Jump to content

Ny VHF - ønsker råd


kosl

Recommended Posts

Jannmar skrev 25 minutter siden:

Det kan fort bli for mye mikk-makk på en VHF.

VHF med innebygd GPS og Distress syns jeg er en viktig funksjon. Trenger ikke være integrert med resten av mikk-makket om bord. Har man AIS også så kan man se navnet på båten som er på kollisjonskurs, da blir oppkallet mer målrettet.

Men selvfølgelig, det ble laget mye evigvarende på 60-tallet.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Sailor RT144 i en tidligere båt, og ja - man klarer definitivt ikke å finne den kvaliteten noe som helst sted i dag. Men den er stor og tung, og passer ikke inn i nybåten. Så går jeg får en icom tenker jeg. 

 

Men hva slags antenne anbefales? Den skal festes på targabøylen på en Nidelv 28. Når jeg drev med PR-radioer for en del år tilbake var jo "størst er best", men hvor vil den praktiske forskjellen være på en kortantenne på 25 cm og en på 1 meter? Den kommer jo uansett ikke spesielt høyt over vannet. Og det er jo noen vanvittige prisforskjeller på antenner også. 

Link to post
Share on other sites

Det viktigste for rekkevidde på VHF er vel høyde over havet. Men på en motorbåt hvor antennen står rett opp, vil du få endel bedre rekkevidde med en 6 dB antenne, som can være ca. 2-2.4 m lang, kontra en 3 dB antenne på ca. 1 m, som igjen er noe bedre enn korte 0 dB antenner. 

 

+3dB betyr jo dobling av effekt (men ikke nødvendigvis av rekkevidde). For en sammeligning kan en si hvis en skifter fra 1W til 25W på en VHF, utgjør det ca. 14 dB

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 3 timer siden:

VHF med innebygd GPS og Distress syns jeg er en viktig funksjon. Trenger ikke være integrert med resten av mikk-makket om bord. Har man AIS også så kan man se navnet på båten som er på kollisjonskurs, da blir oppkallet mer målrettet.

Men selvfølgelig, det ble laget mye evigvarende på 60-tallet.

Nå er ikke DSC og GPS noe en velger om en skal ha eller ikke når en kjøper ny VHF, det er påbudt. 

 

En integrert AIS mottager kan være nyttig. Hvis VHFen er koblet til multifunksjonsskjerm (MFD) så er det mulig å kalle opp båter som vises som AIS mål direkte fra MFD. For at dette skal virke må VHF og MFD være fra samme produsent, er dessverre ikke standardisert NMEA 2000 PGN for dette enda. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...