Jump to content

Volvo Penta D6 Battery, Low Voltage Alarm


JRK

Recommended Posts

On 10/27/2022 at 10:38 PM, Gabi said:

Fordelen er veldig mye kraft til trusterne. Ulempen? Tja, er litt usikker? Det er jo god kost/nytte på et slikt opplegg jamfør feks 2 stk startbatterier, ett til hver motor samt store, egne batterier til trusterne. Jeg har 2 stk 110Ah og 1 stk 260 Ah så tipper at de 110Ah var tidligere til hver sin motor for start og så kjøpte man et 260Ah i tillegg. Men ved å kople de sammen får man bedre effekt på trusterne også samt aldri noen gang problemer med å start av motorene. 

 

Jeg hadde tidligere et lignende opplegg der trusteren var koblet mot forbruksbanken. Man skulle tro at den da hadde utømmelig strøm tilgjengelig og yter sitt beste. Realiteten er at om du har lange kabler til truster har du et stort spenningsfall i kabler. Jeg har plassert et "lite" 115Ah 800CCA batteri rett ved siden av truster og opplever at den er sprekere enn noen gang.

 

Har du prøvd å kjøre truster sammenhengende i 15-30 sekunder? Hva om den henger seg opp? Hva om du noen gang trenger det i sidevind? Da kan du få spenningsfallet som slår ut begge motorene. 

 

Har selv gått for løsning med dedikert 115Ah start batterier til hver sin D4 motor. Har selv opplevd at startbatteriet koker og at det må kobles av. Tryggheten er da å bare kunne ta hovedstrømmen på denne motoren.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev 26 minutter siden:

 

Jeg hadde tidligere et lignende opplegg der trusteren var koblet mot forbruksbanken. Man skulle tro at den da hadde utømmelig strøm tilgjengelig og yter sitt beste. Realiteten er at om du har lange kabler til truster har du et stort spenningsfall i kabler. Jeg har plassert et "lite" 115Ah 800CCA batteri rett ved siden av truster og opplever at den er sprekere enn noen gang.

 

Har du prøvd å kjøre truster sammenhengende i 15-30 sekunder? Hva om den henger seg opp? Hva om du noen gang trenger det i sidevind? Da kan du få spenningsfallet som slår ut begge motorene. 

 

Har selv gått for løsning med dedikert 115Ah start batterier til hver sin D4 motor. Har selv opplevd at startbatteriet koker og at det må kobles av. Tryggheten er da å bare kunne ta hovedstrømmen på denne motoren.

Når eg satte inn lithium gjekk thrustere på forbruksbank, som du nevner så var det ikkje allverden fres i dei. Merket godt fall i effekt når man vekslet mellom 1 og 2 thrustere i drift på den gamle blybank

Hadde kjøpt inn 2 115ah som skulle til thrustere

Men før eg gjorde det så måtte eg teste og kjøre thrustere på lithium, har aldri hatt slik fraspark thrustere som da….

Men fulgt råd fra batteri leverandør og satte inn egne thruster batteri framme og bak

 

Lithium ligger jo på høgere kvilespening og har jo ingen drop i volt ved bruk slik som blybatterier har

Er vel det som gjorde thrustere så sprek…

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Captain A said:

Lithium ligger jo på høgere kvilespening og har jo ingen drop i volt ved bruk slik som blybatterier har

Er vel det som gjorde thrustere så sprek…

Det vil jeg også tro er grunnen. Merker selv at kjøleskap, toalettpumpe og annet elektrisk ombord er "kvikkere" enn før Litiumbanken ble installert. Men det tryggeste er nok som du sier å fulge råd fra de som leverer motorer og batterier.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 20 timer siden:

Men da er du avhengig av og montere separat BMS, eller finnes det ferdige batterier med en slik tilkobling?Om jeg har forstått det rett så er ting enklere med innebygget BMS, da kan man vel bare bruke generator og ladere som er i båten?.

Ja, men det er jo også litt av poenget. Altså at fleksibiliteten er større med løse celler og separat BMS. At det er enklere med et komplett batteri med integrert BMS er vel også riktig. Da slipper man jo å koble, bare å sette inn batteriet. Men da har man svakheten med at man ikke selv kan velge størrelsen på BMS, man må ta det man får. Den siste setningen ser jeg imidlertid ikke logikken i. Lading fra generator, batterilader og andre kilder blir jo det samme om man har komplett ferdigløsning, eller om man har separat BMS.

 

Men jeg skal ikke forsøke å belære deg på dette, du har nok mye tyngre ballast innen strøm og spenning enn det jeg har. Mine lithiumbatterier er heller ikke satt i drift, så jeg har ikke erfaringer å bidra med. 

 

Anbefaler deg å lese denne tråden. Det er også @Dreuf jeg har kjøpt mine celler av. BMS kjøpte jeg fra Aliexpress, og var på 500A.

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20221030023725&origin=y&SearchText=daly+bms+500a 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innlegg Komodo.. Joda jeg har gode kunnskaper om strøm å spenning. Det er endel av jobben min. Men hovmod står for fall. Lithium har jeg ingen erfaring med og må nok støtte meg på den kunnskapen som finnes, og velger dette forumet fremfor de som selger dette, nettopp ford detter et relativt nytt fagområde i båt.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig @JRK, vi må jo forsøke å lære av hverandre :thumbsup: 

Når det gjelder lithium og høye strømuttak så er alt mulig, det handler bare om hva du er villig til å betale. Går du til Farco og legger fram ønskene dine, kan de helt sikkert skreddersy et state of the art lithiumanlegg, med en pris som sikkert er deretter. I andre enden av skalaen blir det gjør-det-selv løsninger ala det du kan lese om i tråden jeg linket til over. 

 

Mellom der finner du de ferdige komplette batteriene med integrert BMS. Problemet med dem er gjerne at BMSen er for liten, og at du ikke kan hente ut strøm før BMSen. Men andre her inne kan helt sikkert si mye mer om fordelene og ulempene med dette. Det er jo etterhvert ganske mange tråder på forumet som handler om lithium nå, men denne tråden har jo en overskrift om D6 og alarm på spenning.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 20 minutter siden:

 

Det der så ut som et veldig veldokumentert og gjennomført prosjekt! Skal leses når jeg får tid :yesnod:

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev for 12 timer siden:

Har du prøvd å kjøre truster sammenhengende i 15-30 sekunder? Hva om den henger seg opp? Hva om du noen gang trenger det i sidevind? Da kan du få spenningsfallet som slår ut begge motorene. 

Ja, flere ganger. Begge to samtidig, null problem. Det har vært tilfeller med sidevind som var kraftig. Dersom den ene henger seg opp slår jeg av den dedikerte hovedstrømsbryteren, har en for hver truster.

 

Jeg er ikke uenig i teorien selvsagt at ett batteri til hver motor er best og med separat batteri til truster i tillegg. 

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg takke alle som har bidradt i tråden. Har lest noen lenker og lært endel. Konlusjonen min er at jeg ikke på det nåværende tidspunlt vil benytte LifePO. Om jeg skal få dette til å lønne seg økonomisk, må jeg bygge BMS selv for å kunne ta ut strøm til thrustere før denne. Det føler jeg  ikke meg trygg på. Alternativt kan jeg kjøre ren forbruk på LifePO, men trenger da 3 Optima Redtop til motor og thrustere, noe som blir en dobbel så dyr løsning som dagens. Med 3 redtop i tillegg blir vektreduksjon bare 30% mindre enn en ren AGM løsning.

Dagens løsning er basert på 4 AGM batterier, hvor ett er reservert start og 3 er forbruk. Men alle fire er i praksis nesten alltid paralellkoplet. (Untaket er når jeg skal ligge lenge i uthavn, for å sikre start)

Fordelen med dette er at, lasten hele tiden fordeles på 4 batterier. Thrusterne og startmotoren ser 4 CCA i paralell, noe som gjør at polspenningen i batteriet synker veldig lite og man får full fres på thrusterne så lenge man vil. Disse lever med andre ord et godt liv utem harde beleastninger, noe som forlenger levetiden. I tillegg tåler batteriene å lades ut til 30% uten at bateriet skades, men 50% er å anbefale. Så når man sammenligner Utladning på LifePO og AGM så er det ikke dobbelt så mye energi i LifePOn som mange leverandører hevder

Mine batterier er 8-9 år og 3 av de har fremdeles 70% av kapasiteten, ett har røket og må byttes. Da denne versjon av Ritarbatteriet jeg har, ikke er å skaffe lenger (Og at et nytt batteri i en gammel bank ikke er så lurt), velger jeg heller å erstatte det ene med ett nytt Optima Redtop. Dette blir det nye startbatteriet, men kommer til å kjøre dette i parallell med de de andre. Så kommer jeg til å koble thrusterlastene på det batteriet som står nærmest Optima batteriet, da dette har en indre motstand på 3 mOhm, mens Ritar har 4,5 mOhm, noe som burde medføre at Optimaen tar en større del av lasten fra thrusternen samt forbruksbanken lever et enda bedre liv. Er jeg heldig holder de i 3 år til (Dette er 12 års batterier). 

 

Når neste Ritarbatteri feiler , eller når kaåasiteten blir for liten, så får vi se hva som eventuelt finnes av Litiuhm, og om det er hvert å bytte, eller kjøpe tilsvarendee AGM løsning igjen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...