Jump to content

Sikkerhet ved passering av hardtop


HaJoRu

Recommended Posts

9714-8-large.jpg.7d3805751eae508e60576b1b688d8694.jpgHei. Min første post går på korleis gjere ein usikker operasjon sikrare. 

 

Har bestilt trollingmotor for baug som manuelt må dragast opp etter bruk. Må då passere hardtop på smal båtripe. Er det noken som har same problem/utfordring som vil dele korleis dei gjer dette på sikrest mulig måte?5981-5-large.jpg.45ddb00f34affffa3705f08b6839812f.jpg

Redigert av HaJoRu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen ombord!

 

Du bør ha ei griperekke på hver side oppe på hardtoppen.

 

Umulig å se av bildet du viser hvordan det ligger an når det gjelder å holde seg fast der framme.

 

Hadde vært mye bedre, når det gjelder å få svar på spørsmålet ditt, om du viste et bilde av båten tatt forfra.

Link to post
Share on other sites

Må dorgemotoren stå i baugen? Det er ganske vanlig å ha en liten påhenger plassert på siden på hekken bak. Om du plasserer motoren bak unngår du hele problemstillingen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er litt tabbe ja,men dorgemotor framme såg eg ikkje for meg at eg skulle ha sjanse til å skaffe. Ellers er det uansett kjekt at noken kjem med gode tips. Er det andre ting som kan gjerast utenom luke (godt tips)? Ser for meg til dømes å ha ei sikkerheitsline eg kan koble meg på.

 

Med tanke på å lage et system med tauoppdrag er det også ein god ide. Problemet her er at motoren sikrast med ei skrumekanisme rundt stanga.

Redigert av HaJoRu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev for 2 timer siden:

Har bestilt trollingmotor for baug som manuelt må dragast opp etter bruk. Må då passere hardtop på smal båtripe.

 

Det der så ut som et risikabelt prosjekt!

 

Dersom det ikke er mulig å montere luke som foreslått, har jo @Jannmar vært inne på å montere griperekke i hardtop. I tillegg hadde det kanskje vært mulig å få  knekt til ei skinne av f.eks. 5mm aluminium som du kan montere på den ene siden for å få sikrere fotfeste. Jeg tenker at den største risikoen er at du sklir på det vesle dollbordet og ramler i vannet. Denne lille båten vil jo krenge mye når du står helt ute på siden. 

 

Det beste hadde vært om du byttet båt, og fikk deg en med luke i vindskjermen. 

 

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne minimere risiko her, og kjem ikkje til å drive på noke vis som eg ikkje er komfortabel med. Kanskje eg kan ordne til to inspeksjonluker på strategisk plass slik eg kan stikke ut ei arm i kvart hol og heve-senke og skru. 

 

Aluskinne på sida er og eit bra tips.

 

Å byte båt no er berre ein alternativ måte å legge på røyret. Då kverker sambuar meg. 

Redigert av HaJoRu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev 34 minutter siden:

Med tanke på å lage et system med tauoppdrag er det også ein god ide. Problemet her er at motoren sikrast med ei skrumekanisme rundt stanga.

Dropp denne stramming og finn på noe du kan betjene fra førerplass. Lysebotn eller låsehake er enkelt og kan styres med vaier eller tau.

 

Eller låse selve nedtrekkstauet. Festes i stammen, går gjennom fremre nedre fortøyningsløkka og bakover til rekka eller annet sted bak hvor du kan feste tauet.

 

Vet du hva dorgemotoren heter? Google frem bilder og legg ut link. Bilder av båten er veldig nyttig og bra, men hvis løsningen ligger i dorhemotoren så er det vanskelig å fortelle hvordan du enklest lager en god løsning.

 

Gass og sving antar jeg du styrer innenfra. Men jeg begynte å lure litt da du nevnte sikkerhetsline, betyr det at du skal frempå i fart? Det er risikabelt.

 

Uansett så bør du passe på at du kan komme deg ombord fra vannet, også med søkkvåte klær som gjør deg tung. Ingen badetrappa, men påhengsmotoren er jo ei grei badetrappa, hvertfall i badeshorts og finvær. Kan du stoppe motor fra vannet? Altså rekke tenningsnøkkel hvis du ikke hadde på dødmannsknappen-snora. Risikabelt å klatre på kavitasjonsplata hvis motor går og kanskje hopper i gir om man er riktig uheldig.

Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev 42 minutter siden:

Å byte båt no er berre ein alternativ måte å legge på røyret. Då kverker sambuar meg. 

Alternativ 1:

Kjøp båt med luke foran. Den må være raskere en de båtene samboeren evt har tilgang til. Problem løst :-)

 

Alternativ 2:

Inviter samboer med på båttur, men glem igjen fortøyningstauet fremme på dekk. Når dere er utpå kommer du på det og ber henne gå frem og hente tauet så det ikke kan ramle av og havne i propellen.

 

Alternativt kan dere jo ta en tur i land på en holme, hvor man må over baugen for å komme i land.

 

Da ser hun utfordringen i å gå frem på baugen og foreslår at dere kjøper en båt der det er lettere.

 

Alternativ 3:

Bytt samboer og bytt deretter båt.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ein watersnake gps motor. Viss eg skulle gå for ingen luke er det kun aktuelt å ligge lenge i vatnet på sommaren, så då får eg eventuelt få med folk som kan hjelpe meg opp igjen. Uansett har eg fjernkontroll til å slå av/på propellen. Sikkerheitslina er for å ikkje drive vekk frå båten. Alt av motor skal vere av viss eg skal balansere.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det må vel være mulig å montere en luke slik som F.eks denne, eller kanskje en som et hakk større hvis det er plass på det området @Popeye70 ringet inn? 
https://www.watski.no/nuova-rade-euro-1-luke-11AsK?artnr=200155&gclid=Cj0KCQjw0JiXBhCFARIsAOSAKqBrXL02hnIST6oPtt6ATEj1UXd9Ex_aQfGfGXB9crQE7yjNGJ6caPcaAgr-EALw_wcB

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev 13 minutter siden:

Det er ein watersnake gps motor. Viss eg skulle gå for ingen luke er det kun aktuelt å ligge lenge i vatnet på sommaren, så då får eg eventuelt få med folk som kan hjelpe meg opp igjen. Uansett har eg fjernkontroll til å slå av/på propellen. Sikkerheitslina er for å ikkje drive vekk frå båten. Alt av motor skal vere av viss eg skal balansere.

Da er det mye enklere å se hvordan dorgemotoren er. Den passer jo uansett ikke for montering foran på din båt uten å enten fjerne rekka freme eller lage en brakett for dorgemotor. Hvis du lager brakett kan denne festes i tverr-røret på rekka fremme og dermed lett vippes opp. Rett og slett la motoren stå i nede-posisjon mens egenprodusert brakett er nede og støttet imot baugen. Så vipper du hele greia opp når du skal bruke stor motor. Eller må dogemotor være pakket på den måten i videoen før kjøring med annen motor? Det kommer vel også litt an på om du kjører rolig eller om du skal hoppe i bølgene på vei hjem.

 

Når det gjelder strategien din for å komme ombord fra vannet med å ha med hjelper så virker den litt skummel. Fort gjort å bare ta en båttur alene og så kommer du ikke ombord selv. Husk også at det letteste stedet å stå for å dra opp noen er på siden, men at vekten av to personer på samme side, hvor en ene er søkkblaut (tung) og henger utafor rekka kan bli for mye vekt på sida så dere tar inn vann. Bedre stabilitet ved ekstra vekt bak, men vanskeligere å komme til ordentlig og få dratt ordentlig.

 

Jeg vet lite om hvor sterk du er og hvor godt du klatrer, men hvis du ikke klarer å klatre opp via motoren så bør du få deg ei badetrapp bak selv om du ikke har planer om å bade (særlig med et sånt overbygg som øker faren for en tur uti vannet). Plutselig er den veldig nyttig. Finnes også taustiger til å ha inni båten med snor ut til å dra alt overbord fra vannet (forutsetter at snora er tilgjengelig fra vannet akkurat når du trener den og ikke godt pakket ned ombord).

 

Skal du opp via motoren er det viktig å ha noe å holde i oppe på båten. En ting er å få feste med føttene, men du skal jo ikke bare ramle baklengs uti vannet igjen. Motorlokket kan gi noe feste, men ikke nødvendigvis nok. Du har pullerter også bak, som er bra. Man må jo ha noe å holde i på egge sider så man ikke bare svinger rundt og ramler baklengs uti vannet når man står på antikavitasjonsplata over propellen.

Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev 21 minutter siden:

19 fot. Er vel ikkje sambuar som er problemet her, men takk for gode tips uansett. Kan vere verdt å ta med seg.

Alternativ 1 og 3 var litt humoristisk ment fra meg (synd om dette ble misforstått) etter å ha lest dette fra deg:

HaJoRu skrev 1 time siden:

Å byte båt no er berre ein alternativ måte å legge på røyret. Då kverker sambuar meg. 

Regnet med at enten var ditt innlegg litt humoristisk ment (og at et humoristisk svar er ok), eller så er det fullt alvor fra deg, og i såfall en ide å komme seg unna i tide hvis alternativene er å velge mellom å bli kverket eller drukne.

 

Men forhåpentligvis så kan dere kombinere et godt samboerskap og en god båt (enten tilpasninger på eksisterende eller bytte til annen båt) og unngå både drukning og kverking.

 

Selv har jeg ingen samboer og kan dermed velge helt selv hva slags båter jeg skal ha og hva slags motorer jeg skal ha på dem. På største båten har jeg en stor motor og en dorgemotor på 6 hk som gir en fart opptil 5 knop, men som på tomgang gir en fart på bare ca 1 knop. Dorger lite, men den motoren er mer drivstofføkonomisk da den store har slurpet i seg over 1000 liter pr år og det stort sett på rolig kjøring som den lille klarer fint. Den gir også en ekstra sikkerhet mot motorstopp hvis den 25 år gamle skulle begynne å krangle langt fra hjemmehavna.

Tok nettopp 100 timers service på den lille, etter bare litt over 2 måneder.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den luka ser veldig bra ut VegJoh. Takk 19 fot for fleire seriøse betraktninger. Mykje der som eg må tenke over. Assistanse og klatring bør altså foregå bak, og gjerne med badestige. Føler nesten eg har fått nok tips her i tråden til at eg skal finne ei løysing, og unngå å drukne.

 

Når eg får motoren tenker eg at eg får prøve først med betjening/sikring uten skruinga frå bak overbygget. Går ikkje det blir det luke av type 1 stykk og stor nok, og då får eg og sikra skaftet skikkeleg med skruing.

 

Må sei første posten min som fersk båteigar var suksess. Tusen takk for alle bidrag💪

Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev 2 minutter siden:

Må sei første posten min som fersk båteigar var suksess. Tusen takk for alle bidrag💪

Mye av suksessen med hjelp her skyldes gode bilder som viser problematikken godt og en god beskrivelse i tillegg.

 

Hadde du fulgt prosedyren til altfor mange andre og bare skrevet "Hvordan gå rundt båt" og en knapp beskrivelse og ingen bilder så hadde få sett hva problemstillingen gikk ut på og det ville vært vanskelig å komme med løsninger på et ukjent problem.

 

Så får vi håpe det blir suksess med båtturene også. Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev 6 minutter siden:

Den luka ser veldig bra ut VegJoh.

Luke er en god løsning, særlig hvis den kan bli stor nok til at du kommer deg gjennom den. Men hvis du skal ha ei luke som du bare strekker armene gjennom så tenk over hvor langt du rekker og hvilken vei albuene er leddet (antar det er samme vei som hos meg). Husk også på å sjekke om det er forsterkninger under dekk som du må ødelegge (jeg har noen på tvers under mitt dekk). Også kan det gi et begrenset område å tråkke på når du siden må ut på dekk.

 

Før du bestiller luke og skjærer hull så burde du skru sammen fire plankebiter til en firkant med innvendige mål lik luka. Sett fast ramma og drogemotoren i riktig posisjon i forhold til hverandre og utfør de nødvendige operasjonene via luka (og hold hodet "under dekk" og ikke kikk rundt ramma). Hvis dette er vanskelig hjemme så er det nok ikke enklere i litt sjø. Men får du skuldrene forbi og ut så er jo jobben enkel. Og får du skuldrene tilbake igjen også så slipper du å kjøre dorgemotor inn til havna og spør om hjelp til å komme løs :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...