Jump to content

Freya


Gudrun

Freya  

136 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Anonym skrev for 23 timer siden:

At et rovdyr ferdes i nærheten av folk bør ikke være noe argument i seg selv for å avlive de. Det er ikke slik at en hvalross medfører en svært høy risiko heller, høy risiko blir det stort sett kun hvis man oppholder seg i vannet i nærheten av dyret.

Hvalrossen har det med å ikke plutselig dukke opp rett foran båten etter min erfaring. 

NORMALE hvalross dukker ikke opp rett foran båter, de holder seg langt unna tett befolkede områder og unna båte. Men her har vi altså en hvalross som har en ganske unormal oppførsel og oppsøker folk og båter osv, og det er jo det som er problemet. Man bør ikke avlive alle hvalross man ser, men når den over lang tid er farlig så bør man vurdere det som en løsning FØR det går galt. Men planen er nok å vente til ETTER det har gått galt, og da skjer ting fort og effektivt. Må bare ofre en badende unge eller noe sånt først.

 

Husk på at den ferdes der mange bader, står på SUP og mye annet, så da vil det være folk i vannet som til tider ikke vet om hvalrossen. Han som ramlet uti fra SUP visste jo ikke om Freya før han var veldig nærme (sa han hvertfall), og slike episoder kan lett skje igjen.

 

Hadde Freya holdt seg langt unna folk og hatt en naturlig skepsis til båter og dermed ingen fare så hadde det vært null problem.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev for 23 timer siden:

Ja, se på selen. Dette bildet tok jeg i innseilingen til ei småbåthavn for et par år siden..

3bomyQ2d2yLXT4H7UzR_Rnnl5AVOJVSEFHhROM5L6UpP6j9qUg2Kz6rOB_O2D_IDyp5Z4FeUPceFFbeNr0tc-6RMXz_NcoeUgTYEkgjvzbuKi4chn-sOyb1aU50RFhC_tolSPgZtq8tR7mZDBZkY4rEKNWHqmHra6FIzA8kd3tBaZ2MbBuevSGoLW43JdwT_rkDqTqQSJ6Oj6rL0PTmK9tpLvt12qXhntHQY8fqMPtxC2pt1zlPEqKtaaESJ-sgakgqaeQheuotz0fWLDYDC0XMKsGB5izeocjf18nfcuQI99-AHzR2OMmKg7-nMljjAiPYTqrhTopSvsrk0qTaXNsdGQYzRn8h7WwPc-PfSxOAUwLjXVa5VZKtTT-ruFwaFOK9a_zYxCMFaBRyx8__kVnrdmS8Bilmunov0zXcEYpCh8hHw8Yj0S8eyvva93j_KAnbu3CiC6Jq-TGsN0KzRd_b0rP-5K4cn8B3mjRmwwUCPM9hEjX0X0u_CDIvXBIMOxCYSsSr-18NwdDY7wAS6dKc9ugqjDYsBXgWhxW2Cpw04eZmgMm87a1FkzOBmRx7zjtFrUF6EcXBbZlK8QvwPKemIutD7lrrFWKTC3jM1EeUg8Hrcs6JCRKdZvVvIHv4KyOGCF6O7-BtfdEy8qtaxcH_dJDeVcFrKGLjs7qtHjCHQT19KXNwxm4KyExZhHVZ9sbNBCF923NTCcqb0zDhE-lDcmfkoTu-NhDVf-9QjRu4kJxpcf3eOW0LHM5YmppZb2j7V5ww2Q1UnDfThdTmTuygU_4jae--j__Ej2A=w1994-h1329-no?authuser=0

Kan ikke se bildet ditt av sel, blir bare et symbol som minner om innkjøring forbudt-skilt i grått og hvitt.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev for 23 timer siden:

Isbjørnen er igjen en helt annen sak, den er på land, den er rask og den kommer ca garantert til å angripe ved mulighet.

Allikevel gjør vi alt vi kan for å unngå at isbjørn avlives, først jaging (med signalpistol, snøscooter, helikopter), deretter forsøker man gjerne å bedøve dyret dersom det er mulig og siste utvei er avliving..

 

Jeg har vært rundt på Svalbard en god del selv, noen hundre døgn har jeg i felt. At jeg bærer med meg våpen betyr ikke nødvendigvis at jeg skal bruke det.

På land er isbjørnen mye raskere enn oss mennesker (til fots), og man har derfor som regle med våpen når man er utafor bebyggelsen for sikkerhets skyld så man kan bruke det hvis ikke skremming nytter og isbjørnen vil angripe.

 

I vannet er hvalrossen ekstremt mye raskere enn svømmende folk, men ingen har noe å forsvare seg meg mot dette rovdyret, og det kan komme tett på før man oppdager det.

 

Man gjør mye for å unngå at isbjørn avlives. Og får man skremt den ut av tettbebyggelsen så skjønner den nok stort sett opplegget og holder seg unna. Men noen ganger er det likevel nødvendig å avlive isbjørn også.

 

Jeg synes man har gjort ganske mye for å unngå avliving av Freya og vært tålmodig. Man har slept henne ut, men hun svømmer jo lett tilbake så flytting fungerer jo egentlig ganske dårlig. Så er det jo også problematikken med hvor man isåfall skal flytte henne. Flytter man problemet til noen andre så blir jo de misfornøyde når de får samme problemet. Litt annerledes med isbjørnen hvor den da naturlig hører hjemme rundt feks Longyearbyen, men ikke inne i tettbebyggelsen og man da kan jage/flytte den ut uten at noen klager.

 

Isbjørnen er i sitt naturlige område, mens hvalrossen er langt unna sitt naturlige område og vil visst ikke tilbake dit. Hun kan jo lett svømme langt og har tatt turer til Shetland osv var det vel.

 

Husk også på at Freya ødelegger for ganske store summer når det skal hviles og hun finner en passende båt til det formålet.

 

Hvor mye synes man det er verdt å ha Freya i tettbebyggede strøk? Hva synes du feks om 5 millioner i båtskader årlig og et høyrebein pr år, og et menneskeliv ca hvert 5. år? Er det verdt det eller bør man se på alternativer og heller ta vare på de dyrene som lever slik de er ment for og har en normal oppførsel?

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, 19 fot said:

NORMALE hvalross dukker ikke opp rett foran båter, de holder seg langt unna tett befolkede områder og unna båte. Men her har vi altså en hvalross som har en ganske unormal oppførsel og oppsøker folk og båter osv, og det er jo det som er problemet. Man bør ikke avlive alle hvalross man ser, men når den over lang tid er farlig så bør man vurdere det som en løsning FØR det går galt. Men planen er nok å vente til ETTER det har gått galt, og da skjer ting fort og effektivt. Må bare ofre en badende unge eller noe sånt først.

 

Husk på at den ferdes der mange bader, står på SUP og mye annet, så da vil det være folk i vannet som til tider ikke vet om hvalrossen. Han som ramlet uti fra SUP visste jo ikke om Freya før han var veldig nærme (sa han hvertfall), og slike episoder kan lett skje igjen.

 

Hadde Freya holdt seg langt unna folk og hatt en naturlig skepsis til båter og dermed ingen fare så hadde det vært null problem.

 

Hvalross er nysgjerrige dyr, det er ikke unaturlig at de er i nærheten av mennesker og båter som ligger relativt rolig. Båter i god fart derimot prøver de å unngå virker det som.

Jeg har mange ganger opplevd hvalross som svømmer tett på båten så lenge man ligger i ro.

Hvalross har en tendens til å trekke mot områder med god næringstilgang, der har nok Freya truffet bedre enn de fleste..

 

21 minutes ago, 19 fot said:

Kan ikke se bildet ditt av sel, blir bare et symbol som minner om innkjøring forbudt-skilt i grått og hvitt.

 

Stilig. Det synes både på enheten jeg postet fra og på enten jeg bruker nå.

Uansett, det er en sel som plutselig fant det for godt å dukke opp ca 3 meter unna båten på vei inn i ei småbåthavn. 

 

7 minutes ago, 19 fot said:

På land er isbjørnen mye raskere enn oss mennesker (til fots), og man har derfor som regle med våpen når man er utafor bebyggelsen for sikkerhets skyld så man kan bruke det hvis ikke skremming nytter og isbjørnen vil angripe.

 

I vannet er hvalrossen ekstremt mye raskere enn svømmende folk, men ingen har noe å forsvare seg meg mot dette rovdyret, og det kan komme tett på før man oppdager det.

 

Man gjør mye for å unngå at isbjørn avlives. Og får man skremt den ut av tettbebyggelsen så skjønner den nok stort sett opplegget og holder seg unna. Men noen ganger er det likevel nødvendig å avlive isbjørn også.

 

Jeg synes man har gjort ganske mye for å unngå avliving av Freya og vært tålmodig. Man har slept henne ut, men hun svømmer jo lett tilbake så flytting fungerer jo egentlig ganske dårlig. Så er det jo også problematikken med hvor man isåfall skal flytte henne. Flytter man problemet til noen andre så blir jo de misfornøyde når de får samme problemet. Litt annerledes med isbjørnen hvor den da naturlig hører hjemme rundt feks Longyearbyen, men ikke inne i tettbebyggelsen og man da kan jage/flytte den ut uten at noen klager.

 

Isbjørnen er i sitt naturlige område, mens hvalrossen er langt unna sitt naturlige område og vil visst ikke tilbake dit. Hun kan jo lett svømme langt og har tatt turer til Shetland osv var det vel.

 

Husk også på at Freya ødelegger for ganske store summer når det skal hviles og hun finner en passende båt til det formålet.

 

Hvor mye synes man det er verdt å ha Freya i tettbebyggede strøk? Hva synes du feks om 5 millioner i båtskader årlig og et høyrebein pr år, og et menneskeliv ca hvert 5. år? Er det verdt det eller bør man se på alternativer og heller ta vare på de dyrene som lever slik de er ment for og har en normal oppførsel?

 

Et menneskeliv hvert femte år er jo ikke så langt unna det man ser med isbjørnen. (6 personer siden 1971)

En vesentlig forskjell på isbjørn og hvalross er at isbjørnen lett ser på mennesker som mat mens hvalrossen ikke gjør det.

 

Nå kan ikke isbjørnen og hvalrossen sammenlignes uansett, det er to helt forskjellige saker.

 

I tilfelle du er i tvil, isbjørnen kommer gjerne tilbake gang på gang selv om den blir skremt ganske seriøst.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev 1 time siden:

Et menneskeliv hvert femte år er jo ikke så langt unna det man ser med isbjørnen. (6 personer siden 1971)

En vesentlig forskjell på isbjørn og hvalross er at isbjørnen lett ser på mennesker som mat mens hvalrossen ikke gjør det.

 

Nå kan ikke isbjørnen og hvalrossen sammenlignes uansett, det er to helt forskjellige saker.

 

I tilfelle du er i tvil, isbjørnen kommer gjerne tilbake gang på gang selv om den blir skremt ganske seriøst.

Nå spurte jeg om det var verdt 1 menneskeliv hvert femte år bare for bare Freya. Når det gjelder isbjørnene så er det mange av dem å fordele denne statistikken på og der også så tar man ut de enkeltindividene som er farligst for mennesker.

 

Det blir jo skutt noen isbjørner iblant når de blir for nærgående, du har vel sikkert noen tall for dette også antar jeg. Før var det jo jakt på dem, men det var vel sikkert rundt 71 det ble slutt på det kanskje?

 

Angåedne dette med å skremme bort isbjørner, er de kun noen få som går igjen der eller er det mange ulike? Og har samme isbjørnen for mange turer inn i tettbebyggelsen så blir de vel enten flyttet langt unna eller evt skutt antar jeg. Det nytter jo ikke om de går regelmessig inn i tettbebyggelsen. Men har inntrykk av at de stort sett holder seg unna. Jeg har vært på Svalbard 4 ganger g har dessverre aldri sett isbjørn, selv om jeg har vært på endel turer der både med snøscooter og båt, til fots og på ski. Tror jeg har kjørt litt over 800 km snøscooter på Svalbard, og ble overrasket over hvor lav kilometerstand det var på endel utleiescootere der oppe, lurer på om det var bare 3000 km på en jeg kjørte som var flere år gammel. Men mange kjører vel bare en kort tur når de leier scooter. Selv har jeg vel kjørt opptil 150 km på en dag (men uten at det er noen bragd, men det er faktisk 1/20 av hva en utleiescooter går på flere år).

Link to post
Share on other sites

On 7/30/2022 at 12:17 PM, 19 fot said:

Nå spurte jeg om det var verdt 1 menneskeliv hvert femte år bare for bare Freya. Når det gjelder isbjørnene så er det mange av dem å fordele denne statistikken på og der også så tar man ut de enkeltindividene som er farligst for mennesker.

 

Det blir jo skutt noen isbjørner iblant når de blir for nærgående, du har vel sikkert noen tall for dette også antar jeg. Før var det jo jakt på dem, men det var vel sikkert rundt 71 det ble slutt på det kanskje?

 

Angåedne dette med å skremme bort isbjørner, er de kun noen få som går igjen der eller er det mange ulike? Og har samme isbjørnen for mange turer inn i tettbebyggelsen så blir de vel enten flyttet langt unna eller evt skutt antar jeg. Det nytter jo ikke om de går regelmessig inn i tettbebyggelsen. Men har inntrykk av at de stort sett holder seg unna. Jeg har vært på Svalbard 4 ganger g har dessverre aldri sett isbjørn, selv om jeg har vært på endel turer der både med snøscooter og båt, til fots og på ski. Tror jeg har kjørt litt over 800 km snøscooter på Svalbard, og ble overrasket over hvor lav kilometerstand det var på endel utleiescootere der oppe, lurer på om det var bare 3000 km på en jeg kjørte som var flere år gammel. Men mange kjører vel bare en kort tur når de leier scooter. Selv har jeg vel kjørt opptil 150 km på en dag (men uten at det er noen bragd, men det er faktisk 1/20 av hva en utleiescooter går på flere år).

 

Det er ikke sånn at det er kun en hvalross, det er tusenvis. Antall dødsfall må derfor ta utgangspunkt i bestanden som helhet akkurat som du helst vil gjøre med isbjørn.

Det er også langt færre mennesker å fordele statistikken på, altså er det vesentlig høyere risiko for død eller alvorlig skade av isbjørn.

 

Det blir avlivet noen isbjørn innimellom, sist det var en i umiddelbar nærhet av Longyearbyen som ble avlivet var vel i august 2020 etter at bjørnen drepte en mann på campingplassen like ved Longyearbyen. Før det gikk det dessverre også med en isbjørn 1. januar 2020, jula 2019 var det flere bjørner i og rundt Longyearbyen og man trodde lenge at det var samme bjørn.

 

En av mine scootere gikk totalt ca 25000km i løpet av 5 år som utleiescooter, nå har den gått en del mer.

Selv kjører jeg ca 6-9000km i året på scooter, å se isbjørn er ikke direkte uvanlig. Kun en eneste gang har jeg vært nødt til å skremme isbjørn skikkelig mens vi har vært på tur. Noen flere ganger har det vært tilfeller der vi enten har dratt avgårde på scooter eller trukket inn i hytter.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev On 2.8.2022 at 15.23:

Det er ikke sånn at det er kun en hvalross, det er tusenvis. Antall dødsfall må derfor ta utgangspunkt i bestanden som helhet akkurat som du helst vil gjøre med isbjørn.

Det er også langt færre mennesker å fordele statistikken på, altså er det vesentlig høyere risiko for død eller alvorlig skade av isbjørn.

 

Det blir avlivet noen isbjørn innimellom, sist det var en i umiddelbar nærhet av Longyearbyen som ble avlivet var vel i august 2020 etter at bjørnen drepte en mann på campingplassen like ved Longyearbyen. Før det gikk det dessverre også med en isbjørn 1. januar 2020, jula 2019 var det flere bjørner i og rundt Longyearbyen og man trodde lenge at det var samme bjørn.

 

En av mine scootere gikk totalt ca 25000km i løpet av 5 år som utleiescooter, nå har den gått en del mer.

Selv kjører jeg ca 6-9000km i året på scooter, å se isbjørn er ikke direkte uvanlig. Kun en eneste gang har jeg vært nødt til å skremme isbjørn skikkelig mens vi har vært på tur. Noen flere ganger har det vært tilfeller der vi enten har dratt avgårde på scooter eller trukket inn i hytter.

Selv om det er mange hvalross så er det en som sørger for en enorm risiko og mange som ikke er nevneverdig risiko. Og tråden handler om den ene som skaper 99% av alle farlige situasjoner med hvalross. Da vil det i debatten rundt hva som bør skje med denne ene hvalrossen være relevant  se på hvilken risiko denne ene gir og ikke dele den totale risikoen på flere tusen dyr.

 

Hdde det  vørt en bestem isbjør som stod for 99% av alle farlige isbjørn-episoder (og man visste om dette) så hadde det nok blitt iverksatt tiltak mot denne ene. Men når det er noen tusen og man ikke vet noe om hvilken som er farig så avliver man naturligvis ikke alle, og ar helelr ikek ut enkelte tilfeldge isbjørner.

 

Og for hvalrossbestanden må det vel være bedre om man tar ut den ene farlige enn å vente til det har skjedd alvorlige ulykker og hvalross får et rykte som farlige drapsmaskiner basert på hva en hvalross med sterkt avvikende oppførsel finner på.

 

Om en hvalross svømmer nysgjerrig ved en båt en sjelden gang er det ikke noe stort problem, men når det blir en vane å hvile for 100.000 kr pr dag og er til direkte fare for folk ofte, da bør man kanskje tenke på tiltak for å få en stopp på dette.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, S/Y Emma said:

Spørs om opinionen fremdeles synes Freya er et trivelig innslag på Østlandet den dagen hun maltrakterer eller dreper et barn.

 

Vel det er alment kjent at en vill hvalross oppholder seg i sandviksbukta de siste dagene. Når folk likevel velger å trosse gjentatte oppfordringer om å holde avstand til dette dyret og hvertfall ikke bade, da regner jeg med de er inneforstått med de mulige konsekvensene. 

 

I store deler av verden greier folk å leve parallelt med rovdyr på land og i sjø, men de utviser forsiktighet og bruker common sense.

 

vil folk bade trygt så er det ikke værre enn å dra et par km en eller annen vei 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag forsynte hun seg med en flott Delta 26 på Snarøya. Ser ganske ødelagt ut i putene etc. Synd den skal ødelegge så mange båter, en Chris Craft er også ødelagt, men det er jo bare ting, mye verre hvis den til slutt tar et liv, og det kan jo fort skje.

Lurt å få flyttet dette villdyret bort fra kystlinjen hvis mulig.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Fra Dagbladet.

 

Hvalrossen «Freya»:

Raser: - Helt håpløst

- Hvorfor i helvete er det folk som driver og svømmer i nærheten av Freya?, spør biolog Rune Aae."

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-helt-haplost/76871472

 

 

Blir vel sånn når vi har generasjoner som aldri har satt sin fot utenfor asfalten?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joa, noen som syns synd på de også... :giggle:

 

Tror kanskje vi skal gi navn til Roar og Henriette musling også. Da synes vi synd på dem også, og da blir Freya mislikt. Så kan hun avlives til applaus.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det tragiske i denne saken er vel kun hvor mye oppmerksomhet og ressurser vi bruker på ett individ på villspor. Hvalrossen (drit i navnet) skulle selvsagt vært avlivet og deponert på forsvarlig måte ganske raskt når den viste seg å volde store skader og representere en mulig fare, noe fagfolk med bakkekontakt også mener: 

 

https://www.nrk.no/ytring/skyt-freya_-1.16048109

 

Slik det er blitt nå er det vel ingen som tør å stikke ut nakken før søkelyset havner et annet sted. Da regner jeg egentlig med at det blir ordnet opp og at det kommer en liten notis i media i etterkant. Gratis tips til de ansvarlige: Finn på en sykdom som hvalrossen lider av, slik at den må avlives av humanitære årsaker. Odobenus Rosmaris long Covid feks.

Link to post
Share on other sites

Dette er rett og slett sjukt!

 

Dette dyret kan bevege seg fra Sandvika til alle steder av Oslofjorden, fra Drøbakk til innerst i Bunnefjorden på under 3 timer om den vil, i bedagelig dorgefart. (Faktisk under en time på full speed) Slik at det hjelper veldig lite å ha skilt med advarsler på ei brygge i Bærum om dette udyret plutselig dukker opp en eller annen plass i fjorden neste morgen f,eks. Der den kan gå løs på badende som aldri har hørt om Freja heller. I en normal risikovurdering er det vel slik at for å være på den sikre side kan ingen i indre Oslofjord, som er Norges desidert tettest befolkede område bevege seg ut i vannet nå. Kan det virkelig være rett at noen edruelige mener?

 

Jeg håper virkelig, virkelig at den ikke skader noen, og krysser fingrene for det, men all sunn fornuft slik jeg ser det tilsier at dette dyret må, og skulle vært avlivet for lengst.

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 5 timer siden:

Det tragiske i denne saken er vel kun hvor mye oppmerksomhet og ressurser vi bruker på ett individ på villspor. Hvalrossen (drit i navnet) skulle selvsagt vært avlivet og deponert på forsvarlig måte ganske raskt når den viste seg å volde store skader og representere en mulig fare, noe fagfolk med bakkekontakt også mener: 

 

https://www.nrk.no/ytring/skyt-freya_-1.16048109

 

Slik det er blitt nå er det vel ingen som tør å stikke ut nakken før søkelyset havner et annet sted. Da regner jeg egentlig med at det blir ordnet opp og at det kommer en liten notis i media i etterkant. Gratis tips til de ansvarlige: Finn på en sykdom som hvalrossen lider av, slik at den må avlives av humanitære årsaker. Odobenus Rosmaris long Covid

Kloke ord i en vrien sak.

Siden det ikke er lov til å sitere hele innlegget så slet jeg lenge med å finne noe jeg kunne utelate... det ble feks... resten var gode poenger :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Heldigvis ligger terskelen for å avlive fredet vilt ganske høyt, vi må faktisk ha aksept for at vi har ville dyr også i Norge.

Jeg håper selvsagt de lar Freya fortsette sin vandring, forhåpentligvis vil hun en dag finne sammen artsfrender og leve et godt liv sammen disse.

Dessuten bør dere være glad hun tar livet av en del stillehavøsters..

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...