Jump to content

Trenger tips til verktøy for å løsne Pioner kondensplugg


Ålesunder

Recommended Posts

hanto1 skrev 2 minutter siden:

Ingen i nabolaget som har en rørtang?

Tror det er trangt under der, litt usikker på om jeg blander med Steady men på en av modellene fikk jeg ikke rotert nok med stor rørtang. Verkstedet jeg så den hos tenker nok litt på å levere tilbake båten til kunden uten rørtangmerker også..

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 48 minutter siden:

Du kan sveise sammen en enkel "nøkkel" av 5 flattjernbiter

 

 

Jeg trodde jeg hadde en velutstyrt verktøykasse, men jeg mangler tydeligvis både all verdens sveiseutstyr og dreiebenker i garasjen. Er slikt utstyr "vanlige" at båtfolk er utstyrt med?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Er slikt utstyr "vanlige" at båtfolk er utstyrt med?

Tror det varierer en del geografisk feks.

På mine trakter, langs sør-øst kysten, er båtfolk jeg vet om godt/veldig godt utstyrt. Men den største forskjellen ligger nok i gleden ved å kunne hjelpe andre og hjelpe hverandre og gjøre ting sammen. Ikke nødvendigvis for betaling. 

Om vi er 20 mann på ølsmaking, så har alle minst to båter, alle har batteridrill, pipesett, borsett, Loctite, loddebolt, alle har støpt "glassfiber en eller annen gang" og alle bytter olje selv..

3 har dreibenk, to har fres, 20 har sveiseapparat...

 

Men ingen av oss kan skrive HTML koder og enda mindre drifte en hjemmeside. Dumt er det for mange av oss har bruk for det...  folk er forskjellige og har hatt ulike muligheter til å trene opp ferdigheter..

 

For egen del så har jeg siden 2011 forsøkt å få til Open CPN på laptop i familiebåten. Tre ganger har jeg kjøpt kartløsning. Har kjøpt en egen helt ren laptop med god spec, kun til Open CPN. Har lest kilometervis med tråder, har stilt spørsmål på Forumet, men har enda ikke klart å få til en vellykket installasjon og ikke oppnådd en eneste funksjonalitet.. Grunnen til at hjelpen jeg har fått på Forumet ikke har vært noen suksess, er trolig at det er uvirkelig for mange at nivået mitt er så lavt..  og dessverre er det ikke så mye bedre hos de andre rundt meg på det spesielle området.  

 

Men rundt her; så er det alltid en i Kystlaget, Jeger og Fisk, Røde Kors, Båtforeninga eller Pensjonistklubben som har sveiseapparat, eller kjenner en som gjerne hjelper en frende. Er glad for at det er slik og føler meg privilegert som kan være en del av den kulturen.

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Du kan sveise sammen en enkel "nøkkel" av 5 flattjernbiter, slik:

 

Som et alternativ til sveising, kan flattjern bitene overlappe i hjørnene og bore 6mm hull og skru det hele sammen.

Håndtaket kan da gjøres enkelt ved å la den ene langsiden stikke 10cm lengre ut enn de andre. M6 skruer skulle holde.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 45 minutter siden:

Ta en bit gulv eller badlaminat og lag en nøkkel med stikksag. Har brukt dette på kjempemuttere på Airmar gjennomgående svingere. 

 

 

Honduras skrev for 1 time siden:

Jeg har løsnet noe tilsvarende med en bit firkantrør med riktig innerdiameter. Da har du noe å sette rørtanga på også,

 

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

det går an å gjøre en avstøpning? Ta en pakke plastic padding eller epoxy i en plastpose som du former over pluggen. Hvis du så stikker inn en pinne/rør/skrutrekker så har du et verktøy med håndtak.

Skikkelig lure forslag :thumbsup: Aldri sett eller hørt om de metodene, de skal jeg joggu prøve :clap:  

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Hvorfor vil du åpne dem? Kjenner du vann som beveger seg inni der? 

 

Det var litt vann i skroget når jeg åpnet dreneringen sist gang den var oppe. Tenkte det var greit å følge med når den lå på sjøen at det ikke var noe lekkasje.

 

tusen takk for gode tips, da blir det å mekke til noe. Tror det blir å bruke laminat, det høres både enkelt og strekt nok ut.
 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

 

 

 

Skikkelig lure forslag :thumbsup: Aldri sett eller hørt om de metodene, de skal jeg joggu prøve :clap:  

Jeg er også imponert over kreativiteten.  Hade nok også fort låst meg til å lage det i metall og altfor seriøst. Men dette høres ut som ting som kan virke mer enn godt nok! =)

Link to post
Share on other sites

Til denne jobben hadde jeg brukt ei stor vannpumpetang ala denne fra Biltema (hvis det er mulig å komme til). Den har hjulpet meg i mange kinkige situasjoner. 

 

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/polygriptang/polygrip-400-mm-2000046880?gclid=CjwKCAjwo_KXBhAaEiwA2RZ8hAcZO0Jz4HtCCeaxtLQHShiVSrYpkFlTXW8EGLBHcM5HdJdPFK290xoC3bUQAvD_BwE 

 

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg vi hadde det toppers med å "over-engineere" artige verktøy som kan gjøre jobben

Skal det absolutt være så seriøst så kjøpte jeg denne :giggle:

Vakker er den ikke, ikke er den veldig solid heller.. men den lager ikke merker og båter ser ikke ut som det har vært amatører på jobben :wink:

 

 

 

 

A nøk.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...