Jump to content

Ny VHF - ønsker råd


kosl

Recommended Posts

Vi har denne med et eksternt håndsett i cockpit og er så langt veldig fornøyd. Høyttaleren er veldig god så lenge den som er i andre enden snakker normalt. Dessverre er det for mange profesjonelle med viktig informasjon  som hvisker når de snakker i VHF. Skulle nesten tro at de ikke har vært på vannet før.

Link to post
Share on other sites

kosl skrev for 3 timer siden:

Er det vanlig at VHF må til forhandler/verksted for å omprogrammere til nytt MMSI nr.?
Etter det jeg kan lese i manualen på nevnte VHF - kan en sette dette kun en gang og kun første gang en slår på radioen.

I manualen på min radio så står det at man må sende en e-post med eksisterende MMSI plus div.- info til produsenten, samt en kort forklaring om «hvorfor», så får du reset-koden, slik at du kan legge inn ny MMSI-data.

Jeg måtte gjennom dette da jeg glemte å legge inn 8-tallet på håndholdt Standard Horizon VHF.:headbang:

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du først ha ny stasjonær VHF , så gå heller for en som har AIS i tillegg. Selv for håndholdte VHF'er så er dette (også Garmin) mulig. Så må du få satt opp nettverket ditt så du får frem dataene (helst) også på plotteren din. Men dette begynner å bli relativt avansert å sette opp , så kan lønne seg fort å få forhandler til å hjelpe deg...

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tillatt å selge fastmonterte VHFer i Europa uten DSC og innebygd GPS mottaker. Kan ikke anbefale en VHF uten NMEA 2000. Mye enklere å koble opp enn NMEA 183 og mer robust kabling. 

 

Rimeligste VHF med NMEA 2000 hos Seatronic er Simrad RS20S. 

https://seatronic.no/simrad-rs20s-fastmontert-vhf-med-dsc-og-gps

 

Jeg har RS40 som er en mer avansert VHF i samme serie med AIS mottaker og mulighet for trådløse håndsett. Jeg er godt fornøyd med lydkvalitet og brukergrensesnitt. Lowrance Link-9 er samme VHF som RS40 men uten mulighet for trådløse håndsett og med litt forskjellig frontpanel. Link-9 er rimeligste alternativ hos Seatronic med AIS mottaker. 

https://seatronic.no/lowrance-link-9-fastmontert-vhf-med-dsc-og-ais

Link to post
Share on other sites

abbor skrev On 19.8.2022 at 23.50:

Det er ikke tillatt å selge fastmonterte VHFer i Europa uten DSC og innebygd GPS mottaker. Kan ikke anbefale en VHF uten NMEA 2000. Mye enklere å koble opp enn NMEA 183 og mer robust kabling.

 

Har du en kilde på dette? Dette kan jeg ikke tro er rett, da veldig mange VHFer ikke har innebygget GPS mottaker - deriblant for yrkesfartøy. Samme gjelder uten DSC da mange fastmonterte VHFer ikke har innebygget DSC.

Link to post
Share on other sites

Link til hvor du får kjøpt ny fastmontert VHF uten DSC og GPS? 

 

Det var en regelendring for 4 år siden som medførte at produsentene måtte modifisere VHFene sine. Simrad RS20 ble til eksempelvis RS20S da den fikk GPS. 

 

Fant referanse til direktivet på nettsidene til Icom. 

 

https://icomuk.co.uk/What-is-ITU-RM493-14-and-how-will-it-affect-DSC-marine-radios/4055/1309/

Link to post
Share on other sites

kosl skrev On 16.8.2022 at 9.02:

Skal bytte VHF i båten, er ikke avansert eller flittig bruker - men ønsker en med DSC + å kunne tagge kanaler som jeg ønsker å lytte på i tillegg til ch 16.
Har sett og vurdert den på bildet under (med GPS) - men ønsker gode innspill dersom det er funksjoner en bare "må" ha!!

  icom.jpg.9c0e817615c73c8e60693365ef6e3f68.jpg

Gå for i iCom! Meget god lyd og god kvalitet!

kosl skrev On 19.8.2022 at 11.14:

Er det vanlig at VHF må til forhandler/verksted for å omprogrammere til nytt MMSI nr.?
Etter det jeg kan lese i manualen på nevnte VHF - kan en sette dette kun en gang og kun første gang en slår på radioen.

 

Ja, det er helt vanlig!

Jeg forhandler VHF og det ordner seg fort og greit. Eller så kan man selge VHFen med båten og slippe den vesle prosedyren. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 3 timer siden:

Link til hvor du får kjøpt ny fastmontert VHF uten DSC og GPS? 

 

Det var en regelendring for 4 år siden som medførte at produsentene måtte modifisere VHFene sine. Simrad RS20 ble til eksempelvis RS20S da den fikk GPS. 

 

Fant referanse til direktivet på nettsidene til Icom. 

 

https://icomuk.co.uk/What-is-ITU-RM493-14-and-how-will-it-affect-DSC-marine-radios/4055/1309/


Det du viser til er radioer med DSC. Det finnes VHFer som ikke støtter DSC. Det er heller ikke krav til feks kanal 16. Feks brukes slike radioer som ekstraradioer på bro, i kraner, på land, i bil osv. Det er også slik at VHF finnes i flere forskjellige modeller som feks for flykommunikasjon, taxinæring, osv.

Feks har våres radio på kanal 16 på jobb (Kystradioen) ikke DSC; det er egen radio for DSC, egen radio for 16, osv.

Eksempler på radioer kan jeg skaffe om du ikke tror meg ja. Du finner flere hos Icom, Motorola, Yaesu, osv

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Henger meg på denne tråden. Er i prosessen med å skulle handle ny VHF til båten. 

 

"Alle" har jo omtrentlig de samme funksjonene, men prisene spriker jo ganske godt - da blir man jo fort litt forvirret om hva som er bra og ikke. 

 

For meg er det ikke spesielt interessant med AIS, og når da alle har innebygget GPS så skjønner jeg heller ikke hva man skal få ut av NMEA-funksjoner. Eller er det andre fordeler med å koble sammen GPS og plotter som jeg bare ikke skjønner?  

 

Eksempler jeg ser på: 
Icom IC-M330GE koster 3399.-
Garmin VHF 115i koster 5949.-
Er det bare navnet man betaler for i forskjellen? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft to af disse:

 

https://www.watski.dk/lowrance-link-9-vhf-radio-med-gpsais-11jH6?gad=1&gclid=Cj0KCQjwhfipBhCqARIsAH9msblS8VXzCH1P7Q8DuoQvIQMmmNpOolhC4Eg_8ynjWhAqPpUpWtZWCrwaAqIREALw_wcB

 

Der er AIS modtager, som jeg bruger meget. NMEA 2k og ellers det man skal bruge. Og prisen er også god, synes jeg. 
 

(obs: pris i DKK i linket herover)

Link to post
Share on other sites

Garmin 115i er overpriset såvidt jeg kan se. Simrad RS20S kommer jo med NMEA 2000 for 4000 kr.  Men det er ikke så mye å hente på plottertilkobling uten AIS nei. Man får vel opp DSC posisjoner ved nødanrop eller kall fra andre båter kanskje. 

 

Men jeg vi jo si at det er veldig greit å få opp AIS båter på plotteren. Så jeg vil også anbefale Lowrance Link 9. Eller SIMRAD RS40-B hvis en også vil ha AIS sender.

Link to post
Share on other sites

EiSvIn skrev for 3 timer siden:

Henger meg på denne tråden. Er i prosessen med å skulle handle ny VHF til båten. 

 

"Alle" har jo omtrentlig de samme funksjonene, men prisene spriker jo ganske godt - da blir man jo fort litt forvirret om hva som er bra og ikke. 

 

For meg er det ikke spesielt interessant med AIS, og når da alle har innebygget GPS så skjønner jeg heller ikke hva man skal få ut av NMEA-funksjoner. Eller er det andre fordeler med å koble sammen GPS og plotter som jeg bare ikke skjønner?  

 

Eksempler jeg ser på: 
Icom IC-M330GE koster 3399.-
Garmin VHF 115i koster 5949.-
Er det bare navnet man betaler for i forskjellen? 

ICom og Standard Horizon er radioer som produseres under de navnene de representerer. 
Ingen av plotterprodusentene produserer radioer selv. Garmin, Raymarine og Simrad/B&G/Lowrance lager ikke VHF selv. 
iCom har den absolutt beste lyden. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

ICom og Standard Horizon er radioer som produseres under de navnene de representerer. 
Ingen av plotterprodusentene produserer radioer selv. Garmin, Raymarine og Simrad/B&G/Lowrance lager ikke VHF selv. 
iCom har den absolutt beste lyden. 

Navico utvikler sine egne VHFer, produksjonen er satt ut til andre. Noe som er helt vanlig for elektronikk. Raymarine eksempelvis har satt ut produksjonen av alle produkter, og det har jo Apple også:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...