Jump to content

Skai seig og klissete - kan det fikses?


blank666

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en båt med skaiputer. Putene ble vasket/renset for 2 år siden med noe de ikke tålte. De har blitt seige og klistrer seg til det de kommer i kontakt med. De blir også fort møkkete pga dette. Jeg vasket putene i fjor med rødsprit, men klisteret kommer tilbake.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få en god overflate på putene?

 

Har tenkt til å vaske putene igjen med rødsprit og stålull (som anbefalt her på forumet). Ønsker å vite om det er noe jeg kan gjøre etter vask for å få en god overflate uten klister.

Hilsen Ola

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis har skaien din overflate i vinyl, altså PVC. Hvis overflaten mishandles av ikke egnede produkter og/eller sollys vil den kunne bli seig, akkurat slik som gummibåter (med potonger av PVC) som har ligget for lenge i sola. Derfor er jeg egentlig litt uenig i rådet om rødsprit og stålull, ja, det blir gjerne rent, men det er rimelig tøff behandling for overflaten. Bedre å bruke dedikerte (og dessverre langt dyrere, selv bruker jeg rensespray fra Wurth) produkter som er beregnet for vedlikehold av skai.
 

Til spørsmålet ditt, jeg er redd det rett og slett har gått for langt, har overflaten først begynt å klistre er løpet på mange vis kjørt. Et alternativ kan være å lakkere med en vinyllakk (med farge) over putene, for å forlenge levetiden noen år. Et par dekkende strøk med slik lakk holder overraskende lenge og tåler en del bevegelse, etter min erfaring.

Redigert av Hakkannen
Kunne ikke la ordet «gunnibåter» bli stående, hilsen mobiltastatur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Skjønner at jeg må trekke om for at dette skal bli bra. Siden dette blir dyrt (to stoler, sofa og puter) har jeg tenkt til å gi vinyllakken en sjanse. Har dere noen råd for hvordan jeg bør gjøre dette?

 

Interiøret er hvitt med blå striper (blå "pølser" der den hvite skaien er skjøtet).

Jeg tenker å vaske med rødsprit først for å få det fettfritt eller burde jeg bruke noe annet, f.eks. tynner?

Så taipe alle blå striper med malingstape og lakke flatene med hvit vinyllakk. Høres dette ut som en plan? Noe jeg bør gjøre etter lakking (sette inn med vinylfornyer eller lignende)?

Link to post
Share on other sites

Ville nok ikke brukt noe heftigere enn rødsprit. Ellers virker framgangsmåten din fin, og du trenger ikke etterbehandle med vinylfornyer etterpå, lakken er toppstrøk i seg selv. 
 

Litt sånn på siden her, men nå er det noen år siden jeg bestilte vinyllakk, da kom boksene som standard med runddyse. Runddyse skulle vært forbudt ved lov, egner seg ikke til mye annet enn grafitti. Mye enklere å få godt resultat og får spredd lakken jevnt med justerbar flatdyse. Godt mulig de har byttet ut dysene med flatdyser som standard, hvis ikke ville jeg ha prøvd å få tak i noen slike. Med et flatt sprøytebilde fordeles lakken bedre, og du unngår sig. Mens med rundt sprøytebilde konsentreres mesteparten av lakken i sentrum, det blir ujevnt og matt i ytterkant, altså vanskeligere å få et jevnt og pent resultat. Fikk rene åpenbaringen for noen år siden da jeg prøvde min første sprayboks med flatt sprøytebilde, plutselig mestret jeg lakkering! Anbefales på det sterkeste!

 

BFC18FED-46E6-47F0-8CEC-B3A67442318B.jpeg.5d1a91fe78e5a1a80baaa6bc250723b5.jpeg

(Bildekilde, redigering utført av meg)

Link to post
Share on other sites

blank666 skrev for 4 timer siden:

Takk for utfyllende svar. Flatdyse er notert.

 

Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder når jobben er gjort.


Flatdysa kan roteres på hodet, men pass på at om spalten i dysa ligger vannrett så får du loddrett spraybilde. Litt kontraintuitivt, men sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem og vasket putene med bakepulver. Alt det seige forsvant. Jeg vil si det funket 100 prosent. Det skal visst også funke å vaske med eddik (jeg har ikke prøvd). 

 

Kan hende det seige kommer tilbake etterhvert, jeg gjorde dette for ca 1 mnd siden. 

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

pudre dem med melis :giggle:

Minner meg om et gammelt «leirtriks»😄 Drysse et tynt lag med melis over lakenet og hodeputa, fungerer naturlig nok best hvis dette er hvitt, er natta lang og klam ble både laken og pute som limt fast i vedkommende (har blitt utsatt for dette selv, og utsatt andre for det samme, 80-tallet var beinhardt😄)

 

Stilig hvis bakepulver fungerer, det er jo en smule rimeligere enn vinyllakk:thumbsup: Verd å prøve!

Link to post
Share on other sites

Da har noen av putene blitt vasket med bakepulver. Blandet det ut med vann til en tyktflytende blanding og gne det inn med børste og svamp. Spylte av med vann etterpå. Det fungerte ekstremt bra for å fjerne møkk! Putene ble veldig mye renere, legger ut noen bilder.

 

Når det kommer til klisteret er jeg ikke like sikker på hvor godt det fungerer. Har sammenlignet før og etter vask og det kjennes ikke ut som det bli noe særlig bedre, heller ikke verre. 

 

Vurderer å prøve en vinylfornyer fra autoglym for å se om det hjelper. Noen tanker om det?

 

Og finnes ikke vinyllakk som klarlakk? Det hadde gjort susen nå som putene blir rene.

20220721_123956.jpg.ed4494dd5cd6bca4352c18a6ca305614.jpg20220721_121957.jpg.71f2eda93d48eab38925684b707134ab.jpg

Link to post
Share on other sites

Oi! De ble mye penere enn mine!

 

Hos meg fjernet bakepulver seigheten helt (men ikke misfargingen), men det har nok å gjøre med typen vinyl, eller hva den har blitt utsatt for oppigjennom. 

 

Prøv eddik før du prøver noe dyrt, det skal visst også funke bra mot seighet! 

Link to post
Share on other sites

Takk. Synes selv det ble veldig bra.

 

Skal prøve om eddik fjerner klisteret. Kanskje også prøve sitrusspray fra 3M.

 

Som beskyttende lag vurderer jeg å teste vaselinolje istedenfor Autoglym sin vinylfornyer pga pris og fordi det kan brukes til mye annet (leser jeg her på forumet). Vurderer også å prøve en form for voks, f.eks biltemas lærbalsam. Målet er å danne en hinne som forsegler putene slik at de ikke kjennes seige. Noen her som har tips til hvilket produkt som kan skape denne hinnen (annet enn vinnyllakk som jeg helst vil unngå)?

Redigert av blank666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Har googlet litt og funnet noe som jeg tror kan fungere som topcoat, men vet ikke hvor man får kjøpt det i Norge. Noen som vet, eller har prøvd dette?:

https://www.smsdistributors.com/products/sem-tac-free-clear-finishing-coat-39643

 

Ellers kan jeg melde at jeg har kjøpt Turtle wax plastic renew til 99kr på europris og testet dette uten at det gjorde noen stor forskjell på seigheten. Usikker på om dette er riktig produkt for skaiputer.

Det skal sies at putene ikke er veldig seige, men ser for meg at de raskt vil tiltrekke seg ny skitt dersom det ikke fjernes eller forsegles.

Link to post
Share on other sites

Mine nå 10 år gamle konsoll og setetrekk var svært stive, men med vask og litt AutoGlym Vinyl and rubber care (må brukes sparsomt!) ble de faktisk overraskende myke. Ulempen er at de ble litt vel glatte også, så de sklei ned fra hylla de lå på i vinter omtrent 100 ganger.. :p

På mattlakkert plast som blir 'klissen' bruker jeg isopropanol, vasker til det er 'tørt' å ta på. Jeg tviler vel på at det funker bra på skai, men i verste fall kan man jo prøve på et lite synlig sted..

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt Sem produkter fra statene og fraktet de med jetcarrier båtfrakt. Tar tid og de godtar spraybokser bare om vinteren pga brannfare om sommeren. Og du må laste opp sikkerhetsdatablad. Usikker på ups og dhl er villig til å transportere slikt over landegrenser i det hele tatt... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...