Jump to content

Verdi av båt som har bare har gått i ferskvann kontra båt som har gått i saltvann


kln

Recommended Posts

For et 10-12 år gammel daycruiser med påhengsmotor (til rundt en halv mill), vil det ha noe på si for verdien av båten at den bare har gått i ferskvann? Altså at "slitasjen" er mindre enn på en som har gått i saltvann. 

Eller spiller det ingen rolle, så lenge båten er godt vedlikeholdt?

Finnmaster 62DC

Link to post
Share on other sites

En som har en 10 år gammel påhenger og nettopp fått beskjed om at en reperasjon av tæring på hans motor vil koste ca 38.000kr, vil nok mene at det er en verdiforskjell... 

 

Hvor lenge varer en power trim i sjøvann? Koster jo en 20-40k den også... 

 

For meg er det en stor forskjell. 

Link to post
Share on other sites

kln skrev 37 minutter siden:

For et 10-12 år gammel daycruiser med påhengsmotor (til rundt en halv mill), vil det ha noe på si for verdien av båten at den bare har gått i ferskvann?

Det som betyr mest er hvordan servicehefte er kvitert ut.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ferskvannsbrukt motor vil stort sett være mer lettsolgt til meg i alle fall, gjerne slik at jeg gir mer for den enn saltvannsbrukt tilsvarende. Nå er ikke jeg i marked for større motorer akkurat, men har myst litt på 30hk Yamaha (3-sylindret totakt). Der har jeg sett at ferskvannsbrukte blir solgt langt raskere enn de som har gått i saltvann, dette halvåret jeg har fulgt med på denne modellen. Prismessig sett har de ferskvannsbrukte stort sett ligget i øvre sjikt i forhold til saltvannsgjengen, men det avhenger jo selvsagt også av tilstanden på motoren ellers.

Link to post
Share on other sites

Når det snakkes om salt, så husker jeg tilbake til den tiden før veiene her sør (Kristiansand) ble saltet. Da var det jo ingen her som turte kjøpe en bruktbil i fra Oslo-området, for der saltet de jo. Disse bilene var jo "fulle av rust".  Så en båt/motor som kun har hatt sitt liv i ferskvann, klinger nok noe bedre i ørene hos de fleste vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

kln skrev for 5 timer siden:

For et 10-12 år gammel daycruiser med påhengsmotor (til rundt en halv mill), vil det ha noe på si for verdien av båten at den bare har gått i ferskvann? Altså at "slitasjen" er mindre enn på en som har gått i saltvann. 

Eller spiller det ingen rolle, så lenge båten er godt vedlikeholdt?

Selve båten tipper jeg er av glassfiber som tåler saltvann godt, så egentlig er det bare størrelsen og verdien på motoren som er aktuell her. Du forteller jo hvilken prisklasse det er snakk om (ca en halv mill), men nevner ikke om dette er prisen som ny eller hva du mener verdien ligger på nå, og det vil jo være ganske avgjørende for hvilken prisklasse vi egentlig snakker om.

Link to post
Share on other sites

Hva man kan få for en motor bestemmes ikke av hva den er verdt, men av hva kjøperne mener eller tror den er verdt, og dermed er villige til å betale for den.

 

Da vil det være viktig hva slags erfaringer man angående hva som tok knekken på forrige motor. var det elektronikkfeil (uten korrosjon) eller mekanisk slitasje på en saltsvannsmotor så har det lite å si om neste motor holder seg "rustfri" lenger da det uansett ikke er det so stopper den. Men hvis man har en motor som har tæret i stykker vil man nok ha mye mer interesse av den ferskvannskjørte.

 

En slektning som jobbet som fisker med påhengsmotor fortalte at han fikk god innbyttepris på påhengsmotorene sine hos forhandler fordi de fleste gjerne vil ha en 2 år gammel motor og ikke bryr seg så mye om at det er en motor som har mye slitasje pga at den er yrkesbrukt flere timer hver dag. Så priser man kan få følger ikke nødvendigvis reell verdi. Og for fiskeren så ble det billigere å bytte motor ofte enn å kjøre motoren lenge og få store reparasjonsutgifter pga mye som er utslitt.

 

Tilbake til salt så vil de fleste ikke være istand til å vurdere hvor mye en motor er tæret innvendig. Og det et en selger sier den er ferskvannskjørt er ikke noe man nødvendigvis stoler på da mange selgere har sin egen måte å definere ting som er postivt for kjøpere, og ikke er fullt så ivirge etter å nevne negative ting.

 

Her har vi en velholdt motor (selgers ord), 6 hk Mercury, som selges:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260081519

 

Når det ramses opp vedlikehold som er gjort så nevnes det at olja på girhus og i motor årlig er enten byttet eller inspisert. Følger man vedlikeholdsspesifikasjonene så skal jo olja begge disse stedene byttes årlig (eller hver 100 time, det som kommer først), hvertfall er det slik på de nye nå.

 

Og nevner man at olja er byttet så ville det jo være naturlig å også nevne at impelelren e byttet hvis den er det. Når det da ikke er nevnt (til tross for annet vedlikehold nevnt) så betyr det  sannsynligvis at impelleren er 12 år gammel og skulle vært byttet for fjerde gang nå (basert på vedlikeholdsintervall for tilsvarende ny motor av samme merke).

 

Ellers ser jeg at prisen for en 12 år gammel motor er mer enn halvparten av hva en splitter ny motor av samme merke med like mange hk koster nå, så hvis det skal være like lave årlige utgifter ved å kjøpe denne gamle motoren som å kjøpe en ny så må motorer holde 22 år og man må synes det er like fint å eie motoren siste halvdel av levetiden som første halvdel. De fleste vil nok foretrekke den halvdelen som har garanti og hvor ting er mindre slitt så det er mindre fare for at noe ryker. Men folk får velge selv hva de kjøper, og jeg ser annonsa er merket med solgt (uten at vi vet hvilken pris den er solgt for og om kjøper er fornøyd).

 

Legger også merke til at det ser ut til at strammeskrua (til styringa) på denne velholdte motoren ikke er helt i orden. min strammeskrue på 6 hk Mercury fra 2022 røyk forøvrig flere ganger, så det er jo ikke så overraskende.

 

Legger forøvrig merke til at blant de 6 hk Mercury som selges så er det ekstremt mange som ifølge selger er lite brukt. Om det skyldes at det er endel problemer med motoren så den ikke frister så mye å bruke eller om det er andre årsaker er ofte ikke så lett å vite. Selv fikk jeg brukt min mye mindre enn jeg ønsket pga verkstedbesøk og pga dårlig brukervennlighet i periodene fra feil oppstår og frem til motoren ble sendt på verksted.

 

Man blir hvertfall sprek i armene av å ha en slik motor som stadig må bæres mellom brygga og bilen (for versktedbesøk) og lempes inn og ut av bilen. Og inntil ca 30 drag for å få start er jo også god trening for dem som vil ha store armmuskler. Men selv foretrekker jeg motor som starter på første draget og lempes på båten ved sesongstart og bare tas av for vinteropplag (eller bare kan henge på da også), så derfor byttet jeg etter få måneder til Yamaha, hvor eneste feilen etter ca 150 timers bruk (har ikke telt timer, men har brukt ca 150 liter bensin og antar ca 1 liter pr time i snitt) er at plugghetta løsnet så jeg måtte trykke den på plass igjen en gang.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 2 timer siden:

Når det snakkes om salt, så husker jeg tilbake til den tiden før veiene her sør (Kristiansand) ble saltet. Da var det jo ingen her som turte kjøpe en bruktbil i fra Oslo-området, for der saltet de jo. Disse bilene var jo "fulle av rust".  Så en båt/motor som kun har hatt sitt liv i ferskvann, klinger nok noe bedre i ørene hos de fleste vil jeg tro.

Jeg tror nok veisaltinga (i tiden da Oslo var mye verre enn andre områder) er en større verdifaktor enn saltvannet på påhengsmotoren.

 

For påhengsmotorer så vil de være i vann uansett om det er salt eller ikke. Mens for biler så står det mellom våt saltlake eller tørr snø. Saltlaken er nok også mye saltere enn saltvannet, og mer av det henger igjen på bilen ved parkering enn det som er igjen i påhengeren.

 

Og biler dør jo stort sett pga rust, mens det nok for påhengsmotorer oftere er startproblemer av ukjent art (hvor folk ikke regner korrosjon som sannsynlig årsak, elv om det nok iblant kan være det) som sender dem på søpla.

 

Veisaltinga er nok en stor synder når det gjelder å ta knekken på biler.

 

Jeg var syklende student i Trondheim da veisaltingen begynte for alvor der (politikerne ville ha overgang til piggfritt, så da måtte de salte mye og kverke mange biler i miljøets navn), og merket sykkelen plutselig begynte å ruste mye da.

 

Bilen min hadde tilbrakt mange år på usaltede veier og begynte også å ruste fort da den ble introdusert for veisalt, særlig den vinteren jeg tok mange turer til Drammens saltlake (bilen ble lite brukt om vinteren i den korte tiden jeg hadde den i Trondheim).

 

En bekjent måtte innom et bilverksted i Tyskland eller deromkring og fikk spørsmål om hvor han var fra siden den gamle Passaten hadde så lite rust. Han og bilen holdt til i Finnmark, hvor man på den tiden ikke saltet veiene.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er enklere å selge hvertfall. Prisene er nok ganske like, i utgangspunktet, men de som ikke blir solgt blir gjerne prutet en del på.

 

Vi har hatt et par båter i ferskvann i mange år og det er jo veldig greit å slippe å spyle av salt fra alt i båten. Båten og utstyret holder seg fint år etter år.

da jeg hadde båt i saltvann var det eiring, slitasje og saltbelegg i kriker og kroker. Selv med spyling ofte. 
 

vi kjøpte båt som var gått mesteparten av livet i ferskvann. Vi hadde den på sjøen, men båtplass i elv. Solgte den da den var 15 år. Motor hadde ingen synlig tæring som er vanlig på eldre Suzuki 4-takt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om motoren har gått i ferskvann tar en jo bort potensiell tæring grunnet salt, og dette er helt klart et salgsargument/verdi. Men hvor mye dette utgjør er vanskelig å si. Om båten også befinner seg i ferskvann, men kjøper må bekoste flytting til sjø, er dette også en kostnad å ta med.

Link to post
Share on other sites

For en stor 4-takter så hadde jeg nok vært villig til å betale mer enn for samme motor som har gått i saltvann. Spesielt eldre 4-taktere. Det er mange av dem som har hatt mye tæreskader, og det forventer jeg at en ferskvannskjørt motor ikke har. 

 

Men jeg vet ikke om markedet ellers er klar over den store forskjellen, så jeg vet ikke om de selges faktisk dyrere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg vill definitivt betalt mer. Påhengsmotorer i ferskvann slipper problem med tæring og trimpumpe som ruster opp. Innenbordsmotorer slipper utfordringer med varmevekslere og eventuelt ladeluftkjøler. Kraner og gjennomføringer, drev, elektronikk og strømkoblinger vil være andre komponenter som har det bedre uten det salte miljøet som alltid er i en båt saltvann.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Så å flytte en motor fra Hammerfest til Mandal er ok..

Men å flytte en motor fra Mjøsa til Son er en utgift ?

Jeg har vel aldri indikert noe slik? Men ferskvannskjørte båter befinner seg ofte i ferskvann. Om jeg finner en båt i Bergen og en helt identisk båt og pris på Mjøsa som har gått der hele sitt liv, så ville jeg ha foretrukket å kjøpe den på Mjøsa. Men om jeg og må betale 20 K for å få den til Bergen, hadde jeg trolig valgt den som allerede lå der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...