Jump to content

Angripende eller lekende spekkhoggere

tobixen

Recommended Posts

å tømme drivstof på sjøen virker ikke,  det fant de ut i alaska. når Exxon Valdes gikk på grunn,  da måtte de bruke stålrør i sjøen. som de slo på for å holde dem borte fra oljesøl,  som de ellers bare svømvte rett  in i.

Tobixsen. ?   er du å se på AIS ?

du er sikkert i nærheten av oss andre ?  vi er i Porto. til mandag. 26sept.

Reversere med en gang, i sirkel,  og lage mye lyd. har virka for noen.

mens for de ved Coruna sist mandag virka det ikke, selv med masse kanonslag så angrep de bevist båt etter båt.

Å slå på stål/metall rør. senket i sjøen. og lage mye lyd. ser også ut til å virke.

Vi holder tett på kysten,  slalom imellom fiskeredskap.  slitsomt.  men har sluppet unna til nå.

Aurora å Careka.  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

tobixen skrev On 20.9.2022 at 17.53:

Angrepene kommer som regel uprovosert - de færreste som blir angrepet har aktivt prøvd å oppsøke spekkhoggere.

Hvis dette stemmer så skulle det vel være sånn at noen oppsøker spekkhoggerne (det er det helt sikkert), men det er hovedsakelig dem som ikke oppsøker spekkhoggerne som blir angrepet. Den varianten er vel lite trolig.

Jeg tror heller det er slik at blant dem som blir angrepet så finnes det også endel som aktivt har oppsøkt spekkhoggerne, men det er ikke et som blir den offisielle versjonen.

La oss si man har fulgt etter spekkhoggerne og så angriper de båten, hva skal man da si?

Alternativ 1:

Vi fulgte etter og hver gang spekkhoggerne skiftet kurs så gjorde vi det også og femte gangen så angrep de båten så den ble skadet.

Alternativ 2:

Vi ønsker å unngå spekkhoggerne, men de kom etter oss og angrep plutselig båten vår uten grunn.

Tipper nok at mange hvor alternativ 1 er riktig svar vil velge alternativ 2 om det ikke er andre vitner fordi de selv er skyld i angrepet og ønsker at forsikringa dekker skadene og at de ikke blir oppfattet som noen som plager spekkhoggerne og fremprovoserer angrep.

Tror vel det er sånn at rundt 301 av 300 som har fått ødelagt båten av disse dyrene ikke ønsket å se de i utgangspunktet.  
tro meg. Det er ingen.  _ingen_ seilere langs kysten i Spania / Portugal som ønsker å se spekkhoggere.  

å faktisk oppsøke dyr som potensielt kan drepe deg og nesten garantert ødelegger båten din og setter deg på land i uker eller måneder når du er på vei til Tropene tror jeg ingen seilere gjør.  

Redigert av Enzo (see edit history)
Enzo skrev for 5 timer siden:

Tror vel det er sånn at rundt 301 av 300 som har fått ødelagt båten av disse dyrene ikke ønsket å se de i utgangspunktet.  
tro meg. Det er ingen.  _ingen_ seilere langs kysten i Spania / Portugal som ønsker å se spekkhoggere.  

å faktisk oppsøke dyr som potensielt kan drepe deg og nesten garantert ødelegger båten din og setter deg på land i uker eller måneder når du er på vei til Tropene tror jeg ingen seilere gjør.  

Man ser jo i ekstremt mange andre sammenhenger at folk oppsøker dyr som kan være farlige fordi folk undervurderer hvor farlig det er å komme nær dem. Er det da noen grunn til å tro at akkurat spekkhogger er et unntak og det ene dyret ingen oppsøker?

Freya er jo et godt eksempel på stort og farlig dyr som mange oppsøkte og hvor det oppsto mange farlige situasjoner (enkelte var nok riktignok ikke klar over at hun var i nærheten, men det var da jammen mange som visste det også av dem som var farlig nærme).

Og for få dger siden så vr det  en landet rundt sak i avisene til A-pressen der elgku med kalv var ute på et jore og en mann gikk utover mot dem for å filme eller fotgrafere. Resultatet ble at elgkua gjorde et byks mot mannen for å få ham til å forstå at han skal holde seg unna, og han tok da omsider hintet.

Og det er bare to av veldig mange eksempler.

Når det gjelder spekkkhugger så kan jo navnet killer whales kanskje være med på å holde folk litt unna, men neppe så veldig mye. Det har jo også gang etter gang blitt preissert at dette navnet ikke er fortjent ((husker ikke om det var spekkkhogger som ikke hogger spekk eller om det var Killer Whale som ikke dreper).

Kikker man på Wikipedia på spekkhogger så står det ikke noe om at de kan angripe båter. Så om folk får et inntrykk av at de er forholdsvis ufarlige for mennesker (båter) er jo ikke så veldig rart.

Derfor mener jeg det er helt naturlig at endel folk undervurderer faren og oppsøker spekkhoggere. Og når det deretter går galt så vil de ikke fortelle at de har gjort noe dumt og historien ut til andre blir da at de ikke har oppsøkt spekkhoggerne og på den måten blir statistikken som viser at nesten ingen av de angrepne har oppsøkt spekkhoggerne feil.

Og selv om nå alle hadde vært hellt ærlige om hendelsesforløpet så ville man likevel fått en helt feilaktig statistikk på dette da det er helt normalt at folk snakker mye mer om sammenstøt de ikke er skyld i selv enn de tilfellene der de selv har skylda.

På samme måte som noen her har konkludert med at mennesker stort sett er uskyldig i sammenstøtene mellom båt og spekkhogger kan man lett si at det kun i 20% av sammenstøtene mellom 2 biler finnes en som er skyld i dette (som naturligvis er feil).

For la oss si at slike er et sammenstøt mellom bil A og bil B g det varierer hvem som forteller deg om sammenstøtet de har vært involvert i. I 90% av tilfellene så har fortelleren vært uskyldig, altså er fortelleren kun skyld i 10% av tilfellene. Og så kan man da anta at motpartene er skyld i like mange tilfeller, og 10+10=20% hvor noen er skyldig i sammenstøtet. Det skulle naturligvis vært slik at det er en skyldig i 100% av sammenstøtene, for ellers hadde de ikke skjedd. Men statistikken forkludres av at det stort sett er de uskyldige som forteller (og mange vrir litt på sannheten for å komme unna skyld).

4 hours ago, 19 fot said:

Og selv om nå alle hadde vært hellt ærlige om hendelsesforløpet så ville man likevel fått en helt feilaktig statistikk på dette da det er helt normalt at folk snakker mye mer om sammenstøt de ikke er skyld i selv enn de tilfellene der de selv har skylda.

Kan du forklare hva "skyld" skal bidra med for å forklare hendelsene her? Mener du at de aktuelle seilerne med en slags overlegg oppsøker kontakten med spekkhoggere og dermed har seg selv å takke? 

19 fot skrev for 8 timer siden:

Derfor mener jeg det er helt naturlig at endel folk undervurderer faren og oppsøker spekkhoggere. Og når det deretter går galt så vil de ikke fortelle at de har gjort noe dumt og historien ut til andre blir da at de ikke har oppsøkt spekkhoggerne og på den måten blir statistikken som viser at nesten ingen av de angrepne har oppsøkt spekkhoggerne feil.

Her har du helt ville antagelser. Absolutt alle som ferdes med båt i dette området kjenner til disse angrepene. Alle har en strategi for å unngå disse. Forstår at du og noen andre ikke følger med hva som skjer i dette området, men forstår ikke at det går an å være påståelig når en overhodet ikke har satt seg inn i saken. Sammenligningen med Norge er søkt, da her er det ingen kjente angrep. Her finne du mye rar oppførsel. 

Har tilbrakt mange timer på fordekket og sett delfiner leke. Herlig å se på. Også gøy å se hval. Må innrømme at vi har endret kurs for å komme nærmere og se. Da forsvinner de. Nærmeste jeg har vært er 15 meter unna en hval, vi gikk på autopilot. Rent tilfeldig at vi så hvalen, lå rett under vannflaten. Sist gang jeg krysset Biskaya var det ikke kjente angrep på båter, vi så heller ingen skjøpattedyr på overfarten. Så mest litt nordøst for Gibraltar. 

Nei, at det foregår noe i hodet på disse hvalene som vi ikke har funnet ut av, er hevet over en hver tvil. Vi har vel ikke engang skjønt om ror er noe de leker med, eller om det er ren aggresjon. Om det skulle være aggresjon, er 5 tonn rasende fett og muskler ikke å spøke med. Spesielt ikke når disse dyrene heller ikke er dumme. Vi har sett film av spekkhuggere når de samler sammen sild. Ett slag med halen, og en liten kubikkmeter med sild er slått i svime. Det er futt i de dyrene.

Mener jeg leste det var aggressivitet pga mangel på mat. De oppfatter båter og mennesker som en trussel, eller blir bare gretne av det.

Hadde selv gått for kinaputter som andre har nevnt. Hvis det står om liv eller båt, kan man ikke ta særlig hensyn selv. Kanskje de sluttet hvis alle gjorde det.

Duppe skrev 1 time siden:

Hadde selv gått for kinaputter som andre har nevnt. Hvis det står om liv eller båt, kan man ikke ta særlig hensyn selv. Kanskje de sluttet hvis alle gjorde det.

Vi har en fishtech pinger. En eske kinaputter samt klar actionplan som sier ut av autopilot først og fremst. Så vrenge båten rundt og i revers i sirkler til de gir seg.  
så mye mer tror jeg ikke det er å gjøre.  
klaske stekepanner sammen og lage bråk sies å virke så vi gjør nok det også 

Zitt skrev for 13 timer siden:

Hvordan gikk det med de andre norske båtene dere hadde kontakt med der nede?

Festinalente fra Bergen står på land i Coruna med skade. 
ellers av de Norske så er det mange Norske her.  
fishcake, Off Course. Xantippe. Leva. Kaizen med flere ligger bak oss i løypa og har klart seg fint hittil. 

On 9/24/2022 at 5:14 PM, Careka said:

Hva heter båten til Tobixsen. ?   er du å se på AIS ? (ok fant at den heter Solveig,  men ). AIS ?

du er sikkert i nærheten av oss andre ?  vi er i Porto. til mandag. 26sept.

Solveig, ankommer Lisboa nå, er ikke på AIS, men jeg har en slags tracker på https://solveig.oslo.no/BoatTracker/Boat Tracker.html (det er gått litt råte på den der - den var i utgangspunktet ment å brukes for å kunne se til båten mens den lå for anker, nå prøver den å laste ned posisjonsdata hele veien fra Gdansk til Lisboa, fungerer ikke alltid på mobil eller over tregt internett).

Jeg hadde et uhell og måtte lemne jolla igjen på Berlenga, dersom noen som skal forbi har mulighet til å plukke den opp hadde jeg satt meget stor pris på det :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 9/24/2022 at 6:36 PM, 19 fot said:

Hvis dette stemmer så skulle det vel være sånn at noen oppsøker spekkhoggerne (det er det helt sikkert), men det er hovedsakelig dem som ikke oppsøker spekkhoggerne som blir angrepet. Den varianten er vel lite trolig.

Jeg tror heller det er slik at blant dem som blir angrepet så finnes det også endel som aktivt har oppsøkt spekkhoggerne, men det er ikke et som blir den offisielle versjonen.

Joda, man skal ikke utelukke at det er et visst statistisk bias her.  At enkelte ønsker å komme seg så nært innpå som mulig for å observere dem, det tviler jeg ikke på.  Jeg har selv med et besetningsmedlem som gjerne ville at spekkhuggerene skulle komme nærmere, og at jeg overdrev risikoen.  Jeg tror at de fleste ikke bevisst ønsket kontakt med spekkhoggere, og jeg menerl at det er hevet over enhver tvil at mange som blir angrepet absolutt ikke oppsøkte spekkhoggerene.  Case in point, den norske seilbåten som greide å bli angrepet to ganger - jeg har mine veldig sterke tvil på at den oppsøkte risikoen bevisst andre gangen.

Ellers regner jeg det er med spekkhoggere som delfiner, de er nysgjerrige og liker å komme bort til båten og svømme ved siden av den i noen minutter.  I en periode så vi delfiner hver dag - det var aldri slik at vi observerte dem på avstand på forhånd for så å navigere bort til dem, de bare kom.  En gang kunne vi observere dem på god avstand forut og til babord før de kom bort til båten og holdt oss med selskap en ti minutters tid, for deretter å svømme videre - i motsatt retning av oss.

Spekkhoggerene var ved A Coruña sist, hørte jeg, så det burde være rimelig trygt å ta turen innom Grande Berlenga.  Spektakulært sted. :-)

Jeg har nå en jolle og to ankre der, et ganske nytt Rocna på ca 10 meters dyp.  Jeg ankret opp med to anker og tau, men den spektakulære geologien gnagde i stykker ankertauene mens vi var på fest - så nå har jeg erfart at kjetting er tryggere enn tau.  Båten har vært i berøring med både berg og skjær før den stakk til havs, så nå har jeg tatt den opp på land utfor Lisboa for reperasjoner.  Uff.

Ikke helt on-topic, men jeg benytter tråden siden det er flere her på vei sørover som følger med.

Jeg har nå en jolle og to ankre på Berlenga, og får hjelp med å transportere dette til Peniche.  Jeg står i Algés, litt vestenfor Lisboa, og her blir jeg antageligvis stående i en måned.  Spørsmålet nå er hvordan jeg får dette transportert hit.  Landeveien er sikkert beste mulighet, men jeg løfter det opp her i tilfelle noen skal forbi der og har mulighet til å ta det med seg hit :-)

• 2 uker senere...

Det er over 400 båter til nå som er blitt ødelagt.  da vi runda siste neset,  og neste dag gikk ut fra Sagres. ble en tysk båt angrepet nærme land. 2nm. foran oss,  vi så i kikkerten. at de hoppa rundt båten.  og redningsbåten fra Sagres fløy forbi oss i stopr fart. vi kunne også ser på AIS at pilitibåten i Lagos. var på vei vestover til denne båten,  Vi snudde. full fart tilbake i Sagres. der vi venta en stund,  Det var en Svensak seilbåt som gikk rett før oss ut. og når vi fikk takl på dem på VHF. så gikk de 5 meter fra land. og så på hva som skjedde rett utenfor dem.  de ble ikke tatt.  Så vi gikk ut fra Sagres. og gikk samme avstand. helt inne ved land,  mye foløk på lamnd som så på oss,  de lurte nok på hvorfor vi sneik oss så tatt på land bortover.  når vi rundet neset in mot Lagos kom det en stor Cat, eventbåt med masse folk ombord,  den kom bare litt forbi oss. så var spekkhoggerne der,  men de angrep den ikke,  ble sikkert forvirra. pga alle folkene. som rope å skreik..  de sirkla litt og svømmte videre.

Vi har ligget nå en stund i Alvor,  og blir her en stund til.   før vi dra videre mot Gibraltar.  og de siste dagene har det ikke vært observert noe aktivitet her langs kysten,  men de er der ute.

----  Hva skjer når disse dyra. har sin årlige spekkhugget konferanse. og folteller. sine norlge medlemmer hvor kjekt det er å angripe småbåter,  seilbåter. osv.  hva skjer da.. ??   :) 

---  en båt har blitt senka. så langt av ORCAS,  

400+. har fått stor skader.  hovedsaklig ror.

Spania. sier de skal merke flokken som holder til i Gibratltar område om vinter,  når den nå kommer tilbake.  GPS,  så får vi se hvor de er.

-- de angriper ikke motorbåter som ligger å fisker,  ei heller fiskebåter.  ?  hvor for bare seilbåter.

er det fordi. de skal trenge de ynste opp i å spise halen av hvalene.  

.-----------

det legger en stor demper på seilgleden. i disse farvann. hvis dette fortsette.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

14 hours ago, Ask said:

Hei. 

Dersom ein elg-/hjort-/rådyr- eller kuflokk hadde angrepe bilar gang etter gang, så hadde dei blitt skotne. Kjapt og greitt. 

Tingen er at disse er Freda, i både Spaina og Portugal,  Og reglene sier du har ikke låv til å gjøre dem noe som helst.  Myndighetene har oghså mange ansatte som bare følger disse dyrene og dere oppførsel,  nettsiden hvor alle oppfordres til å raportere in sine møter(angrep) med Orcas,  drives av forserne.  i begynnelsen. tok de vekk alle kritiske spørsmål.  men både i FB gruppa og slikt. har de tillatt mer nå i det siste.  Mine første kommentarer på FB. gruppa. tok det en uke før de godkjennte. :) 

håper at GPS merking. kommer,  og kansje at de må forby eventselskapene. å drive disse turene. for de kjører rett in i flokkene. og de virker nok truende på dyra.

Seilerne. vil helst ikke se dem.  de har angrepet båter på over 100f.   

håper jo bare ikke at slikt skjer oppe i nord også.

Ja,  dag å natt.  har det vært angrep. 

du kan sjekke og lese her inne.  det er kart ove hva de mener er trygge områder. og kart over hvor alle angrep har vært.

https://www.orcaiberica.org/recommendations

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...