Jump to content

Racor vannutskiller, lage vannsensor selv?


FamFar

Recommended Posts

Når båten skulle taes i bruk nå i sommer oppdaget jeg etter turen fra kran til båtplass en del vann i min CAV 296 vannutskiller montert før motoren. Dette ble drenert ut og deretter "luftet" jeg ved hjelp av belgpumpen som er montert på tilførselen. Da kom det mere vann... Jeg undersøkte dieseltanken ovenfra og oppdaget en stuss påmontert nok en slange med belgpumpe, som ikke ledet noe sted. Denne antok jeg da var til utpumping. Jeg pumpet i vei og fikk opp ca 2 liter vann iblandet litt smågrums, før det igjen deretter kun kom 2 liter diesel. Jeg slo meg delvis til ro med dette. Men, er alt ute av tanken? Jeg har nå hasteinnkjøpt en ekstra CAV 296 vannutskiller, pumpe fra Biltema og slanger og filtere i tillegg, og laget et enkelt system for polering. Det ble ikke slik jeg i lengre tid har planlagt, med Racor-filter og litt fjongere montert, etc, men må man, så må man... Jeg er ikke lenger i tvil om at vannutskiller er nødvendig, og siden jeg pumpet ut over 2 liter vann er nok et eget opplegg for polering og dagtank veldig lurt.

 

Og så kommer spørsmålet: Jeg har egentlig tidligere kjøpt inn Racor-kopi for dette formål. Har noen en ide om hvordan man kan lage en vannsensor selv? Jeg synes det er ille å skulle betale langt mer enn det kopien kostet meg for en liten dings som ser ut til å være kun 2 pinner som stikker opp i kammeret. Har noen forsøkt å lage en slik sensor selv?

Redigert av FamFar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fundert på akkurat det samme, men litt i tvil om jeg skal gi blaffen fordi jeg kommer til å sette ned et lite webcam som kikker på filtrene. Jeg så for meg å enten bore 2 huller i eksisterende plastplugg og støpe inn to rustfrie stifter feks fra rustfrie popnagler med epoksy, eller få tak i messingplugg på Tess og bore et hull i denne/fore med plastkappe og støpe inn en stift. Har googlet litt og så vidt jeg kan se er det ferdigkjøpte fra Parker slik at det gir alarm på motstand lavere enn ca 47 kOhm. En slik krets kan en enkelt lage: 

 

 

Ville nok prøvd meg frem med et potmeter på ene ledningen til vannsensor for å kunne justere følsomhet. Delene får du på Kjell.com eller Elfa.

 

Eneste kopidingsen jeg har funnet på Ali er denne (kun pluggen, ikke tilhørende elektronikk så vidt jeg kan se): 

 

NOK 719.42 | Water Sensor Fuel Detector RK30880E RK30880 Fuel Detection Kit for Parker Racor
https://a.aliexpress.com/_mMaK2gw

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Det var en artig ide med webcam - en liten lame på andre siden av filterhuset og det vil være lett å se. Må bare ha trådløst nett osv i båten. Absolutt en god ide... Ellers blir det vel hjemmesnekret sensor og tilhørende hjemmesnekret viser/alarm.

Link to post
Share on other sites

FamFar skrev 13 minutter siden:

Takk for svar! Det var en artig ide med webcam - en liten lame på andre siden av filterhuset og det vil være lett å se. Må bare ha trådløst nett osv i båten. Absolutt en god ide... Ellers blir det vel hjemmesnekret sensor og tilhørende hjemmesnekret viser/alarm.

Spørs hvor fiklete du er. Noen webcam kan settes opp som eget aksesspunkt slik ar du ikke trenger nett i båten sånn sett. Men litt klønete å måtte gå inn på eget WiFi nett med tlf.

 

I samme slengen har jeg tenkt å få på et vakuum-manomenter for å få en referanse på hvordan tilstand på filtrene utvikler seg.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 24 minutter siden:

Den transistorgreia er nå vel ikke akkurat EX utførelse på. Tror en bør tenke seg lit om når man monterer utstyr så en ikke ender opp med et kjempebål.

Det finnes da ikke Ex sikkert utstyr i en fritidsbåt. Gnistsikker uttrekksvifte kanskje. Og 12V ledningssalat med kabelsko over alt, dynamo mer åpne børster osv. Ville selvsagt ikke laget dingsen som på videoen da, men den viser det enkle prinsippet. Det er kun sensorkablene som vil være i nærheten av dieselfilteret. Om du klarer å fyre opp diesel/vann uten tilgang på oksygen med en strøm på under 1 mA nærmer vi oss kald fusjon. Samt at originalen er dønn lik. Strømmen er faktisk så liten at en trolig er innenfor Ex krav også. Jeg skal ha kamera for enkel inspeksjon etter fylling etc som jeg ellers ikke ville giddet pga flytting av bord, tepper osv. Og fordi det er gøy å fikle med slikt.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei om en trenger EX er nå en sak. Men ting koblet direkte til 12V og inn i drivstoffsystemet ville nå ikke jeg hatt. En kan jo lage en slik elektronikk med en opperasjonsforsterker og ha en 2-300 kohms motstand i serie med vær elektrode slik at det ikke vil være tilstede energi nokk til og lage en kraftig nok gnist til og antenne noe. Vil jo ikke koste noe mer en den tvilsomme saken med transistoren.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 1 time siden:

Nei om en trenger EX er nå en sak. Men ting koblet direkte til 12V og inn i drivstoffsystemet ville nå ikke jeg hatt. En kan jo lage en slik elektronikk med en opperasjonsforsterker og ha en 2-300 kohms motstand i serie med vær elektrode slik at det ikke vil være tilstede energi nokk til og lage en kraftig nok gnist til og antenne noe. Vil jo ikke koste noe mer en den tvilsomme saken med transistoren.

Dette tror jeg du har greie på @Bårdpså ta en kikk på kretsen. ‘Sensorstrømmen’ går via diesel/vann med en motstand i kOhm-området eller høyere, til Gate på en FET transistor og videre til minus via en 1 MOhm motstand. Maksimal strøm gjennom sensorsløyfen ved 12V og kortslutning av sensor blir 0.012 mA / 12 uA. Strøm inn på Gate på denne FET transistoren er i nA området og neglisjerbar.

 

 

3858163C-EDA1-410C-86F9-5DA0DBD85845.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noen grunn til at filtrene skal være jordet da, mine er ikke det. Strømforsyningen bør selvsagt ha en passende (liten) sikring ved batteriet tilpasset lampe/buzzer som alle andre dingser, feks tempsensorkabler osv. Kabel fra dynamo B+ er vel den farligste, har aldri sett sikring på den. Så ser ikke helt potensialet her, med mindre en bare sauser noe på plass ‘Bombay-style’ som i videoen da..

Link to post
Share on other sites

For alle som er plaget av nerver, slik er det på marineutgaven av Separ SWK 2000/10 VK:

 

20180503_110956.jpg.5516a221f3a47e09e9dde45b630bc2f2.jpg

For ordens skyld, der er filteret helt til venstre som har tilkobling for sensor. Jeg har aldri brydd meg om å koble det til. Fordi dieselen først går gjennom et Racor med vannutskiller før det går til en dagtank med vannutskiller. For deretter å gå til Separ. For ordens skyld så er filtrene skilt fra motorrom med brannvegg.

 

Må bare legge til. Jeg skjønner ikke hvorfor noen få mA skal være så farlig når man har en turbo lysende som en appelsin i enden av motoren. Mulig det er noe som glipper for meg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes dette ser spennende ut!

Men hvordan vil lederne (sensoren) skille mellom ledningsevnen i diesel kontra vann. Må der være en form for justering i forhold til konduktivitet mellom diesel og vann?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det kjedelige svaret er å ta en tanksjau samt finne ut hvor det lekker vann inn. Jeg har renset dieseltankene på begge båter jeg har hatt/har med innenbords motor. Var mye slam i tankene, ikke noe vann. Hhv 25 og 20 år gamle båter. En skikkelig drittjobb, men veldig deilig å ikke måtte bekymre seg for tetting og motorstopp hvis man kommer ut for ruskevær.

 

På forrige båten var det et ledig stigerør som gikk helt til bunn i det ene hjørnet bak på tanken. Der monterte jeg en slange med blærepumpe slik at jeg kunne pumpe ut en skvett innimellom for å kontrollere på samme måte som du har. I tillegg hadde jeg vannutskiller med avtapning.

 

På nåværende båt er det ingen avtapning på tankene. Stigerøret går helt i bunn. Har racor forfilter med tappekran, tapper av etter første kjøretur etter bunkring. 

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden noen dager. Og i går tenkte jeg at jeg skulle teste ut dette. 
 

Jeg hadde en IRF520 transistor liggende, så brukte denne. I tillegg modifiserte jeg oppsettet  litt ved å legge inn en motstand på 820kOhm på begge elektrodene som går til vannet.

6C494102-2570-4FB7-8C9E-284F73697073.jpeg.2b1ef4567a0ef69bb24618a54931ff18.jpeg

 

Gjorde også en «field-test» i garasjen. Fylte opp en tom snusboks med diesel og satte elektrodene nedi før jeg helle i litt vann. 

La ut en liten video av «hendelsen» her:

 

Hva tenker ekspertisen @Bårdp og @Fantino om dette. Her er det jo kraftige motstander både på + og - elektroden som går til dieselfilteret. Her vil vel strømmen være så liten at det ikke er en faktor, eller ???

 

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Jeg har fulgt denne tråden noen dager. Og i går tenkte jeg at jeg skulle teste ut dette. 
 

Jeg hadde en IRF520 transistor liggende, så brukte denne. I tillegg modifiserte jeg oppsettet  litt ved å legge inn en motstand på 820kOhm på begge elektrodene som går til vannet.

6C494102-2570-4FB7-8C9E-284F73697073.jpeg.2b1ef4567a0ef69bb24618a54931ff18.jpeg

 

Gjorde også en «field-test» i garasjen. Fylte opp en tom snusboks med diesel og satte elektrodene nedi før jeg helle i litt vann. 

La ut en liten video av «hendelsen» her:

 

Hva tenker ekspertisen @Bårdp og @Fantino om dette. Her er det jo kraftige motstander både på + og - elektroden som går til dieselfilteret. Her vil vel strømmen være så liten at det ikke er en faktor, eller ???

 

 

 


Utrolig bra! Med de motstandene blir jo også strømmen gjennom sensorsløyfa enda mer begrenset. Dersom kretsen fores med 12-14.4V burde kanskje 220 Ohm motstanden oppgraderes til rundt 600 Ohm for å ikke svi av lysdioden.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Dersom kretsen fores med 12-14.4V burde kanskje 220 Ohm motstanden oppgraderes til rundt 600 Ohm for å ikke svi av lysdioden.


Jeg kjørte med 12V på den testen som er vist på videoen, så som du skriver så burde det nok vært en litt kraftigere motstand på dioden, men jeg regner med at det er bedre å kjøre dette til en piezo enn en diode hvis det skal brukes til varsling. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 1 time siden:


Jeg kjørte med 12V på den testen som er vist på videoen, så som du skriver så burde det nok vært en litt kraftigere motstand på dioden, men jeg regner med at det er bedre å kjøre dette til en piezo enn en diode hvis det skal brukes til varsling. 

Jaggu ikke sikker, blir så skvetten av de pipelydene 😂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...