Jump to content

Volvo Penta D6 Battery, Low Voltage Alarm

JRK

Recommended Posts

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Yanmar har annet mikkmakk, i forkant av en typisk 369 hk utgave står det ikke mindre enn to kilreimsdrevne dynamoer med tilhørende vedlikehold. D4/D6 har en 115 Ah dynamo som gjennom flatreim leverer til all lading ombord = mindre vedlikehold.

Det fins jo et utall metoder å designe et elektrisk anlegg på en båt men man ønsker jo helst å beholde lav vekt kombinert med høy driftssikkerhet, god ytelse og kostnadseffektiv installasjon, det er her utfordringene ligger. Det er enkelt å lage et anlegg basert på kun god ytelse og høy driftssikkerhet om man legger vekk de to andre faktorene.

Synes personlig fordelen med to dynamoer, er større enn  ulempen ved å bytte 3 reimer en gang i mellom. Kjekt å kunne kjøre videre i ferien, om en dynamo takker for seg.

Nå trenger man ikke to dynamoer for å separere motorstyring fra startbank. 

Brigg skrev for 7 timer siden:

Tiltrekkelig stor lihtiumpakke og tilhørende BMS kan som @Komodo er inne på være en løsning. Men med både baug- og hekktruster som skal kunne brukes samtidig antar jeg at det kreves enda større BMS enn 500 A? @Komodo kan du antyde kostnadsnivået på en slik pakke du temker å installere?

Tror jeg betalte 13.000,- for cellene, det er 8 celler på 280Ah som skal bygges sammen i serieparallell til 12V / 560Ah. Kapasitetsmessig tilsvarer det en AGM bank på nærmere 1000Ah. Tror jeg betalte ca 6 lapper for BMSen i tillegg. 

Og ja, en 500 A BMS blir knapt til å forsyne både baug- og hekktruster samtidig, det har heller ikke jeg tenkt å gjøre. Da kan man heller hente ut strøm til disse rett fra batteriet, før BMS. Det bør løse problemet. Da kan man også klare seg med en mindre BMS.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Tror jeg betalte 13.000,- for cellene, det er 8 celler på 280Ah som skal bygges sammen i serieparallell til 12V / 560Ah. Kapasitetsmessig tilsvarer det en AGM bank på nærmere 1000Ah. Tror jeg betalte ca 6 lapper for BMSen i tillegg. 

Og ja, en 500 A BMS blir knapt til å forsyne både baug- og hekktruster samtidig, det har heller ikke jeg tenkt å gjøre. Da kan man heller hente ut strøm til disse rett fra batteriet, før BMS. Det bør løse problemet. Da kan man også klare seg med en mindre BMS.

Spennende å lese at du allerede har gjort dette. Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg, Brigg og jeg trenger faktisk en BMS på 950A for å dekke behovet. Eller hadde du en løsning på dette?

Har hatt en dialog med Seatronic om dette og de snakker bare Optima Retop til thrusterre, vinsj og start

Redigert av JRK (see edit history)
JRK skrev for 4 timer siden:

Spennende å lese at du allerede har gjort dette.

Jeg har egentlig ikke gjort annet enn å kjøpe inn komponentene, så jeg har ikke erfaringer å dele enda. Cellene har jeg kjøpt av en på forumet her. Mulig han har celler til deg også?

JRK skrev for 4 timer siden:

Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg, Brigg og jeg trenger faktisk en BMS på 950A for å dekke behovet. Eller hadde du en løsning på dette?

Ja, som sagt så er løsningen å ta ut strøm til trusterne før BMSen. 

Komodo skrev 46 minutter siden:

Jeg har egentlig ikke gjort annet enn å kjøpe inn komponentene, så jeg har ikke erfaringer å dele enda. Cellene har jeg kjøpt av en på forumet her. Mulig han har celler til deg også?

Ja, som sagt så er løsningen å ta ut strøm til trusterne før BMSen. 

Nå er jeg på tynn is, men må man ikke ha en rimelig stor lithiumbank for en så stor strøm uten å skade batteriene. Hard u noe datablad på hva dine 560 Ah batterier klarer av strøm i et minutt eller 2. 

Skjønner nå at Seatronic bare selger batterier med innebygget BMS på 100 A, og derfor ikke anbefaler disse. 

JRK skrev for 12 timer siden:

Må bare spørre. Er det noen som har prøvd å kjøre D6 og thrustere med 2 eller 3 Optima RedTop?

Jeg har ikke prøvd, og tror iallfall ikke det er anbefalt av Volvo Penta.  Men jeg har prøvd å ha startbatteri som var i minste laget, og når kartplotteren var koblet til dette, så datt den ut når jeg startet motoren f.eks.

Her er et par tråder som kan være av interesse:

"Big is better" er noe som heter et sted. Til info, og ikke nødvendigvis til inspirasjon så har jeg SP75 truster foran og SX100 akter. Disse, sammen med to stk D6 motorer er koplet til felles startbatteripakke på 480Ah. Ble montert sånn av tidligere eiere.

Ved full trusterbruk så lenge jeg trenger og begge motorer igang har jeg aldri fått lav spenning alarm på de 4 årene jeg har hatt båten. 

Fordelen er veldig mye kraft til trusterne. Ulempen? Tja, er litt usikker? Det er jo god kost/nytte på et slikt opplegg jamfør feks 2 stk startbatterier, ett til hver motor samt store, egne batterier til trusterne. Jeg har 2 stk 110Ah og 1 stk 260 Ah så tipper at de 110Ah var tidligere til hver sin motor for start og så kjøpte man et 260Ah i tillegg. Men ved å kople de sammen får man bedre effekt på trusterne også samt aldri noen gang problemer med å start av motorene. 

Gabi skrev for 16 timer siden:

"Big is better" er noe som heter et sted. Til info, og ikke nødvendigvis til inspirasjon så har jeg SP75 truster foran og SX100 akter. Disse, sammen med to stk D6 motorer er koplet til felles startbatteripakke på 480Ah. Ble montert sånn av tidligere eiere.

Ved full trusterbruk så lenge jeg trenger og begge motorer igang har jeg aldri fått lav spenning alarm på de 4 årene jeg har hatt båten. 

Fordelen er veldig mye kraft til trusterne. Ulempen? Tja, er litt usikker? Det er jo god kost/nytte på et slikt opplegg jamfør feks 2 stk startbatterier, ett til hver motor samt store, egne batterier til trusterne. Jeg har 2 stk 110Ah og 1 stk 260 Ah så tipper at de 110Ah var tidligere til hver sin motor for start og så kjøpte man et 260Ah i tillegg. Men ved å kople de sammen får man bedre effekt på trusterne også samt aldri noen gang problemer med å start av motorene. 

Dette er ordentlig Fy-fy i maritimt sammenheng. Startbank til to motorer skal aldri være permanent sammenkoplet, kun nødbryter mellom. Du mister jo all redundans med et slikt oppsett og slikt koples det aldri som originalt fra båtprodusenter med tomotors anlegg.

Tomt startbatteri på motor 1 = tomt startbatteri på motor 2.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Dette er ordentlig Fy-fy i maritimt sammenheng. Startbank til to motorer skal aldri være permanent sammenkoplet, kun nødbryter mellom. Du mister jo all redundans med et slikt oppsett og slikt koples det aldri som originalt fra båtprodusenter med tomotors anlegg.

Tomt startbatteri på motor 1 = tomt startbatteri på motor 2.

Har 2 D4 som er satt opp med eit startbatteri (180a)

Orginalt fra fabrikk

funket siden 2014 det !

Er riktig nok ein bryter som kan vries over for og starte via service batterier

Men der har eg skiftet ut 2*225 med 2 *Lithium 200ah

Veit sannelig ikkje om dei takler og starte ein D4( levert fra Grenergy)
I manual står det vel 2* 76ah. Båt fabrikk har løst det med og sette inn eit på 180ah

Har egne 115 ah til thruster framme og bak, satt inn da lithium kom i båt

Så i nødstilfelle så skal det være kjapt og flytte fram det fra thruster bak til startbatteri

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Ryker dette ene batteriet så er det full stopp på begge motorer.

Utrolig mangelfullt satt opp.

Tja kor langt skal man dra det i ein lystbåt…

Har ein dieseltank- enkelt skrog-1 styre system- stort sett bare ein kompetent navigatør ombord etc etc

Start batteri oss meg blir kun brukt til start og lever ein rolig liv. Ytterst sjelden noe slik bare ryker ut av det blå

Lystbåt for privatbruk er nok litt av typen at mye virker uten at det egentlig burde. Og går litt på kost/nytte og sannsynlighet/konsekvens. 

Jeg har vel mange ganger missunt Marex/Princess sine elektrokoplinger og oppsett. Mens ting viser seg likevel å fungere overraskende bra selv om det ikke er helt etter beste spek.

Og noen ganger blir det litt sånn at teoretisk beste løsning ikke så enkelt prismessig og tidsmessig prioriteres. Og så går det år etter år hvor alt fungerer likevel. Og når de fleste surrer rundt i nærområdet eller på relativt korte turer så er kanskje konsekvensen ikke så ille. Men det blir opp til hver og sær hvordan man tenker og det utgangspunkt man har.

For min del kan jeg starte generator for å skape spenning og lade batteri dersom startbatteri blir dårlig. Må da kanskje kople fra det dårlige batteriet først. Eller starte inverter og kople til batterilader til startbatteri og lade en stund. Eller tyvlåne den 70mm2 kabelen fra trusteren innpå forbruksbatteri og til startbatteri for å kople de sammen. Ulike løsninger. Om jeg hadde hatt 1 batteri per motor og den ene stoppet å fungere og jeg var langt hjemmefra ville jeg sikkert måtte finne på noe da også av improvisering for å få start på motor med defekt batteri for kjipt å kjøre langt på 1 motor uansett. Så mange scenarier å tenke på!

Tidligere var det kun til start man trengte strøm til dieselmotor, slik er det jo ikke lenger. Derfor mister man jo endel av fordelen med to motorer, om de har samme startbank. Ved feil på elektrisk anlegg, så kan/vil begge maskiner stoppe. Dette ønsker man jo ikke i en kritisk situasjon, derfor bør de ha adskilte startbanker. Ved felles startbank har man jo da koblet seg til dårligere sikkerhet mot ingen gevinst. Blir jo som å ha to dieseltanker gjennom felles filter, til to motorer.

KDB skrev for 18 timer siden:

https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier/winston-lyp-start-12v-90ah Hva med å bruke et sånn batteri til truster, ladet med dc-dc lader fra forbruksbank.

Det der er jo et batteri uten BMS. Da oppnår du akkurat det samme som jeg har foreslått lenger opp i tråden, altså å hente ut strøm til truster før BMSen. 

Captain A skrev for 1 time siden:

Kan man sammenligne diesel filter og eit start batteri ?  Nope….

Eg bruker nå og skifte diesel filter ofte, hadde blitt dyrt skulle følgt samme intervall med startbatteri…..

Nå har vel ingen sagt noe om bytting av startbatteri, men alt kan jo misforstås, om man ønsker... 

Her var det brukt som et eksempel på hvordan man vil redusere graden av sikkerhet/redundans to motorer kan gi, ved å ha felles kritiske komponenter.

Både filter og batteri trengs under drift på elektroniske motorer, ikke bare til start. 

Nå skener jo dene tråden ut litt, så jeg henger meg på ;)

Om man vil trekke en paralell til større fartøy og ser på klasseselskaper så gjelder disse prinsippene.

Est fartøy med singel propell og ror må ha to hydraulisk kontrollsystemer for styring av ror. Hvert av disse hydruliske kontrollsystemene har 2 elektroniske styresytemer fra bro. 

Hver thruster lever i prinsipp sitt eget liv og er redundans for hverandre. Hver thruster kontroleres med DP, Joystick, remote controlsystem og nødkjøring på bro og nede på thrusterskapet alt etter hvir komplekst fartøyet er.

Konklusjon vil da være enkelt. Med singel dieselforsyning, eller felles batteri til 2 motorer er ikke å anse som redundant system i det hele tatt.

I og med at jeg jobber med dette så tenker jeg redundans på navigasjonsystemer, derfor 2 skjermer ved hver styreposisjon derfor 2 GPS antenner som forsyner alle skjermer osv. Derfor liker jeg heller ikke en stor avansert plotter.  Liten eller stor båt. Når noe feiler er det viktig at denne drar med seg minst mulig av systemer ombord. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Det der er jo et batteri uten BMS. Da oppnår du akkurat det samme som jeg har foreslått lenger opp i tråden, altså å hente ut strøm til truster før BMSen. 

Men da er du avhengig av og montere separat BMS, eller finnes det ferdige batterier med en slik tilkobling?Om jeg har forstått det rett så er ting enklere med innebygget BMS, da kan man vel bare bruke generator og ladere som er i båten?.

I øyeblikket vurderer jeg en løsning (basert på ide fra Kommod).der jeg instalerer 2 Optma Redtop til start, thrustere og vinsj. Thrustere og vinsj kobles direkte til Redtop. Motor til dagens agm/forbruk som etterhvert erstattes av lithium med BMS. Så tenker jeg og ha en trykknapp ved startnøkkelen som styrer en kontaktor som må holdes inne mens man starter motoren. Muligens kan denne styres direkte av startnøkkelen. Da henter starteren nødvendig strøm fra optima batteriene. Samtidig vil eventuell kjøring med thrustere ikke påvirke motoren, mens denne går.

Om jeg f.eks har 3 lithium batterier med hver sin innebygde BMS, og starter motoren uten å holde inn trykknappen for tilkobling av Redtop banken. Leverer de 3 100 ampere hver, eller har de en foldback som stopper strømmen? Noen som vet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...