Jump to content

Trykktesting drev - hvor nødvendig er det?


5nacks

Recommended Posts

Hei,

 

Yanmar SD-50 drev. 

 

Etter å ha fått god hjelp fra et Skiens-firma med reparasjon av slitespor i propellakslingen, skal jeg montere to nye simmeringer samt oringer. Er det nødvendig med trykktesting før sjøsetting? Hvis ja, er det noen snille folk her som kunne ha bistått med utstyr eller tips til noen som låner/leier ut slikt utstyr? Båten står på Vallø (Surka) og skal sjøsettes førstkommende lørdag. 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Ask said:

Hei.

 

Eg kan diverre ikkje hjelpa, utover at eg aldri har trykktesta våre to SD20-drev.

Me har hatt båten i 18 år, og eg har skifta zimmerringar mange gangar.

 

Kva betalte du for å få fylt i slipespora?

Takk for info! Det er betryggende. Skal hente akslingen i morgen, men skulle ikke koste mer enn noen 100-lapper, maks en tusenlapp sa de. 

Link to post
Share on other sites

Det var ikkje dyrt. Det er fint om du sender ein IM med kontaktinfo til firmaet.

 

Ein gang eg hadde båten på land såg eg at nabobåten sleit med at olja lakk ut av drevet.

Dette var fordi dei ikkje hadde fått satt drevet rett saman, når dei skifta membran.

Dersom du har splitta drevet, for å skifta membran så kan det lekka olja ut/ vatn inn.

Fyll gjerne på olja så snart drevet er montert tilbake i båten, slik at du ser om det renn olja ut.

 

Husk å sett zimmerringane rette vegen. Skråsida inn mot midten. Fjørene mot oljesida og sjøsida.

Tanken er at når trykket aukar skal ringane tetta betre.

 

Lykke til.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ask said:

Det var ikkje dyrt. Det er fint om du sender ein IM med kontaktinfo til firmaet.

 

Ein gang eg hadde båten på land såg eg at nabobåten sleit med at olja lakk ut av drevet.

Dette var fordi dei ikkje hadde fått satt drevet rett saman, når dei skifta membran.

Dersom du har splitta drevet, for å skifta membran så kan det lekka olja ut/ vatn inn.

Fyll gjerne på olja så snart drevet er montert tilbake i båten, slik at du ser om det renn olja ut.

 

Husk å sett zimmerringane rette vegen. Skråsida inn mot midten. Fjørene mot oljesida og sjøsida.

Tanken er at når trykket aukar skal ringane tetta betre.

 

Lykke til.

 

Takk for tips! Drevet er ikke splittet, bare propellaksling er demontert. Trenger ikke bytte membran før om tidligst 3 år :) 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, AMelbye said:

ikke akkurat det samme, men jeg har trykktestet undervannshus på utenbordsmotor ved hjelp av trykktester for kjølevannsystem på bil. Måtte lage til en liten overgang, men det gikk helt fint. Jeg tror de har trykktester (for bilens kjølevann-system) på biltema.

 

Ah, smart! Skal sjekke ut det. Har både påhenger, drev og kjølesystem. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 2 timer siden:

Er det nødvendig med trykktesting før sjøsetting?

Nødvendig.... det spør hvem du er det.

For meg så tar det 45 min å trykkteste og vacuumteste.

Det er et stykke til nærmeste mobilkran og det koster meg ca 8000 å bli løftet opp, og 1000kr pr time den må vente.

Derfor velger jeg å gjøre det skikkelig og ikke halvveis.

 

Om du er spesialist på overflatekontroll av tetninger, og er dreven på montasje av simmerringer, og dyktig på å sikre riktig overflate på rett sted på akslingen så er prosentvis sjanse for lekkasje mindre enn for almuen, men fortsatt godt tilstede...  

Din trøst er at en fortsatt får kjøpt deler til SD-20

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ask said:

Hei Dieselfan. Dette høyrest fornuftig ut. Det er veldig fint om du kan gje ei kort skildring av utstyret som trengs, kva det kostar, og korleis du går fram. 

 

Takkar 

Ask 

Og om du vet hva som er normalt prøvetrykk? Jeg har forsøkt å finne ut av dette for SD-50 drevet, men finner ikke ut hva som er spec. Er det 0,5 bar som er vanlig å prøvetrykke med?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

Det er veldig fint om du kan gje ei kort skildring av utstyret som trengs, kva det kostar, og korleis du går fram. 

 

5nacks skrev 27 minutter siden:

Og om du vet hva som er normalt prøvetrykk?

 

Hei begge, Yanmar seildrev manualer har jeg ikke. Verdier for prøvetrykking bør komme fra workshop manual/service manual for rett drev og for rett serienummer. Kan ikke finne rett manual i Dokumentregisteret, men det er lett tilgjengelig på nett for små kroner. Kan dere ikke spleise på en WM og samtidig gjøre litt dugnad og legge den i Dokumentarkivet? Utstyret jeg bruker er i stor grad hjemmelaget. Nødvendig utstyr for tilkobling er også beskrevet i manualen. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, dieselfan said:

 

 

Hei begge, Yanmar seildrev manualer har jeg ikke. Verdier for prøvetrykking bør komme fra workshop manual/service manual for rett drev og for rett serienummer. Kan ikke finne rett manual i Dokumentregisteret, men det er lett tilgjengelig på nett for små kroner. Kan dere ikke spleise på en WM og samtidig gjøre litt dugnad og legge den i Dokumentarkivet? Utstyret jeg bruker er i stor grad hjemmelaget. Nødvendig utstyr for tilkobling er også beskrevet i manualen. 

Takk! Jeg har WM for drevet, kan gjerne legge det i dokumentarkivet. Men, finner verken testprosedyre eller specs på trykk 🤔 Håper ikke jeg er så dårlig på å lese 🙈

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 11 minutter siden:

Men, finner verken testprosedyre eller specs på trykk 🤔

Høres ikke bra ut... heller ikke referanse til egen test manual?

Jeg har en liten gul bok som jeg skriver opp den slags type verdier i, for SD-20 har jeg skrevet ND og det betyr "not documented" så det tyder på at jeg ikke har finne skriftlig dokumentasjon, kun fått det muntlig...

 

Flott om du kan legge inn din WM i dokumentarkivet, husk å begynne trådtittel med Yanmar, slik at den havner sammen med annet fra Yanmar, innleggene ordner seg alfabetisk tror jeg...

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: skiensfirmaet failet i oppdraget. Stålet i akslingen var for hardt, og overflatemetallet sprakk. I tillegg har de dreid akslingen fra 34mm til 28,5mm!? Hadde jeg visst at de var usikre på om de fikk de til, hadde jeg heller gått for en løsning med speedisleeve. Utrolig surt. Nå skal en pensjonert metallarbeider se på akslingen for å vurdere om han kan dreie en hylse som kan settes utpå for å oppnå original dimensjon. Krysser fingrene, for hvis ikke blir det 12 000 for ny aksling.. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 12 minutter siden:

Snakk med noen som driver med påleggssveising.

Vil anta Hæhre og andre store entreprenører med gravemaskinskuffer og lignende som slites mye driver mye med påleggsveis eller vet hvem man kan kontakte. Og der er det nok mye hardt metall i bruk som Hardox og lignende.

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 45 minutter siden:

Nå skal en pensjonert metallarbeider se på akslingen for å vurdere om han kan dreie en hylse som kan settes utpå for å oppnå original dimensjon.

Husk på at det er ikke bare å få riktig dimensjon som er viktig. Styrken får du ikke tilbake med ei hylse, men kanskje du har nok styrke?

 

Konisk overgang kunne nok kanskje gitt bedre styrke, men det er jo mer krevende å få til å passe og dermed kanskje ikke så lurt likevel.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 5 timer siden:

Følger det med nipler som passer til tappe og fyllehullet på DPE drevet? Jeg antar at det er der en må kople seg til for å kunne trykkteste drevet?

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, 19 fot said:

Husk på at det er ikke bare å få riktig dimensjon som er viktig. Styrken får du ikke tilbake med ei hylse, men kanskje du har nok styrke?

 

Konisk overgang kunne nok kanskje gitt bedre styrke, men det er jo mer krevende å få til å passe og dermed kanskje ikke så lurt likevel.

Tanken har slått meg. Akslingen er dreid ned 5,5mm, midter jo litt styrke av det. Jeg får forhøre meg med pensjonisten i kveld. Forhåpentligvis kan han faget sitt godt, og kan komme med noen vurderinger. 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 29 minutter siden:

Vil anta Hæhre og andre store entreprenører med gravemaskinskuffer og lignende som slites mye driver mye med påleggsveis eller vet hvem man kan kontakte.

Når en gjør påleggssveis på tynne aksler så er det gassflamme og pulvertilsats i roterende benk som er metoden. 

Påleggssveis som slitesveis er noe helt annet...

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 3 minutter siden:

Vet du hvem som kan hjelpe en privatperson med dette? 

Kjente dette miljøet veldig godt for 20år siden, men i dag er hele kontaktnettet mitt i rullator eller så har de flytta til Spania... dessverre.

 

Om jeg kommer på noen jeg tror det er verdt å spørre så hører du fra meg.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, dieselfan said:

Kjente dette miljøet veldig godt for 20år siden, men i dag er hele kontaktnettet mitt i rullator eller så har de flytta til Spania... dessverre.

 

Om jeg kommer på noen jeg tror det er verdt å spørre så hører du fra meg.

Takk for det :)

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Kjente dette miljøet veldig godt for 20år siden, men i dag er hele kontaktnettet mitt i rullator eller så har de flytta til Spania... dessverre.

Da får trådstarter holde utkikk etter en som legger påleggsveis på den nedslitte lagerbanen på akselen til rullatoren sin, for isåfall har han truffet på en av kameratene dine :-)

 

Forrige gang jeg sveiset (ca 2 uker siden) så virket det som det forsvant mer enn det kom på. Men sånn blir det jo lett med tynnplate (ca 1mm, men med ekstremt mye rust så det er enda mindre igjen) med 2,5mm elektrode. Mye enklere å sveise når det er litt tykkere gods, da blir det jo et  greit resultat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...