MajorAndy Svart 29.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2023 5 hours ago, Lars H. said:Merke? SAILOR! Dessverre må en nok opp i 5-siffrede beløp for nye Sailor VHF'er nå. Du får vist ikke en Sailor/Cobham med NMEA 2000 Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2023 Kanskje ikke, men hva skal man med det? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Lars H. skrev for 8 timer siden: Kanskje ikke, men hva skal man med det? Akkurat. Det kan fort bli for mye mikk-makk på en VHF. Link to post
Code0 Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Jannmar skrev 25 minutter siden: Det kan fort bli for mye mikk-makk på en VHF. VHF med innebygd GPS og Distress syns jeg er en viktig funksjon. Trenger ikke være integrert med resten av mikk-makket om bord. Har man AIS også så kan man se navnet på båten som er på kollisjonskurs, da blir oppkallet mer målrettet. Men selvfølgelig, det ble laget mye evigvarende på 60-tallet. Link to post
EiSvIn Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Har hatt Sailor RT144 i en tidligere båt, og ja - man klarer definitivt ikke å finne den kvaliteten noe som helst sted i dag. Men den er stor og tung, og passer ikke inn i nybåten. Så går jeg får en icom tenker jeg. Men hva slags antenne anbefales? Den skal festes på targabøylen på en Nidelv 28. Når jeg drev med PR-radioer for en del år tilbake var jo "størst er best", men hvor vil den praktiske forskjellen være på en kortantenne på 25 cm og en på 1 meter? Den kommer jo uansett ikke spesielt høyt over vannet. Og det er jo noen vanvittige prisforskjeller på antenner også. Link to post
J-Å Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Det viktigste for rekkevidde på VHF er vel høyde over havet. Men på en motorbåt hvor antennen står rett opp, vil du få endel bedre rekkevidde med en 6 dB antenne, som can være ca. 2-2.4 m lang, kontra en 3 dB antenne på ca. 1 m, som igjen er noe bedre enn korte 0 dB antenner. +3dB betyr jo dobling av effekt (men ikke nødvendigvis av rekkevidde). For en sammeligning kan en si hvis en skifter fra 1W til 25W på en VHF, utgjør det ca. 14 dB Link to post
abbor Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Signalloben til en +6dB antenne er mye trangere enn for en +6dB antenne. For en mindre motorbåt vil en +3dB være bedre enn ei +6dB antenne i grov sjø. Link to post
abbor Svart 30.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2023 Code0 skrev for 3 timer siden: VHF med innebygd GPS og Distress syns jeg er en viktig funksjon. Trenger ikke være integrert med resten av mikk-makket om bord. Har man AIS også så kan man se navnet på båten som er på kollisjonskurs, da blir oppkallet mer målrettet. Men selvfølgelig, det ble laget mye evigvarende på 60-tallet. Nå er ikke DSC og GPS noe en velger om en skal ha eller ikke når en kjøper ny VHF, det er påbudt. En integrert AIS mottager kan være nyttig. Hvis VHFen er koblet til multifunksjonsskjerm (MFD) så er det mulig å kalle opp båter som vises som AIS mål direkte fra MFD. For at dette skal virke må VHF og MFD være fra samme produsent, er dessverre ikke standardisert NMEA 2000 PGN for dette enda. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn