Jump to content

Angripende eller lekende spekkhoggere


tobixen

Recommended Posts

I dag hørte vi fra to skip som ble angrepet av spekkhoggere på radio.  Den ene kom seg unna ved å helle diesel i vannet - den andre måtte ha hjelp fra redningstjenesten.  Fire stykker av dem, i Finnisterra-bukta.  Allment anrop hvor alle skip ble anbefalt å holde skarp utkikk og melde fra om de ble angrepet.

 

Da vi passerte var det omtrent blikkstille sjø og et lite vinddrag bakfra i lufta.  Jeg gjorde et forsøk på å skru av motoren og putte seilene til hver side - men resultatet var heller bedrøvelig.  Så utbryter mannskapet mitt "delfiner, der borte!".  Nei, det var ikke delfiner, det var fire spekkhoggere!  Kan kanskje se ut som en mor og tre barn, en av dem var i allefall større enn de andre, og sirklet litt rundt de tre som var mindre.  De dro mer eller mindre i en rett linje på vei sørvestover og ut av bukta, fra vår babord side, et godt stykke foran oss og mot styrbord.  De enset oss ikke.  Jeg tror vi skal fortsette å smyge oss forover en stund til uten annet enn blafrende seil og en halv knops fart ... hm.

 

Til debatt: hva er gode strategier i møte med spekkhoggere?  Det har jo vært litt skriverier i media om at de liker å angripe roret på seilbåter ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er utvilsomt at det aller beste er å holde seg langt unna. Det er vel akkurat det som har vært det største problemet med nevnte skriverier i media, at folk på død og liv skal ha en "klem" med dyret. Spekkhoggere er store dyr, og føler dei seg truet, spesielt om dyret har unger, så er det helt naturlig at dyret går til angrep for å forsvare sine unger.

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, bellen said:

Det er utvilsomt at det aller beste er å holde seg langt unna.

Hallo? Det er jo noen som ønsker å seile forbi Spania og Portugal, da... :rolleyes:

Problemet er sterkt økende og over et større område enn før.
https://www.npr.org/2022/08/20/1117993583/orcas-attacks-spain-portugal-killer-whales
https://www.newsweek.com/orca-attack-sink-sailboat-killer-whale-five-board-miles-coast-1730438

@tobixen - det eneste jeg har lest som kan se ut som det fungerer om du først blir angrepet, er å gå sakte bakover for motor...   Men om det er mulig er jo ganske væravhengig.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

I 1979 var jeg på utsiden av Smøla. Var ute i en ca22'skjermsjekte fra Sørlandet. Vi dorget etter sei/lyr mellom holmene.Da kom en spekkhogger opp på siden av båten, den ville og ha fisk. Den var godt lengre en båten, men det ble ikke opplevd som utfordrende eller farlig.  Men jeg husker det jo! Jeg tenker det gjelder å ikke utfordre dyrene.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke hva du gjør eller ikke gjør her.
Dette er dyr som over flere år av en eller annen grunn har lært hverandre at å angripe båter og tygge på ror er gøy.
Aldri hørt eller opplevd lignende i Norge, og spekkhoggere er det da nok av, men de rører hverken mennesker eller båter.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On 9/17/2022 at 7:51 PM, tobixen said:

Til debatt: hva er gode strategier i møte med spekkhoggere?  Det har jo vært litt skriverier i media om at de liker å angripe roret på seilbåter ...

 

Som andre skriver, så virker det å bakke, evt i en sirkel vanskeligere/ mindre fristende å angripe roret.

 

Vi så noen på vei oppover i juli, men ingen som virket videre interesert i oss, bortsett fra delfinene.

 

Må si jeg lurer på hva som er årsaken til disse angrepene. Virker  å være økende i senere tid og spesielt i disse områdene.

Kan det ha noe med ekkoloddene å gjøre? Hørte en teori om såkalte HD / CHRIP ekkolodd som er blitt vanlig i fritidsbåter, men da skulle jo fenomenet dukket opp flere steder.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det går hypoteser om at det er kulturelt betinget, at dette er noe noen familier rett og slett har tradisjon for å gjøre ... akkurat som at noen grupper mennesker har tradisjon for å pynte stua med nedhugde grantrær rundt vintersolverv.  Det kan forklare hvorfor dette er et fenomen som oppstår hyppig på den iberiske vestkyst, men ikke langs norskeskysten.

 

For å sammenfatte ... her er strategier som er nevnt ved møte med spekkhoggere:

 

* Holde utkikk og prøve å holde god avstand dersom man ser spekkhoggere (kan se ut til å ha hjulpet i vårt tilfelle)

* Helle diesel på vannet (forutsetter vel at man kan holde seg noenlunde i ro, f.eks. slå bi eller dersom man går for motor).  Pattedyr er avhengig av å komme opp for å puste, dersom det ligger en hinne med diesel på toppen av vannet frister det sikkert å dra et annet sted for å puste.

* Skru på motor og sette den i bakk.  Angrep på ror kan da være farlig, og dyrene er smarte nok til å forstå dét.

 

Jeg lurer ellers på hva som er smartest av å seile vs motor, stor fart vs liten fart, etc, for å redusere sannsynligheten for å bli angrepet.  Men for å få noe fasitsvar på det må det nok gjøres studier under kontrollerte forhold ... noe som neppe er enkelt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

* Skru på motor og sette den i bakk.  Angrep på ror kan da være farlig, og dyrene er smarte nok til å forstå dét.

Hva med å ha "løspropell" bak på roret? Gjerne flere over hverandre for å dekke mer av roret. Altså propeller som ikke er koblet til motor, men som snurrer pga båtens fart. De er ikke så veldig farlige å bite i, men hvis det ser farlig ut så kan det vel ha samme nytten som en ordentlig motorisert propell.

 

Selv har jeg påhengsmotor og er vel dermed ganske trygg antar jeg, også har jeg ikke dratt til utlandene med farlige spekkhoggere med båtene mine.

 

En annen løsning kan kanskje være å slå spiker gjennom roret i bakkant vekselvis fra styrbord og babord så det peker ut pigger til begge sider og ikke er så behagelig å bite i. Vet ikke om de skjønner det eller om de må bite litt for å finne ut at det ikke er lurt. Evt forlenge roret litt med en plankebit bakerst som har de nevnte spikerne. Minuset er at det streker litt ekstra (også når det ikke trengs) og at det  lettere kan henge seg fast ting i spikerne.

 

Hvis man ikke ønsker å ha noe slikt på permanent og heller ikke ønsker å ta en dukkert når man ser spekkhoggerne så kan man kanskje ha noe som vippes ned ved behov, feks et rundt rør med slike sidepigger som da ender opp like bak roret og vippes ned tilsvarende ei badetrapp.

 

Men en mulig fare er jo at de biter og skader seg og så blir skikkelig sinna og skal virkelig ta denne båten som er så stikker sånn i munnen når de biter.

 

Noen har nevnt diesel. Hva med å ha dieseldyser på eller foran roret slik at de får det i den åpne munnen hvis de skal svømme bak og bite? Man kan jo ta en gummislange og feste den i fremkant på roret og bore noen 1mm hull med 10 cm avstand og så pumpe ned diesel ved behov. Evt med hull i bakkant av slangen så blir det kanskje nok undertrykk der til at dieselen kommer ut av seg selv til tross for at  den vel er litt lettere enn vann.

 

Eller hva med et nett bak roret hvis spekkhuggerne har skjønt at nett er farlige saker man kan sette seg fast i? Ta feks et håndballmål-nett og tilpass bredden og heng de to øverste hjørnene fast på hver sin side bak på båten. Heng på lodd (feks dregg) i hvert av de to andre hjørnene så nettet holder seg utspent og sperrer for adgang til roret.

 

Eller man kan ha et soolid stålror. Det er ikke noe godt å bite i, og det tåler endel, selv om det nok er innfestningen til roret som er det svake punktet.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen sier at det kan fungere med en jernstang ned i vannet som man slår på, hvis man har rorkult så kan man kanskje prøve å slå der stammen kommer opp. Noen foreslår også å slå på vannet med en åre, men det kan være vanskelig å få til samtidig som man er trygt plassert i båten, og man risikerer jo potensielt å provosere i stedet..

Link to post
Share on other sites

Risikoen er vel generelt sett så liten (selv når man passerer vestsiden av Iberia) at det ikke gir særlig mening å modifisere båten for å være beredt - men å ha med seg noe ekstrautstyr kan være en tanke.  Kanonslag tar ikke store plassen, og hører kanskje naturlig hjemme sammen med nødbluss.

 

Å slå på en jernstang - blir støyen for ubehagelig, slik at de stikker av?  Kanskje det er andre måter å produsere ubehagelig støy på?

Link to post
Share on other sites

Angrep på seilbåter/ror passer inn i mønsteret med at ulike grupper eller individer med spekkhoggere utvikler spesiell adferd ulike steder.
 

Kan jo minne litt om spekkhoggerne utenfor Sør-Afrika (særlig individene Port og Starboard) som siden 2015 har drept mange hvithai. Forskerne har registrert at hvithai nå flykter fra visse områder med spekkhoggere, som altså er ute etter å spise leveren til hvithai. 
 

Sikkert fornuftig å bokstavelig talt sitte stille i båten. Så får man jo håpe at denne selskapsleken ikke deles under slektstreff hos de snille fetterne som bor i Lofoten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 7 timer siden:

Å slå på en jernstang - blir støyen for ubehagelig, slik at de stikker av?  Kanskje det er andre måter å produsere ubehagelig støy på?

 

  • Banging pipes, called oikomi pipes, are metal pipes about eight feet long which are lowered into the water and struck with a hammer to make a loud noise. These pipes have been used to drive or herd marine mammals. For killer whales, pipes were successfully used to help move several whales that were trapped in a freshwater lake in Alaska.

https://response.restoration.noaa.gov/about/media/how-do-you-keep-killer-whales-away-oil-spill.html

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 18.9.2022 at 1.46:

Det er utvilsomt at det aller beste er å holde seg langt unna. Det er vel akkurat det som har vært det største problemet med nevnte skriverier i media, at folk på død og liv skal ha en "klem" med dyret. Spekkhoggere er store dyr, og føler dei seg truet, spesielt om dyret har unger, så er det helt naturlig at dyret går til angrep for å forsvare sine unger.

Godt forslag 🤣🤣🤣

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, tobixen said:

Risikoen er vel generelt sett så liten (selv når man passerer vestsiden av Iberia) at det ikke gir særlig mening å modifisere båten for å være beredt

Well. Når man følger med hva som skrives i FB-gruppa synes jeg ikke risikoen virker å være liten. Den er sterkt økende og det er ikke snakk om at noen oppsøker og forsøker å klemme dem (gudbedre, vi snakker ikke om Freja her!)

https://www.facebook.com/groups/435540734439160/

https://www.seilmagasinet.no/spekkhogger-triola/en-kjedelig-rekord/770028

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

I historien om de som har mistet to ror på en og samme reise står det at det tok sekunder fra spekkhoggerene gikk til angrep og til roret var ødelagt, da har man få muligheter til å komme med kreative mottiltak.

 

Jeg fant noe informasjon på https://www.orcaiberica.org/ - angrepene skjer døgnet rundt, men mest på dagtid.  Angrepene skjer i første rekke på seilbåter under 15 meter.  Snittfarta på båter som blir angrepet er 6 knop - men det samsvarer godt med allminnelig seilfart, så det er ikke nødvendigvis noe årsak/virkningseffekt der.  Det har forekommet angrep på stasjonære båter samt båter opp til 25 knop.  Det gjør tilsynelatende ikke noe forskjell om man kjører med motor eller for seil.  Angrepene kommer som regel uprovosert - de færreste som blir angrepet har aktivt prøvd å oppsøke spekkhoggere.

 

Det rapporteres at 50% kommer skadefritt ut av "angrepene" dersom de har fulgt "sikkerhetsprotokollen" - lettere omskrevet til norsk ser den slik ut:

 

* Båten stoppes, seil skal ned, roret skal være løst, autopilot fjernes (med forbehold om at situasjonen tillater dette).  Dette skal visstnok få spekkhoggerene til å miste interessen.

 

* Kontakt myndighetene på kanal 16 eller telefon 112

 

* Holde seg vekk fra rorkult/ratt og andre potensielt farlige gjenstander, være forberedt på at båten plutselig kan bli utsatt for voldsom krenging og gynging.

 

* Ikke rope på dyrene, ikke røre dem, slå dem, eller kaste ting etter dem.   Faktisk skal man helst unngå å bli sett

 

* Når dyrene har forsvunnet, sjekk at roret fortsatt fungerer

 

* Be om tauing om nødvendig

 

Dessuten - ta notater av tidspunkt og posisjon, og ta video av dyrene om mulig, særlig ryggfinnene er interessante, de gjør det mulig å identifisere dyrene.

 

Det står ingenting om å sette propell i bakk, kaste diesel på vannet, kinaputter, lange jernstenger eller noe slikt - men det står heller ikke noe om at det ikke hjelper.

Link to post
Share on other sites

(etter hva jeg kan forstå er det kun observert "interaksjoner" med spekkhoggere nord for vår nåværende posisjon så langt i september i år, og problemspekkhoggerene virker å være på vei nordover.  Skjønt, i juni/juli var det såpass mange rapporter fra såpass forskjellige steder at det er tydelig at det var mer enn én gruppe spekkhoggere som drev på med dette i juni/juli)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, tobixen said:

Det står ingenting om å sette propell i bakk, kaste diesel på vannet, kinaputter, lange jernstenger eller noe slikt - men det står heller ikke noe om at det ikke hjelper.

Nei, for hele denne Disney-historien rundt hva du skal gjøre er skrevet av biologer som ser disse dyrene som hellige kyr i India. Du skal ikke gjøre noe, bare sette deg ned og vente og om båten flyter når de er ferdige, i så fall kan du be om tauing. Så totalt useless..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

En liten ting jeg kom til å tenke på ...

 

... jeg har flere ganger sett defliner leke seg ved å dykke ned på den ene siden av båten og komme opp på den andre.  I går så det ut som at de gikk ganske grunt og langt akter, muligens mellom kjøl/propell og ror.

 

Spekkhoggeren er for stor til å leke slik, så den må først fjerne roret :-)

Link to post
Share on other sites

Husker en episode på mine trakter for noen år siden, der en hval (tror det var gråhval)  hadde kilt seg fast mellom roret og kjølen på en seilbåt.  Hvalen fikk "ristet av seg" båten, men det var visstnok en ganske skremmmende opplevelse for dem som var ombord. Båten kunne ikke styres etterpå, og kystvakta ble kalt opp for assistanse. Det første sprsmålet fra kystvakta var "hvordan gikk det med hvalen"

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev On 19.9.2022 at 1.46:

Hva med å ha "løspropell" bak på roret? Gjerne flere over hverandre for å dekke mer av roret. Altså propeller som ikke er koblet til motor, men som snurrer pga båtens fart. De er ikke så veldig farlige å bite i, men hvis det ser farlig ut så kan det vel ha samme nytten som en ordentlig motorisert propell.

 

Selv har jeg påhengsmotor og er vel dermed ganske trygg antar jeg, også har jeg ikke dratt til utlandene med farlige spekkhoggere med båtene mine.

 

En annen løsning kan kanskje være å slå spiker gjennom roret i bakkant vekselvis fra styrbord og babord så det peker ut pigger til begge sider og ikke er så behagelig å bite i. Vet ikke om de skjønner det eller om de må bite litt for å finne ut at det ikke er lurt. Evt forlenge roret litt med en plankebit bakerst som har de nevnte spikerne. Minuset er at det streker litt ekstra (også når det ikke trengs) og at det  lettere kan henge seg fast ting i spikerne.

 

Hvis man ikke ønsker å ha noe slikt på permanent og heller ikke ønsker å ta en dukkert når man ser spekkhoggerne så kan man kanskje ha noe som vippes ned ved behov, feks et rundt rør med slike sidepigger som da ender opp like bak roret og vippes ned tilsvarende ei badetrapp.

 

Men en mulig fare er jo at de biter og skader seg og så blir skikkelig sinna og skal virkelig ta denne båten som er så stikker sånn i munnen når de biter.

 

Noen har nevnt diesel. Hva med å ha dieseldyser på eller foran roret slik at de får det i den åpne munnen hvis de skal svømme bak og bite? Man kan jo ta en gummislange og feste den i fremkant på roret og bore noen 1mm hull med 10 cm avstand og så pumpe ned diesel ved behov. Evt med hull i bakkant av slangen så blir det kanskje nok undertrykk der til at dieselen kommer ut av seg selv til tross for at  den vel er litt lettere enn vann.

 

Eller hva med et nett bak roret hvis spekkhuggerne har skjønt at nett er farlige saker man kan sette seg fast i? Ta feks et håndballmål-nett og tilpass bredden og heng de to øverste hjørnene fast på hver sin side bak på båten. Heng på lodd (feks dregg) i hvert av de to andre hjørnene så nettet holder seg utspent og sperrer for adgang til roret.

 

Eller man kan ha et soolid stålror. Det er ikke noe godt å bite i, og det tåler endel, selv om det nok er innfestningen til roret som er det svake punktet.

Sykt mange gode ideer her. 

Link to post
Share on other sites

He, he, eller kansje strekke piggtråd fra kjølen opp til hekken..... Har vel heller tro på eksplosiver som kastes i vannet, men skal man dømme etter rapportene er det sjelden tid til noe som helst før roret er borte. Det kommer nok snart "løsninger" som innebærer undervannshøytalere med en lydfrekvens som skal jage bort spekkhoggere kombinert med strobe effekt fra LED lampper montert rundt baut. Hva sier undersvanns-LED-menigheten forresten? Mye spekkhogger angrep på badesigen i flombelysningen i senere tid? Hva finner ikke menneskeheten på for å senke rikskoen til et "barne- og Instagramvenlig nivå" uansett hva de begir seg ut på som før faktisk innebar store og kjente risikoer......:puke:

Til syvende sist har vi nok oss selv å takke, og må innse at langtur med masseproduserte plastbaljer produsert med et eneste mål for øyet, sterkt preget av downsizing kombinert med selgende ord som "bærekraftig" kansje ikke er for hvermansen med ønske om en traffikert instagramkonto........ 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Big Horn said:

Til syvende sist har vi nok oss selv å takke, og må innse at langtur med masseproduserte plastbaljer produsert med et eneste mål for øyet, sterkt preget av downsizing kombinert med selgende ord som "bærekraftig" kansje ikke er for hvermansen

 

Hm, dette synes jeg var et litt under innlegg, føler at det er noen spark her både til "oss" som drar på langtur og til båtprodusentene ... samt brukere av Instagram

 

Mener du at årsaken til at det er blitt et problem med "interaksjoner" med seilbåter skyldes dårlig rorkonstruksjon?

 

Jeg tror jeg er noe uenig der.  En god del "vanlige" ror er vel designet med en litt svakere bruddlinje slik at man ved uhell skal kunne beholde tilstrekkelig rorflate til nødstyring, samt unngå å rive opp skroggjennomføringen med dertil problemer med vanninntrenging.

 

Eller er det vi som drar på langtur med ett eneste formål, og det er å putte ut fotografier av spekkhoggere på instagramkontoen?  De farlige spekkhoggerene jeg observerte ble sett på god avstand, det ble foreslått å kombinere kikkert og mobilkamera, men ... jeg gadd ikke, hovedformålet med denne turen er ikke å fotografere spekkhoggere, og ikke er jeg på Instagram :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger i Porto nå. Har sneket oss nærme land nedover kysten og hatt Orca-nerven siden vi seilte fra Brest.  Vi krysset biscaya med en liten omvei inn et stykke i bukten for å unngå stedet utenfor Brest også. 
vår strategi er dagseile nærme land. Kinaputter klare.  Depredation pinger klar. Taktikk er å få av autopilot og rett i revers og sirkle. 
 

utenfor Coruna her om dagen var det et angrep ca 6 mil på utsiden av oss mens vi seilte nedover sammen med Careka. 
Dagen etter startet en gruppe etter oss.  4 båter angrepet. En så voldsomt at han tok inn mye vann.  En av båtene var Festinalente fra Bergen som nå ligger for rep i Coruna.  
 

Orca attack reporting gruppen på FB er blitt mer besøkt enn værmeldingen de siste ukene.  
skal være godt å komme oss ut av dette området. Myndighetene her gjør null og niks med tanke på å forebygge med f.eks tagging.  
dette kan ende med at noen begynner å skade dyrene eller at mennesker dør. 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva heter båten til Tobixsen. ?   er du å se på AIS ? (ok fant at den heter Solveig,  men ). AIS ?

du er sikkert i nærheten av oss andre ?  vi er i Porto. til mandag. 26sept.

 

Reversere med en gang, i sirkel,  og lage mye lyd. har virka for noen.

 mens for de ved Coruna sist mandag virka det ikke, selv med masse kanonslag så angrep de bevist båt etter båt.

Å slå på stål/metall rør. senket i sjøen. og lage mye lyd. ser også ut til å virke.

 

Vi holder tett på kysten,  slalom imellom fiskeredskap.  slitsomt.  men har sluppet unna til nå.

Aurora å Careka.  

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...