Jump to content

Engbo truster virker, virker ikke, virker.....


NovaMan

Recommended Posts

Jeg har en eldre baugtruster av type Engbo XF 130VR med eget batteri og en Engbo Control unit. I det siste har den oppført seg rart, og den oppfører seg på samme måte uansett om jeg bruker joystick eller fjernkontroll. Første gang jeg beveger joysticken så går den som normalt til aktuelle siden. Hvis jeg så slipper joystick'en og prøver en gang til (samme hvilken vei) så prøver den, men gir opp umiddelbart. Hvis jeg så venter et minutts tid så virker den igjen, men også nå bare første gang. Batterispenningen er 12,53v, og den har falt til rett i underkant av 12v når den har prøvd. 

 

Er det nærliggende å tro at det er batteriet som er dårlig, eller sitter det en stor kondensator noe sted som 'tømmer seg' og må lades opp igjen? Alle tips til feilsøking tas imot med takk!

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har endelig fått tak i et nytt (brukt) rele, og da fungerer baugtrusteren når jeg setter spenning rett inn på styrestrømmen til releet. Når jeg derimot kobler til en ny SidePower joystick så står trusteren nærmest og hakker, så det virker ikke som releet får nok strøm til å fungere. Jeg har lest at disse joystick'ene ikke leverer mer enn noen milli-ampere ut, og det er kanskje for lite til å styre releet?

 

Hvis dette er korrekt; finnes det noen muligheter til å øke denne strømstyrken? Eller er jeg helt på villspor? Jeg kunne jo selvfølgelig prøve med slike releer som vi brukte på 1000-metere på biler i gamle dager, men det blir mye leamikk.

 

 

Redigert av Sealine305 (see edit history)
Link to post

Historien og utfordringen fortsetter....

 

Etter å ha byttet ut både elektronikkboks, joystic'er og rele kom jeg egentlig ikke videre før i dag. Fremdeles virker alt som det skal hvis jeg setter strøm rett inn på releet, men når alt er koblet som det skal virker motoren bare et sekund hver gang den starter.

 

I dag fikk jeg et innfall om å ta av beltet som driver selve propellen, og da virker plutselig alt som det skal. Jeg merker ikke særlig motstand når jeg trekker rundt beltet for hånd, men det er tydelig at denne beskjedne motstanden allikevel er nok til at elektronikkboksen stopper motoren. 

 

Hva tyder dette på? Er det børstene som kan være slitt? De ser fine ut rent visuelt, men..... 

Link to post

Kjenner ikke til denne baugpropellen og er heller ikke noe ekspert på elektromotorer, men syntes spenningene oppgitt i første post var helt supre. Så om du ikke har forfulgt sporet med toppladet batteri og målinger av spenninger på batteri og motor under bruk så ville jeg undersøkt dette. 

 

Kan det være at den har noe elektronikk som kobler ut ved for lav spenning?

Link to post

Batteriet er testet med belastningsinstrument og er toppladet, så ingen feil med dette. Det sitter en føler i elektronikkboksen som stopper motoren / lukker releet når spenningen på motoren til baugpropellen kommer under 10,5v (tror jeg det er). Jeg antar at det er denne som trer i funksjon, men hvorfor? 

Link to post
Sealine305 skrev for 1 time siden:

Batteriet er testet med belastningsinstrument og er toppladet, så ingen feil med dette. Det sitter en føler i elektronikkboksen som stopper motoren / lukker releet når spenningen på motoren til baugpropellen kommer under 10,5v (tror jeg det er). Jeg antar at det er denne som trer i funksjon, men hvorfor? 

Er den skadede børstebroen byttet? Var litt uklart for meg når jeg leste gjennom. Antar den kan ha en påvirkning med økt motstand.

Hvis spenningen kommer under 10.5V på motor er det vel rett og slett nødvendig å måle spenningsfall _mens_ baugpropell kjøres for å finne synderen(e), gjerne mens motor tvangskjøres siden relé kutter.

Link to post

Høres litt likt ut som det problemet jeg hadde:

Gerhard skrev On 25.4.2022 at 18.58:

Nå er jeg også der.....

 

Jeg har Sleipner SP55S12 baugpropell fra 2004. Når jeg bruker den går den bra i 2-3 sekunder, så faller turtallet mye. Da ser jeg også at det kommmer gnister ut av den.

 

 

Min ble bra ved å rengjøre, uten å åpne helt.

Se den tråden jeg siterte fra.

Link to post

Børstebrua ble ikke byttet, men limt med et spesiallim etter råd fra elektroverksted. Den er i bakelitt og er like hel som originalt. Selve motoren har vært ute og demontert / renset, så denne er også 'som ny'. 

 

Jeg vurderte som Fantino sier å rigge meg til med testutstyr på nytt og teste samtidig som jeg tvangskjører motoren, men fant ut i dag at jeg heller leverer inn motoren hos Fredrikstad Vikleverkstedl for nærmere undersøkelser. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...