Jump to content

Hvordan feste batterier

rdalen

Recommended Posts

Det er satt inn to store 120 Ah batterier i forpiggen i en 40 fots seilbåt, like ved thrusteren. Men jeg oppdaget til min forskrekkelse at de ikke var festet. De er satt løst på en liten «skammel», som heller ikke er festet. Tyngden er vel tenkt å holde det på plass, men det kan være ganske store bevegelser, og kraftige slag her, og jeg liker ikke tanken på å ha de to tunge batteriene dansende rundt.

Jeg tenkte jeg kunne spenne en rem over, men utfordringen er at det ikke er annet å skru festebrakettene i, enn rett i skroget.

Er det noen som har noen gode ideer til hvordan dette kan gjøres på en så enkel måte som mulig?
kan jeg lime på noen solide treklosser jeg kan skru i? Tech7? Biltemas superlim? Annet?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

rdalen skrev 17 minutter siden:

Er det noen som har noen gode ideer til hvordan dette kan gjøres på en så enkel måte som mulig?
kan jeg lime på noen solide treklosser jeg kan skru i? Tech7? Biltemas superlim? Annet?

For en så viktig oppgave bør du kanskje ikke fokusere på hva som er enkleste mulige løsning, men heller hva som er sikkert over tid. 

Og ja, du kan lime fast treklosser for å feste i, jeg bruker den metoden mye. Kryssfinerplater er et glimrende alternativ. Husk at det er limarealet som bestemmer styrken for sammenføyningen. Tec7 er et bra alternativ, men når jeg limer fast slike braketter foretrekker jeg ofte Bostik Maxibond Extreme. Den har så høy viskositet at når du limer med den, så siger ikke klossen. Dermed slipper du å stemple den fast mens fugemassen herder. 

rdalen skrev 36 minutter siden:

Et bilde ville sikkert gjort det lettere for folk å komme med gode tips.

I største båten min har jeg batteri bak som er festet med små bøyler skrudd fast i dørken, så er det spent reimer over dem så batteriet står stødig. Foran i største båten min har jeg satt batteriet inni et lagringsrom, rett mot veggen og skrudd fas tilsvarende små bøyler på veggen og stroppet det fast der, forøvrig ganske trangt der også så det kommer ikke langt, og sitter bom fast.

Bakk i minste båten min stod batteriet i ei batterikasse (hvor det kan bevege seg noen få cm, men er jo ikke mye kast baki en båt), men ved bytte av batteri ble batterikassa for liten. Tok da ei metallplate og knakk til kanter så jeg får et fat som batteri-bunnen akkurat går nedi. Denne plata er skrudd fast i dørken, men først la jeg en stropp under plata så jeg får stroppet batteriet fast i plata.

Dette har fungert fint både når jeg kjører i plan, når jeg frakter båtene mine på henger (1000-3500 km hvert år) og når det rett og slett gynger en del i rolig fart i bølger som på dette bildet jeg tok ombord i 19-foteren i forrige uke:

20220722_162048.jpg

Redigert av 19 fot (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...