Jump to content

Saowanee får motoroverhaling. Motor Common rail FNM HPE 225


NilsPils

Recommended Posts

Etter oppfordring starter jeg denne tråden om en delvis sjekk og overhaling av motoren til Saowanee.

 

Båten er en 32.5 fot one-off bakdørsbåt fra 2009, produsert i Thailand med italiensk design. Motoren fra 2007 har gått rundt 11-1200 timer.

Dette er en common rail 5-sylindret dieselmotor basert på samme motor som går i noen utgaver av Alfa Romeo 156 or 166. Min er med 10-ventiler. Senere utgaver har 20 ventiler. Commonrailsystemet er standard Bosh, bortsett fra dyseåpningene som er 30% større enn på standarddysene.

 

I år hadde jeg periodevis startproblemer som ikke kunne tilskrives vanlige feil som manglende startstrøm eller manglende dieseltiførsel. Etter å ha renset begge dieseltankene, satt inn nytt startbatteri, skiftet dieselfiltere var det fremdeles ikke start når startmotoren dro rundt med full fart. Jeg satte inn gjennomsiktig slange og sjekket at det ikke var luft i systemet og at matepumpa ga nok diesel i retur.

 

Etter en tid med gjentatte forsøk startet motoren plutselig. Den hostet litt med en gang, men gikk så ganske jevnt og fint. Og den startet igjen ved neste forsøk. Men man kan ikke dra på sjøen med en motor som kanskje starter, så dette måtte jeg finne ut av.

 

Mistanken gikk (selvfølgelig) i retning injektorer og evt. høytrykkspumpa. Jeg var så heldig å få beøk av en kar med tilsvarende motor som hadde diagnoseverktøy. Det var i perioden da den ikke startet. Diagnosetest med bare startmotor ga ikke mange holdepumkter, bortsett fra at railtrykket kom opp i 320 bar på startmotorturtall. Det skal være mer enn tilstrekkelig til start ifølge boka. Jeg fikk også et tips om å sjekke ventilklaringene mens jeg var i gang.

 

Det kommer mer i neste oppdatering. Viser foreløig bilde av båt og motor. Det er ganske grisete i bunnen av båten på bildet av motoren fordi jeg nettop har tappet av kjølevannet.

 

IMG_0171.JPG.2b1ea4a16111e84fd511318be10c9bf4.JPGIMG_0218.JPG.2b71b80e09d5cba3416508d6da736a40.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev 4 minutter siden:

Dette blir spennende å følge!

Det var forsåvidt det jeg håpet det ikke skulle bli . . 

 

Ellers håper jeg også på kommentarer og tips fra noen med tilsvarende motor. Det er også en Facebookside for oss med FNM-motor. Fint om flere melder seg på der.

FNM marine motor, owners and fans Norway.

https://www.facebook.com/groups/727969484702960

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Etter å ha plukket av intercooleren på toppen av motoren var det lett tilgang til injektorer og toppdeksel over kamakselen. Intercooleren tok jeg med hjem for sjekk. Den er friskmeldt.

 

Jeg målte ventilklaringene til ca. 0.4 - 05 på det meste og 0-0.1 på det trangeste. Etter boka skal det være 0.3 - 0.35 på henholdsvis inntak og eksos. Med 0 - 0.1 ser jag muligheten for brent ventil eller ventilsete (?). Med overliggende kamaksel er det vel ikke andre muigheter enn slitt venti eller/og slitt ventilsete som kan gjøre at klaringen minsker merkbart?

 

Injektoren satt litt fast, men jeg fikk ut den ene (Nr.5) i første omgang. Den var veldig sotet på dysespissen og hadde tegn til rust (!).

 

Etter dette ble konklusjonen at topplokket må av for nærmere inspeksjon. Og da baler det på seg. Mye omkringliggende ræl som må demonteres. Heldigvis har jeg god plass rundt motoren, selv om det er litt lavt under taket. (dørken).

 

Med dette erklærer jeg årets båtsesong for foreløpig avsluttet. Men det kan egentlig være det samme. Jeg har fått en liten helseutfordring og går på medisiner mot hjerteflutter i påvente av elektrosjokk i oktober. Typisk norsk ventetidsgaranti. Egentlig føler jeg meg ganske bra, men legen sier jeg ikke bør dra på sjøen i løpet av ventetiden. Men han sa ingenting om motoroverhaling . . .

IMG_0314.JPG.c75f8683f0703358482dd74add8dcb71.JPG

IMG_0233.JPG.b666bc2007f4cd6ee351a2bd80f6fff0.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem på en Mercedes en gang. Helvete å starte men var den først kommet i gang gikk den som en klokke. Etter en masse feilsøking og skifting av dyre deler solgte jeg den med feil og informerte kjøper om både feil og hva som var gjort. I ettertid har jeg konkludert med at der er stor sannsynlighet for at registerkjedet var slitt slik at kam- og veivsensor er bittelitt ute av timing. Elektronikken nekter motorstart om ikke begge disse signalene kommer samtidig innenfor en viss toleranse. Denne toleransen er veldig knapp FØR motoren har startet men vides ut når den er i drift for å unngå "uforklarlige" motorstopp. Vet ikke helt hvordan en måler slikt men det kan være greit å ha i bakhodet om du ikke finner andre feil... Mercedesen startet som et skudd med startgass for da kom den opp i driftsparametre på startmotoren. Samme løsning på en annen bil der gasspotmeteret hadde ulovlig verdi for start men greit for drift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 22 minutter siden:

Jeg hadde et lignende problem på en Mercedes en gang. Helvete å starte men var den først kommet i gang gikk den som en klokke. Etter en masse feilsøking og skifting av dyre deler solgte jeg den med feil og informerte kjøper om både feil og hva som var gjort. I ettertid har jeg konkludert med at der er stor sannsynlighet for at registerkjedet var slitt slik at kam- og veivsensor er bittelitt ute av timing. Elektronikken nekter motorstart om ikke begge disse signalene kommer samtidig innenfor en viss toleranse. Denne toleransen er veldig knapp FØR motoren har startet men vides ut når den er i drift for å unngå "uforklarlige" motorstopp. Vet ikke helt hvordan en måler slikt men det kan være greit å ha i bakhodet om du ikke finner andre feil... Mercedesen startet som et skudd med startgass for da kom den opp i driftsparametre på startmotoren. Samme løsning på en annen bil der gasspotmeteret hadde ulovlig verdi for start men greit for drift.

 

Hos meg ser tannreima fin ut. Ser ingen grunn til at timingen skal være feil. Men reima blir skiftet uansett. For å finne tilbake til riktig timing har jeg overettmerker på tannhjulene og på den gamle reima.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her følger mekkegutta med!

 

Det som @SveinHarefererer til antar jeg gjelder registerkjederl. I ungdommen, på nedkjørte V8'ere, var det til tider umulig å justere tenninga. Stroboskoplampa gikk helt bananas. Med 0- til 0,1 ventilklaring er det vel nødt til å ha svidd hakk i ventilen. Det som undrer meg akkurat nå, er rust på en dyse.

 

Forøvrig, ønsker god bedring! Vi har ved noen anledninger måttet ty til private ressurser for å unngå å dø i helsekø. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

antar jeg gjelder registerkjeder

Ja, på Mercen handler om kjede men timingproblem kan komme av flere ting. Bare et tips som en kan ha i bakhodet på elektroniske motorer...

 

Elektronikken VET hvorfor den ikke vil starte men det er slett ikke sikkert at den vil fortelle om det...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her må vi følge ja. Håper du slipper de store overraskelsene nå da . Lykke til med restart av den andre motoren også. Du skal sikkert følge trekkfuglene du også litt senere i år så greit å bli ferdig med sånt arbeid.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 23 timer siden:

Mistanken gikk (selvfølgelig) i retning injektorer og evt. høytrykkspumpa. Jeg var så heldig å få beøk av en kar med tilsvarende motor som hadde diagnoseverktøy. Det var i perioden da den ikke startet. Diagnosetest med bare startmotor ga ikke mange holdepumkter, bortsett fra at railtrykket kom opp i 320 bar på startmotorturtall. Det skal være mer enn tilstrekkelig til start ifølge boka.

Men er det ikke like sannsynlig at en sensor som ligger i grenseland kan være synderen ?

Jeg har sensorer tilgjengelig som du kan låne om du vil gjøre nye forsøk, før du åpner motoren.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 4.9.2022 at 13.03:

Men er det ikke like sannsynlig at en sensor som ligger i grenseland kan være synderen ?

Jeg har sensorer tilgjengelig som du kan låne om du vil gjøre nye forsøk, før du åpner motoren.

 

Takk for det. Men nå er motoren allerede åpnet og topplokket og mye annet hjemme på hobbyloftet. Kommer tilbake til det etter hvert.

 

Vi sjekker alle pluggene, men det betyr selvfølgelig ikke at sensorene er i orden. Mitt inntrykk er at det er brukt veldig tynne ledninger til alle sensorene. Tilkoblingene i pluggene er nok et svakt punkt. Vi går over det etter hvert som vi monterer igjen. Koimmer tilbake til tilbudet hvis det blir aktuelt.

 

Når jrg sier vi, så er det fordi jeg har med styrmannen, eldstesønnen min, på laget. Han er bedre på elektronikk en meg, mens jeg er mer på det mekaniske.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt eldre motor enn min nye ja. 

Men har nu meldt meg inn i facebook gruppa. Greit med en gruppe for dette merke.

Sjøl om jeg jo håper det går lang tid før jeg får noe av problemer med min. Runder jo først 100 timer kommende helg.

 

Men har opplevd veldig god service fra Junker Marine, som jo er importør av FNM nå. Veldig service innstilt.

Å fordelen med disse er vel av de fleste motorer kan en kjøpe deler til via bil sjappa.

Din er Alfa motor, å min er Iveco. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 39 minutter siden:

Din er Alfa motor, å min er Iveco

Mine er basert på Alfa 166 150 hk 10V. Så lenge det er snakk om bildeler finnes disse lett tilgjengeli på nettet til brukbar pris, Når det gjelder deler for marisineringen koster det nok en del mer. Men jeg har sluppet lett unna foreløpig.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Topplokket er ute. Det var mest jobb rundt inntaksmanifolden. Måtte ut med railen høytrykkspumpa og en haug med rør og slanger. Det går mest i innevndig torxskruer på denne motoren. Topplokkboltene er dessuten ikke vanlig torx, men torx plus. Jeg måtte ut med innpå et par båtlapper hos Würth for å få tak bits for torx IP60 til topplokkboltene. Men med det settet har jeg det meste en kan ønske seg av torxpiper og bits.

 

Men jeg ble lurt av at boltene til eksosmanifolden var vanlig innvendig sekskant. I dårlig lys og uten briller så jeg det for sent og greide å ødelegge det første bolthodet med en torxbit. Men det løste seg ved at jeg demonterte topplokket med eksosmanifolden på, tok det hele med hjem til hobbyloftet og boret ut bolthodet. De andre bolten kom lett når jeg brukte riktig verktøy. Da gikk det også greit å få ut resten av injektorene og glødepluggene.

 

Første inspeksjon:

Sylnderne ser bra ut. Det er nesten umerklig slitekant og ingen riper eller store skader. Men i sylinder 5 (den som hadde rust på dysespissen) har det stått LITT vann i sylinderen. Halveis ned i sylinderen (stempelet i midtstilling) er det en liten skygge  der stempelringen har stått. Det er bare et lite smalt parti på ca 40 -50 mm omkrets. Det blir på nedsiden fordi blokka heller den veien. Det kjennes nesten ikke med fingeren og jeg tror jeg rett og slett overser det. Tror det har liten hensikt å gå over med fint smergel.

 

IMG_0320.JPG.f8b5fa497dc5a5ce1a0a32dc52ce9146.JPG

 

IMG_0322.JPG.8605057dfc1ae01f7736f8056fb29d65.JPG

 

 

Jeg har sendt lokket komplett med ventiler og kamaksel til ventiljustering, planering og eventuell overhaling av ventiler og ventilseter. Det var ingen synlige tegn på lekkasjer gjennom toppakningen. Ventilene så også bra ut så langt en kunne sobservere uten demontering. Jeg har fått høre at Sarpsborg Motorfabrikk har lagt ned virksomheten. Derfor gikk topplokket til Widar Jahrmann på Jaren. For meg som bor i Gjerdrum er det ikke så veldig langt unna. Regner med å ha lokket tilbake om en ukes tid. Ventiljusteringen inkluderer bytte av avstandsbrikke ettet måling av klaringene. Jahrmann har sett med slike brikker liggende, mens jeg hadd måttet bestille etter oppmåling. Det ville bli for komplisert og langdrygt. Derfor valgte jeg å sette bort det hele.

 

IMG_0337.JPG.66d046c10e44706f64b7c08ed67b6fce.JPG

 

IMG_0338.JPG.a7ad29d7627548eae74ec9939c029ab7.JPG

 

IMG_0335.JPG.e5b0514a1ed467d8bf13e1c47a118870.JPG

 

Ingen av de andre injektorspissene hadde samme tegn på rust, men de var veldig sotete og våte av diesel. Injektoren vil bli levert komplett til testing med det første.

 

IMG_0334.JPG.0660100736e7b5bb20defb29a66f01b1.JPG

 

Årsaken til tegn på vann i sylinder 5 er foreløpig uoppklart. Først går mistanken mot den saltvannskjølte eksosmanifolden. Den vil bli behørlig testet mhp. internlekkasje. Sånne koster nok mer enn skjorta, hvis de fremdeles kan skaffes. Så dette blir litt spennende.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 13 minutter siden:

Årsaken til tegn på vann i sylinder 5 er foreløpig uoppklart. Først går mistanken mot den saltvannskjølte eksosmanifolden. Den vil bli behørlig testet mhp. internlekkasje.

Lager du deg en jigg for å trykkteste den? 

 

Ellers må jeg si det er trist at du har problemer med motoren. Det er jo ikke gamle motoren, og ikke har den mange timer på nakken heller. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Mitt inntrykk er at det er brukt veldig tynne ledninger til alle sensorene. Tilkoblingene i pluggene er nok et svakt punkt.

Det er vi klart enige om Nils.

FNM får nok kabelstokkene fra bildelleverandør. 

Audi A4, A6 med PD og CR samt Volvo 1.6D med CR er bare noen eksempler på motorer som har hyppige kabelbrudd og kontaktproblemer.

Men med VCDS (VAG diagnose) så kan en lese ut historie og lese live data og funksjonskjøre nesten alle komponenter på motoren, noe jeg skulle ønske at FNM diagnosen kunne også...  den er jo for å si det rett ut, litt "enkel" og kostbar.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Lager du deg en jigg for å trykkteste den? 

 

Ellers må jeg si det er trist at du har problemer med motoren. Det er jo ikke gamle motoren, og ikke har den mange timer på nakken heller. 

 

Nå har jeg jo ikke avdekket så mange alvorlige problemer enda . . og er ved godt mot foreløpig. Ikke trist enda, forutsatt at manifolden ikke lekker. Da vil jeg blitt LITT trist. Jeg lager meg et enkelt opplegg for å prøve med trykkluft på eksossiden. Jeg har allerede bestemt meg for at dersom manifolden er OK vil jeg bruke de pengene til varmepumpe i huset hjemme. Når jeg mekker det meste selv, regner jeg med uansett å slippe unna med mindre utlegg enn mange andre bruker på den årlige servicen . . .

 

Motoren er fra 2007, altså 15 år allerede med rundt 1200 timer. Og det er allerede 9 år siden forige gang jeg hadde startproblemer og fikk overhalt injektorer og høytrykkspumpe. Og akurat i år passet det jo bra med en motorjobb som jeg har nevnt tideligere. Noe båtrelatert må en jo ha når en ikke får gå ut på havet. Egentlig ser jeg på det delvis som en forebyggende inspeksjon og revisjon, noe vel alle motorer burde ha en gang i blant.

 

Muligens er startproblemet så enkelt som at vi daukjører motoren for mye så den soter ned og dessuten står lenge ubrukt om vinteren med kulde og kondens. Den ble også stående lenge ubrukt i sommer. Den burde nok roteres i løpet av vintersesongen. Men det blir vanskelig når den er vinterkonservert og jeg er bortreist.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 5 minutter siden:

Kan du ved anledning dele et bilde av din motor forfra, uten deksler ?

 

Mener du noe sånt . .? Det er litt trangt nedi der, så det er ikke så lett å få nok avstand. Er dt noe spesielt du vil se . ?

 

IMG_0234.JPG.0d7dbdf4e798804decd138708ecca299.JPG

 

IMG_0312.JPG.de1d08edaa810e7abe9d8773f5d1107b.JPG

 

IMG_0236.JPG.8e0e0a8c63b01b7d9ee135938ac4e9bf.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...