Jump to content

Skal jeg koble inn Egnos/waas


Harald-

Recommended Posts

Etter egne og andres erfaringer bør man foreløpig IKKE bruke EGNOS (WAAS for Amerika). Grunnen til dette er at Egnos ennå er på forsøksstadiet, har selv opplevd og "kjøre over både land og holmer" med BlueChart innabords. Allt ble bra igjen ved deaktivering av Egnos!

Link to post
Share on other sites

På min Simrad CP42 mener jeg at plotteren styrer dette selv. Når jeg er litt usikker så er det fordi jeg fikk ny software i vinter, og ikke har teste det skikkelig ut ennå. Jeg har imidlertid fått et nytt skjermbidle som viser "EGNOS-status" - for 2 ulike satelitter samtidig mener jeg å huske. Så er det visst slik at plotteren ikke bare mottar signaler for posisjonskorrigering, men også om signalene kan benyttes. Det kommer derfor opp statusmeldinger pr. satelitt, type "mottar", "brukbar" og "brukes" - om ikke helt korrekt gjengitt så er dette i nærheten av sannheten.

 

Plotteren står i båten , der ligger også manualen, mens jeg sitter hjemme, så jeg får ikke sjekket nærmere.

 

Det er vel nærliggende å tro at flere typer plottere har lignende automatisk funksjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg får driste meg til å svare. EGNOS er "sattelittbasert DGPS" hvor signaler fra satelittene benyttes til å korrigere feilvisning av posisjonen. Du kan godt ha både DGPS og EGNOS, det er ikke enten/eller. De fleste GPSer har vel etter hvert EGNOS som standard (?)

 

Jeg sparte en del 1000-lapper ved å droppe DGPS, og har ikke angret. For fritidsbruk er det mer enn godt nok. Fortsatt er det kartmaterialet som er årsak til den største feilvisningen.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg forstår, er det flere gode grunner til ikke å koble inn EGNOS:

1. Systemet er kun på prøvestadiet. Noen ganger fungerer det. Andre ganger ikke.

2. Man bedrer GPS-nøyaktigheten med noen få meter. Nøyaktigheten på kartene er ikke like god. Nøyaktigheten uten EGNOS er mer enn god nok for de fleste kart.

3. Med EGNOS påslått bruker GPS'en mer strøm. Batteriet varer kortere.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Her har jeg tydeligvis ikke holdt meg oppdatert. Baserte min uttalelse på sporadisk lesing av forumet på http://www.gps.no/ . Søk på "EGNOS" her viser at det er satt i drift mer 1. april i år. En kikk på dette innlegget på gps.no/Forum gir en pekepinn om status på EGNOS.

Link ESA/EGNOS offesielle hjemmeside

Ved å følge diverse linker får jeg intrykk av at systemet er operativt, men at det tidvis kobles ut. EGNOS/WAAS innkoblet vil ikke føre til dårligere nøyaktighet enn når det er utkoblet. Derimot er graden av forbedret nøyaktighet variabel.

Link to post
Share on other sites

Det de skriver i GPS-forum stemmer jo veldig godt med det jeg forsøkte å gi uttrykk for litt lenger opp i denne tråden. De 2 satelittene jeg fikk inn er nok nr. 33 og 44, slik de beskriver i forumet. Jeg fikk altså varierende status på disse til ulike tider, men de forbedrer altså nøyaktigheten når de gir brukbare nok signaler.

 

GPS-forumet forklarte også hva som var forskjellen på GPS- og Egnos- signal. Jeg siterer:

"GPS satellittene sender signaler for posisjonsbestemmelse (PRN koder) og er styrt av atomur. GPS satellitter går i baner 55 grader relativt til ekvator og går i ca 20000 km høyde. Til EGNOS/WAAS brukes standard kommunikasjonssatellitter (f. eks INMARSAT III). Disse går i geostasjonære baner i 36000 km høyde. Egnos/WAAS basrer seg på at et nett av bakkestasjoner med kjent beliggenhet måler GPS signalene, beregner korreksjonssignaler og sender disse ut via EGNOS/WAAS satellittene."

Link to post
Share on other sites

Her var mye fornuftig!!!

Etter min tolking av forumet på GPS.NO bør egnos slåes av til det er mer utbygget.

Er dette riktig?

Noen meninger?

Har noen erfaringer på dette området med Furuno GPS32?

Finnes der en funksjon som kan slå dette på og av automatisk etter kvalitet??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...