet etter ferien.

 

Det er her spenningen er nå. 

Er det bare sprekk i stempel og ingen sylinderskader kan stempelet byttes , men er det skader i sylinderveggene er det longblokk.

Antagelig ganske stor forskjell i pris på de to scenariene.

 

Ellers takk for alle gode ønsker og engasjement 👍

 

Husker godt sommeren vi fulgte deg @dennrick.

Og vi forsøker å tenke positivt, men hvis ikke forsikringen dekker noe så blir det en alvorlig prat om båtliv og økonomi. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Dette var kjedelig, og på ingen måte diagnosen vi håpet på...

 

Jeg har fått med meg diskusjon og anbefaling om oljenivå på D-serien, men tror ikke jeg har sett/hørt dette fra VP. Uansett ser jeg ikke helt sammenhengen mellom stempelhavari og oljenivå på max, noen teorier her??

 

Ser jo ut til å ha vært noen tilfeller av tilsvarende havari på D4-300, men sikkert ikke så lett å få noe info/statistikk fra VP.... Noen som har hørt om tilsvarende havarier på D4-260 eller 210?

 

Min D4-300 går nok med mindre belastning enn mange andre, men kan man gjøre tiltak for å forbygge så er det ikke mye å lure på.

 

Vi satser på at det holder med et nytt stempel @lurvetass, og at du er tilbake på sjøen igjen så raskt som mulig.

Link to post
4 hours ago, lurvetass said:

Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok.

 

Huff, kjedelige greier dette her @lurvetass:nonod:. Mr Murphy kan dette med timing...

Hvem var det som sa at det var ok med 33-3400? Båtprodusenten som ikke ville betale for nye propeller eller VP?

 

Meg bekjent får båtprodusentene beskjed om å sikte på opp mot 3600. Da er det litt å gå på til man flytter inn med familie, bagasje, jolle, fyller tankene, monterer litt utstyr og legger på noen år med bunnstoff.  De fleste greier da 3500 eller mer.

 

Jeg husker også @dennrick sin sak, og tenker det ikke var helt tilfeldig at den motoren som knelte var den som hadde jobbet veldig hardt.

Jeg tror ikke det at den manglet rpm alene var årsaken, men det kan være det som dytter lasset utfor kanten om en eller flere andre ting skulle oppstå. F.eks feil på dyse, redusert kjøling/ smøring osv. Jeg har også hørt om oljenivå og nye peilepinner, men sliter med å tro at det alene er nok...

 

Om man skal tørre å spekulere litt, så har både motoren til @lurvetass og den ene til @dennrick som havarerte begge jobbet for tungt og ikke oppnådd maks anbefalt rpm. Det er ikke ofte jeg kjører båter med alt for tunge propeller (og jeg kjører stort sett båter som er i en salgsprosess og således "lette"), men det hender. Bavaria har hittil vært overrepresentert med tunge propeller. Rart egentlig, da det eller virker å være de største og tyngste produsentene som har best kontroll på dette. Som regel er det også båter som egentlig hadde hatt godt av litt mer motor som jeg har opplever med for tunge propeller. Vanskelig å se for seg noen annen grunn enn en "brosjyreknop" eller to på tester eller demokjøring. Båten vil i alle andre scenarioer senere i livet ha for tung propell.

 

Disse motorene greier å pumpe ut alle hestene sine selv om det mangler litt turtall. Men de vil nå 100% load mye tidligere, gå med høyere EGT og med mer moment på hele drivverket. Blir som å kjøre en tungt lastet bil med henger i en evig oppoverbakke i 5. gir, fremfor å gire ned ett trinn eller to og lette litt på gassen.

Å gå ned en størelse eller to på propellen vil spare drevet for endel NM og varmgang. I tillegg vil båten være lettere å dra opp i plan når den er tungt lastet.

 

Anbefaler å lese noen av Tonys artikler (cummins guru) om motorbelastning og riktig propping av båter

f.eks denne https://www.sbmar.com/articles/engine-life-vs-engine-loading/

eller denne https://www.sbmar.com/featured-article/propellers-move-boats-engines-just-turn-them/

https://www.sbmar.com/articles/is-my-boat-over-propped/

 

Lykke til :flag_bp:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Interessante tanker rundt propell og turtall. Motoren går vel i fire forskjellige turtallsområder.

Koseljøring på tomgang eller rundt 1000 rpm.

Cruisefart hos oss 20-22 knop og ca 2700 rpm.

Men ved mye bølger går motoren tyngre. Vi må opp av vannet, men kan ikke plane så det blir litt høy nese og rundt planongsterskel. Men såpass turtall at kompressor har gitt seg kanskje rundt 2000 rpm. + litt avhengig av bølgene og slag.

Og så er det arbeidet for motoren når vi skal opp i plan.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Jeg giret om forrige giret til Hulda fra 2:1 til 3:1. Det medførte større propell. Kombinasjonen ble bra. Så skiftet jeg kasse fra opprinnnelig PRM til ZF for å få kasse med 8 grader nedvinkling for å kunne justere motorhellingen mot nøytral. Monterte den nye kassen, oppdaget at den ikke var 3:1 som bestilt, men 2,5:1. "Gjør ikke noe", var kommentaren til den erfarne mekanikeren som solgte kassa. Jeg er også mekaniker, og stoler like mye på eget øre som eksterne forsikringer og instrumenter. Motoren til Hulda gikk greit opp til ca. 1300 rpm. Over dette begynte den å 'brumme', slet med å få opp turtallet. Byttet tilbake til 2:1-propellen, og motoren er fornøyd. Så det å gå med for stor propell er helt klart skadelig for motoren. Selv på en så 'uintelligent' motor som den som sitter i Hulda.

 

For mye olje i bunnpannen i forhold til helling på motoren er også skadelig. Men minker ikke oljenivået i bunnpannen, kan man rende med at man er innenfor spec. 

Link to post
lurvetass skrev for 2 timer siden:

Interessante tanker rundt propell og turtall. Motoren går vel i fire forskjellige turtallsområder....

 

Årsaken til motorhavariet er vel kanskje en kombinasjon av flere av forholdene. Men, riktig propeller er viktig for motorens optimale driftsforhold. Når du får maskinen i orden, ville jeg nok heller gått for propeller som gir litt for høyt maksturtall enn litt for lavt.

Link to post

Båten ble fortøyd i brygga hos RR i går kveld.

Telefonen ringte kl 09 og det var RR som lurte på hvordan det gikk med oss midt oppi det som hadde skjedd.

Hyggelig prat. Så over til saken og båten er allerede på land og drev demontert. De skyver på andre ting og prioriterer oss.

Fortalte at de var nevnt her og at diskusjonen gikk rundt oljenivå og propeller og turtall.

Han husket deg godt @dennrick.

Lovet jevnlig oppdatering og at de skulle få oss på vannet igjen så fort som mulig. Han hadde også sendt foreløpig rapport til forsikringsselskapet.

Tror mange sånne firmaer har mye å lære av hvordan RR følger opp og behandler kundene sine.

 

I forhold til hvordan jeg beskrev hendelsesforløpet hadde de et håp om at det ikke var skjærskader og kun stempel, men det ville de se når motoren er åpnet. Jeg var selvfølgelig velkommen ned for å se selv hvordan det ser ut.

Skal forsøke å få tatt noen bilder av skadene og dele her så dere får se.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Det er bare å krysse fingrene for at det er minimal reparasjon som må til! Når det først skulle gå galt er det etter mitt syn den beste plassen du har havnet på for rep!😃

Ragnar Ringstad får min stemne! Helt klart! Har fått kjempeservice de gangene jeg har vært der!

Lykke til!!! Håper Murphys lov holder seg meget moderat!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Utrolig trist å lese om det som har skjedd. Krysser fingre og tær for at skader og kostnader blir i minste mulige utfall :pray: Og også lese om de positive erfaringene kunder har fra RR, det virker som dere er i de beste hender. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...