Jump to content

Sikkerhet ved passering av hardtop


HaJoRu

Recommended Posts

Ser at det er rekker på taket. Bruk en vest med feste for sikringsline og lag en line som er så kort at du bare faller en halvmeter før du henger. Bruk stor nok krok i enden til at den går lett rundt rekka og bøylene foran. Hvis du i tillegg skrur på en skinne/trinn som nevnt i tidligere innlegg langs hele overbygget bør dette være rimelig trygt.

Mons

Link to post
Share on other sites

HaJoRu skrev for 4 timer siden:

Takk for svar. Det eine bildet er forfra, men det viser ikkje nok? La det til rett etter eg posta. Der er griperails som eg vil ta i, men eg det endå meir eg kan gjere?

 

Beklager så mye! Jeg så ikke det første bildet ditt, og det var jo forfra. Skjønner ikke hvordan jeg kunne unngå å se det. Kanskje fordi jeg så innlegget ditt rett etter du postet det, men før du la inn bildet.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tegninger som viser hvordan jeg tenker dette kan løses enkelt:

20220731_131909.jpg

20220731_131919.jpg

 

Legg en plankebit feks 33x148mm på dekk pekende fremover, denne skrur du fast dorgemotoren i (er nok tegnet litt vel lang, men dårlig redigeringsmulighet på kulepennen min). Sett en loddrett planke opp på hver side og skru fast i førstnevnte. For å få hengsle borer du hull såvidt større enn rekka så det er nesten i kanten av planka. Sag deretter ut så det blir en U du kan tre innpå rekka. Sett på noe bak som gjør at det ikke ramler av (helst noe du enkelt kan demontere når det ikek er i bruk). Sett en planke på skrå forover melllom de loddrette som brukes til å vippe hele greia opp av sjøen, sett på tauu derfra som du rekker fra førerplass og an knyte fast så motor står oppe. Årsaken til at den skal være skrå forover er at ellers treffer den overbygget før du har vippet opp motoren skikkelig. De loddrette går et stykke nedover og det er for å låse motoren nede ved bruk. Tau derfra gjennom fortøyningsøye og bakover. Dette tauet kan du knute fast i rekka ved bruk av dorgemotor så den ikke vipper seg opp ved gasspådrag forover.

 

Tegningen er kun veiledende og et forslag, så får du passe på å bruke passende bolter og dimensjoner ut ifra hvilke krefter denne motoren leverer og hva som finnes av kvist osv i plankene dine. Kan jo også modifisere litt for å spare vekt, kun laget ei enkel skisse her så du kan vurdere om den skal være med videre eller forkastes.

 

Forutsetter også at det er ok for dorgemotor å stå slik under kjøring med stor motor. Men det kommer også an på hvordan du kjører.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har kort fallengde vil slik rekke vanligvis holde helt ok. Hvis du har for lang line kommer du så langt ned at du ikke kommer opp, og det er verre enn ingen line. Prøv å henge i den med hendene og se om det virker solid nok..

 

Skikkelig trinn langs styrhuset vil løse nesten hele problemet.

 

Hvis du vil ha ekstra sikkerhet strekker du en 6 mm wire el fra bakkant av rekka på styrbord, skrått over taket og til toppen av bøyla foran på BB (evt sveiser inn et syrefast rør)..

Da kan du ha sikring fra før du forlater cocpit til du har vært framme og arbeidet med motoren og tilbake igjen.

Da lar du sikringslinen henge i wiren hele tiden og hukker den inn på vesten før du går fram. Linen kan da være så kort at overkroppen aldri kan komme under fenderlista.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 35 minutter siden:

Hvis du har kort fallengde vil slik rekke vanligvis holde helt ok. Hvis du har for lang line kommer du så langt ned at du ikke kommer opp, og det er verre enn ingen line. Prøv å henge i den med hendene og se om det virker solid nok..

 

Skikkelig trinn langs styrhuset vil løse nesten hele problemet.

 

Hvis du vil ha ekstra sikkerhet strekker du en 6 mm wire el fra bakkant av rekka på styrbord, skrått over taket og til toppen av bøyla foran på BB (evt sveiser inn et syrefast rør)..

Da kan du ha sikring fra før du forlater cocpit til du har vært framme og arbeidet med motoren og tilbake igjen.

Da lar du sikringslinen henge i wiren hele tiden og hukker den inn på vesten før du går fram. Linen kan da være så kort at overkroppen aldri kan komme under fenderlista.

Sikringsliner som er så korte at man ikke får overkroppen under fenderlista vil vel bare fungere og gi nokb bevegelighet hvis man har en høy nok innfestning, som her ville betydd en solid skinne over normal hodehøyde (med de ulemper det medfører).

 

Selv vil jeg tro at en langsgående sikringsvaier som er lavt nede fort vil gjøre situasjonen verre enn alternativet hvis man n først ramler. Trådstarter skrev noe om at bevegeligheten ikke var helt på topp (ikke ordrett, kun fra hukommelsen). La oss da anta at han ramler og henger der med overkroppen ved fenderlista, da er det ikek nødvendigvis så lett å komme seg opp igjen g han kommer seg kanskje ingen vei og blir hengende. Så er det vel litt begrenset hvor lenge man kan henge i et seletøy før det blir dårlig blodomløp osv, husk at det kanskje strammer litt ekstra endel steder. Og kanskje henger man slik at man får hodet under vann når man får lite krefter. Og neppe lett å koble fra mens man henger der heller. Da kan det hende det er bedre med en tur uti vannet, 5 svømmetak, og en liten klatretur opp ei badetrapp (som må monteres først) og så en rask kjøretur hjem til ei varm stue.

 

Husk at opdriften i vannet kan du ha nytte av når du er nede i vannet, men ikke når du bare har føttene nedi og må dra deg opp etter armene uten at beina får tak i noe for å hjelpe til. Men med beina i ei badetrapp, da går det griere å løfte sin egen vekt enn om man bare må bruke armene.

 

Mange eldre (feks) vil nok lett klare å klatre opp en stige, men ikke å klatre opp en båtside de henger langs med ryggen ned og uten mulighet til å snu seg da de ikke rekker opp til noen håndtak.

 

En annen ting er jo om båten går rundt mens man er festet til sikkerhetslina, da kan man bli dratt med under.

 

En vaier i hodehøyde vil lett kunne dytte personen over bord når det gynger sideveis. Jeg merker jo når jeg står med hodet ut gjennom kalesjeåpningen så er det plagsomt me diverse dytt sideveis fra glassfiberveggen og delvis fra kalesja (men den må jeg være mer forsiktig med). En vaier vil ha samme virkning.

 

Jeg har mer tro på å lage en enkel løsning som gjør at han slipper å gå frem på dekk enn å lage en komplisert sikringsordning som skaper nye faremomenter.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med såpass smale dollbord som denne båten har så tenker jeg den burde hatt luke i vindskjermen foran som standard. 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei 19 fot.

Jeg har testet slike korte liner på en rekke båter i sjøspeiderarbeidet, både i stille og med rikelig sjø.

Fester man lina slik jeg beskrev og har ca 40 cm line henger hele overkroppen innafor. Vester med feste for sikringsline har feste foran, ikke på ryggen.

En slik wire vil også besørge at man alltid har noe godt å holde i.

Jeg jobber i sele ca 180 dager i året, men har på 35 år ikke hørt om noen som har hatt seriøse problemer med blodomløpet.

Nok fra meg. Lykke til.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 35 minutter siden:

Vester med feste for sikringsline har feste foran, ikke på ryggen.

 

19 fot skrev for 1 time siden:

Mange eldre (feks) vil nok lett klare å klatre opp en stige, men ikke å klatre opp en båtside de henger langs med ryggen ned og uten mulighet til å snu seg da de ikke rekker opp til noen håndtak.

Hvis sikringslina er festet foran og man henger i denne, vil man ikke da henge med ryggen ned slik jeg skrev?

 

Unntak for dem som har ryggen foran selvfølgelig, men jeg har aldri sett noen som ser slik ut :-)

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Hvis du vil ha ekstra sikkerhet strekker du en 6 mm wire el fra bakkant av rekka på styrbord, skrått over taket og til toppen av bøyla foran på BB (evt sveiser inn et syrefast rør)..

 

mons skrev 41 minutter siden:

Fester man lina slik jeg beskrev og har ca 40 cm line henger hele overkroppen innafor.

 

La oss anta at trådstarter er fremme på baugen og ramler overbord og blir hengende etter sikringsvaieren. Vaieren og karabinkroken hans vil da være på toppen av rekka foran, ca 40 cm over fenderlista, så har man 40 cm line som ender opp ved fenderlista og under der henger trådstarter og tynger båten litt ekstra ned på det stedet.

 

Skal man dra seg opp stående så har man ikke noe tak med beina og må dra seg opp etter armene, det er tungt.

Det mest effektive er nok da å ligge med beina bakover og få et bein opp på det smale dollbordet og håpe det ikke sklir av, samtidig som an løfter overkroppen etter armene over rekka (som er god  holde i, men også et ekstra hinder når man skal ombord). Mange unge med akrobatiske egenskaper ville nok klart dette, men se hva trådstarter skrev:

 

HaJoRu skrev for 7 timer siden:

Eg er svært lite smidig men viljestyrken er desto større.

 

Alle som klarer å gå til båten klarer sin egen vekt på beina, mens svært få klarer å løfte sin egen vekt etter armene. Skal man opp ei badetrapp får man mest vekt på beina og litt på armene (men får også ekstra vekt fra våte klær).

 Bli man hengende slik så driver man kanskje etterhvert inn mot en fjellvegg eller kai eller annen båt hvor egen båt blir liggende å dunke imot i bølgene, mens man selv henger der som en fender mellom båt og det den dunker imot.

 

Om en slik sikringsvaier fungerer så er det jo fint, men jeg er nå litt skeptisk jeg, hvertfall på en båt som såvidt jeg kan se ikke er så godt egnet for slik vaiersikring. Du nevner at det benyttes mye ii sjøæspeideren, har du bilde av slikt opplegg på lignende båter? Kan sikkert fungere fint på båt med mast (fint festepunkt) eller med passende opplegg for vaier i jevn og passende høyde langs båtens lengde. På denne lille båten så skal vaieren helt ned bak, så over overbygget og så ned til ca 40 cm over dekk, som også betyr at fremme på dekk må han sitte ned pga stram vaier da hans feste blir kun 40+40=80 cm over dekk.

 

Sjøspeiderne er vel ikke lene haller, så da kan de få hjelp om de blir hengende på en litt ugunstig måte der de sliter med å komme seg løs.

 

Link to post
Share on other sites

mons skrev 59 minutter siden:

Jeg jobber i sele ca 180 dager i året, men har på 35 år ikke hørt om noen som har hatt seriøse problemer med blodomløpet.

Hvis du jobber i sele så har du antakelig en sele som er mer optimalisert med tanke på å henge i den enn det en vanlig flytevest er der man har noen tynne stropper og det er basert på at man blir dratt opp og dermed bare strammer ei kort stund (som går fint). Å henge lenge blir verre. Du har sikkert iblant sittet litt lenge på en kant/gjerde eller noe som gir mye press på et sted, og da blir det jo dårligere blodomløp og dårligere bevegelighet, som igjen gir dårligere odds for å klare klatreprosessen ombord.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 58 minutter siden:
mons skrev for 8 timer siden:

Jeg jobber i sele ca 180 dager i året, men har på 35 år ikke hørt om noen som har hatt seriøse problemer med blodomløpet.

 

Jobbet i sele 180 dager i året,- i 35 år,- og aldri hørt om hengetraume?

 

Makan til useriøs dritprat.

Takk for navn på problemet med manglende blodomløp når man blir hengende lenge i en sele, etter googling av hengetraume fikk jeg blant annet dette treffet:

 

https://forstehjelp.net/hengetraume.html

 

Der står det også at skaden kan skje etter 15 minutter. Mens man lett kan bli hengende lengre enn det hvis man ikke er sterk i armene og får dratt seg opp igjen i båten. Og avbildet ser man seler som er mye bedre egnet til å henge i enn det en normal flytevest er, der man gjerne bare har noen få tynne stropper for å kunne holdes oppe i vannet mens man har mye oppdrift selv, og for et kjapt løft ombord.

 

Skrittstroppen som også går oppetter ryggen er jo ganske tynn å henge hele vekta i. Og blir man liggende litt på siden (feks med magen inn mot fenderlista) i forsøket på å få en fot opp på dollbord) så kan det lett bli til at denne tynne stroppen rundt et bein skal bære nesten hele vekta, i motsetning til i hengetraume-saken der man fordeler bekta på stropper rundt to bein. Og det som er ekstra ille er at man stopper blodomløpet på akkurat det (øverste) beinet som gir et visst håp om å komme opp der fremme i baugen.

 

Det kan let hende at beste overlevelsesmetoden i en slik situasjon er å frigjøre seg fra flytevesten (løse ut spenna hvis ikke den er hektet gjennomgående som på RS sine nye vester med metallhempe er nå, har prøvd en slik i år), evt bruke kniv til å skjøre av en stropp, eller rett og slett skli ut av vesten, og svømme noen tak mot badestigen bak (som man har montert før uhellet). Men et sikkerhetsopplegg som går ut på å bruke vest ombord, som så tas av idet man skal uti vannet (etter å a fått litt redusert blodomløp pga vesten) blir litt rart synes jeg og om man nå skulle ramle ut fra baugen så måtte det vel vært bedre å slippe å bli hengende hjelpesløs og heller havne en snartur i vannet med vest og kjapt til badetrappa og opp. Henger man lenge og får redusert blodomløp og nedkjøling osv så øker ikke akkurat det sjansene for at man klarer en tung klatreprosess som sannsynligivs er mye vanskeligere enn turen opp badetrappa.

 

Men hvis man skal vippe ned eller opp dorgemotoren der fremme og kan velge mellom ulike metoder, hva ville dere valgt?

 

1.

Stå ved førerplass og løsne et tau og stramme et annet.

 

2.

Klatre frem på dekk via smalt dollbord med sikring som fører til at du blir hengende hjelpesløs om du ramler.

 

3.

Klatre frem på dekk via smalt dollbord uten vaiersikring (men evt med vest) sånn at hvis du havner i vannet så kan du kjapt svømme til badestigen bak og klatre opp i båten.

 

Selv ville jeg foretrukket metode 1, mens metode 3 blir andrevalget mitt.

 

Men hver enkelt skal jo selvfølgelig få velge for seg selv basert på egne meninger og ferdigheter (bortsett fra at andre har bestemt at vi skal tvinges til å ha på vest når vi sitter i båten en stille finværsdag, men ikke når vi er uti vannet).

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...