Jump to content

Tar commonrail motor skade av "feil" diesel


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg har fylt to ganger i Sverige i sommer, og har begge ganger sagt i mailkorrespondansen at jeg skal ha EN 590.

På vei hjem etter siste fylling, syns jeg det ryker fra eksosen på motorer og generator.

Jeg sendte Mail til sjappa, og han spurte om jeg sa i fra da jeg kom, men det var samme fyren som fylte på vei ned, som jeg har hatt korrespondanse med dagen før, og overskriften på mailen var EN 590.

Alle dyser har blitt byttet i vinter, og jeg kjenner jeg blir litt engstelig, da det sies at D motorene ikke skal ha f.eks MGO.

 

Link to post
Share on other sites

Dette er det greit å få klarhet på. På en svensk stasjon kunne de fortelle at EN 590 var en norsk grei og at svenskene stort sett fylte den rimeligste dieselen. De har to typer, en med og en uten avgift. Den avgiftsfrie er tiltenkt fiskebåter. Jeg spurte hva cr motorene fylte og han skjønte ikke spørsmålet, men han mente at nyere båter også fylte den avgiftsfrie dieselen. En slags protest skjønte jeg. Kan jeg kjøre på den avgiftsfrie eller bør jeg benytte «den feite» dieselen?

Redigert av Billa (see edit history)

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det ble fylt hos en leverandør som blir flittig brukt av nordmenn på tur i Sverige, og at han plutselig ikke visste at jeg skulle ha EN 590 virker litt rart, da jeg hadde mailkorrespondanse med ham dagen før, og at han selv hadde fylt på vei nedover. Det jeg egentlig lurer på, er hvorvidt det er skadelig med en tnkfylling, og om det da lønner seg å ta det helt piano til denne er brukt opp, for å ikke presse dyser/injektorer for mye?

Link to post
Share on other sites

Både farget og ufarget diesel er ihht til EN590- det er en europeisk standard. Ingen i Sverige eller Norge eller andre land i Europa produserer diesel utenfor denne standarden.

jeg har sjekket med oljeselskapene i Sverige. Det ligger et større raffineri i Lysekil der jeg har vært i kontakt…

 

Men marinaer kan ha skit og vann i sine tanker…

derfor velger jeg kun der det er åpent året rundt i Sverige.

 

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 4 minutter siden:

Både farget og ufarget diesel er ihht til EN590- det er en europeisk standard. Ingen i Sverige eller Norge eller andre land i Europa produserer diesel utenfor denne standarden.

jeg har sjekket med oljeselskapene i Sverige. Det ligger et større raffineri i Lysekil der jeg har vært i kontakt…

 

Men marinaer kan ha skit og vann i sine tanker…

derfor velger jeg kun der det er åpent året rundt i Sverige.

 

 

Hvorfor sier da leverandøren at man skal si fra hvis man skal ha EN 590?

Link to post
Share on other sites

Ila de årene jeg hadde tomotors D6/435 kjørte jeg sikkert 45-50 m3 diesel gjennom injektorene og kan vel med all grunn anta at noe av dette har vært MGO og ikke EN590 gitt den manglende kvalitetssikring enkelte bunkersleverandører hadde av dette ila disse årene. Og jeg har bunkret mye langs kysten. Forøvrig helt uten øvrige problemer med diesel som utenheter/vann osv. som ofte diskuteres på ulike fora.

 

Symptomene er litt mer sot fra generator og motorer mens man har dette på tankene pga vesentlig høyere svovelinnhold. Tenker det er temmelig mange som har hatt MGO i systemet på både D4 og D6 motorer uten skader og uten at de har visst om dette.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 12 timer siden:

MGO er vel absolutt no go på comonrail ja.

fikk jo beskjed at garanti bortfaller, om problemer kan spores til dette.

utrolig de ennå selger dette på marinaer, eller fylte du på plass fiskebåter tanker

Nei dette er en sannhet med veldig store modifikasjoner. Bl.a gikk fylkeskommunen over fra EN590 til MGO på MTU common rail motorer på hurtigbåtene da dieselprisen spratt i været pga Ukraina krigen. Disse motorene, en rekke Cat CR motorer osv har ingen problem med å kjøre MGO. Ulempen er litt mer sot.

 

Man bør holde seg til produsentens anbefalinger men du får ikke injektorhavari på en D4 eller D6 bare fordi du kjører en tank MGO. Da hadde veldig mange fritidsbåtbrukere som tanker langs det lange land sittet med havariskader.

Link to post
Share on other sites

Tror man kan ta det veldig med ro. Hysteriet rundt MGO var en teori som lever godt nå mer enn 15 år etter som følge av injektorhavariene på tidlige D4 og D6 når VP lette med lupe etter skyldebukker.

Det går mye yrkesbåt med nyere CR motorer rundtomkring. Også sjarker og mindre skyssbåter etc med D-motorer uten at de havarer dyser uansett merke.

 

Hovedforskjellen er vel svovelinnholdet, som kan være 100-500 ppm på MGO.

VP selv godkjenner svovelinnhold opp til 5000 ppm på sine motorer med "commercial rating". Riktignok med halverte skiftintervaller over 3000 ppm. D4 og D6 finnes også med commercial rating. effektuttak og rpm er lavere på disse motorene, men de virker ellers identiske.

 

Punkt 2 - Sulfur her: http://www.kbl.dk/VolvoPenta Marine Commercial Engines 2016-02-15.pdf

 

Jeg hadde tatt det veldig med ro med MGO 500 ppm på tanken. EN590 og <10 ppm virker å være av miljøhensyn og har noe for seg i byene...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Chiefengineer said:

Da hadde veldig mange fritidsbåtbrukere som tanker langs det lange land sittet med havariskader.

 

Kan skrive under på det :yesnod: Har kjørt endel titalls tusen liter gjennom  D-motorer de siste årene. En god del av det MGO uten at jeg hørt om noe som helst tull i etterkant.

Flere av båtene blir/ har blitt brukt i næring, ofte av firma med egne tanker til egen flåte (MGO). Motorene er de samme "pleassure duty", feks D4 300 eller D6 400 som i andre båter. Mange av de har  gått langt. Har ikke hørt om injektorhavari på noen av de.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

mistenker at eventuell garanti og MGO fraskrivelse, er produsentens enkle fraskriving av ansvar mot dårlig MGO rundt om i verden. MGO kvalitet kan variere en del og spesielt tidligere kunne eks svovel innholdet være endel «høyere». Men i de senere årene har regelverket for shipping stilt strengere krav til svovel innhold. for de interesserte: https://www.gard.no/web/updates/content/20785475/no.-06-14:-preparing-for-low-sulphur-operation

i offshore flåten fyller «alle» MGO på manoverbord båtene (FRC) ETC, (dog fra dagtanken som har hvert gjennom en separator etc). Mange av disse er beredskaps båter med helt vanlige «små» diesel motorer, volvo penta, yanmar etc.  Har selv vert borti flere og aldri hatt problemer. Men MGO i Norge (til offshore) har hatt «lavt» svovel i litt lengre tid. Dog bunkret noen ganger i Tripoli (mens Gaddafi var ved makten) og det var usedvanlig ren og fin diesel der (tok med prøver til Norge).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...