Jump to content

Flere ekkoloddsvingere samtidig


Fluctus

Recommended Posts

Jeg vurderer å installere Echopilot (Sonar Gold) i min neste båt. Båten er bestilt med ekkolodd til kartplotteren (Simrad CX44-E med P319d svinger). Begge disse benytter så vidt jeg vet 200kHz.

 

1. Er det noen som har erfaring med at flere svingere (på samme frekvens) kan forstyrre hverandre?

2. Bør man f.eks. montere svinger for Echopilot 1-2m foran svinger for ekkoloddet?

 

Jeg hadde bidata (med dybdesvinger på ukjent frekvens) og Garmin 198C med ekkoloddsvinger (50/200kHz) på forrige båt. Studerte ikke dette godt nok da og vil gjerne vite mer, for evt. å kunne finne optimal plassering av svingere. Hvis dette går dårlig sammen så burde jeg egentlig vurdere å avbestille ekkoloddet!

 

Det hadde også vært fint om det er noen som har synspunkter på om det er verdt å legge penger i grisedyre svingere. Grovt sett kan man velge f.eks. som følger:

P319d koster ca 1.000,-

B256 koster ca. 5.000,-

B260 koster ca. 9.000,-

Simrad svingere koster ca. 13.000,-

Link to post
Share on other sites

Det kan nok kanskje skje hvis samme frekvens benyttes. Du tenkte å bruke Echopilot for å se fremfor båten? Hør med SIMRAD om dette. Frekvensen skal nok ikke avvike så mye fra den andre svingeren før det går helt greit uten inteferense mellom svingerene.

 

Jeg har ingen erfaring med echo pilot, men jeg personlig synes ikke jeg har bruk for en slik. Ville aldri stolt 100% på den uansett. Skal jeg legge inn til en helt nye plass hvor jeg vet det kan være lite vann er det alltid utkikk fremme.

 

Sikkert noen her som har EP, og som mener noe annet, men jeg foretrekker bare et vanlig ekkolodd.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er ikke sikkert det er store forskjellen i frekvens som skal til. Ellers fant jeg omsider noe om dette i en Echopilot brosjyre (burde vel funnet denne tidligere når jeg søkte etter info :blush:):

 

"One final thing – remember you can not use two sounders or sonar at the same frequency on the same boat (or near another boat sometimes). One will transmit, the other will pickup its echo from the sea bed and both will be confused.

All EchoPilot vertical sounders run at 150KHz. All EchoPilot Forward Looking Sonars are 200KHz so they work well together. Brookes and Gateshouse use 183KHz (again compatible) but Raymarine use 200KHz so are not."

 

Jeg får nok spørre Simrad før jeg installerer begge deler ihvertfall....

 

Ellers er det vel kanskje 50kHz som er mest egnet på ekkoloddet, hvis man vil følge med på bunn og ikke er opptatt av å "telle fisk"?

 

Etterlyser fortsatt erfaringer med om det er verdt å bruke mye penger på høy-ytelses svingere.....

Link to post
Share on other sites

Hvilke forskjeller merker du med f.eks. B256 ift. billige svingere? Er det primert ifm. fisking eller er det ulike egenskaper for å "finne bunn" også?

 

Jeg har ihvertfall tenkt å ha gjennomgående svinger... Har forstått det slik at man får mye tap i innvendige svingere (som bl.a. reduserer rekkevidden).

Link to post
Share on other sites

Utvendig svinger vil alltid være bedre, men m.h.t. dybdekapasitet på en 200 KHz innvendig i forhold til en utvendig skal det ikke være veldig mye forskjell. Sende-effekt har betyding.

 

Ellers ang 50KHz i forhold til 200 KHz, les her:

 

Frequency

Most of the sonar units that we sell accessories for operate at 192 or 200 kHz (kilohertz). Some models use 50 kHz. A few are dual frequency capable, meaning they can use both 50 and 200 kHz transducers. Typically, high frequency (192 or 200 kHz) sonar units provide the best resolution and definition of structure and targets. They excel at showing minute details of the underwater world. 50 kHz units have much greater depth penetration capability, but show less definition. 50 kHz transducers also usually have a much wider cone angle than 192 or 200 kHz transducers.

 

You must match the transducer's frequency to the sonar unit. For example, a 192 kHz sonar unit requires a 192 kHz transducer.

 

Cone Angle

A transducer's cone angle determines its coverage area of the underwater world. The wider the cone angle, the greater the area that's covered. We offer a variety of 192 kHz transducers with either a wide (20°) or narrow (8°) cone angle. We also offer a variety of 200 kHz transducers with either a wide (20°) or narrow (12°) cone angle. The 50 kHz transducers come with a 35° cone angle. And the dual frequency transducers come with both a narrow (12°) 200 kHz and a 50 kHz cone angles.

 

Generally, use a wide cone angle for fishing shallow to medium depths. The narrow cone penetrates to deeper depths, but shows less fish and structure due to its narrow beam.

 

The depth capability of your sonar units depends on its transmitter power, receiver, sensitivity, frequency, transducer and transducer installation. Other things that effect depth capability are: water conditions and type, (all sonars will show deeper depth readings in fresh water than salt) and bottom conditions.

Link to post
Share on other sites

Har den to svingerfrekvenser som kan velges (50/200 KHz), eller kan man få kjøpt enten 50 eller 200 KHz utgave?

 

200 KHz gir vel et noe mer detaljert bilde mens 50KHz til slår dypere.

Den har begge frekvenser.

Riktig 50 går dypere.

200 er mer detaljert på grunnere vann.

 

Hvilke forskjeller merker du med f.eks. B256 ift. billige svingere? Er det primert ifm. fisking eller er det ulike egenskaper for å "finne bunn" også?

 

Jeg har ihvertfall tenkt å ha gjennomgående svinger... Har forstått det slik at man får mye tap i innvendige svingere (som bl.a. reduserer rekkevidden).

Det er primært fisking.

De billige loddene viser ikke-eksisterende bunnfisk i hytt og pine etter min erfaring.

Bunn måling /dybde er ikke noe problem.

Jeg har normalt begge frekvenser oppe samtidig i hvert sitt skjermbilde ved fiske.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg skal finne argumenter til meg selv om at jeg trenger begge deler så kan jeg velge følgende strategi:

 

1. På transportettapper benyttes 50kHz på ekkolodd og Echopilot.

2. Ved mer interesse vedrørende bunnforhold eller ved fiske så kan Echopilot skrus av (trenger jo ikke den da) og ekkoloddet kan brukes med 200kHz eller evt dobbeltfrekvens.

 

Var ikke det smart? Da kan nissen komme to ganger likevel :flag:

Link to post
Share on other sites

Ekkolodd/sonar som ser forover høres veldig kjekt ut, men de har visse begrensninger for navigasjon av små båter i grunne farvann. Årsaken er at det må være en viss avstand mellom overflaten og bunnen for at de skal være sånn noenlunde nøyaktige. En forhandler fortalte at dette problemet kom ved rundt 3 meter dybde.

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøsyk.

Etter en direkte mail fra deg fikk du nedenstående svar. Etter som du sendte spørsmålet åpent, gjengir jeg svaret mitt, slik at andre også kan kommentere det jeg skrev:

 

 

"Hei.

Du må gjerne poste det som et generelt spørsmål.

Sjøl har jeg transduceren til loddet på babord side, 1 m fra hekken, innvendig svinger. Loddet er dobbelt (50 / 200 kHz) og virker ikke inn på EchoPiloten i nevneverdig grad. Intet å se av forstyrrelser når loddet går på 50 kHz!

EchoPiloten´s to givere (Fart og dybde/fremover) er monter på styrbord, ca 2 m fra hekken; De er begge gjennomgående (og MÅ være det).

Det eneste JEG må passe på, er å ta opp disse to FØR/under oppwinshing på hengeren, for støttehjulene kommer i konflikt med de gjennomgående giverne...

Lykke til!

OG: Gled deg over EchoPiloten!! DA er det ikke unnskylning for å gå på grunn!!! "

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Frequency

Most of the sonar units that we sell accessories for operate at 192 or 200 kHz (kilohertz). Some models use 50 kHz. A few are dual frequency capable, meaning they can use both 50 and 200 kHz transducers. Typically, high frequency (192 or 200 kHz) sonar units provide the best resolution and definition of structure and targets. They excel at showing minute details of the underwater world. 50 kHz units have much greater depth penetration capability, but show less definition. 50 kHz transducers also usually have a much wider cone angle than 192 or 200 kHz transducers.

Tillater meg en ørliten avsporing. Har et rimelig dyrt Furuno Ekkolodd (farge). Dette er fantastisk til fiske, men over 6-7 knop blir dybdene fantasi og har skremt oss mer enn en gang. Du ser det vel for deg når vi kommer i 15 knop, litt usikker på nøyaktig for dypt det er å så ser du 2 meter blinker på loddet... Har prøvd både 50 og 200 kHz uten at jeg har funnet en fungerende innstilling over 6-7 knop... Noen som vet. Konklusjonen jeg gjorde i sommer var at svingeren måtte byttes, men det er min personlige mening. Det er også litt ønskelig da min ikke viser fart/temp noe jeg godt kunne tenkt meg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører pt. ikke typen som har vært på grunn. Om det skyldes flaks eller dyktighet skal ikke jeg bedømme. Om jeg er i gruppen som skal gå på grunn eller om jeg klarer å lage meg en egen gruppe får vi svar på enten:

1. Når jeg evt. har gått på grunn (og da er jeg sikkert så flau at ingen får vite det uansett....)

2. Når jeg sitter på gamlehjem og ikke klarer å kjøre båt lenger

:smiley:

 

Det virker veldig smart med Echopilot, men jeg har ingen planer om å stole 100% på noen av instrumentene. I mine øyne skaffer slike instrumenter informasjon som man selv er ansvarlig for å bedømme nytten og kvaliteten av. For mye informasjon er bare et problem dersom man ikke klarer å behandle den. Problemet er da som regel at man kjører for fort i forhold til forholdene - og da får man heller dra av på farta!

 

Egentlig har jeg en følelse av at jeg vil ha betydelig mer utbytte av Echopilot enn ekkolodd. På den annen side så skader det nok ikke med ekkolodd i båten den dagen den evt. skal selges heller.... Det er jo ikke mye som skal til når man først har dratt til med en Simrad CX44 pakke.

 

Jeg drister med til å prøve noen Konklusjoner:

1. Det KAN definitivt være problemer med flere svingere på samme frekvens.

2. For å være sikker på å unngå problemer, må man velge ulike frekvenser eller stenge av ett instrument (med tilhørende svinger)

3. Instrumenter gjør ikke at du unngår å kjøre på grunn. Instrumentet kan gi deg tilleggsinformasjon som gjør at du navigerer bedre og/eller avpasser farten bedre etter forholdene

4. Dyre svingere har en nytteverdi ved fisking. For enklere bruk (for å følge bunn) er det kanskje ikke så viktig med dyre svingere?

Link to post
Share on other sites

Til Bjoris:

 

Jeg vil du tro at 200 KHz er bedre å benytte i litt fart enn 50 KHz. Årsaken er bl.a. at svingeren mest sannsynlig stråler mer i bredde med 50 KHz.

 

Det skal normalt ikke være problem å få et ok bilde/mottak i fart hvis svingeren står plassert slik at den ikke blir påvirket av luft (bobler). Det oppstår selvfølgelig hvis svingeren er plassert så langt fremme at den heves opp i vannflaten ved høyere fart, men mer vanlig er det pga steplister o.l.

Foran svingeren bør det være slettest mulig og minst mulig "hindringer" som påvirker vannstrømmen i fart.

Hadde hekkmontert på en Yanmarin en gang. Den viste fint bunnen og dypde i 20 knop. Hadde en innvendig montert i vår forrige båt. Den fungerte fint opp til ca 10 knop, men over det og i sjø fungerte den mye dårligere.

 

Til Sjøsyk:

1.Ja, enig

2.Ja, enig

3.Ja, enig så sant man kan stole100% på infoen man får, hvis ikke er det bare til irritasjon.

4.Hvis du ikke skal bruke det til fiske så ville jeg ikke kostet på en svindyr svinger.

 

Det var min mening. :cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ekkolodd som er litt mer avanserte enn de kun ser rett ned stiller også høyere krav til montering av svinger og kan fort påvirkes av forskjellig som skjer i vannet rundt dem når båten får litt fart.

 

Ekkolodd som ser forover eller til siden sender signalene i en såpass flat vinkel at det bl.a. kan bli falske ekko. Et ping kan f.eks. treffe bunnen først og deretter en stein før det kommer tilbake til båten, og dermed får utstyret problemer med å beregne avstand og dybde. Blir det grunt nok kan også vannoverflaten forstyrre. Dermed er jeg litt skeptisk til nytteverdien på små båter, selv om de er greie å ha når man skal finne dypere renner i et ellers grunt farvann.

 

Et ekkolodd som ser forover kan være veldig nyttig når man kjører med fiskeredskap på slep. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ja det er nok ihvertfall delvis riktig OLPI - det var ikke pga. fisking at jeg hadde lyst på Echopilot. Derimot trodde jeg det var to anvendelser:

 

-Ekstra sikkerhet ved navigering inn mot land på ukjente steder. Det er klart at hvis Echopilot blir veldig upålitelig ved grunt vann så vil denne bruken falle helt bort.

-Den andre anvendelsen er som tilleggssikring når man beveger seg i litt urene og ukjente farvann. Jeg ser for meg at man kan samholde informasjon fra kartplotter, papirkart og echopilot. Denne anvendelsen er kanskje den nyttigste?

 

Litt nysgjerrig på om det er noen som vet hvorfor grunt vann evt. er problematisk. Jeg kan tenke meg tre muligheter:

1. For kort tid for svingeren til å snu fra sending til mottak

2. For mye støy fra refleksjoner i overflatebølger

3. Støy fra indirekte treff pga refleksjoner mellom steiner etc. som vil forvirre sonaren. Dette gjelder særlig dersom det benyttes retningsbestemt mottak (kontra retningsbestemt sending).

Link to post
Share on other sites

1. Bør ikke være noe problem. Har med frekvens, pulslengde og PRF(puls-repetisjonfrekvens)å gjøre. Har jobbet mange år med radar og et par år med ultralyd så det kan jeg ikke tro er noe problem med et ekkolodd.

 

2. Usikker, men jeg vil anta det kan være problem på veldig grunt vann.

 

3. Her er jeg mer skeptisk. Har liten tro på at man kan stole 100% på at det som blir presentert er slik bunnen foran båten ser ut ved grunt vann, mye steiner, tang etc. etc. At man får masse ekko er jeg ikke i tvil om, men at det processeres og skilles ut slik at man kan stole på det man ser tviler jeg mer må.

Har tro på at det blir for mye ekko, dvs at "ulv, ulv" blir ropt for ofte, og at man til syvende og sist ikke kan stole på dets egenskaper til nøyaktig kartlegging av bunnen foran båten på grunt vann, f.eks inn mot fjell.

 

NB! Det er min tro og mening om dette. De som har et slikt instrument og som har testet det grundig vil selvfølgelig vite mer enn meg. Jeg bygger min tro på den erfaring jeg har med elektroniske hjelpmiddel av forskjellig slag. Har også spurt tidligere kollegaer med ekspertise på sonar om dette da Echo Pilot kom for en del år siden.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB! Det er min tro og mening om dette.

Helt i orden! :smiley:

 

Jeg tok opp emnet fordi båtinstrumenter koster såpass mye at det er greit å få noe som er til nytte! Så lenge jeg vet hva som er erfaringer, begrunnet tro eller rene spekulasjoner så er alle utspill til nytte når jeg trekker min personlige konklusjon. Muligheten for vurdering av ulike innspill er jo også hovedproblemet for andre anonyme fora - uten å skulle spore ut i den diskusjonen her.

 

 

Det står forresten litt på www.echopilot.com om at det klarer en avstand forover som er ca. 3-5 ganger dybden. Dersom det er 2-3 m dypt så klarer det da kanskje ikke mer enn 6-15m fremover. Dersom loddet står langt bak på en båt som er ca 10m så begynner jeg å se noen problemer! Det må her legges til at rekkevidden øker dramatisk dersom bunnen stiger oppover (som jo ofte er tilfellet ved fin-navigering i uthavn).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...