dennrick Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 7 minutes ago, Chiefengineer said: Er olja mørk så er det definitivt ting på gang. Jepp - da dette ble oppdaget høsten '17 (etter havariet) var oljen i styrbord drev helt sort og luktet svidd. En annen ting jeg kom på: Det satt lager i drevene som var tettet på den ene siden. Disse ble byttet til nye der denne "filmen" som tettet ble fjernet for å få bedre oljesirkulasjon, ble det sagt. Etter alt dette, så pleide jeg også å droppe ned i 5 kn i noen minutter hver ca 25-30 minutt på lange turer. Man blir jo helt paranoid av slike kjipe hendelser. Sesongen 2018, så sto jeg bak roret og bare ventet på at noe mer skulle skje. Stolte ikke på utstyret i det hele tatt. Men som sagt, alt ble bra igjen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Captain A Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Er det drev båter dette skjer med ? Har 2 slike D4 300 med fast aksling Kjenner eg får angst når leser om dette Håper du kommer ut av det uten måtte pantsette hus og heim lurvetass Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Captain A skrev 13 minutter siden: Er det drev båter dette skjer med ? Har 2 slike D4 300 med fast aksling Kjenner eg får angst når leser om dette Håper du kommer ut av det uten måtte pantsette hus og heim lurvetass Jeg ville ikke vært bekymret. Er nå på min 3'dje D6 og har logget flere tusen timer på disse både med drev og akslinger de siste 11 årene uten at noe har ødelagt feriene. En vannpumpe som måtte overhales pga. lekk mekanisk tetning som hadde ødelagt lagrene og et par MAP sensorer som var reklamasjonsjobb er vel det eneste uforutsette som har oppstått på denne tiden. Men motorene har fått den service og det ettersyn som de skal ha. Bl.a. rens av kjølere når tida har vært inne. Det samme gjelder oppmerksomhet rundt olja i drevet. Skal ikke nevne hvor mye glede disse motorene har gitt på samme tid og velger ikke et annet merke i neste omgang av noen grunn. MEN du må ikke overse eventuelle symptomer. Går motor for tungt og ikke klarer max turtall så må du finne ut av hva dette skyldes og ikke bare akseptere at den kun klarer 3200-3300 rpm. Ser du unormaliteter i olja på drevet så må det gjøres noe. Ikke bare fylle på ny olje og tro at ting går seg til. Da kurser du rett mot havari. Akslingsbåter har en akilleshel mindre enn drevbåter, det er ingen tvil om det. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 👍 Runder snart 1000 problem frie timer..så satser på noen tusen til uten problem klarer fint 3500 med full bunkret ferie lastet båt+ 200kg jolle på hekken Men i år trur eg turtall skal være under 1350….. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Bonus skrev for 1 time siden: @lurvetass, vet du hvilket maksturtall du oppnådde med middels lastet, rimelig skrogren båt før maskinhavariet? Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok. @dennrick ja det er gutta på Ragnar Ringstad. Sendte epost i går ettermiddag og 0805 ringte de og vi avtalte mekaniker ut til nødhavn og han var på plass 1215 så de følger opp kundene sine skikkelig. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Horn Stayer sleper oss inn vesterelva nå. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bonus Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 lurvetass skrev 8 minutter siden: Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok. @dennrick ja det er gutta på Ragnar Ringstad.... så de følger opp kundene sine skikkelig. Litt lavt (3300-3400), men ikke veldig lavt. Mulig du ideelt skulle hatt ett nummer lettere propeller. Hos Ringstad er du i de beste hender. De er gode! Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 15 minutes ago, lurvetass said: @dennrick ja det er gutta på Ragnar Ringstad. Sendte epost i går ettermiddag og 0805 ringte de og vi avtalte mekaniker ut til nødhavn og han var på plass 1215 så de følger opp kundene sine skikkelig. @lurvetass Veldig bra. Enig. Ragnar Ringstad er bra. Da dette skjedde oss var jeg overrasket over at de tok telefonen, men det var bra oppfølging. Desverre hadde de ikke mulighet til å gå på motorjobben i ferien (det tok bare noen dager når de først gjorde jobben i august), men det var nok kanskje også fordi det var et spørsmål om hvorvidt havariet vårt var en reklamasjon ? Det krevde at VP Norge kom inn i bildet også, og det var nok ikke lett i ferien. Havariet vårt skjedde utenfor Grebbestad, og mekanikeren hos VP der sendte oss til Norge da de ikke har de samme reklamasjonsreglene i Sverige som vi har. Båten var da fire å gammel. Det gjelder vel desverre ikke deg nå (utenfor reklamasjon). Er det noe realisme i at Ringstad går på denne jobben sporenstreks ? (Jeg håper jo det) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lurvetass Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Da er den klar til løft. Regner med å få litt mer info i forhold til tidsskjema i løpet av morgendagen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
dennrick Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Da heier vi alle sammen på dere og Ringstad Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lurvetass Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 dennrick skrev for 9 timer siden: Feilen med vår motor var gjennomslag i et sylinderstempel, og skjæreskader i et par av de andre sylinderne. Det ble ferie med en motor det året, og den havarerte ble erstattet etter ferien. Det er her spenningen er nå. Er det bare sprekk i stempel og ingen sylinderskader kan stempelet byttes , men er det skader i sylinderveggene er det longblokk. Antagelig ganske stor forskjell i pris på de to scenariene. Ellers takk for alle gode ønsker og engasjement 👍 Husker godt sommeren vi fulgte deg @dennrick. Og vi forsøker å tenke positivt, men hvis ikke forsikringen dekker noe så blir det en alvorlig prat om båtliv og økonomi. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Olepo Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Dette var kjedelig, og på ingen måte diagnosen vi håpet på... Jeg har fått med meg diskusjon og anbefaling om oljenivå på D-serien, men tror ikke jeg har sett/hørt dette fra VP. Uansett ser jeg ikke helt sammenhengen mellom stempelhavari og oljenivå på max, noen teorier her?? Ser jo ut til å ha vært noen tilfeller av tilsvarende havari på D4-300, men sikkert ikke så lett å få noe info/statistikk fra VP.... Noen som har hørt om tilsvarende havarier på D4-260 eller 210? Min D4-300 går nok med mindre belastning enn mange andre, men kan man gjøre tiltak for å forbygge så er det ikke mye å lure på. Vi satser på at det holder med et nytt stempel @lurvetass, og at du er tilbake på sjøen igjen så raskt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 (redigert) 4 hours ago, lurvetass said: Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok. Huff, kjedelige greier dette her @lurvetass. Mr Murphy kan dette med timing... Hvem var det som sa at det var ok med 33-3400? Båtprodusenten som ikke ville betale for nye propeller eller VP? Meg bekjent får båtprodusentene beskjed om å sikte på opp mot 3600. Da er det litt å gå på til man flytter inn med familie, bagasje, jolle, fyller tankene, monterer litt utstyr og legger på noen år med bunnstoff. De fleste greier da 3500 eller mer. Jeg husker også @dennrick sin sak, og tenker det ikke var helt tilfeldig at den motoren som knelte var den som hadde jobbet veldig hardt. Jeg tror ikke det at den manglet rpm alene var årsaken, men det kan være det som dytter lasset utfor kanten om en eller flere andre ting skulle oppstå. F.eks feil på dyse, redusert kjøling/ smøring osv. Jeg har også hørt om oljenivå og nye peilepinner, men sliter med å tro at det alene er nok... Om man skal tørre å spekulere litt, så har både motoren til @lurvetass og den ene til @dennrick som havarerte begge jobbet for tungt og ikke oppnådd maks anbefalt rpm. Det er ikke ofte jeg kjører båter med alt for tunge propeller (og jeg kjører stort sett båter som er i en salgsprosess og således "lette"), men det hender. Bavaria har hittil vært overrepresentert med tunge propeller. Rart egentlig, da det eller virker å være de største og tyngste produsentene som har best kontroll på dette. Som regel er det også båter som egentlig hadde hatt godt av litt mer motor som jeg har opplever med for tunge propeller. Vanskelig å se for seg noen annen grunn enn en "brosjyreknop" eller to på tester eller demokjøring. Båten vil i alle andre scenarioer senere i livet ha for tung propell. Disse motorene greier å pumpe ut alle hestene sine selv om det mangler litt turtall. Men de vil nå 100% load mye tidligere, gå med høyere EGT og med mer moment på hele drivverket. Blir som å kjøre en tungt lastet bil med henger i en evig oppoverbakke i 5. gir, fremfor å gire ned ett trinn eller to og lette litt på gassen. Å gå ned en størelse eller to på propellen vil spare drevet for endel NM og varmgang. I tillegg vil båten være lettere å dra opp i plan når den er tungt lastet. Anbefaler å lese noen av Tonys artikler (cummins guru) om motorbelastning og riktig propping av båter f.eks denne https://www.sbmar.com/articles/engine-life-vs-engine-loading/ eller denne https://www.sbmar.com/featured-article/propellers-move-boats-engines-just-turn-them/ https://www.sbmar.com/articles/is-my-boat-over-propped/ Lykke til Redigert 11.Juli.2022 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 @Hulda har et interessant innlegg om drypp fra injektor som gir sot på toppen av stemplet. Kan være greit å ta en test av injektorene også kanskje 😊 Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Interessante tanker rundt propell og turtall. Motoren går vel i fire forskjellige turtallsområder. Koseljøring på tomgang eller rundt 1000 rpm. Cruisefart hos oss 20-22 knop og ca 2700 rpm. Men ved mye bølger går motoren tyngre. Vi må opp av vannet, men kan ikke plane så det blir litt høy nese og rundt planongsterskel. Men såpass turtall at kompressor har gitt seg kanskje rundt 2000 rpm. + litt avhengig av bølgene og slag. Og så er det arbeidet for motoren når vi skal opp i plan. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Jeg giret om forrige giret til Hulda fra 2:1 til 3:1. Det medførte større propell. Kombinasjonen ble bra. Så skiftet jeg kasse fra opprinnnelig PRM til ZF for å få kasse med 8 grader nedvinkling for å kunne justere motorhellingen mot nøytral. Monterte den nye kassen, oppdaget at den ikke var 3:1 som bestilt, men 2,5:1. "Gjør ikke noe", var kommentaren til den erfarne mekanikeren som solgte kassa. Jeg er også mekaniker, og stoler like mye på eget øre som eksterne forsikringer og instrumenter. Motoren til Hulda gikk greit opp til ca. 1300 rpm. Over dette begynte den å 'brumme', slet med å få opp turtallet. Byttet tilbake til 2:1-propellen, og motoren er fornøyd. Så det å gå med for stor propell er helt klart skadelig for motoren. Selv på en så 'uintelligent' motor som den som sitter i Hulda. For mye olje i bunnpannen i forhold til helling på motoren er også skadelig. Men minker ikke oljenivået i bunnpannen, kan man rende med at man er innenfor spec. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 lurvetass skrev for 2 timer siden: Interessante tanker rundt propell og turtall. Motoren går vel i fire forskjellige turtallsområder.... Årsaken til motorhavariet er vel kanskje en kombinasjon av flere av forholdene. Men, riktig propeller er viktig for motorens optimale driftsforhold. Når du får maskinen i orden, ville jeg nok heller gått for propeller som gir litt for høyt maksturtall enn litt for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Båten ble fortøyd i brygga hos RR i går kveld. Telefonen ringte kl 09 og det var RR som lurte på hvordan det gikk med oss midt oppi det som hadde skjedd. Hyggelig prat. Så over til saken og båten er allerede på land og drev demontert. De skyver på andre ting og prioriterer oss. Fortalte at de var nevnt her og at diskusjonen gikk rundt oljenivå og propeller og turtall. Han husket deg godt @dennrick. Lovet jevnlig oppdatering og at de skulle få oss på vannet igjen så fort som mulig. Han hadde også sendt foreløpig rapport til forsikringsselskapet. Tror mange sånne firmaer har mye å lære av hvordan RR følger opp og behandler kundene sine. I forhold til hvordan jeg beskrev hendelsesforløpet hadde de et håp om at det ikke var skjærskader og kun stempel, men det ville de se når motoren er åpnet. Jeg var selvfølgelig velkommen ned for å se selv hvordan det ser ut. Skal forsøke å få tatt noen bilder av skadene og dele her så dere får se. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Kult! Skikkelig service! Vi venter i spenning på oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Det er bare å krysse fingrene for at det er minimal reparasjon som må til! Når det først skulle gå galt er det etter mitt syn den beste plassen du har havnet på for rep!😃 Ragnar Ringstad får min stemne! Helt klart! Har fått kjempeservice de gangene jeg har vært der! Lykke til!!! Håper Murphys lov holder seg meget moderat!👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
svendmb Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Tror du er i de beste hender. Ragnar Ringstad var også involvert i min sak, og det var de som til slutt fikset nye peilepinnen. Bruker de til alt jeg ikke kan gjøre selv! Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Utrolig trist å lese om det som har skjedd. Krysser fingre og tær for at skader og kostnader blir i minste mulige utfall Og også lese om de positive erfaringene kunder har fra RR, det virker som dere er i de beste hender. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
lurvetass Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Da har vi fått foreløpig melding fra verkstedet. Hull i ett stempel, ikke sylinderskade. Anbefalt bytte av alle stempler og honing av sylindre. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
nie Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 👍 Det var vel det beste du kunne håpe på? Betyr det da at du kommer på vannet igjen relativt fort? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Utrolig kjedelig midt i ferien. Men tross alt blir jo dette billigere enn å skifte motor. Å jeg må si jeg er meget imponert over servicenivået hos verksted. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.