Jump to content

Ny skjærgårdsjeep sank plutselig i havn


SkuffetKjøper

Recommended Posts

Hei,

 

Ønsker å komme i kontakt med andre som har opplevd problemer med skjærgårdsjeep. 

 

Vi har opplevd at to relativt nye båter har sunket uten noen åpenbar grunn. 

 

I 2020 sank båten vår, som da var ca 5 år gammel. Den lå trygt på båtplass i marina, med jevnlig tilsyn. Båten sank helt plutselig. Den var totalskadd, og måtte kondemneres. 

 

Etter full runde med båtselger og forsikringsselskap, kjøpte vi en splitter ny båt av samme merke i 2021. Vi rakk å bruke denne et par turer i fjor sommer, og noen turer den sommeren her. For ca to uker siden lå den nye, fine båten i bøyen sin (på svai) rett utenfor hytta. Vi var på hytta, og hadde den under full oppsikt. Plutselig sank den! Den gikk rett ned på ca 2 minutter. I fint, vindstille sommervær. Vi rakk ikke ro ut til den før hele båten var under vann. 

 

Vi er vant til å ha båt, og har hatt båt i alle år. Vi vet hvordan man fortøyer og passer på en båt. Det er for oss helt hårreisende at dette skjer. 

 

Har du opplevd noe lignende, eller kjenner du noen? 

 

Hilsen et fortvilet par

Redigert av SkuffetKjøper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir mest spekulativt uten å vite mer. Det kan være mange grunner til at en båt tilsynelatende synker "uten ytre påvirkninger". Det hjelper å vite hva slags båt det er snakk om. Skjærgårdsjeep kan være så mangt. 

 

Noen grunner kan være tette lenserør til selvlensende dekk slik at båt fylles med regnvann. skader under vannlinjen kan  gjøre at vanntett skott fylles med vann slik at den selvlensende båten blir selvfyllende. Annet kan være feil på belg til hekkaggregat. Litt derfor det er fint å vite hva slags båt/motor det er snakk om. 

 

Uannsett så mistenker jeg fort at vanntett skott er fyllt med vann når den synker så fort som du skriver om den nyeste båten.

 

Generelt så er jeg ikke kjent med at det er noe mer eller mindre problemer med skjærgårsjeep enn andre båttyper. 

Link to post
Share on other sites

SkuffetKjøper skrev 55 minutter siden:

I 2020 sank båten vår, som da var ca 5 år gammel.

 

Etter full runde med båtselger og forsikringsselskap, kjøpte vi en splitter ny båt av samme merke i 2021. Den gikk rett ned på ca 2 minutter. I fint, vindstille sommervær.

 

Dette må da være temmelig nødvendig å finne ut av, både for forsikringsselskap, forhandler og produsent av disse båtene.

Kan umulig tenke meg at dette går upåaktet hen hos de.

Rene dødsfellen iflg. din beskrivelse.

Nå skriver vi 2022, så en eller annen årsak, eller årsaksammenheng må de jo ha kommet fram til. De har jo begge de sunkne båtene å jobbe med.

 

Synes det høres meget merkelig ut om du ikke har fått noen opplysninger fra de, og at du er totalt uvitende om hva som har skjedd med båtene. 

Link to post
Share on other sites

Puntern skrev 8 minutter siden:

Dette tror jeg ikke noe på. 

En ny båt av type skjærgårdsjeep, synker ikke uten en åpenbar grunn. 

 

Kan vel ikke si meg annet enn enig i det - men farlig med spekulasjoner.

 

Ett interessant tema her - Hva er det for slags båt det gjelder?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

SkuffetKjøper skrev for 1 time siden:

Ønsker å komme i kontakt med andre som har opplevd problemer med skjærgårdsjeep. 

Siden det finnes så modellspesifikke løsninger på et stort antall skjærgårdsjeeper, så tror jeg det er umulig å komme videre her uten at dere forteller hvilket merke og modell dette handler om.

 

Ta gjerne en titt på reglene for Trådtittel på dette Forumet også

Link to post
Share on other sites

SkuffetKjøper skrev for 1 time siden:

Har du opplevd noe lignende, eller kjenner du noen?

Hvilket merke, og hvilken modell? Du er litt sparsom med opplysninger her. Si også litt om hvorfor den første sank, hvis dere fant noe ut av det da.

Link to post
Share on other sites

For 12 år siden hadde jeg og en kompis hentet en ny skjergårdsjeep i Solvik i Bærum og skulle gå til båtplassen i Leangbukta i Asker, så langt kom vi ikke. Jeg merket at båten lå lavt i vannet, åpnet inspeksjonsluken i motorbrønnen og så store mengder vann mellom skogene. Ved bruk av både elektrisk og manuell lensepumpe klarte vi å redusere vannstanden inne i skroget og kom oss til land. Det var en del vind denne dagen så vi hadde heldigvis bestemt oss for å gå på innsiden av øyene. Mer kommer jeg ikke til å fortelle før TS forteller hvilken båtmodell det gjelder. Hvis det er samme merke så skal jeg fortelle resten av historien. 

Link to post
Share on other sites

Nabobåten på noen og tjue fot, sank i båsen her for noen år siden.  Tror ikke det kom fram noe årsak der heller.   Båten ble solgt til forhandler på motsatt kant av landet for istandsetting.  Og skal etter sigende ha sunket på nytt (men det kan jeg ikke bekrefte)
Senere så jeg det var kommet RAPEX melding på en annen modell fra samme produsent. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg opplevde at båten sank ved brygga.


Etter heving ble det konkludert med at det sannsynligvis var en nylig montert hekkgiver med kabelgjennomføring under vannlinja(!) som ikke var tettet ordentlig. Det som imidlertid førte til at båten til slutt sank, var at slangen på utløpet til den automatiske lensepumpa var gammel og sprukket.

Link to post
Share on other sites

sånn helt logisk, opplever man at 2 helt forskjellige båter, på 2 helt forskjellige plasser, bare "helt plutselig" synker, så er vel eneste fellesnevneren brukeren. Eller en enorm mengde med kosmisk uflaks. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 1 minutt siden:

sånn helt logisk, opplever man at 2 helt forskjellige båter, på 2 helt forskjellige plasser, bare "helt plutselig" synker, så er vel eneste fellesnevneren brukeren. Eller en enorm mengde med kosmisk uflaks. 

 

Trolig lettere å vine i Lotto 2 ganger på rad.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...