Jump to content

Varm dynamo Mercruiser


Swingswong

Recommended Posts

Dynamoen blir varm, tipper 90-100 grader. Den har ingen vifte som kjøler den. Er det mulig å sette på noe eller er det bare å begynne i feil ende?

 

ladespenningen synker til 13,6v. Dynamoen gir 13,9 ut, men det er tap i kabel som ikke er byttet enda. 
 

Når dcdc laderne ønsker å trekke 50A gir dynamoen ikke nok og ladingen begrenses til ca 30A. 

Når den er kald gjør den ikke det.

 

https://batbua.no/produkt/alternator-110a-i-v-m-crs-mercruiser/

 

 

4C2E599D-1491-4AB9-9434-77771A9167FC.png

D0205A34-F84D-4D4E-9C93-A8573B277389.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er jo bra at dynamoen passer seg selv da. Opplever noenlunde det samme med 2 stk 115A VP som lader stor Lithiumpakke direkte, de gir samlet max ca 120A men legger seg fort rundt 100A samlet. Termostatstyrte vifter er montert og hjelper noe men var tricky å få luftstrømmen helt optimalt der den skal være. Dynamoen din har nok intern vifte, sjekk hvilken vei den blåser/suger. Jeg ble i alle fall overrasket over å finne ut at utblåsing er i forkant. Muligens logisk da varmeste delen typisk er diodebro i bakkant. Kaldere motorrom og luftstrøm direkte på dynamo som @mons nevner vil nok hjelpe noe.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 10 timer siden:

Dynamoen blir varm, tipper 90-100 grader. Den har ingen vifte som kjøler den. Er det mulig å sette på noe eller er det bare å begynne i feil ende?

 

ladespenningen synker til 13,6v. Dynamoen gir 13,9 ut, men det er tap i kabel som ikke er byttet enda. 
 

Når dcdc laderne ønsker å trekke 50A gir dynamoen ikke nok og ladingen begrenses til ca 30A. 

Når den er kald gjør den ikke det.

Høres rart ut. For det første, det er nok som @fantino skriver, at den har intern vifte. Dynamoen du linker til fra Båtbua er ikke original, og skiller seg fra den på bildene du har lagt inn. 

 

Men hvor stor strøm gir dynamoen før den blir varm? Og hvor mange grader har du i motorrommet under drift? Hvor stor er merkestrømmen på dynamoen din? Ladespenningene du oppgir er ikke nok til å trekke noen konklusjoner. Dersom dynamoen blir varm og trapper ned under normale forhold bør du ta den ut og levere den til overhaling, f.eks. hos Fredrikstad Vikleverksted.

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på hvor mye den gir under normale forhold, men den lader start, samt 48A til dcdc. 
Jeg skal se neste gang jeg er i båten om dynamoen suger luft igjennom. 
Motorrommet er kaldt under drift. Tipper 25 grader på sidene, noe varmere inntil motor pga strålevarme. 
Det er to ca 3" rør med luft inn i motorrom. 
Jeg har ikke sett noe skilt på dynamoen. Den er original fra 2008. 
 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har amperemeter eller batterimonitor som viser strømmen, bør du henge på et tangamperemeter på + ledningen fra dynamoen til batteriene når du starter opp og motor og dynamo er kald. Mål igjen når du ser at ladespenningen synker. Da kan du danne deg et bilde av hva som skjer. Hvis det er noe feil på dynamoen blir det å begynne i feil ende hvis du begynner med lufttilførsel. Mål også motorromstemperaturen fra kald til varm motor, og når du ser at spenningen synker. Du kan bruke et vanlig termometer for ute/inne måling i hus. Bare legg ledningen med måleproben i motorrommet, så ser du temperaturen der hele tiden. Jeg har lagt opp en slik permanent, og det har fungert utmerket i mange år. Jeg kommer aldri over 40 grader i motorrommet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå gjort noen tester. 
Motor går på rundt 900rpm. Dcdc laderne klarer da å lade 45A.  En 18 og en 30 i parallell.  
Om jeg kobler start og forbruk sammen lader den med 55A. (Da utenom dcdc laderne). Det er rundt 0,4V tap i kretsen fra dynamo til startbatteri. Ca 13,6V på batteri og 13,9v ut fra dynamo. 
Dynamo er mellom 70-75 grader målt med ir temp. Det er intern vifte som drar luft inn rundt aksling og ut ved rillene i midten. 
Dynamo er 120A (har ikke sett på dynamo, men det er det som er lever med disse motorene). 
Er det ikke litt lite effekt dynamoen gir nå?

Er den på vei til å ta kvelden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...