Elmer Startet 2.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2022 Hei! Jeg og kona har en Saga 315 på hånda. Båten er fin på veldig mange måter, men teakdekket var mye mørkere enn opprinnelig og fremstod ganske trist. Tidligere eier forteller at det er olje med teakolje uten farge bortsett fra første gang. Da ble det oljet med farge. Vet noen om det finnes en mulighet for å lysne dette igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2022 Vanskelig å si, men ved å bruke sterke renseprodukter som feks snapnu, så bruker det meste forsvinne. Kan jo også slipe teaken, først med 60 og så 100 papir, da bør teaken bli som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2022 Jeg lurer på om @Chilli Solbrishar noe som kan gjøre susen her? Det vil ikke overraske meg. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2022 Jeg ville prøvd Extreme teakrens 1 og 2. Det vil fjerne all gammal moro. Det eneste den ikke tar er lakk. Deretter en vask med ekte Rento ekte grønnsåpe. Ikke det klinet de selger i dagligvarebutikken. Om det etter det sitter noe igjen blir det sliping. Men med 6 mm teak ville jeg gått svært forsiktig frem! NB! Følg produktenes bruksanvisning til punkt og prikke! Teak skal IKKE skrubbes! Ta kontakt om du ønsker ytterligere info. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Elmer Svart 3.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2022 Tusen takk for svar. Men om ubehandlet teak blir behandlet med farget olje, olje iblandet beis eller bare beis og at dette har trukket ned i treet, vil dette da likevel kunne hente frem opprinnelig glød og farge? Vil det ikke være et problem at fargen har blitt brukt på ubehandlet treverk og følgelig blitt trukket inn i treet? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2022 Elmer skrev for 1 time siden: Vil det ikke være et problem at fargen har blitt brukt på ubehandlet treverk og følgelig blitt trukket inn i treet? Absolutt mulig. På den annen side har jeg erfaring for at teaken reparere seg selv hvis den får være i fred. Jeg har mange ganger sølt olje og diesel på teakdekket mitt. Vasker bare forsiktig med saltvann av og til og etter en tid er teaken like fin og gråhvit igjen. Men her er jeg skeptisk. Jeg kanskje gjort et unntak og prøvd med teakrens. Kan jo teste et lite område først. Og forsiktig med å slipe. Og ingen skuring, særlig ikke på langs av veden . . . Utrolig hvor mange som greier å ødelegge med oljing på utvendig teakdekk. Men oljing på teak med farge i oljen, den var ny . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2022 Teakens struktur gjør at det ikke er noe som trekker så langt inn at det gjør noe. Celleveggene er tette bortsett fra de som er skåret over. Så det er kun de cellene som er åpne som fylles med farge. Så lenge det ikke er lakkert er det ikke noe problem å fjerne fargepigmenter ved rens. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Elmer Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Dette synes jeg høres riktig så lovende ut, Chilli Solbris! Vi har handlet båten og jeg vil gyve løs på oppgaven med fornyet optimisme, og satser på fint teakakterdekk til sesongstart 2023. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Elmer skrev 28 minutter siden: Dette synes jeg høres riktig så lovende ut, Chilli Solbris! Vi har handlet båten og jeg vil gyve løs på oppgaven med fornyet optimisme, og satser på fint teakakterdekk til sesongstart 2023. Da er det bare å gratulere med båtkjøpet. Ser frem til bilder, spesielt av teakdekket . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Chilli Solbris skrev On 3.10.2022 at 8.03: Deretter en vask med ekte Rento ekte grønnsåpe. Ikke det klinet de selger i dagligvarebutikken. beklager avsporingen, men hva utgjør dette i praksis? Fikk lagt furugulv i en hyttegang på lørdag, samt skrubbet/vasket med sterkt grønnsåpevann med Krystal grønnsåpe på søndag. Forhåpentligvis mindre kritisk enn teakbehandlingen som anbefales lenger opp i tråden? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 ivar skrev 1 minutt siden: beklager avsporingen, men hva utgjør dette i praksis? Fikk lagt furugulv i en hyttegang på lørdag, samt skrubbet/vasket med sterkt grønnsåpevann med Krystal grønnsåpe på søndag. Forhåpentligvis mindre kritisk enn teakbehandlingen som anbefales lenger opp i tråden? Rento Grønnsåoe er den eneste ekte grønnsåpe som er kokt på gamlemåten i en uke. Ingen tilsetninger eller uttynning. Det gir en bedre overflate enn den du kjøper i dagligvarebutikken.Joda, den virker den også. Men Rento er bedre. Mye bedre. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Elmer skrev 47 minutter siden: Dette synes jeg høres riktig så lovende ut, Chilli Solbris! Vi har handlet båten og jeg vil gyve løs på oppgaven med fornyet optimisme, og satser på fint teakakterdekk til sesongstart 2023. Ta kontakt før du går igang! Så kan vi ta en prat!☺️ Og grattis med flott båt!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Chilli Solbris skrev 11 minutter siden: Rento Grønnsåoe er den eneste ekte grønnsåpe som er kokt på gamlemåten i en uke. Ingen tilsetninger eller uttynning. Det gir en bedre overflate enn den du kjøper i dagligvarebutikken så ikke for meg at det var så stor forskjell, men da har man lært noe nytt idag også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Elmer Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 NilsPils skrev 55 minutter siden: Da er det bare å gratulere med båtkjøpet. Ser frem til bilder, spesielt av teakdekket . . Tusen takk! Jeg skal legge ut bilder av resultater. Chilli Solbris skrev 37 minutter siden: Ta kontakt før du går igang! Så kan vi ta en prat!☺️ Og grattis med flott båt!😃😃 Tusen takk! Takk for tilbudet-jeg tar gjerne en telefon og tar i mot gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Rento Grønnsåoe er den eneste ekte grønnsåpe som er kokt på gamlemåten i en uke. Ingen tilsetninger eller uttynning. Krystall Grønnsåpe i fast form er også bra. Etter en støpejobb med Polyester og en bøtte med godt varmt Grønnsåpevann så er hansker og redskap som nytt. Elmer skrev for 3 timer siden: Vi har handlet båten Gratulerer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Elmer Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Roger jo skrev 45 minutter siden: Krystall Grønnsåpe i fast form er også bra. Etter en støpejobb med Polyester og en bøtte med godt varmt Grønnsåpevann så er hansker og redskap som nytt. Gratulerer Tusen takk, Roger. Gleder meg til å fortsette båtlivet i en vestlandsbauta som Saga! Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Elmer skrev On 4.10.2022 at 10.49: Tusen takk! Jeg skal legge ut bilder av resultater. Hvordan gikk det med teakdekket ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Hei, folkens. 😊 Beklager slett oppfølging av teakutfordringen og takk for påminnelsen, Sun 960. 😊 Høyst sannsynlig var teakdekket behandlet med D1 og D2. I hvertfall virket det som alt hadde en hinne av noe som var herdet når jeg gikk litt nærmere inn i oppgaven. Undersøkte hva et firma skulle ha for å slipe teaken fin igjen, men valgte å prøve selv pga pris. Har brukt produktene fra Solbris Marine og er pr nå fornøyd med resultatet. Badeplattform, akterdekk og baugnebb fikk alle 2 runder hver med henholdsvis Teakrens 1 og 2. Etter at Teakrens 1 hadde virket tilmålt tid, spylte jeg kontinuerlig i 20-30 min mens jeg skrapte alle stavene med en plastsikle (sånn som brukes for å glide ski). På den måten fikk jeg vekk det meste av det herdede sjiktet. Det som var igjen, ble pusset forsiktig med 120 papir. Videre er teaken to ganger vasket med den anbefalte grønnsåpen og til slutt har jeg påført Boracol for å forhåpentligvis unngå svartsopp og grønske. Takk for innspill folkens, og takk for gode produkter og veldig god service, Chilli Solbris! 😊 Legger først ved et par "før"-bilder, og så noen "etter"-bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Så utrolig moro at du ble fornøyd @Elmer! Blir spennende å se hvordan det blir etter sesongslutt!👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Elmer Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Ja, jeg ble fornøyd og kona også (..og det er jo minst like viktig! 😅). Det er noen små sjateringer, men de skal få lov til å være. Men så nå at jeg noen steder har fått noen svarte merker som kan se ut som er natene som har svettet. Vet ikke hvordan det har skjedd, men regner med at det lar seg fjerne med noe lurium? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.