Jump to content

Volvo Penta D6 Battery, Low Voltage Alarm


JRK

Recommended Posts

Takker for svar.

Hos meg er thrusterne lagt til forbruksbanken.

Men ønsker etterhvert og gå over på Lithium på denne, og da må thrustere over på startbatteriet. I denne sammenheng tenkte jeg å bruke 2 stk Optima Redtop som startbatteri, og lurte på om dette går uten og få "Low Voltage alarm". Noen som har prøvd dette?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn at VP fraråder andre strømforbrukere koblet til startbatteriet for å unngå spenningsfall. Det er vel en nedre grense for hva DC-DC forsyningen til motorens elektronikk klarer å håndtere etter hva jeg forstår. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Monterte et Optima Bluetop på 50ah til truster å et bluetop på 75ah til start, skilt med en Victron dings.

Dette fungere helt topp. 

Forrige startbatteri var et Biltema på 162ah, som var fra tidligere eier. 

 

Å ja opplevde jo at det digitale multi instrumentpanel til motor gikk i svart ene gangen truster kjørte litt mye.

Å det var ganske så irriterende at denne low voltage alarm kom på, hver gang en skulle legge til i en marina å alle rundt deg fikk høre alarmen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 3 timer siden:

Takker for svar.

Hos meg er thrusterne lagt til forbruksbanken.

Men ønsker etterhvert og gå over på Lithium på denne, og da må thrustere over på startbatteriet. I denne sammenheng tenkte jeg å bruke 2 stk Optima Redtop som startbatteri, og lurte på om dette går uten og få "Low Voltage alarm". Noen som har prøvd dette?

Hos meg var det gjort slik da jeg kjøpte båten, thrustere koblet på startbatteriet pga overgang til lithium på forbruk. Det medførte at motorinstrumentene "blacket" ut ved bruk av thruster.  Fikk fort svar på forumet her: Iflg VP skal det ikke kobles andre forbrukere til startbatteriet på D serien. Løsningen min var å sette inn et nytt batteri som lades med en liten DC-DC lader fra forbruksbatteriet

Link to post
Share on other sites

Det dumme med en DC/DC lader er jo at en ikke får noe hjelp til start fra batteriet fremme. Jeg kommer ikke til og montere en slik men bare koble batteriene sammen med eksisterende kabel. En vil jo da få det største spenningsfallet på det batteriet som er nærmest pysevispen og vil vel da ikke risikere at motoren stopper. Om jeg skulle få en alarm når jeg bruker pysevispen er nå ikke så farlig da det er svært sjelden den er i bruk. 

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tilbakemeldinger

Jeg hadde egentlig tenkt å parallellkoble to optima red topbatterier, og håpte begge disse skulle klare begge thrusterne , uten at motoren sender feilmelding. 

Med tamke på at generator leverer 1 Kw og begge thrusterne drar 7,5 kW (4Hk +6 HK), skulle det totale strømtrekket bli maks 300 Ampere på hvert batteri.  Utfra diagrammet for redtopp batteriet under skal jo ett batteri kunne drive begge thruster i 30 sekunder og vinsj, uten problem. Men diagrammet sier jo ingen ting om hva spenningen er etter 30 sekunder.

Alternativ får jeg kjøre en Redtop på motor og en på thrustere.

Kom gjerne med erfaringer/synspunkter

 

image.png.ec796503d5816a6cbb4aa61b2ba32b84.png

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Har akkurat samme problemstillingen i min båt. Vurderer og sette et Redtop fremme med pysevispen og et bake der startbatteriet står i dag. Det ligger i dag noen digre kabler frem til pysevispen og det kan nokk trenges har målt strømtrekket på den til langt over 500A.

Du skriver jo ikke hva slgs thruster du har, men en 6 HK thruster trekker maks 4,5 kW. Deler du denne på 10 V så skal maksstrømmen være 450 A under gange. strtstrømmen er selvfølgelig høyere. men måler du langt over 500A mens den går, ville jeg tatt og renset den for børstestøv med tanke på varmgang i kommutator grunnet kortslutning

Link to post
Share on other sites

@JRK Hva er problemet med å kjøre thrustere fra en lithiumbank? Jeg driver begge mine fra litiumbanken. Har SE-95 i baug og SE-120 akter. Begge med hold-funksjon. Begge trekker maks 6,3 kW. Har 24volt anlegg og 300 Ah batteribank med Farco Power. (Tilsvarer da 600 Ah på 12-viltanlegg). Går helt utmerket.

 

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 5 timer siden:

Men ønsker etterhvert og gå over på Lithium på denne, og da må thrustere over på startbatteriet.

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvilken lithiumløsning du går for. Jeg kommer til å installere lithium forbruksbank før neste sesong, monterer da separate celler med en 500A BMS. Denne banken blir på 560Ah. 

 

Jeg har en Sleipner SE80 truster, den har samme motor som SP75. Disse trusterne ble produsert med motorer fra to forskjellige leverandører, det er litt tilfeldig hvilken motor man har. Men den ene motoren er litt sprekere, og har litt høyere virkningsgrad enn den andre. Jeg har den "gode" motoren på min truster, da i IP versonen. Har også en flett ny i reserve liggende i kjelleren. Disse motorene ble testet i en testrigg som ga nærmest ubegrenset med strøm, og da tar den langt over 500A. Hvor mye strøm motoren tar er i stor grad avhengig av hvor mye man klarer å mate på med, noe som er en knapp faktor i 99.99% av alle båter. Det kan jo bli spennende hvor mye strøm den trekker når den får mat fra friske lithiumbatterier, det var ikke på markedet da disse trusterne ble produsert og testet. 

 

Jeg har koblet trusteren på startbatteriet, men har et kraftig rele (konvensjonelt, ikke VSR) som styres av D+ og lasker batteribankene så lenge motoren er i gang. Trusteren trekker da strøm fra både start- og forbruksbanken. Jeg kommer til å fortsette å ha den løsningen med lithium. For deg som har D-motor skal du ikke ha truster på startbatteri. Skaff deg heller lithiumbatterier med BMS som gir nok strøm. 

 

Lagt til:

Et alternativ er å bruke separate celler og BMS, og ta strømmen til truster rett fra batteriet utenom BMSen. Det bør være helt uproblematisk i forhold til balanse av cellene, og du slipper å overbelaste BMSen. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja og ta strømmen til pysevispen direkte fra forbruksbatteriet uten om BMS bør jo være uproblematisk så lenge en tar styrestrømmen gjennom BMSen. Da vil jo pysevispen stoppe om det blir noe galt med batteriet.

Men dette forutsetter jo at en bestiller batteriseller og BMS fra Kina og bygger dette i sammen selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme båt og motor som @JRK, og har også begynt å tenke på lithium som et alternativ ved neste fornyelse av forbruksbanken. Men utfordringen med å forsyne trusterene har så langt bekymret meg. 
 

Tiltrekkelig stor lihtiumpakke og tilhørende BMS kan som @Komodo er inne på være en løsning. Men med både baug- og hekktruster som skal kunne brukes samtidig antar jeg at det kreves enda større BMS enn 500 A? @Komodo kan du antyde kostnadsnivået på en slik pakke du temker å installere?
 

En annen mulig måte å løse utfordingen med stabil strømforsyning til motorstyringen kan være å forsyne motorstyringen fra et lite seperat batteri (type motorsykkel?) som bare er tilkoblet motorstyringen. Dersom dette batteriet lades med en liten DC-DC lader bør spenningen inn på motorens strømforsyning være stabil uavhengig av startbatteriets spenningsvariasjoner. Ved en slik løsning bør det kanskje installeres et rele mellom det lille batteriet og strømforsyningen slik at hele motoren blir gjort strømløs når hovedbryter slås av. 
 

Et annet alternativ, som jeg ikke kan så mye om, å bruke kondensatorer til å stabilisere spenning inn på motorstyringen. Noen som kan elektronikk som tør mene noe om dette er mulig?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

VIlle holdt meg til VP's installasjonsinstrusjoner for D4/D6 som sier at det ikke tillates store, øvrige forbrukere innkoplet på startbatteri.

 

Og fordelen med separat batteri plassert direkte ved thruster er jo betydelige effektmessig. Har i dag et 110 Ah batteri til baugthruster, skal ikke si med sikkerhet CCA verdi men til en Engbo X-force 60 er det iallefall mer enn nok

 

Hverken thrusterbatteri eller startbatteri inngår i kapasiteten til forbruksbatteriene men jeg har greit med strøm til ei overnatting eller to i uthavn uansett, iallefall på den tida av året man kan dra fram solcellepanelet fra lagringsplassen sin under køya i midtlugaren og legge på taket.

Link to post
Share on other sites

Har nevnt det før, men det  burde ikke være vanskelig å skille motorstyring og startstrøm på Volvo. Det er gjort på min Yanmar. Strøm til startmotor, trustere og vinsj, går fra startbank, med batterier ved hver truster. Motorstyring, inkl startrele, går fra forbruksbank, som ikke har tunge forbrukere. Har to dynamoer, en til hver bank, og manuell nøbryter mellom banker. Har fjernet vsr rele, da dette opphevet separate systemer. Har elektronisk sluregir, som ble ustabilt under trusterbruk med vsr releet innkoblet. Funker prikkfritt nå, og startbank på 2x92Ah + 55Ah + 75Ah gir kraft nok til mitt trusterbehov (SE80+SE100). Står fritt til å hive inn lithium, uten endringer. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 7 minutter siden:

Har nevnt det før, men det  burde ikke være vanskelig å skille motorstyring og startstrøm på Volvo. Det er gjort på min Yanmar. Strøm til startmotor, trustere og vinsj, går fra startbank, med batterier ved hver truster. Motorstyring, inkl startrele, går fra forbruksbank, som ikke har tunge forbrukere. Har to dynamoer, en til hver bank, og manuell nøbryter mellom banker. Har fjernet vsr rele, da dette opphevet separate systemer. Har elektronisk sluregir, som ble ustabilt under trusterbruk med vsr releet innkoblet. Funker prikkfritt nå, og startbank på 2x92Ah + 55Ah + 75Ah gir kraft nok til mitt trusterbehov (SE80+SE100). Står fritt til å hive inn lithium, uten endringer. 

Yanmar har annet mikkmakk, i forkant av en typisk 369 hk utgave står det ikke mindre enn to kilreimsdrevne dynamoer med tilhørende vedlikehold. D4/D6 har en 115 Ah dynamo som gjennom flatreim leverer til all lading ombord = mindre vedlikehold.

 

Det fins jo et utall metoder å designe et elektrisk anlegg på en båt men man ønsker jo helst å beholde lav vekt kombinert med høy driftssikkerhet, god ytelse og kostnadseffektiv installasjon, det er her utfordringene ligger. Det er enkelt å lage et anlegg basert på kun god ytelse og høy driftssikkerhet om man legger vekk de to andre faktorene.

 

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill, spennende og lese hva andre tenker.

Utfra den lille kunnskapen jeg har om Litium og BMS, så er det uaktuelt for meg, til thrusterkjøring. En thruster på 500A, En på 350 og en vinsj på 100 A blir for kostbart. Da er det AGM eller åpne bly syre som gjelder?

I dag har jeg 4 stk Ritar AGM 120Ah som felles start og forbruk. Det har fungert perfekt, med full fres på alle thrustere i 8  år. Men nå har ett batteri røket og etterhvert må hele banken byttes. (De andre har fremdeles 75% Ah igjen)

For ordens skyld når jeg er på langtur skilles det ene batteriet for å aikre start og det har også fungert, men det er dette startbatteriet som har tatt kvelden. Opprinnelig ble disse batteriene solgt som start og forbruk, men frarådes til start i dag

Rent servicemessig vil jeg gjerne ha alle batteriene samlet og minst mulig ekstra dupeditter, som kan feile. Har nok kraft i baugthruster. Ett batteri her vil kreve ekstra bryter ekstra lader, som også kan feile. En av de fine tingene med Viksund er at det aller meste av teknisk utstyr er samlet i motorrum.

Om man vil dele opp med egen start og Lithium forbruksbank, så er Brigg inne på noe med et lite ekstra motorbatteri som eventuelt må kunne isoleres ved spenningsfall på selve startbatteriet. Man får jo kjøpt spenningstyrt rele som eventuelt kan styre en kraftig kontaktor(1000A) for å skille start og motorbatteri, ved spenningsfall på startbatteri.  Men dette vil igjen koste like mye som et eget startbatteri.

Fordelen med lithium er jo vekt i forhold til ytelse, samt forhåpentligvis lengre levetid. Men slik det ser ut nå, så vil jo vekt og areal øke om jeg må inn med flere Optima startbatterier i tillegg til lithium bank. Slik det er nå er jeg veldig i tvil om hva som er lurt basert på utsagn. "Never change a winning team" (Batterisystem).

 

Økonomi med:

Adskilt Lithium og AGM til thrust/start 

3 nye lithium 100Ah 15-20000,-

2-3 Optima Redtop 5-9000,-

Eller kjøpe 4 stk Ritar AGM 120 Ah 12000,- som holder i 10-12 år

Totalt blir vekten den samme for begge løsninger og Lithium må vare dobbelt så lenge for å veie opp prisen?

 

Må bare spørre. Er det noen som har prøvd å kjøre D6 og thrustere med 2 eller 3 Optima RedTop?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...