Jump to content

DIY kalesjeprosjekt


5nacks

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkte å dele beskrivelser av egenprodusert sprayhood og kalesje. Tre grunner til at jeg (vi) gjør det selv: 1) pris, 2) kan velge design selv, og 3) kan bare klage på meg selv dersom det er noe å pirke på 😅

 

Kalesjestoff som brukes er av typen rec-system fra SeaSea, vindusplast fra Instrustrisøm, og rustfrie 22mm rør fra en lokal kalesjemaker.  Kalesjestoffet har jeg litt erfaring med, og fordelen er at det ikke frynser når man klipper med vanlig saks. Tråden som skal brukes er Gütermann M782 ekstra strong. For å lette arbeidet brukes dobbeltsidig akryltape for å lime sammen vindu, paneler og glidelås før sying. 

 

Maskinen som brukes er en Pfaff 260, som nettopp har fått service hos den lokale sysjappa. Ideelt sett burde man ha en symaskin med lang arm, men disse vokser ikke på trær. Det blir nok litt ekstra frustrasjon når det er mye materiale for skal for i på "feil side" av nåla, men det går. 

 

Første delen er allerede unnagjort. Bøyler til kalesje er bøyd til. Dette krevde en del tankevirksomhet da man ikke har noe mal å gå etter. Bøylene et håndbøyd rundt rester fra en gammel benkeplate.  Resulatet ble bra. Kalesjestengene kommer i lengder på 6 meter, og det gikk vel med ca 5,5m til den bakre bøylen. Her gjelder det å måle 10 ganger og bøye en gang, og ikke gi seg halvveis i bøyen. 

 

Sprayhooden som står på er original erstattes og muligens forhøyes litt. I bakkant og front. 

20220911_175433.jpg

20220911_175051.jpg

20220919_201416.jpg

20220919_200510.jpg

20220919_200516.jpg

received_809108123459964.jpeg

Link to post
Share on other sites

Prosjektet står litt stille pga vind og regn. Blir vanskelig å produsere gode maler under sånne forhold. Håper på vindstille og oppholdsvær snart :yesnod:

 

Ellers er jeg i tvil om jeg skal gjøre noe med designet på sprayhooden. Jeg har lyst til å heve den og strekke den litt lengre bakover. Men på grunn av bomhøyde på skarp kryss, kan jeg ikke forhøye den mer enn ca. 15 cm i bakkant, mindre jo lengre bak sprayhooden forlenges. 

20220919_200510.jpg

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har vi kommet noen steg videre. Været var fint og vinden rolig i noen timer. Har fått laget maler i 0,2mm byggplast, til tak, vegger og sprayhood. Var dårlig på å ta bilder, men fikk tatt ett.

 

Tanken er at sideveggene og bakveggen skal kunne tas av slik kalesjen kan brukes som en slags bimini på sommeren. I takpanelet bak sprayhood blir det innfelt et stort vindu. 

 

Vi valgte å beholde høyden på sprayhood av en enkel årsak: at vi ser over den når vi styrer båten. Selv med nye kalesjevinduer blir sikten noe redusert. 

 

Her står brodern å justerer malen for første panel til taket for å få bort mest mulig bølger i plasten. 

20220925_111750.jpg.5c2468c06ba4639be6edeccf6bb68509.jpg

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk! Har vært litt stille fra meg, men har endelig kommet litt videre i prosjektet. Mye dårlig vær og vind har gjort det utfordrende å lage maler. Sprayhooden er ferdig, og resultatet ble bra. Nå begynner taket på kalesjen å ta form. Var nede for å teste passform og ser det må justeres litt her og litt der. Planen videre, hvis været tillater i morgen, er å teste passform til taket, lage maler for sidevegger og bakvegg. Nå blir det litt middag, og så litt sying :) 

20221014_171955.jpg

20221014_171219.jpg

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...