Jump to content

Angripende eller lekende spekkhoggere


tobixen

Recommended Posts

3 hours ago, Midtpinne said:

Jeg tror kanskje det kom dårlig fram at jeg prøvde å vise at man kan se på problemet på en annen måte enn personen jeg siterte.

 

Skjønner det, det var ikke meningen å kritisere deg :-)

 

Det er vel noen debattanter her som meninger i "ytterkantene" her, av typen:

  • Disse skadedyrene må "tas ut".
  • Man må bare respektere at det finnes farlige dyr der og holde seg langt unna de farvannene hvor angripende spekkhoggere er blitt observert
  • Dersom man blir angrepet, så har man sikkert med vilje og vitende oppsøkt spekkhoggere

Jeg antar at de fleste har synspunkter som er noe midt i mellom.  Uansett, det er verd å tenke litt på at:

  • Dette er en forholdsvis viktig ferdselsåre - det er lett å sitte for anker i indre oslofjord og undre seg over hvorfor folk velger å oppsøke disse spekkhoggerene ... men skal man sørover til Middelhavet, Kanariøyene, Stillehavet eller krysse Atlanteren med dominerende vindretning er det lite trivielt å styre unna.
  • Dersom man skal forbi her, så er risikoen relativt høy - mye høyere enn hva jeg antok i utgangspunktet - nesten så at man kan undre seg over om det er verd med noen midlertidige modifikasjoner av båten for å forebygge eller hindre angrep.
  • Risikoen er imidlertid først og fremst materiell - risikoen for personskade eller død er svært lav (med mindre man virkelig prøver å styre unna og drar så langt ut til havs at redningsressursene ikke rekker frem når vannet plutselig fosser inn gjennom rorgjennomføringen)
  • Respekten for spekkhoggere og ville dyr generelt sett er kanskje noe lavere i Norge enn i bl.a. Spania og Portugal, man bør om ikke annet ha respekt for lokale lover og forskrifter.  Hvis jeg forstod det riktig var det ikke lov å sette propell i bakk, men det har man endret på.  Fyrverkeri under vann kan antageligvis forårsake alvorlige hørselsskader og er antageligvis ikke lov.

Risikoen er muligens mindre dersom man raskt tar ned seil, skrur av motor, tar av autopilot, ikke rører roret, og unngår å bli sett av spekkhoggerene.  Som nevnt i første innlegg, jeg var relativt nært en gruppe på fire spekkhoggere som hadde angrepet to andre båter samme dag, og ungikk angrep - muligens fordi vi snek oss fremover for 0.5 knop og prøvde å lage så lite bråk som mulig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig, dersom man "plutselig" blir angrepet av spekkhoggere, så rekker man kanskje ikke å sette inn så mange mottiltak.  Det var jo et sted at det stod at det bare hadde tatt 15 sekunder fra spekkhoggeren var ved båten til roret var borte - men, dersom man følger godt med på VHF og websiden over innrapporterte angrep, seiler på dagtid samt holder skarp utkikk, så bør man kunne se spekkhoggerene i relativt god tid.

Link to post
Share on other sites

Kan det hjelpe med kjemikalier som oppleves ubehagelig for spekkhuggeren?

Mener jeg har lest om et stoff som kan tømmes i sjøen fra redningsflåter for å holde hai borte.

Ellers rømmer både fisk og smådyr fort ved antydning til klor i vannet, så kanskje det kan virke på en spekkhogger med svært bra sansesystem?

Klor tømt i vannet blander seg fort i mye vann og gir sterk lukt/smak, mens diesel (nevnt i inlegg over) neppe vil oppleves plagsomt før den har vært oppe og pustet i dieselen noen ganger.

Noen femlitere klor koster ikke stort og vil neppe gi skader på hvalen.

Kanskje kjemikalier kan tømmes i en slange som kommer ut ved roret?

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en gang en boks med klor i pulverform ment for bruk til store svømmebassenger (mitt formål var å renske opp vanntanker).  Ting fortynnes veldig fort når det tømmes i sjøen, men dette pulveret er superkonsentrert.  Kombinert med propell i revers tenker jeg at det fint bør gå an å bare slenge det ut bak båten.  Kunne vært verd å teste ut dersom jeg skulle havne i en slik situasjon.

 

Som nevnt, spekkhoggerene er smarte dyr, og jeg har tro på at det bør være mulig å lære dem at det ikke er noen god idé å bite av roret til seilbåter.  Klor er giftig, men blandet ut med store nok mengder vann er det mest bare irriterende.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den døde spekkhoggeren. som drev in på starnda i holland,  håper de sjekker den for glassfiber i tanngarden.

 Det blir jo masse splintrer. når de biter å vri rorene.

Ellers har det vært stille på Orca fronten her i syd den siste uka.  så håper de alle er dratt til havs,  for å finne mat.

 vi dra videre sydover i uke 44 ,  så kommer til å holde tatt på kysten.  kommer det meldinger om angrep. så legger vi oss i ro. hvis det er i nærheten,  Men husk at disse dyrene kan holde en fart på over 30 knop i lange tider,  og flytter seg derfor. langt på kort tid.  Hvis de vil.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

nå  er det bekreftet at den døde Orca. var av stammen Iberian orca,  merka og hadde navn IB6 Gala.  ,  da har de bevegt seg langt utenfor sitt område.  ikkje bra.  Og hvorfor. ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 16.10.2022 at 22.48:

Respekten for spekkhoggere og ville dyr generelt sett er kanskje noe lavere i Norge enn i bl.a. Spania og Portugal, man bør om ikke annet ha respekt for lokale lover og forskrifter.

Om man feilstaver Orca til Okse, så slipper man kanskje billigere unna evt selvforsvar? 

Link to post
Share on other sites

mons skrev On 17.10.2022 at 8.28:

Kan det hjelpe med kjemikalier som oppleves ubehagelig for spekkhuggeren?

Mener jeg har lest om et stoff som kan tømmes i sjøen fra redningsflåter for å holde hai borte.

Ellers rømmer både fisk og smådyr fort ved antydning til klor i vannet, så kanskje det kan virke på en spekkhogger med svært bra sansesystem?

Klor tømt i vannet blander seg fort i mye vann og gir sterk lukt/smak, mens diesel (nevnt i inlegg over) neppe vil oppleves plagsomt før den har vært oppe og pustet i dieselen noen ganger.

Noen femlitere klor koster ikke stort og vil neppe gi skader på hvalen.

Kanskje kjemikalier kan tømmes i en slange som kommer ut ved roret?

 


kanskje passelig tidspunkt å tømme septiktanken….

 

Spøk til side, de offisielle rådene er forhåpentligvis der med faglig begrunnelse, men det høres ut for at det er om å «sitte stille i båten» og gjøre ingenting, kombinert med å håpe på det beste. 
 

Hadde jeg vært i en sånn situasjon, så hadde nok hanskene vært av i det øyeblikket båten hadde blitt rørt. Antar jeg ville valgt å fyre av både det ene og det andre i et forsøk på å få rampene til å heller finne på noe annet og la båten være i fred. Roret kan nok ryke, men selv en sur spekkhogger skal få bli svett før han biter kjølen av en Nauticat eller annen solid, tungbygd båt😆👍

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sand og kinaputter er det jeg planlegger å ta med. Veldig usikker på seilingsrute. Noen som skal gå samtidig vurderer veldig langt vest. Blir lenger tur når en går vest fra brest og ikke stopper på Kanariøyene før caribien.  Spesielt sen høst, lavtrykkene ser ikke hyggelige ut . 

Link to post
Share on other sites

Hva med å ha en høytrykkspyler koblet til en kanne med diesel liggende klar? Den kan man jo starte på et sekund og ta dem før de kommer helt innpå båten. Kanskje de mister lysten etter å ha fått det nedi blåsehullet.

 

Litt større fyrverkeri som detonerer under vann er vel bra, men tar jo noen sekunder å få tent på lunta og før den går av.

Link to post
Share on other sites

Som dere sikkert har sett på seilmagasinet,  så senka de en fransk seilbåt. for 2 dager siden utenfor den Portugisiske kyst.  alle 4 ombord ble reddet.

 IKKE BRA

 

vi kom i dag til Gibraltar. så vi ungikk det hele. og har fått sett alt langs kysten nedover.  Det gjør vi normalt ikke. da vi seiler langt ute i havet.  Så det var en ny opplevelse.   Men det har blitt mange motortimer. :)   Nå skal det seiles. og ikke tenke på spekkhuggere.. 

 

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev for 2 timer siden:

vi kom i dag til Gibraltar. så vi ungikk det hele. og har fått sett alt langs kysten nedover.  Det gjør vi normalt ikke. da vi seiler langt ute i havet.

Hvor mye ekstra tid brukte dere? Som du sier går jo denne strekningen normalt ganske raskt, på 4 døgn ut fra hukommelsen. Noen havner dere har lyst til å besøke igjen? 

Link to post
Share on other sites

On 11/2/2022 at 5:37 PM, happy Sailor said:

I militæret hadde vi noe greier vi kastet i vannet når vi lekte med ubåter. De smalt godt! En sivil variant av de hadde nok gjort susen

 

Det er noen videoer på Youtube med fyrverkeri som går av under vann. Vil bli overrasket om ikke de store skremmer de bort.

 

Spørsmålet er om man rekker å få av mange nok i tide, som man nok må for at det skal virke. Da må man i så fall ha de ordentlig linet opp og en sterk flammekilde parat. Kan ikke begynne fomle med lighter og ting da.

Link to post
Share on other sites

Var en i dag som hadde brukt disse, og etter alt å dømme skremt dem bort før de fikk gjort noe skade. De er jo til og med designet for å smelle under vann.

https://wescomdefence.com/product/search-rescue/diver-recall-signal/
 

norsk variant:

https://www.nammo.com/product/our-products/grenades-warheads-energetics/diver-recall-signal-drs/

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Vi er trygt på plass i Las Palmas.  
vi seilte sammen med Careka hele veien fra Camaret til Lisboa, vi har fått sett kysten nedover for å si det mildt.  Har gått veldig nærme land og brukt mye tid. 
Fishtech pinger og kinaputter kjøpt inn i Frankrike har vært ombord. Men heldigvis ikke vært i bruk.  
 

Det positive er at vi har finstudert kysten av Spania og Portugal 🙂
ulempen at det har gått mye diesel istedet for å gå ut fra land og seile gjennom natt osv som vi ellers ville ha gjort.  
håper bare problemet er løst til vi skal passere området igjen om noen år. 

99BB4666-6E74-4A83-87D1-6957AAC6F2E3.jpeg

04587C99-BEFC-4741-AAD8-A80C9C35E620.jpeg

BEE5A7A0-2A31-47EC-8D83-843B70E80E6F.jpeg

BEE5A7A0-2A31-47EC-8D83-843B70E80E6F.jpeg.07810def2ae6ac70cea55e01c51983f7.jpeg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg står fortsatt med båten på land i Algés, mellom Lisboa og Cascais.  Roret er skadet (etter at ankertauet ble gnagd over av skarpe stener), så folk spør meg ofte om det var spekkhoggere.  Jeg har vært bortreist i dag, og mannen som snakket med meg i dag kunne opplyse om at det er massevis av båter inne her nå med spekkhoggerskader.  Gjennom roret går det et metallrør - jeg har mistet deler av roret, støtten til roret (kan man si "skegg" på norsk mon tro?) er også skadet og knekt av, men i det minste er metallrøret gjennom roret rett.  På mange av båtene som er kommet inn er visst dette røret bøyd - da er det rimelig sterke krefter i sving!  Jeg skal se om jeg får tid til å ta meg en titt og fotografere litt i morgen.

 

Mine egne skader vurderer jeg å opprette en prosjekttråd for.  Jeg har bestemt meg for å gjøre mest mulig arbeid selv, men denne typen arbeid er jeg lite flink til - jeg trenger alt jeg kan få av gode råd.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en rask spasertur i går, men fant bare tre båter som tilsynelatende var inne med rorskader.  Én av båtene hadde et ror liggende ved siden av som ikke så skadet ut (kanskje nyreparert?), en annen hadde et ror som så halvbygd ut ... men tredje båten ... wow, her snakker vi om store krefter i sving ...

 

 

IMG_20221111_152803.jpg

foo.jpg.e593187f8afc7ef2d4010222c9a01c3d.jpg

foo.jpg

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi nærmer oss vel 500 båter som har blitt tatt,  håper de merker gjengen i Gibraltar i vinter. som de tidligere har sakt,  så kan seilere i det minste se hvor disse er,  men de flytter seg fort,  kan holde 30knops. fart i lang tid.  Vi er inne i Middelhavet. å slapp unna,  men var nære på 3 ganger.  da de tok båter ikke langt fra oss.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...