NovaMan Startet 14.Juli.2022 Del på Facebook Startet 14.Juli.2022 Jeg har en eldre baugtruster av type Engbo XF 130VR med eget batteri og en Engbo Control unit. I det siste har den oppført seg rart, og den oppfører seg på samme måte uansett om jeg bruker joystick eller fjernkontroll. Første gang jeg beveger joysticken så går den som normalt til aktuelle siden. Hvis jeg så slipper joystick'en og prøver en gang til (samme hvilken vei) så prøver den, men gir opp umiddelbart. Hvis jeg så venter et minutts tid så virker den igjen, men også nå bare første gang. Batterispenningen er 12,53v, og den har falt til rett i underkant av 12v når den har prøvd. Er det nærliggende å tro at det er batteriet som er dårlig, eller sitter det en stor kondensator noe sted som 'tømmer seg' og må lades opp igjen? Alle tips til feilsøking tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Tror de har følere som skal hindre dem i å snu retning før propellen er stoppet, det er en mulighet. Merker det på min båt, men aner ikke hva den heter. Ellers så kontaktproblemer i strømstyring/elektronikk? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Å måle batterispenningen er en ting, hva er spenningen inn på trusteren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NovaMan Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Jeg har ikke greid å rigge meg til alik at jeg får målt spenningen inn på trusteren, men får kjøpe noen krokodilleklemer og kabel og se på dette. Kan releet 'henge' en kort periode slik at denne situasjonen kan forklares med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sesama Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Første jeg tenkte var batteriet. Kanskje du kan koble til multimeteret ditt med noen ledningstumper, og sette mobilen til å filme mens du tester? Under 12V er lite.. Prøv gjerne å lade opp batteriet med en lader fra en stikkontakt. Lykke til og god sommer🌞 Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Kan også være komponenter i kretskortet som styret releet som begynner å takke for seg. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 (redigert) Ut i fra den lille beskrivelsen stemmer jeg for: 1. Dårlig batteri 2. Slitt kontaktsett på reléet? Redigert 15.Juli.2022 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 TrikkerN Lønning skrev 25 minutter siden: Ut i fra den lille beskrivelsen stemmer jeg for: 1. Dårlig batteri + børstestøv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NovaMan Svart 15.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Kan det skyldes brudd i børstebro? Jeg tok ut denne etter å ha sjekket alt annet jeg kan tenkeg pluss alle andre råd jeg har fått. Bruddet var selvsagt ikke så stort når broen var skrudd fast, men her skal det vel være kontakt hele veien rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Da har du nok funnet feilen, så blir det å få reparert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NovaMan Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 (redigert) Jeg har endelig fått tak i et nytt (brukt) rele, og da fungerer baugtrusteren når jeg setter spenning rett inn på styrestrømmen til releet. Når jeg derimot kobler til en ny SidePower joystick så står trusteren nærmest og hakker, så det virker ikke som releet får nok strøm til å fungere. Jeg har lest at disse joystick'ene ikke leverer mer enn noen milli-ampere ut, og det er kanskje for lite til å styre releet? Hvis dette er korrekt; finnes det noen muligheter til å øke denne strømstyrken? Eller er jeg helt på villspor? Jeg kunne jo selvfølgelig prøve med slike releer som vi brukte på 1000-metere på biler i gamle dager, men det blir mye leamikk. Redigert 3.August.2022 av Sealine305 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Hvis Engbo joystick leverte nok strøm til å kjøre sjalterelé direkte så må du antakelig inn med hjelperelé ja. Type ‘1000 meter’ fra Biltema er antakelig rimeligste alternativ 😁 Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 Da skal dette prøves! Takk for feedback. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 Historien og utfordringen fortsetter.... Etter å ha byttet ut både elektronikkboks, joystic'er og rele kom jeg egentlig ikke videre før i dag. Fremdeles virker alt som det skal hvis jeg setter strøm rett inn på releet, men når alt er koblet som det skal virker motoren bare et sekund hver gang den starter. I dag fikk jeg et innfall om å ta av beltet som driver selve propellen, og da virker plutselig alt som det skal. Jeg merker ikke særlig motstand når jeg trekker rundt beltet for hånd, men det er tydelig at denne beskjedne motstanden allikevel er nok til at elektronikkboksen stopper motoren. Hva tyder dette på? Er det børstene som kan være slitt? De ser fine ut rent visuelt, men..... Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Kjenner ikke til denne baugpropellen og er heller ikke noe ekspert på elektromotorer, men syntes spenningene oppgitt i første post var helt supre. Så om du ikke har forfulgt sporet med toppladet batteri og målinger av spenninger på batteri og motor under bruk så ville jeg undersøkt dette. Kan det være at den har noe elektronikk som kobler ut ved for lav spenning? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
NovaMan Svart 10.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2022 Batteriet er testet med belastningsinstrument og er toppladet, så ingen feil med dette. Det sitter en føler i elektronikkboksen som stopper motoren / lukker releet når spenningen på motoren til baugpropellen kommer under 10,5v (tror jeg det er). Jeg antar at det er denne som trer i funksjon, men hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Sealine305 skrev for 1 time siden: Batteriet er testet med belastningsinstrument og er toppladet, så ingen feil med dette. Det sitter en føler i elektronikkboksen som stopper motoren / lukker releet når spenningen på motoren til baugpropellen kommer under 10,5v (tror jeg det er). Jeg antar at det er denne som trer i funksjon, men hvorfor? Er den skadede børstebroen byttet? Var litt uklart for meg når jeg leste gjennom. Antar den kan ha en påvirkning med økt motstand. Hvis spenningen kommer under 10.5V på motor er det vel rett og slett nødvendig å måle spenningsfall _mens_ baugpropell kjøres for å finne synderen(e), gjerne mens motor tvangskjøres siden relé kutter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 (redigert) En telefon til Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 jobbet hos Engbo , han pleier å ha svar. Redigert 10.August.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gerhard Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Høres litt likt ut som det problemet jeg hadde: Gerhard skrev On 25.4.2022 at 18.58: Nå er jeg også der..... Jeg har Sleipner SP55S12 baugpropell fra 2004. Når jeg bruker den går den bra i 2-3 sekunder, så faller turtallet mye. Da ser jeg også at det kommmer gnister ut av den. Min ble bra ved å rengjøre, uten å åpne helt. Se den tråden jeg siterte fra. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Børstebrua ble ikke byttet, men limt med et spesiallim etter råd fra elektroverksted. Den er i bakelitt og er like hel som originalt. Selve motoren har vært ute og demontert / renset, så denne er også 'som ny'. Jeg vurderte som Fantino sier å rigge meg til med testutstyr på nytt og teste samtidig som jeg tvangskjører motoren, men fant ut i dag at jeg heller leverer inn motoren hos Fredrikstad Vikleverkstedl for nærmere undersøkelser. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 Nå er edelig alt i orden etter at Fredrikstad Vikleverksted koblet bort alt gammel Engo utstyr (joystick og elektronikkboks), og satte inn et eget Sleipner rele som skal sørge for at brukeren ikke skifter retning på motoren før hastigheten er nede på null. Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.