Jump to content

Trykktesting drev - hvor nødvendig er det?


5nacks

Recommended Posts

Oggiwara'en skrev for 3 timer siden:

Følger det med nipler som passer til tappe og fyllehullet på DPE drevet? Jeg antar at det er der en må kople seg til for å kunne trykkteste drevet?

Det var litt klønete svart av meg.  Jeg kjøpte nevnte kit og brukte nippelen fra denne, den gule: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/pumpe-for-giroljeskift-2000022625

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: den lokale pensjonisten dreier til en hylse som passer på akslingen, slik at original diameter oppnås. Fyren og verkstedet hans virker lovende. Har også kjøpt et lite brukt SD50 drev, for mindre en hva en ny aksling koster. Er det slipespor i den akslingen, setter jeg på speedi sleeve (noe jeg burde ha gjort på den jeg har i utgangspunktet), eventuelt flyttet simmringenes plassering med distanseringer. Lesson learned. Nå får jeg forhåpentligvis en aksling som minst holder tett frem til våren, og da har jeg vinteren på meg å inspisere det nye brukte drevet og lage et lite delelager for fremtidige reparasjoner. Får jo ikke tak i en del til under 10k når det gjelder Yanmar. 

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 4 timer siden:

Takk for tipset. Den pumpen har jeg jo allerede.  :smiley:

jeg gjorde det samme, brukte nippelen fra det settet og satt det sammen med en pumpe for testing av kjølevannsreservoar på bil. Jeg fikk forsåvidt bare testet med trykk - ikke med vacuum med det settet jeg har.

For å svare på overskriften: hvor viktig det er å trykkteste - for min del handler dette om å sjekke om noe er galt før jeg begynner å bytte deler. Hvis jeg ikke har en diagnose bytter jeg jo deler på måfå og det blir mye jobb og dyrt i lengden. Kan også brukes for å sjekke at man har gjort jobben skikkelig. I mitt tilfelle ville jeg byttet alle tetninger om jeg ikke hadde mulighet til trykktest. Med en trykktest fant jeg ut at jeg bare trengte å bytte én tetning. Jobben ble mye mindre.

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev 2 minutter siden:

Hvis jeg ikke har en diagnose bytter jeg jo deler på måfå og det blir mye jobb og dyrt i lengden.

Ikke enig - jeg vet hvor mange timer akslingen i mitt girhus statistisk holder, eller om jeg har hatt 0.18mm fiskesene mellom propell og girhus, da bytter jeg om båten er oppe fordi det koster latterlig lite i forhold til å få hit mobilkran når jeg oppdager at det er for sent og jeg ser olje på sjøen bak båten.

Jeg kaller det erfaringsbasert preventivt vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering: anleggsflaten ble veldig bra på akslingen, men et "nytt" problem dukket opp. I bakkant av der simmeringene skal sitte, så skal det gå en skrå kant som skal flukte mot en kon skive som sitter før propellhuben. Denne skrå kanten ble dreid bort av skiensfirmaet som dreit seg ut, og derfor vil ikke dette bli en god løsning selv om pensjonisten gjorde en bra jobb med å bygge opp akslingen til riktig dim. Akslingen er nå søppel, og jeg krysser fingre tær og det som er for at det går smertefritt å bruke deler fra drevet som blir levert i helga. Har lyst til å navngi skiensfirmaet til skrekk og advarsel til andre, men daglig leder har fått til kl. 12:00 i morgen for å rydde opp etter seg. Jeg står i fare å måtte betale for et ekstra båtløft fordi jeg ikke for sjøsatt innen avtalt tid (andre båter skal på land). 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Ikke enig - jeg vet hvor mange timer akslingen i mitt girhus statistisk holder, eller om jeg har hatt 0.18mm fiskesene mellom propell og girhus, da bytter jeg om båten er oppe fordi det koster latterlig lite i forhold til å få hit mobilkran når jeg oppdager at det er for sent og jeg ser olje på sjøen bak båten.

Jeg kaller det erfaringsbasert preventivt vedlikehold.

joda, med en båt på den størrelsen og med slik historikk er jeg helt enig. Noen deler bør byttes preventivt.

@5nacks dette var trist - krysser fingrene for at de ordner opp og at dette løser seg :nonod:

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, AMelbye said:


@5nacks dette var trist - krysser fingrene for at de ordner opp og at dette løser seg :nonod:

Ja, skikkelig uflaks. Dette var selvfølgelig den siste tingen som skulle ordnes etter en god uke med intensiv jobbing på båten, fra etter jobb til sent på kveld og fra tidlig morgen til sent på kveld i helgene. Hadde gledet meg til en velfortjent minihelg utpå i morgen, men det utgår. Firmaet har fortsatt ikke respondert på mail, sms eller telefon 😔

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev On 24.8.2022 at 16.25:

Oppdatering: skiensfirmaet failet i oppdraget. Stålet i akslingen var for hardt, og overflatemetallet sprakk. I tillegg har de dreid akslingen fra 34mm til 28,5mm!? 

 

5nacks skrev for 12 timer siden:

Ny oppdatering: anleggsflaten ble veldig bra på akslingen, men et "nytt" problem dukket opp. I bakkant av der simmeringene skal sitte, så skal det gå en skrå kant som skal flukte mot en kon skive som sitter før propellhuben. Denne skrå kanten ble dreid bort av skiensfirmaet som dreit seg ut, og derfor vil ikke dette bli en god løsning selv om pensjonisten gjorde en bra jobb med å bygge opp akslingen til riktig dim. 

 

Hva slags bakgårdsfirma er det du har rotet deg bort i her? De kan da umulig ha peiling på det de holder på med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Firmaet heter Everit AS. Holder til i Skien. De har fått mange sjanser til å rydde opp. De svarer ikke på mail, sms eller telefon. Dette havner i sekken med dyre erfaringer, kanskje den dyreste og mest unødvendige. For dette baller på seg med verksted for shimsing, ekstra gebyr for at båten ikke kommer ut til avtalt tid. Jeg kunne jo bare flyttet simmereringene på akslingen :worry: Legger ut navnet her slik at andre ikke går på samme smellen. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt (brukt) drev er montert. Drevet ble levert fra Bergen lørdags ettermiddag. Demontert og tatt service på drevet lørdags kveld. Gammelt drev demontert og nytt delvis montert søndag. Drev og motor koblet sammen mandag. Testkjørt på tirsdag, ingen ulyder. Sjøsettes i dag 15.30. Valget med å å bytte hele drevet var for 1) slippe ekstrakostnader og tiden for å demontere lager og tannhjul på ny propellaksling for riktig shimsing, og 2) det nye drevet er nyere og har gått få timer. 

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Hulda said:

Det, @5nacks, er slike dyrkjøpte irritasjoner som man bare må legge bak seg så fort som mulig. Det eneste som er sikkert, er at det kommer fler :-) Og du er ikke alene, har flere slike med Hulda.

Du har helt rett! De mørkeste tankene har heldigvis lagt seg. Nå ser jeg frem til å komme meg utpå igjen:) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...