Jump to content

Saowanee får motoroverhaling. Motor Common rail FNM HPE 225


NilsPils

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor glødepluggproblemer skal gjøre at den er tungstartet. Jeg gløder aldri på vår Yanmar, den starter før du hører at startmotoren går rundt uansett. Gløder heller ikke på bilen på denne tiden av året. I motsetning til båtmotoren så har den common rail. 

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å lese av railtrykket under oppstart? Hvis det er diesel som har seget tilbake mot tank så er det greit å være klar over at det må være et visst trykk i fuel railen før ecu tillater motoren å starte. Vet ikke hvilket minimumstrykk det skal være hos deg, men er ikke trykket høyt nok i railen vil ikke ecu åpne for å starte motoren. At noen motorer starter lett uten gløding, mens andre ikke gjør det har først og fremst sammenheng med hvordan de er konstruert. Jeg tipper du har et problem med en utett dieseltilkopling et sted som gjør at diesel siger tilbake etter en stund. forsøk å kople en dieselkanne rett inn på matepumpe og se om problemet forsvinner da.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor glødepluggproblemer skal gjøre at den er tungstartet. Jeg gløder aldri på vår Yanmar, den starter før du hører at startmotoren går rundt uansett. Gløder heller ikke på bilen på denne tiden av året. I motsetning til båtmotoren så har den common rail. 

 

Har tenkt det samme. Men det KAN se ut som om den starter lettere med varm motor eller i varmet vær. vi er i båten enda. Nå starter den, men ikke på første runde med startmotoren . .

Kaftein ØL skrev 14 minutter siden:

Har du mulighet til å lese av railtrykket under oppstart? Hvis det er diesel som har seget tilbake mot tank så er det greit å være klar over at det må være et visst trykk i fuel railen før ecu tillater motoren å starte. Vet ikke hvilket minimumstrykk det skal være hos deg, men er ikke trykket høyt nok i railen vil ikke ecu åpne for å starte motoren. At noen motorer starter lett uten gløding, mens andre ikke gjør det har først og fremst sammenheng med hvordan de er konstruert. Jeg tipper du har et problem med en utett dieseltilkopling et sted som gjør at diesel siger tilbake etter en stund. forsøk å kople en dieselkanne rett inn på matepumpe og se om problemet forsvinner da.

 

Vi leste av trykket med bare startmotor før overhalingen. 320 bar. Etter boka skla det være rikelig for start. Jeg ha planer om å få skaffet med et sett plugger så jeg kan koble meg inn på kabelbunten og lese av. Regner med at sånne plugger er standard Bosch . (?). Jeg tror jeg finner sammenhengen mellom spenning og railtrykk et sted.

 

Jeg vil koble meg til både på returslangen og på tilførselslangen med 3-veisventiler, så jeg kan sjekke returdieselen både mhp. mengde og luft, samt kjøre motoren med ren diesel direkte fra kanne ved behov. må bare handle litt deler først . .

 

Vi må hjem for å hente mer utstyr før vi kommer videre med testing. Det kan bli på onsdag . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men multimeter har vi alltid med . .

 

Vi målte spenningen til lyspæra som skal indikere gløding. Fikk litt varierende spenning hver gang jeg vred på nøkkelen, både med og uten pæra innsatt.. Mest rundt 8 volt, og av og til kom det et kort glimt i pæra. Jeg tolker det som en opplagt indikasjon på feil. Tror mest på ustabil relekontakt.

 

Nå tar vi pause til onsdag, minst. Tirsdag brir det restart på blodpumpa på AHUS igjen. Den har hittil startet hver gang . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 9.10.2022 at 15.51:

Nå tar vi pause til onsdag, minst. Tirsdag brir det restart på blodpumpa på AHUS igjen. Den har hittil startet hver gang . . .

 

Da kan jeg melde fra i geriartriklubben at pumpa er vellykket restartet og går jevnt og fint på normal tomgangsturtall. :thumbsup:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 8 minutter siden:

 

Da kan jeg melde fra i geriartriklubben at pumpa er vellykket restartet og går jevnt og fint på normal tomgangsturtall. :thumbsup:

 

Så er det bare å komme deg ned og fortsette jobben med den andre pumpa:-)

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Denne gamlingen i geriatriklubben har slitt med en kraftig forkjølelse, hoste, feber og bihulebetennelse, men er på bedringens vei, blodtrykket er under kontroll med en liten pille hver dag. Idag var jeg en tur i båten og tømte den for sengetøy, puter, klær osv. Og så avtalte jeg opptak om en uke. Håper formen er bedre da, det er et styr med innpakking med stativ og 6 × 10m presenning.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 4 timer siden:

 

Da kan jeg melde fra i geriartriklubben at pumpa er vellykket restartet og går jevnt og fint på normal tomgangsturtall. :thumbsup:

 

Godt å høre :flag_bp:

 

Lagt til:

Jeg har vært på sykehuset i dag og fått nytt høreapparat. Kvalifiserer det, sammen med kraftig prolaps og isjias, til opptak i geriatriklubben?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

Det var bra!

 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Godt å høre :flag_bp:

 

Lagt til:

Jeg har vært på sykehuset i dag og fått nytt høreapparat. Kvalifiserer det, sammen med kraftig prolaps og isjias, til opptak i geriatriklubben?

Bare hvis du fortstetter å snakke om det . . :giggle:

Ønsker deg ellers god bedring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 4 minutter siden:

 

Bare hvis du fortstetter å snakke om det . . :giggle:

Ønsker deg ellers god bedring.

Takk 👍 Jeg skal holde kjeft 😅

 

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Hallo!!!! Motoren i båten er foreløpig det siste tilskuddet i geriatriklubben!😳😳😳

@Komodo har å holde deg unna den biten!😅😅😅

😅 usikker på om Nils regner blodpumpa si som en del av båten 🤣🤣🤣

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 1 time siden:

 

Om det er 'Common Rail', så er den jo det ... :giggle:

Det funker ikke. Den  ene skal ha lavt trykk og den andre skal ha høyt.

 

A propos railtrykk. Jeg mistenker ikke uten videre at startproblemene skyldes for lavt railtrykk, men skal få det bektreftet. På nettet får jeg plugger til å koble meg på med uttak til oscilloskop. Et pc-basert oscilloskop koster rundt 1000 kroner inkl. frakt og MVA på nettet. Kjekt å ha, har bestilt på e-Bay. Men det tar tid, så det blir nok ikke testet før til våren når vinterkonserveringen er over.

 

Ellers tror jeg på teorien om dårlig relekontakt i glødepluggstyringen. Jeg har googlet en del og funnet blant annet dette om Mecedes bilmotor: https://daseuropeanautohaus.com/how-to-recognize-a-glow-plug-relay-failure-in-your-mercedes-in-spring/. Her står det blant annet:  "When it’s cold outside and you turn the key to start your car, your engine may struggle to turn over and fire up. Diesel engines, in particular, may have a hard time because the cylinder block and head absorb much of the compression heat needed for ignition."

 

Vi har målt dårlig spenning på en glødeplugg og lav og varierende spenning til glødeplugglampa. Det ser dessuten som om startproblemene er relatert til kald motor. Alt peker mot dårlig relekontakt. Dette releet sittter i en liten svart boks festet direkte til motoren som koster noen hundrelapper. Jeg har bestilt ny på nettet og regner med å få byttet og testet før vinterkonserveringen.

 

Ellers har jeg planer om å installeret T-er og kraner så jeg lettvint kan sjekke for luft i returdieselen og kjøre med diesel fra kanne. Kommer tilbake til det når jeg har handlet deler og installert.

 

Så da er sammendraget i testprogrammet:

 - Sjekke for luft i returdieselen

 - Sjekke matepumpas kapasitet

 - Fikse glødepluggstyringen

 - Sjekke høytrykkspumpe/trykkregulator  ved å måle railtrykk under drift ved forskjellige turtall og belastninger

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette glødereléet, finn en annen plassering enn motorblokken. Vibrasjonen fra motoren er ikke bra. Jeg planlegger å flytte glødereléet på GM'en. Det har vært under planlegging i 22 år. Maturing process, som vi sier når sommelet tar overhånd.

 

Kriteriet for medlemsskap i geriatrklubben er når du har blitt kastet ut fra jobben for aller siste gang. Og NAV med glede har overtatt forsørgerbyrden for ditt skranglete legeme. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Dette glødereléet, finn en annen plassering enn motorblokken. Vibrasjonen fra motoren er ikke bra. Jeg planlegger å flytte glødereléet på GM'en. Det har vært under planlegging i 22 år. Maturing process, som vi sier når sommelet tar overhånd.

 

Har tenkt det samme. Men hvis det kan vente i 22 år så cooler jeg det kanskje litt . . Skal se om det lar seg gjøre på enkelt vis . . Jeg kunne fått overhalt bytteenhet for en hundrings, men valgte å kjøpe fabrikkny. Da kan jeg beholde den gamle. Tror den lar seg fikse til å ha i reserve. Vibrasjonsproblemer med kontakter kjenner jeg godt fra min tid som vannturbinkonstruktør.

 

Det samme gjelder også elektronikkboksen som også er festet på motoren. Den inneholder sikringer, ECU og et kretskort med et par releer. Der har jeg allerede måttet bytte releet til startmotoren. Men den boksen lar seg ikke så lett flytte på grunn av en kort og tjukk kabelstokk.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 6 minutter siden:

 

Har tenkt det samme. Men hvis det kan vente i 22 år så cooler jeg det kanskje litt . . Skal se om det lar seg gjøre på enkelt vis . . Jeg kunne fått overhalt bytteenhet for en hundrings, men valgte å kjøpe fabrikkny. Da kan jeg beholde den gamle. Tror den lar seg fikse til å ha i reserve. Vibrasjonsproblemer med kontakter kjenner jeg godt fra min tid som vannturbinkonstruktør.

 

Det samme gjelder også elektronikkboksen som også er festet på motoren. Den inneholder sikringer, ECU og et kretskort med et par releer. Der har jeg allerede måttet bytte releet til startmotoren. Men den boksen lar seg ikke så lett flytte på grunn av en kort og tjukk kabelstokk.

 

Dette med bokser festet på motor, er jo kjent som en dårlig ide fra Volvo Penta. De har jo hatt en del problemer med bokser som rister i filla.

Ellers ser det jo ut som FNM har lært litt, da de nye motorer har elektronikkboksen med lang kabel så denne kan festes hvor det passer i motorrommet. Så litt fremskritt er det. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

VP har lært. Det er derfor de fortsetter med løsninger som gjør det umulig å bytte all olje, rister i stykker elektro etc.

 

Blir bedre salg av reservedeler og verkstedtimer pga det. = bedre inntekt :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var i båten og satte inn nytt gløderelee i går.

 

Tok en prøvestart først. Den startet OK og denne gangen fortsatte glødeplugglampa å blinke jevnt mens motoren gikk. Det var noe nytt, som sikkert må tolkes som en alarm og feilmelding.

 

Vi skiftet den svarte boksen med releet og startet igjen. Lampa lyste som den skal og slukket etter start. Ingen blinking mer. Case closed.

 

Releboksen ble montert på det samme festet på motoren. Kabelstokken og plassen und motoren gjør det komplisert å plassere det utenfor motoren. Men vi tok vare på den gamle boksen, den vil bli åpnet og studert og satt i stand hvis mulig. Ellers koster en ovehalt bytteboks under hundrelappen inkl. frakt. Og den lar seg bytte uten store problemer. Du trenger pipenøkler med forlenger. Og så må du ha litt små hender, og der kom junior inn i bildet.

 

Det neste blir presenning og vinterkonservering i boblehavna i Oslo. Da vil jeg demontere eksosforbindelsen som lekker, varmevekslerne for diesel og gearolje og ta med delene hjem til snekkerloftet for ettersyn og rep. Ombord vil jeg rengjøre motoren for korrosjon etter lekkasjen fra impellerpumpa og male. Jeg har også planer om litt andre småarbeider under presennngen. Kommer tilbake til det . .

 

På bildet ser en den gamle releeboksen omtrent litt til høyre for midten. Den er grå på bildet fordi den er spraymalt etter montering. Den nye er i svart plast. Bildet er tatt under motorarbeidene da den store elektronikkboksen var demontert. Med den på plass er tilgjengeligheten litt vanskeligere. Men som sagt, med litt små hender går det å bytte uten annen demontering. Og heldigvis har vi god plass rundt motoren . . .

IMG_0295.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...