Jump to content

Kan man splitte VP/Racor forfilter for å rense opp og reparere.


Engers

Recommended Posts

Jeg har en D3 190 fra 2008.

Jeg har hatt denne i en del år, men aldri drenert dette for eventuelt vann.

Har skiftet selve filteret vært år år på høsten, men aldri altså drenert.

I år fikk jeg en alarm om vann i dieselen og skulle da drenere.

Men tappeskruen i bunn av filteret satt så godt at jeg ikke turte å dra til noe hardere enn hva jeg gjorde.

Jeg demonterte da slangene inn på filteret, og løsnet selve filteret. Tok ut selve filteret, og snudde hele huset på hodet.

Da kom det littegrann vann.

Skiftet så selve filteret og monterte alt igjen.

Da var alt i orden og har vært det siden.

Men når jeg så inn i dette filterhuset så jeg at det lå noe skitt i bunn.

Dette fikk jeg ikke helt ut, da det sitter en slags rist i bunn.

Spørsmålet mit nå da er om dette forfilteret kan splittes?

Tror nok det, for det er 4 skruer som sitter der.

Men finnes det pakning å få til dette, så jeg får det tett igjen?

Er det noen her som har gjort dette, eller vet noe om dette ?

Lurer også på hvordan ledningen til vannføleren sitter.  Skal den bare dras ut, er det noen skruing, eller hva.

 

 

Dieselfilter.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en vakuumsuger som mange bruker til oljesuging fra motor, og en tynn slange, så kommer du nedi silen og helt i bunn med den slangen. Trenger ikke demontere hele boksen.

Evt bare å helle litt ekstra diesel oppi og suge ut på nytt hvis du ikke får ut alt på første forsøk. Du får ut det aller meste på den måten.

Link to post
Share on other sites

Skru av de 4 skruene som jeg har markert med rødt. Da skiller du bollen der vannseperator sitter fra resten av filteret og det er her vann og dritt setter seg. Det vil bli litt diesel klin (ca 0,5 - 1 liter) når du gjør dette, men det kan løses ved å sette F.eks en bøtte under.

Skruene markert i rødt på bildet på dette filteret er i tomme-dimensjoner 1/4’’ (6,35mm) og det er ikke unbraco som nevnt tidligere i tråden her. De kan fåes av med 7mm pipe, men den er ikke en 100%, så da kan den glippe over. Et alternativ er også å F.eks en skrutrekker til vanlige bits, det pleier å gå. Alternativt en 6,5mm pipe.

 

Det sitter en gummipakning mellom bolle og filter. Den kan gjenbrukes hvis den er ok. Er den morken/ødelagt så bør den uansett byttes uavhengig om du splitter filteret eller ikke. 

 

AFFAF7AF-EBA3-41B2-8D94-2C1CDE629D4F.jpeg.7a118a42c4f14d4dc52feaf1ee0870d0.jpeg
 

5D468229-4104-49A5-A447-8725B616D702.png.40ed392b62f25263e2ee04b72343016a.png

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Det finnes kopier av dette filterdesignet som kom med unbrako, laget veldig langt øst...


Det stemmer nok helt sikkert @dieselfan :thumbsup:, men filter som TS har avbildet i første post er «Volvo Penta» klistremerke på og jeg har et nøyaktig likt i garasjen hjemme og tilfeldigvis skrudde jeg av den bollen for noen dager siden ifm. med prosjektet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/167771-racor-vannutskiller-lage-vannsensor-selv/

Så jeg måtte ta en liten runde på skruehode-dim da.
 

Så det var derfor jeg kanskje opplevdes å uttale meg litt bastant. Jeg beklager det :flag_bp:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fokusert på å få løsnet tappepluggen. Uten fungerende tappeplugg er det ikke noe poeng med et slikt filter. Og gjerne erstatte tappepluggen med en kuleventil for enklere betjening. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 36 minutter siden:

Jeg ville fokusert på å få løsnet tappepluggen. Uten fungerende tappeplugg er det ikke noe poeng med et slikt filter.

 
Enig med deg Brigg. Når man får løsnet bollen, så kan man feste bollen forsiktig i en skrustikke og legge på litt mer trøkk for å få løsnet bunnpluggen. Mener å huske at denne også er med tommedimensjon på skruen. Litt usikker her men tror det var 9/16’’ på skruehodet. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Kjekt å ha en passende kombinasjonsnøkkel for å løsne de skruene.

 

Og så er neste spørsmål: Hvor kommer vannet og den skitten fra . . ?

Tipper du er kandidat for en rens av dieseltanken.

 

Han nettop vært der selv . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 11 timer siden:

Det du kaller sil er vannseparatoren ikke stikk noe i den skru heller av bunnen av filter huset

Og hvorfor kan man ikke stikke ned en liten sugeslange der? Jeg har aldri gjort noe annet på mine båter. Har da fått opp det lille som har ligget nedi der. Om det er fullt av vann og skitt, kan jeg nok være enig i at det er lurt og skru opp for rengjøring. Men er det bare noe småtteri får man det fint opp med vakuumsuger. Uansett, så er det et filter til nærmere motor som tar evt rester. (med forbehold selvfølgelig om at det er et filter til der, da)

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.  Har nok lyst til å skru av de 4 skruene og få renset opp ordentlig-

VegJoh, du nevner en gummipakning som sitter der. Vet du om denne er å få kjøpt, om jeg skulle trenge den ?

 

Vet noen her hvordan ledningen til føleren sitter?  Er den bare å dra ut, eller sitter den fast så jeg eventuelt må skru ut føleren ?

Når jeg gjør dette, må jeg selvfølgelig sørge for å få løsnet tappepluggen også, så jeg kan tappe ut innimellom.

Har forresten to motorer og da to av disse forfiltrene. Tappepluggen sitter like godt på det andre filteret...

 

Link to post
Share on other sites

Engers skrev for 1 time siden:

Har nok lyst til å skru av de 4 skruene og få renset opp ordentlig-

VegJoh, du nevner en gummipakning som sitter der. Vet du om denne er å få kjøpt, om jeg skulle trenge den ?


kan bekrefte at skruene på bollen er 6,35mm altså 1/4’’.

C7DBDECC-EEE9-4962-8511-75C67AB13D98.jpeg.c776ebad5f1c17f2799c85938f54e52b.jpeg

 

Pakningen ser slik ut, den er litt mindre i diameter en den som sitter i lokket. Den er nok ganske standard for racor filter og kan nok kjøpes på båtbutikker vil jeg tro.

8CDF5E62-66E6-4402-9236-DC4E52E51915.jpeg.f71ce264852b27106f5e9553ac0d65a7.jpegEC8A35B6-DF52-46AF-A73F-A1DFCCEB46ED.jpeg.8349447a7356290b11d3697a74428ab4.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Engers skrev 17 minutter siden:

Vet du noe om ledningen som går til føleren der nede også?


Det er vel litt forskjellig fra installasjon til installasjon, men det siter kanskje en hurtigkobling/kontakt på ledningen et sted 5-20cm under den føleren ? Isåfall kan du koble den fra der. Da slipper du å skru ut føleren. Skrur du på føleren med ledningen tilkoblet, vil den uansett få kraftig vridning på seg.

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar, og til og med bilder på dette. Kjenner godt igjen det jeg kalte sil nedi filteret.  

Vet du noe om ledningen som går til føleren der nede også?

Vil ikke bryte og dra så mye i den før jeg vet hvordan den sitter.

 

For å være ekstra nysgjerrig: Denne jeg kaller sila som vi ser på bildet her.  Hva gjør egentlig den?  Og sitter den fast i nedre koppen, eller kan den tas vekk når jeg splitter filteret for å rengjøre ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Me har liknande filtre i vår seglkatamaran, men nedste delen er gjennomsiktig.

 

I det eine filteret var det partiklar som minna om snus.

Det var heilt umogleg å opna filteret, heilt til eg fekk lånt ei kvarttoms pipa.

(Kjøper VP filterhus med tommegjenger for å plaga kundane sine?)

Det er rimeleg rett fram å demontera filterhuset, og setja det saman att, men ta nokre bilete medan du demonterer.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev On 19.8.2022 at 11.35:

Jeg ville skrudd det av. I mitt lå det noen sorte biter inne i delen som spinner diesel rundt for å få ut vannet. Der er en fjær og en kule inni der så vær forsiktig så du ikke mister disse. 

Den kula ligger mot en skive som skal ligge riktig vei. Så vær obs når du demonterer. Dette utgjør en tilbakeslagsventil med et trangt tverrsnitt. En gang jeg fikk motorstopp var årsaken en liten bit plastfolie som stt fast der. Det ble en del detektivarbeide før junior fant den.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har et filter maken til TS liggende. TS har send meg en IM og bedt om noen bilder.

 

Her er bilder/forklaring på filteret.

 

IMG_8846.jpeg.a0b8f8f7c2f1ff0db205c89be4c5d9b9.jpeg

 

IMG_8847.jpeg.033c918406f92b7a58e42789facc2014.jpeg

Skru av topplokket.

 

IMG_8848.jpeg.19c193f27ca2ac29a471edf5a11cb38f.jpeg

På skruen til topplokket sitter den en O-ring. Denne følger med når man kjøper nytt filter.

 

IMG_8850.jpeg.281ccf71c39a56689900c24a0e593747.jpeg

Det sitter også en gummipakning i lokket. Den følger også med når man kjøper filter.

 

IMG_8851.jpeg.6af2f33e682616084684fa412a08f4f9.jpeg

Her sitter normalt filter. Men  denne var det ikke filter i

 

IMG_8852.jpeg.019b00c312a8b1284f817c52f79c3b29.jpeg

Slik ser den ut fra undersiden.

 

IMG_8853.jpeg.e6e038698ca0573a608fd2b93c5d8deb.jpeg

De fire skruene som holder koppen I bunnen er som jeg har skrevet 1/4´´dvs. 6.35mm.

 

IMG_8854.jpeg.f18eee4d54ac96ae76787e66a60c06f7.jpeg

Hvis du ikke har så små tomme-piper, kan du bruke en standard bits-trekker. Bits har standard 6,35mm

 

IMG_8855.jpeg.9aa30845dec490715c513f6de02d7bd4.jpeg

 

IMG_8856.jpeg.67b2207491373b4847e1599bd69e62ec.jpeg

Slik ser det ut når koppen er fjernet.

 

IMG_8858.jpeg.cbef75b833fb0ed1071d8c17eb799f15.jpeg

Den ene pluggen til sensor er, hvis man ikke har sensor, en 5/8´´, men har man ikke det så kan man bruke en 16mm metrisk nøkkel

IMG_8859.jpeg.6ae62a5f39bc0913ddcbca00725db67f.jpeg

IMG_8862.jpeg.cdc9d4175253d20d735298edeb5c6c8c.jpeg

På denne pluggen sitter en o-ring.

 

 

IMG_8860.jpeg.5492d9a5d7698119d879be70e68db5af.jpeg

Bunnpluggen er 9/16´´. Det er her det ofte bil problemer da en vanlig metrisk 14mm fastnøkkel blir for liten og en 15mm blir for stor. Da ender man ofte opp med å få et slik rundet skruehodet som på det filteret jeg har bilde av her. Denne sitter hardt av en grunn, den har koniske gjenger. Her BØR man bruke en 9/16 pipe eller fastnøkkel, da det skal litt makt til for å få løsnet den om den ikke har vært ute på en stund.

 

IMG_8861.jpeg.cfbe82ef638815c75c0cee7616713857.jpeg

Koniske gjenger.

 

IMG_8863.jpeg.8300d51fe63a0e7c8ffc6c1779d48c6d.jpeg

Det sitter en gummipakning mellom bollen og resten av filteret.

 

IMG_8864.jpeg.eb334ffd4db82e014e442e3c9a4488ec.jpeg

Skru av toppen av separatoren. Dette kan gjøres med håndmakt. Det er et stjernetrekker spor i midten av den, men den ender man ofte opp med å runde. Bruke et godt grep med hånda.

 

IMG_8866.jpeg.f03fa9a938610b65d948b03f0acf6ec6.jpeg

Når man skrur av denne kommer kula til syne.

 

IMG_8867.jpeg.57c3c03eb1f0ba647abb897963b57d2e.jpeg

 

IMG_8868.jpeg.8c16ad93a2b5ae739b8be34a9cc7361a.jpeg

 

IMG_8869.jpeg.117a5bdec745e35d18b0b7c74d7ebdbf.jpeg

Under kula sitter en liten skive/pakning. Sjekk retning når du tar den av.

 

IMG_8870.jpeg.a4098ad0a662f32645307c6abf798933.jpeg

IMG_8871.jpeg.1a12599d92f412d704593b0eaf3e9d13.jpeg

Redigert av VegJoh
Stokket om på bilder. (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 15 minutter siden:

Bunnpluggen er 9/16´´. Det er her det ofte bil problemer da en vanlig metrisk 14mm fastnøkkel blir for liten og en 15mm blir for stor. Da ender man ofte opp med å få et slik rundet skruehodet som på det filteret jeg har bilde av her. Denne sitter hardt av en grunn, den har koniske gjenger. Her BØR man bruke en 9/16 pipe eller fastnøkkel, da det skal litt makt til for å få løsnet den om den ikke har vært ute på en stund.


Utrolig bra beskrivelse av @VegJoh

 

Jeg har alltid brukt 14 mm pipe på denne tappepluggen, og dette har funket uten problemer. Men om man vil seg selv vel bytter man ut bunnpluggen med en 1/4 toms kuleventil, og da kan man bruke bunnpluggen som ekstra sikring under kuleventilen. 
 

https://www.maritim.no/kuleventil-forkrommet

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...