Jump to content

Varme i båt på vannet i vinter


Downwind

Recommended Posts

Hulda skrev 16 minutter siden:

Nix, er ikke så avansert. Var om bord i dag. Det er bare snakk om investering og faste kostnader for å få det det til. Jeg har så langt greid meg foruten. Det er bare 95 km hjemmefra til der båten ligger.

Ok, skal ligge på vannet for første gang, alltid vært på land om vinteren. Ligger på brygge 3 på Nötholmen, ser båten din når jeg går ut til brygga.

Ikke ispropell eller noe, blir ikke så ofte tykk is der ute...

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 15 minutter siden:

Ok, skal ligge på vannet for første gang, alltid vært på land om vinteren. Ligger på brygge 3 på Nötholmen, ser båten din når jeg går ut til brygga.

Ikke ispropell eller noe, blir ikke så ofte tykk is der ute...

På utsiden av der slepebåten ligger har, der 'Dagny' lå, sjekket de isen til 50 cm en vinter. Så det varierer med nesten en halv meter :-) Uansett, båtene tåler det. Trikset er å sjekke at fortøyningene ikke er stramme når/om båten fryser fast. Det er en myte at skrogene ikke tåler å ligge i isen. Så lenge isen holder seg i ro. Hvilket den gjør der vi ligger.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 26 minutter siden:

På utsiden av der slepebåten ligger har, der 'Dagny' lå, sjekket de isen til 50 cm en vinter. Så det varierer med nesten en halv meter :-) Uansett, båtene tåler det. Trikset er å sjekke at fortøyningene ikke er stramme når/om båten fryser fast. Det er en myte at skrogene ikke tåler å ligge i isen. Så lenge isen holder seg i ro. Hvilket den gjør der vi ligger.

Nå er det veldig stille der slepebåten ligger, litt mer bevegelse ute på brygga vår. Men kan absolutt fryse til der ja... Og da skal båtene få lov til å fryse fast, går nok helt fint. Kompositt gjennomføringer skal vel tåle kulda godt også, men vil frostsikre gjennomføringene. 

Eneste jeg tenker bruke av strøm, er avfukter frem til kulda setter inn. Derfor jeg kunne tenkt meg å lese av temperatur hjemmefra. Vil bruke båten lengst mulig, så frostsikrer ikke før det blir minusgrader inne i båten...

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 8 minutter siden:

Nå er det veldig stille der slepebåten ligger, litt mer bevegelse ute på brygga vår. Men kan absolutt fryse til der ja... Og da skal båtene få lov til å fryse fast, går nok helt fint. Kompositt gjennomføringer skal vel tåle kulda godt også, men vil frostsikre gjennomføringene. 

Eneste jeg tenker bruke av strøm, er avfukter frem til kulda setter inn. Derfor jeg kunne tenkt meg å lese av temperatur hjemmefra. Vil bruke båten lengst mulig, så frostsikrer ikke før det blir minusgrader inne i båten...

Har smartboat i båten min.

Ser nå at det er Temp +13 der boksen sitter, å Temp +13 i kjølen i motorrommet.

Boks sitter i stikk køyen å vannføler i kjølen, som sender melding om temp der.

Da får jeg også alarm om det plutselig er vann i kjølen, samt hvis pumpa starter.

Koster noen båtlapper å kjøpe systemet, men årlige kosten, er mindre enn rabatt på forsikringen.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tok og investerte i smartbåtsystem her også, i tilfelle jeg må reise vekk i lengre perioder.

 

Enkelt og greit opplegg, siden vi har wifi som alltid er på. Da koster ikke systemet noe ekstra. Aqara med (natt)kamera som man kan snu 360 grader og flere temperaturmålere og vannsensor. Ca 2000 kr for hele pakken.

 

Får pushvarsel på mobilen om f.eks. tempen i motorrommet går under 5 grader, det oppdages vann under dørken eller noen går inn i båten.

Kan koble til når som helst og se meg rundt i salongen.

Så kan jeg ringe en nabo om det er krise om bord.

 

https://www.proshop.no/Smarthus/Aqara-Camera-Hub-G3/3021803

Screenshot_20221031-012642.png

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 30.10.2022 at 20.43:

Eller når NilsPils skriver at han sprayer over motoren sin for at det kan kondensere på den.

 

Dere får ha meg unnskyldt hvis jeg er blitt senil  . . . . men har jeg sagt det . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev On 30.10.2022 at 19.12:

Så sant det ikke bunnfryser under båten, vil aldri inntak og ventiler under vannlinjen ha minusgrader, så her gjør jeg ingenting.

 

Tja, "aldri" er et ganske sterkt ord.

 

Sjøvann (inneholder omtrent 3,5% salt) fryser ved ca -2 grader. Etter langvarig kuldeperiode kan sjøvannet nærmest båten bli så kaldt at ferskvann i bunnen av båten (i ventilene) kan fryse. Teoretisk sett. Forutsett at båtplassen ikke er utstyrt med bobleanlegg eller annen innretning som bringer bunnvannet til overflaten. Bunnvannet blir sjelden kaldere enn 4 varmegrader.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har ligget på vannet hver vinter siden 2007 det går bra det med noen viktige gjøremål. Om det blir 30-40cm is så begynner den å krype under båten som vil løfte seg i baugen først (flatbunnet sailbåt) øverste del av roret ligger i overflaten det er da viktig å ha isfritt der ellers vil det bryte.

viktig å frostsikre gjennomføriger.

Har ligget i tykk is og isfritt akter det har gått bra.

ispropell er ikke dumt.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 15 timer siden:

Sjøvann (inneholder omtrent 3,5% salt) fryser ved ca -2 grader. Etter langvarig kuldeperiode kan sjøvannet nærmest båten bli så kaldt at ferskvann i bunnen av båten (i ventilene) kan fryse.

 

Hvordan får du ferskvann i ventilene på en båt som ligger i sjøvann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 2 minutter siden:

 

Hvordan får du ferskvann i ventilene på en båt som ligger i sjøvann?

Ja, visste du ikke det? Bare å tappe av og tømme rett over i vanntanken :-)

 

Det er alltid dette med hvilke forutsetninger man tar. Har man f.eks. en Maxi 95, går cockpitdrenene rett ned og til sjø, via stengeventiler. Var borti en Maxi 130 for mange år siden. Der hadde vann frosset på 'atmosfæresiden' av en åpen ventil. Isen hadde trykket av plastslangen, og sjøvannet rant inn.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 29 minutter siden:

Ja, visste du ikke det? Bare å tappe av og tømme rett over i vanntanken :-)

 

Det er alltid dette med hvilke forutsetninger man tar. 

 

Billig watermaker:lol:

 

Ja, det er klart at slike tilfeller med dreneringsventiler forekommer. Litt dum patent, men det funker vel som regel. Men normalen er jo at det er sjøvann som kommer i kontakt med ventilene.

 

Jeg er vel litt borskjemt mtp frostsikring, med isfri havn der sjøvannet skjelden går under fire-fem plussgrader. Så selv om lufttemperaturen kommer ned i 15-16 minus så har jeg ikke opplevd under 1 pluss i motorrommet. Da er ting litt enklere enn hos dere østpå med en meter is på det verste;-) 

 

Golfstrømmen er en god venn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Trudelutt er trygt på land her østpå, i trygg avstand fra en Golfstrøm som kan svikte når som helst. Eller er det bare strømmen i ledninger som kan forsvinne i vinter? Håper de 25 literne med vann jeg har stående i garasjen ikke fryser. Heldigvis er det mange år siden jeg målte ÷32°C her på Skjetten.

 

Ha en fin kommende helg.

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stivfrosne fortøyningstau vet jeg alt om. Jeg angrer hvert år på at jeg ikke har spleiset større løkker på tampene, det er nesten som de krymper når de fryser. Men når våren kommer er alt glemt igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Virker ikke som om det er så mange som er opptatt av denne frosten desto lenger vi kommer nordover i landet. En av grunnene til dette er nok at båtene lenger nordover også blir brukt om vinteren. Vi får sette vår lit til den globale oppvarmingen alle sammen, og mimre tilbake til den gangen vi opplevde minusgrader...

Link to post
Share on other sites

index skrev for 7 timer siden:

Hvordan får du ferskvann i ventilene på en båt som ligger i sjøvann?

 

Slik som andre allerede har nevnt. Ved å tømme ferskvann i et utløp. Det tar litt tid før ferskvannet som da står i slangen opp til vannlinjenivå, tiltrekker seg saltet fra sjøen utenfor skroget. Og stenger du da ventilen for tidlig, har du ferskvann i ventilen.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 3 timer siden:

 

Slik som andre allerede har nevnt. Ved å tømme ferskvann i et utløp. Det tar litt tid før ferskvannet som da står i slangen opp til vannlinjenivå, tiltrekker seg saltet fra sjøen utenfor skroget. Og stenger du da ventilen for tidlig, har du ferskvann i ventilen.

 

Hvilke utløp er det du tømmer ferskvann i og stenger? Jeg har ingen slike. Alle mine håndterer kun sjøvann. Men de to gradene i forskjell kan umulig ha stor betydning uansett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 17 minutter siden:

 

Hvilke utløp er det du tømmer ferskvann i og stenger? Jeg har ingen slike. Alle mine håndterer kun sjøvann. Men de to gradene i forskjell kan umulig ha stor betydning uansett.

 

Det er rimelig sjelden jeg heller sjøvann i "kjøkkenvasken". Der er det som regel ferskvann. Og forlater jeg båten for lengre tid, stenger jeg ventilen. Dersom jeg stenger ventilen få minutter etter at jeg f.eks. vasket nevene, vil det stå ferskvann i slangen.

 

Forskjellen på 0 og -2 grader er forskjellen på flytende vann og is.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...