Jump to content

Må fornye Navionics GPS kort (kartbrikke)??


BingoBonzo

Recommended Posts

Fikk melding fra Navionics om jeg måtte fornye kartabonnementet mitt (utløper om 7 dager). Det er greit nok, så jeg logger meg på for å fikse dette online.

 

Der får jeg plutselig beskjed om at jeg må fornye «GPS kortet» og at de skal sende meg et nytt kort….! Altså noen få dager før båtferien starter skal jeg bestille nytt kort som det er høyst usikkert om det rekker frem i tide!!

 

Noen som har vært borti dette? Det er jo en helt horribel praksis! Plotter og kartbrikke ble kjøpt for 2 år siden..

 

Hvis dette er praksis kjøper jeg heller Orca enn å støtte Navionics.

 

image.png.eecd5d2a56efdf17728a2af28d63e7f0.png

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 2 minutter siden:

Jeg satte kortet mitt i kortleser og koblet til pc. Da fant oppdaterings systemet til navionics brikken og jeg kunne velge område og laste ned oppdatering.

 

Kan det være en vanlig kartoppdatering du snakker om her?

 

I mitt tilfelle krever Navionics at jeg bestiller ny brikke for å få lov til å få nye kartoppdateringer.

 

image.png.2ba632920a4c24754636b9ee9f4b1d4f.png

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Mange år siden jeg oppdaterte kartbrikken (minnekort). Som Lurvetass skriver så gjøres dette "enkelt" online med kartbrikken i PCen. Dette kan du gjøre så mange ganger du vil så lenge du har en aktiv bruker hos Navionics.

 

Hvis du ikke fornyer brukeren din mister du muligheten til å oppgradere. Kartet du har på kartbrikken vil fungere fortsatt.

 

Anbefaler derfor å laste ned kart før brukeren deaktiveres slik at du har så ny utgave som mulig.

 

Vet ikke hva som er status i dag, men tidligere så var det alltid god rabatt hvis du aktiverte bruker for å oppdatere eksisterende brikke. Har du en gammel brikke så kan det være at du må ha ny på grunn av økt kapasitet på minnekortet.

Link to post
Share on other sites

@Santa_Claus Som jeg skriver så er det ikke kartoppdateringen som er utfordringen her, det er praksisen med å kreve at jeg må kjøpe en ny fysisk brikke og få den tilsendt i posten. Brikken er 2 år gammel og har masse plass.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde oppdatering på mitt kart i våres. Da var det ett år gammelt. Jeg rotet rundt i menyen ganske lenge, og tilslutt fant jeg utav det. Men mener jeg bare puttet inn en ny brikke jeg hadde liggende, og fikk oppgradert kartet på den. 

Hvordan jeg fant det husker jeg ikke. Men jeg bannet noen ganger inntil muligheten plutselig dukket opp.:crazy:

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 53 minutter siden:

Jeg gjorde oppdatering på mitt kart i våres. Da var det ett år gammelt. Jeg rotet rundt i menyen ganske lenge, og tilslutt fant jeg utav det. Men mener jeg bare puttet inn en ny brikke jeg hadde liggende, og fikk oppgradert kartet på den. 

Hvordan jeg fant det husker jeg ikke. Men jeg bannet noen ganger inntil muligheten plutselig dukket opp.:crazy:

Det er ikke snakk om selve kartoppdateringen… Det har jeg gjort 15 ganger før og det er greit.

 

Det er kravet om at man MÅ bestille ny brikke for å få lov til å motta kartoppdateringer, det er denne praksisen jeg lurer på om andre har vært borti. 
 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Kan det være spesielt for dennplotteren du har?

Jeg har Raymarine c127 som var noen år gammel. Ikke oppdatert software eller brikke siden i hvertfall 2016.

Måtte først laste ned oppdatering med bootfil til selve plotteren og restarte den. 

Etter at den var oppdatert måtte jeg laste ned chart installer fra Navionic på pc. Så måtte kartbrikken settes i en kortleser og kobles på pc. Da fant chart installer brikken og jeg kunne laste ned ønsket kartoppdatering. Jeg tok et litt mindre område enn det var opprinnelig. 

Så når det var klart kunne brikken settes tilbake i plotter og da fungerte den med nytt kart.

Mye styr og omstendelig å finne ut av, men fungerte greit da jeg bare forstod hvordan.

Det var ikke snakk om noen ny brikke for meg.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev for 12 timer siden:

Det er ikke snakk om selve kartoppdateringen… Det har jeg gjort 15 ganger før og det er greit.

 

Det er kravet om at man MÅ bestille ny brikke for å få lov til å motta kartoppdateringer, det er denne praksisen jeg lurer på om andre har vært borti. 
 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner problemet. Det er bare å ha en tom minnebrikke, og kjøre på. Grunnen til at jeg måtte bytte, var at den gamle hadde for lite minne. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

Sikker på du ikke misforstår? Er det ikke kartene på kortet som holder på å gå ut? Et minnekort kan ikke gå ut på dato, annet enn at det kan ha for lite minne til nye kart.

Har misforstått masse før så kan ikke se bort i fra at det skjer igjen 🙂

 

Men dette er muligheten jeg får når jeg skal fornye (og jeg har Platinium +)

 

image.png.36cbdc5bcbf1e52787d32ba35eaac806.png

 

image.png.ee1aabea288964e33969c2444c3f245a.png

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du fornye?

 

Den gamle kartbrikken din vil virke "til evig tid" selv om du ikke fornyer.

 

Hvis du velger å fornye og hvis Navionics sender ny brikke så er det vel ikke noe problem om den kommer om noen uker. Brikken du har virker fortsatt. Tror du kanskje må deaktivere den før du velger å laste kart på ny brikke.

Link to post
Share on other sites

Santa_Claus skrev 9 minutter siden:

Hvorfor vil du fornye?

 

Den gamle kartbrikken din vil virke "til evig tid" selv om du ikke fornyer.

 

Hvis du velger å fornye og hvis Navionics sender ny brikke så er det vel ikke noe problem om den kommer om noen uker. Brikken du har virker fortsatt. Tror du kanskje må deaktivere den før du velger å laste kart på ny brikke.

Vil jo selvsagt fornye så jeg får oppdateringer, auto-routing psv osv.

 

Det er jo det som er hele poenget.

 

image.png.2c77c64aa184369a02571bebed633f1a.png

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Og med mva + gebyrer kommer dette på over 2000,- 

 

Kjenner at jeg mister helt lysten på Navionics…

 

Like godt å bestille seg en Orca Core som ser ekstremt spennende ut og som er mye bedre med tanke auto-routing (inkluderer vind, strøm, bølger osv i beregningene).

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg sleit med å få dette til via PC, og tegnet heller abonnement på IPad. Der oppgraderer jeg kart og laster dem opp på plotter Raymarine E127. Får melding om at rutene ikke er kommet over, og at jeg må oppgradere kortet i plotter. Men finner dem likevel på kortet når jeg bruker importmenyen på plotteren. Tror det er noe bugs i systemet, men kart og ruter er i alle fall siste revisjon etter synkronisering. Betaler 190 Euro i året for abonnement. Kortet er i alle fall 6 år gammelt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 3 minutter siden:

Jeg sleit med å få dette til via PC, og tegnet heller abonnement på IPad. Der oppgraderer jeg kart og laster dem opp på plotter Raymarine E127. Får melding om at rutene ikke er kommet over, og at jeg må oppgradere kortet i plotter. Men finner dem likevel på kortet når jeg bruker importmenyen på plotteren. Tror det er noe bugs i systemet, men kart og ruter er i alle fall siste revisjon etter synkronisering. Betaler 190 Euro i året for abonnement. Kortet er i alle fall 6 år gammelt.

Men da har du fortsatt ikke auto-routing på plotter? Og relativt tungvint også.
 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 1 time siden:

Har misforstått masse før så kan ikke se bort i fra at det skjer igjen 🙂

 

Men dette er muligheten jeg får når jeg skal fornye (og jeg har Platinium +)

 

image.png.36cbdc5bcbf1e52787d32ba35eaac806.png

 

image.png.ee1aabea288964e33969c2444c3f245a.png

Slik jeg ser det fra mitt ståsted, så er det punkt B du prøver å fullføre. Kan du ikke prøve punkt A, C eller D?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 6 minutter siden:

Slik jeg ser det fra mitt ståsted, så er det punkt B du prøver å fullføre. Kan du ikke prøve punkt A, C eller D?

Det er punkt A som jeg ønsker å utføre, men det tillater ikke Navionics (får ikke den muligheten på websidene deres).

 

Punkt D er ikke relevant for mitt tilfelle.

 

Punkt C er et godt forslag, skal ta en tlf til Herholdt og høre om de kan bistå.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig tak i Navionics, ikke spesielt smidig eller intuitivt, dette står ikke beskrevet noen steder:

Lorenzo:You can purchase a new card from our website at a discounted price (about the same price of renewing your existing card) up to 2-weeks before the expiration date and it will be shipped physically at your address


Lorenzo:Or


Lorenzo:As an alternative, wait for the expiration date and renew your already owned card online using the Chart Installer software at the same discounted price


 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

MEN, jeg bestilte meg en Orca Core uansett, så da får vi se om det kommer en pent brukt Axiom 12 tilsalgs snart :smiley:

Virker som et veldig spennende og fremoverlent produkt + kult å støtte lokale selskaper.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 10 minutter siden:

MEN, jeg bestilte meg en Orca Core uansett, så da får vi se om det kommer en pent brukt Axiom 12 tilsalgs snart :smiley:

Virker som et veldig spennende og fremoverlent produkt + kult å støtte lokale selskaper.

Men har du ekkolodd på plotter, så mister en jo dette, om du kaster ut plotter.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 3 minutter siden:

Men har du ekkolodd på plotter, så mister en jo dette, om du kaster ut plotter.

 

 

Har ikke og bruker ikke ekkolodd. Det eneste som kan være nyttig er radar, men har aldri brukt den. Blir det for mye tåke så får jeg heller avvente til været bedrer seg. Kan alternativt kjøpe en eldre brukt plotter som beredskap i tilfelle.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 14 minutter siden:

MEN, jeg bestilte meg en Orca Core uansett, så da får vi se om det kommer en pent brukt Axiom 12 tilsalgs snart :smiley:

Virker som et veldig spennende og fremoverlent produkt + kult å støtte lokale selskaper.

 

Orca fortjener kanskje en egen post med erfaringer? 

Har testet Orca appen på iPad og Android telefon. 

Liker veldig hvor enkel den er å operere, men ble litt skeptisk da jeg oppdaget at kartet manglet en grunne som er med på andre kart, er derfor tilbake til c-map på iPad (Har ikke Orca Core, kun testet app, men etter det jeg har forstått så skal det være likt) 

Link to post
Share on other sites

to-vid skrev 7 minutter siden:

 

Orca fortjener kanskje en egen post med erfaringer? 

Har testet Orca appen på iPad og Android telefon. 

Liker veldig hvor enkel den er å operere, men ble litt skeptisk da jeg oppdaget at kartet manglet en grunne som er med på andre kart, er derfor tilbake til c-map på iPad (Har ikke Orca Core, kun testet app, men etter det jeg har forstått så skal det være likt) 

Ja, det er en tråd jeg kan begynne med neste uke. Da har jeg jo både Orca Core og Raymarine/Navionics oppe og kjøre, lett å sammenligne de to systemene. Da blir det 3 uker på Bästkusten, perfekte testforhold :smiley:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...