Jump to content

Tregstartet Eberspacher D2 varmeapparat


frankive

Recommended Posts

Jeg må som oftest starte varmeapparatet en rekke ganger før det vil blåse varmluft. 
etter 3 forsøk går den i ERR modus. Må da slå av og prøve igjen. Etter 3-4 ganger kommer som oftest varmen. 
 

det er installert ny dieselpumpe (ikke original, men lydløs). Ser at den pumper og at det ikke er luft i det som pumpes. 
 

kan det tyde på at det pumpes for lite drivstoff inn, eller er det tenneren (eller noe annet) som tilfeldigvis har begynt å skurre samtidig? 5 år gammelt. 

Link to post
Share on other sites

når min er vrang er det stort sett pga lite spenning på batteriet. Kan også irre i kontakter så gjør den ikke får nok juice. Ville begynt der. Ellers ville jeg gått videre til glødeplugg og rist som er utenpå denne. Der går det ofte tett med påfølgende startproblemer. 

 

Link to post
Share on other sites

Om den sliter med å starte når dynamoen går, er det sannsynligvis noe annet som er problemet. Ofte kan det bli startproblemer om glødegitteret har sotet igjen. Det er helt kurant å ta ut og skifte. Du trenger ikke ta ut selve varmeren, bare åpne dekselet. Men vær obs, du trenger en spesiell pipe for å skru ut tennpluggen. Du kan lage en selv ved å kløyve en lang pipenøkkel.

Det gjør forøvrig ikke noe at det kommer litt luft gjennom dieselslangen, så lenge det kommer nok diesel også.

Link to post
Share on other sites

frankive skrev On 12.8.2022 at 20.13:

det er installert ny dieselpumpe (ikke original, men lydløs).


Gir denne pumpen riktig dieselmengde i forhold til varmerens behov i de ulike effekttrinnene?

 

Glødesilen er, som flere allerede er nevnt, en vanlig årsak til at disse varmerene er trege til å tenne. Jeg har bytte av glødesil annenhvert år som en del av mitt vedlikeholdsprogram (Eber D4). 
 

For å demontere glødepluggen tar du å skjærer et spor med plass til ledningen i en 12 mm langkopp. Når glødepluggen er ute kan glødesilen trekkes ut med en spiss tang. Det følger med verktøy for montering av ny glødesil når du kjøper denne fra Eber. 

Link to post
Share on other sites

Det er veldig sjelden selve glødestiften må byttes. Den er "evigvarende" på D2 og D4. Du kan eventuelt tørke forsiktig ac den om du ser den er dekket av sot.

På D5 er glødestiften forbruksvare og en helt annen konstruksjon.

 

Glødegitteret har derimot en tendens til å bli fullt av koks, så dieselen ikke når tilstrekkelig frem til stiften. Da tar det ikke fyr og resultatet kan bli mye hvit røyk og feilstart.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den startet ikke riktig på de 2 forsøkene jeg ga den tidligere i dag når motor kjørte heller, så da er det i ikke spenningen i alle fall.

Jeg skal forsøke å teste i morgen ved å justere opp litt mer drivstoff i pumpingen (den custom-pumpen har en regulator man kan justere). Om ikke det går heller, så er det nok gløvegitteret som står for tur ja.. Da gjelder det vel bare å lete frem manuelen....

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde før at varmeren "druknet" i diesel under oppstart. Måtte koble fra slangen og la den suge litt luft før jeg koblet den inn for å få start. Veldig merkelig problem.

Er fremdeles ikke hundre prosent sikker på hva feilen var, men den forsvant da jeg skiftet til lithium-batterier, så det er nærliggende å tro at spenningen var problemet.

 

https://baatplassen.no/i/topic/151513-eberspächer-d4-startvansker-pga-for-mye-diesel/

Link to post
Share on other sites

frankive skrev for 1 time siden:

Jeg skal forsøke å teste i morgen ved å justere opp litt mer drivstoff i pumpingen (den custom-pumpen har en regulator man kan justere).

 

Hvorfor har du en slik ikkeoriginal pumpe? Da har du ingen garanti for at det blir riktig mengde fuel. Den originale pumpetakten reguleres av elektronikken i varmeren. Jeg ville kastet ut en slik jallapumpe og satt inn en  original pumpe som varmeren er beregnet for.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

 

Hvorfor har du en slik ikkeoriginal pumpe? Da har du ingen garanti for at det blir riktig mengde fuel. Den originale pumpetakten reguleres av elektronikken i varmeren. Jeg ville kastet ut en slik jallapumpe og satt inn en  original pumpe som varmeren er beregnet for.

Hei.

Grunnen er at jeg er svært lydsensitiv og den originale pumpen har et svært sjenerende tikkelyd når den kjører noe som gjør det umulig for meg å sove ombord. 

Nå (når pumpen først har startet!) er det helt lydløst ombord og det fungerer fint.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...