Jump to content

2*VP KAD32. Bytte ut motorinstrumenter til 6in1 samleinstrument

Bellil

Recommended Posts

Hei.

I en Bavaria 32 Sport -05 har vi i dag en Raymarine C70 med radar og autopilot. Plotteren fungerer for så vidt greit, men kartene er ikke oppdatert siden slaget ved Stiklestad så derfor bruker vi en enkel Androidpad med Navionics som kart. Løsningen fungerer helt greit.

En ny plotter (Axiom eller Element) med fortsatt autopilot (et absolutt krav) og radar (kjekt og ha) kunne vært interessant. Problemet er at det jo ikke er plass til en stor plotter. Selv en 9" blir for stor på den plassen som C70 har. Hvis jeg skal bytte kunne jeg tenkt meg ha plotteren der hvor alle instrumentene er og så ha ett 5 i 1 eller 6 i 1 instrument til hver motor.

Her er to alternativer

https://www.aliexpress.com/item/1005002908930751.html

https://www.ebay.co.uk/itm/174409582156

1769521625_e-bay6in1.JPG.8bb14ac3574c43cdf73c45a9489834fb.JPG

Kjenner noen av dere til slike kombiinstrumenter og vil det være enkelt med PlugandPray?

Jeg må ha turtall, timer, oljetrykk, temp og spenning.

Dybde og fart vil jeg i tilfelle ha på plotter

Tankmåler er også lurt å ha.

Tilt på drev beholdes som det er.

Slik ser det ut i dag

IMG_20220811_202154.jpg.833450b35fd47ac3b583f71cf04c3407.jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Kanalkapteinen skrev 12 minutter siden:

Mener de er brukt med hell på både mercruiser og VP. Mye kan justeres i oppsettet, så de skal takle flere type signaler. Men sjekk manualen før kjøp 🙂

👍

Får vel kjøpe en og teste ut nå i høst for om mulig bygge om instrumentpanelet i vinter

D5L

Et alternativ kan kanskje være å bruke signal-converter for å sende alle de andre signalene til kartplotter. Innbiller meg at de fleste moderne kartplottere har mulighet for å vise motordata og tankmålere sendt som NMEA. Turtellere kan kanskje beholdes og flyttes ut på sidene for å beholde timeantall.

NOK 441.61  37% Off | Dual Channel NMEA2000 Converter /N2K Converter CX5003 Multifunction NME A2000 converter /N2K Converter NMEA2000 Connect Up to 18
https://a.aliexpress.com/_mKb88mu

Fantino skrev for 3 timer siden:

Et alternativ kan kanskje være å bruke signal-converter for å sende alle de andre signalene til kartplotter. Innbiller meg at de fleste moderne kartplottere har mulighet for å vise motordata og tankmålere sendt som NMEA. Turtellere kan kanskje beholdes og flyttes ut på sidene for å beholde timeantall.

NOK 441.61  37% Off | Dual Channel NMEA2000 Converter /N2K Converter CX5003 Multifunction NME A2000 converter /N2K Converter NMEA2000 Connect Up to 18

Dette har jeg også vurdert. 
Har folk gode erfaringer med installasjon av slike convertere? 

Beklager for litt spam av tråden @Bellil, men det er kanskje relevant i denne sammenhengen uansett. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Hvis alle hadde holdt seg så langt innenfor tråden som deg @Kanalkapteinen så hadde det ikke vært noe problem. Det du spør om er helt innafor hva jeg spør om. Det er jo nettopp det geniale her. Jeg har en løsning i tankene, men kanskje finnes det en bedre løsning som jeg ikke visste om.

Kjør på. Jeg henter popcorn og :drink: og er spent på utviklingen:smiley:

D5L

• 8 måneder senere...
Fantino skrev On 12.9.2022 at 8.49:

Ting tar tid. Dette ser veldig interessant ut. I dag er det montert en Raymarine C70 med radar, dybde og "autopilot" (er jo i grunn bare en kursholder/kjør til x) så den må beholdes. Ny plotter med disse funksjonene koster langt over hva jeg vil betale. Vurderer en løsning med monitor og dette gratis greiene på en "pc", men har ikke satt meg inn i hva som trengs og om det finnes noen "nesten hylleløsning".

Er i hvert fall veldig klar for å bytte ut de instrumentene som er der i dag da jeg synes de gir for dårlig analog info.

D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...