Jump to content

Forbrenningsluft - areal luftfilterinntak


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hvorfor er arealet luftinntaket på filteret på f.eks min KAD300 bare ca. en knytteneve stort. Dette virker svært lite ift. de relativt store mengder som trengs for forbrenningen. Plasserer jeg hånden tett ved inntaket virker det som om motoren har åndenød, selv på tomgang.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Har lurt på det samme selv. Man skulle jo kunne forlede seg selv til å tro at den ønskete kalde forbrenningsluften kan man kjøre direkte inn på inntaket via en slange utenfra. Altså forlenge luftinntaket på filteret helt ut i friluft.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har lurt på det samme selv. Man skulle jo kunne forlede seg selv til å tro at den ønskete kalde forbrenningsluften kan man kjøre direkte inn på inntaket via en slange utenfra. Altså forlenge luftinntaket på filteret helt ut i friluft.

Hadde først ikke tenkt å svare fordi jeg er nokså usikker, men la gå:

 

Det er jo en forskjell om luften må gå gjennom en kort rørbit som er 7cm i diameter eller gjennom en 3m lang slange som er 7cm i diameter - bare for å nevne 2 ytterpunkter.

 

Mao: det betyr antagelig ikke så mye at hullet virker liten hvis det bare er kort vei at diameteren er så liten.

Link to post
Share on other sites

Mnja. Har vært inne på tanken. Friksjon og det som verre er. Og hadde det vært så enkelt som å sette på en slange, så hadde det vel vært en standardløsning. Men det hadde nå likevel vært hyggelig om de kunnige og regneferdige hadde forklart hvordan dette henger sammen.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig med Andreas, men det problemet kunne vel vært løst med å gå opp litt på diameteren på slangen.

 

Det som virker rart på meg er at orginalåpningen på luftfilterboksen er så liten. Kan ikke skjønne anet enn at det her er en restriksjon som turboens sugetrykk må overvinne ...og sånn sett logisk da er en "effekttyv"??

 

Skal pinadø prøve meg med å fjerne luftfilteret og det ytterste dekselet under gange for å se om det utgjør noen forskjell.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne anet enn at det her er en restriksjon som turboens sugetrykk må overvinne

Det var jo slik de kontrollerte effekten på mopeder og hundrekubikkere i gamle dager ... innsnevring før eller etter forgasseren, kanskje helst etter, men konsekvensen blir jo den samme. Med en slange av større diameter enn inntaket, burde det jo gå greit (forutsatt annen ventilasjon av motorrommet, da).

 

Innvendinger??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Litt fra "boka" igjen:

Ja men dette gjelde "samtlige motorer under 25 KW"

 

Til SW 'et al.. En må huske på at hvordan maskinen er designet er viktig her ... det er forventet at under gange, ved gitt turtall, så skal det være et vist sug i inntaket / filteråpningen ... og ja, fjerning av et skittent filter vil ha positiv innvirkning... men rent burde ikke. Det som er viktig for maskinens forbrenning og effektivitet er at det ikke dannes undertrykk i maskinrommet under gange ved hvilketsomhelst turtall. Hvis en har undertrykk (for lite luft), så vil maskinen få "åndenød" og slite med å få nok luft som igjen vil ha negativ innvirkning på forbrenningen og derfor effektiviteten....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Joda, Krapyl, skjønner den der med ventilasjonsbehovet. Men spørsmålet var vel mer i retning av om det er "mulig" å rett og slett legge en slange (tett) fra luftfilteret og til friluft, for å gi motoren forbrenningsluft direkte utenfra. En forlengelse av innsuget, for å si det på en annen måte. Altså uten å blande inn luften i motorrommet; forutsetningen blir vel da annen ventilasjon av rommet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det mulig å legge et rør/slange direkte fra skutesiden og til luftfiltret som besørger forbrenningsluften til beistet. Gode gammle Bernoulli kan bidra til å dimensjonere dette med sin velkjente ligning for strøminingsmotstand.

 

Dette bli jo ofte gjort på biler som beveger seg på dypt vann, der kan luftinntaket forlenges og førers over hyttetaket.

 

Hvorfor dette ikke blir gjort på båter kan jeg ikke svare på, men det kan vel være at det ikke er så veldig nødvendig siden forbrenningsluften kun er en del av nødvendig luftmengde får at besitene under dørken skal trives og yte maskimalt når Herren kommander full effekt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men spørsmålet var vel mer i retning av om det er "mulig" å rett og slett legge en slange (tett) fra luftfilteret og til friluft, for å gi motoren forbrenningsluft direkte utenfra. En forlengelse av innsuget, for å si det på en annen måte. Altså uten å blande inn luften i motorrommet; forutsetningen blir vel da annen ventilasjon av rommet.

Har gjort det på et par tidligere båter. Den ene (uten turbo) forlenget jeg 2 av luftrørene fra skutesiden og koplet disse inn på luftinntaket. Da motoren samtidig ble underlagt omfattende overhaling, er det ikke mulig å si om det var den friske sjøluften som bidro til merkede forbedringen i ytelse.

 

På båt nr. 2 som var en NW900 lot jeg motoren suge luften gjennom kanaler lagt til tilstøtende og meget stort stuverom. Merket at motoren gikk bedre. Grunnen til at luftekanalene ikke ble lagt direkte til skutesiden, var at en motor-teknikker frarådet dette. Han mente at motoren under ugunstig vær (mye sjøsprøyt) kunne inhalere luft som inneholdt mye "støv" av sjøvann. Dette mente han at kunne være ugunstig for turbo pga. fare for rust. Da det tilstøtende rommet som sagt var både meget stort og svært godt ventilert, valgte jeg å hente motorluften fra der selv om enda kaldere luft var utenfor båten.

 

Når det gjelder et slikt opplegg er det en forutsetting at man anbringer meget god elektrisk drevet ventilasjon. Denne bør/må koples slik at den starter automatisk når motoren startes. Uten dette vil man få meget høy temperatur i motorrommet. Jeg brukte 2 stk vifter med høy kapasitet og klarte å holde motorromstemperaturen rundt 35-40 grader.

 

Når det gjelder NW'en var temperaturen i motorrommet rundt 40 grader før omleggingen av ventilasjonen og merket effektøkning når motorromsluke ble åpnet. Dette kan selvsagt også ha med mangel på luft, som selve temperaturen. Det forundret meg imidlertid at man installerer en motor med turbo og ladeluftkjøling, og lar motoren suge inn varm motorromsluft. Istedenfor å gi motoren frisk og kjølig sjøluft.

 

Når det gjelder eventuelle probleme med "sjøsprøyt" inn i luftinntaket, kan dette sikkert forhindres ved leggemåte av luftrør, f.eks ved å legge den i et par 360 grader sløyfer og med drenshull i bunn. Eventuelt at man lar luften gå igjennom en kasse med horisontale spalter hvor luften kan få "rent av seg" fuktigheten. Ulempen er sikkert at denne ekstra motstanden for luften vil kreve ytterligere store luftslanger.

 

Med vennlig legmannshilsen BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder et slikt opplegg er det en forutsetting at man anbringer meget god elektrisk drevet ventilasjon. Denne bør/må koples slik at den starter automatisk når motoren startes. Uten dette vil man få meget høy temperatur i motorrommet. Jeg brukte 2 stk vifter med høy kapasitet og klarte å holde motorromstemperaturen rundt 35-40 grader.

 

...

 

Det forundret meg imidlertid at man installerer en motor med turbo og ladeluftkjøling, og lar motoren suge inn varm motorromsluft. Istedenfor å gi motoren frisk og kjølig sjøluft.

Nå, det er vel ikke så rart?

 

Du sparer de viftene og hele opplegget som du selv beskriver. Og så unngår du dette med innsuging av 'vann'. Og den forskjellen i temperaturen på innsugingsluft blir vel kanskje vanskelig å måle bak ladeluftkjøleren, sier magefølelsen meg. Uten ladeluftkjøler blir det muligens noe annet.

 

Skulle jeg bestemme:

 

1. øke luftetversnitt/installere vifte som blåser inn i motorrommet (ihvertfall ikke at den suger ut!!!)

2. forbedre ladeluftkjøleren

Link to post
Share on other sites

Gjorde et regnestykke på en VP TAMD30A (Turbo og ladeluftskjøler) og kom til ett luftforbruk på 495 m3/h. Mener jeg brukte en formel fra Vetus sine sider. Fikk en til å regne på dette med slanger og kom til at jeg måtte installere 8 stk Ø 60 mm tilluftslanger til motorommet. Husker ikke helt lengden på slangene eller hvor mange svinger det var, men mye slanger ble det ihvertfall. Lagde istedet ett kammer på hver side som var "åpent" med rist ut av skrog, og drenering ned til bunnen av båten i tilfelle vann kom inn, videre 4 hull på hver side inn til motorrom. Temperaturen holdt da mellom 35 - 45 grader C i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...